Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

I

Ingen_gillar_mig

Jag skickar denna från anonym (vill det bara..), men jag har en annan användare här annars.

Tar det direkt.

Jag försöker och försöker använda den kunskap jag har inom NH att kommunicera med min ponny, och jag kan ju säga att det inte går helt enligt förväntan. När jag försöker med den andra hästen så kan jag få honom att följa mig, vända upp till mig om jag går runt honom och visar så följer han med framdelen och trampar med bakbenen (fattar ni?). Inte mycket visst, men jag har inte varit på nån kurs eller så på jättelänge utan gått på känslan, som inte går så bra eftersom jag har svårt att lita på min känsla och på mig själv (som min terapeut säger). Men jag försöker att tänka vilka rörelser och signaler med kroppsspråket jag skulle reagera på om jag var häst (tillbringar väldigt mkt tid med det).
Men nu till saken; När jag ska försöka samma sak med min ponny (som det har börjat gått framåt med i ridningen äntligen), så blir det nästab pannkaka av det hela. Han ignorerar mig, tittar på allt annat utom mig hur jag än försöker att få hans uppmärksamhet, går nonchalant runt och låtsas inte om mina signaler med kroppsspråket som den andra hästen reagerar på, och verkar endast uttråkad. Och om jag står brevid honom, smeker honom över huvudet (för han älskar när man kelar med honom, och låter mig ta överallt på hans kropp med händerna), och sen ska få honom att följa mig (löst), och riktigt "tar i" med hela kroppen för att visa att "Kom, nu går vi framåt", och, tja, ni kanske fattar, att jag visar tydligt och med energi att framåt ska vi. Men inte en reaktion. Likadant om jag nu fått hans uppmärksamhet och han går efter mig, så även om jag visar att "nu byter vi håll", så fortsätter han att gå rakt framåt eller åt ett annat håll. Jag vet att jag inte kan vara tillräckligt aktiv eller nåt sånt, men jag försöker så gott jag kan att variera håll och kommunicera med kroppsspråket.
Ett till exempel: Var i ridhuset och han travade runt mig (eller skapligt runt mig iallafall), och jag skulle testa att om jag nästan satt mig i luften (som KF Hempfling skriver i Dansa med hästar att man kan göra), om han då skulle stanna också. Icke. Han saktade av till skritt, och ignorerade mig sen.

Hoppas ni fattar, vet att det blev flummigt.

Jag vill ha råd från er inbitna NH-människor om hur jag ska vara och visa, och om vad jag kan göra för fel. Jag vet inte om ponnyn är så pass känslig och krävande, att allt måste vara totalt perfekt uti fingertopparna i signalerna för att han ska förstå (eller acceptera), eller om han bara är väldigt nonchalant (vilket jag inte tror att någon häst är egentligen).

//Ledsen, förvirrad och.. ledsen :cry:
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Ingen? Folk tittar ju :cry:
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Ingen? Folk tittar ju :cry:

har du läst "dansar med hästar"? Om du läster "hästens själ" så kanske du blir lite klokare. Jag blev lite OBS,lite klokare när jag läste den.

Vad är det för ras på hästen? är den smäcker och ädel eller mer russaktig?

Det kan vara som jag gissar att den personlighet din häst har är inte så lämpad att traggla för långa stunder med. Om det nu är en pony mer mot kallblodshållet.
Då menar jag att 5min, kan vara för länge:eek:
Hästen blir uttråkad och/ eller ,du inte är tilltäckligt kommunikativ ännu.
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Jag har läst lite i Dansa med hästar. Inte hela, men större delar, jag ska läsa den. Har inte läst Hästens själ.

Han är en korsning varmblod/new forest, men jag tror att det är lite mer varmblod i honom, men han är slutmätt som D-ponny.
Så han är inte mot kallblodshållet, men han har ju ponny i sig.
Isåfall är det jag som inte är tillräckligt kommunikativ, men det visste jag redan, eftersom jag är medveten om att jag inte kan. Och uttråkad vet jag inte, eftersom han är så från början..

//Ledsen
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

finns de någon anledning till de? alltså vet du vad du vill få ut av allting? eller gör du de mer för skojs skull?
för tror de spelar stor roll att man är säker på vad man vill ha ut av de hela.
sen får du nog ta i kraftigare med kroppspråket..ingen tveksamhet..kör iväg hästen när den ignorerar dej..tillslut så kommer den att vara mer uppmärksam och lyssna bättre..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

jag är inte en NH person men är en native american utbildad häst/hundpsykolog, och denna första och största "regel" med ett flockdjur är ledarskap! från detta sekund du tar din häst ifrån hästens tyrgghet(hage,flock osv.)behöver din häst ett stark ledare och just nu är det han som ledar dig. man kan vara kompis med sin häst men detta är inte det viktigaste sak din häst behöver. han är pony(pust och stoan)(litten häst,stora ego). Han måste "vill" folja efter dig. arbete i en ridplan eller paddok från marken kommer behövs så du kan "vinna" hans förtrånde.
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

jag är inte en NH person men är en native american utbildad häst/hundpsykolog, och denna första och största "regel" med ett flockdjur är ledarskap! från detta sekund du tar din häst ifrån hästens tyrgghet(hage,flock osv.)behöver din häst ett stark ledare och just nu är det han som ledar dig. man kan vara kompis med sin häst men detta är inte det viktigaste sak din häst behöver. han är pony(pust och stoan)(litten häst,stora ego). Han måste "vill" folja efter dig. arbete i en ridplan eller paddok från marken kommer behövs så du kan "vinna" hans förtrånde.

Ja, det vet jag. Jag försöker att vara så mkt ledare jag kan i utrstrålning, hållning o.s.v., men han accepterar mig antagligen inte iallafall..

//Ledsen
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

jag är inte en NH person men är en native american utbildad häst/hundpsykolog, och denna första och största "regel" med ett flockdjur är ledarskap! från detta sekund du tar din häst ifrån hästens tyrgghet(hage,flock osv.)behöver din häst ett stark ledare och just nu är det han som ledar dig. man kan vara kompis med sin häst men detta är inte det viktigaste sak din häst behöver. han är pony(pust och stoan)(litten häst,stora ego). Han måste "vill" folja efter dig. arbete i en ridplan eller paddok från marken kommer behövs så du kan "vinna" hans förtrånde.

Jag håller med om att det har mycket med den energi man utstrålar att göra. De dagar mitt självförtroende är lägre eller jag sänder ut stressade signaler ignorerar min pålle mig totalt - trots att han är mycket känslig och nh tränad hela livet.

En fråga till TS - tränar du löst eller i/med rep och repgrimma? om du tränar löst kanske det vore bra att använda grimma och rep (ordentilga, inte billiga fuskvarianten!!) för att kunna säga åt hästen att inte ignorera dig. du får mer kraft med ett rep som din förlängda arm, det ger dig fördelar (inte som bestraffning eller förtryck, utan som just en förlängning av din arm)

kanske är det så att hästen inte ignorerar dig utan bara har svårt att koncentrera sig? att skritta runt kräver ändå rätt mycket mentalt av en häst att ta det ansvaret utan att göra något annat och hela tiden ha koll på ledaren.

Jag tror att din häst kommer följa dig om du arbetar mer. det kan krävas mycket dock. har du arbetat i rundcorall någon gång? annars är det där man kan inleda arbetet med att få hästen att följa en lös på bästa sätt. Men om du aldrig arbetat i rundcorall tycker jag inte att du ska göra det utan en nh-tränares instruktioner och uppsikt.

förlåt, det blev långt, men det finns många tänkbara orsaker och lösningar! och det är hopplöst att uttala sig utan att träffa varken häst eller ryttare - om detta är viktigt för dig tycker jag att ni tillsammans ska gå en clinic eller träffa en instruktör. Mycket kan man göra och förstå själv, men ibland behöver man lite verktyg helt enkelt:p
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Jag skickar denna från anonym (vill det bara..), men jag har en annan användare här annars.

Tar det direkt.

Jag försöker och försöker använda den kunskap jag har inom NH att kommunicera med min ponny, och jag kan ju säga att det inte går helt enligt förväntan. När jag försöker med den andra hästen så kan jag få honom att följa mig, vända upp till mig om jag går runt honom och visar så följer han med framdelen och trampar med bakbenen (fattar ni?). Inte mycket visst, men jag har inte varit på nån kurs eller så på jättelänge utan gått på känslan, som inte går så bra eftersom jag har svårt att lita på min känsla och på mig själv (som min terapeut säger). Men jag försöker att tänka vilka rörelser och signaler med kroppsspråket jag skulle reagera på om jag var häst (tillbringar väldigt mkt tid med det).
Men nu till saken; När jag ska försöka samma sak med min ponny (som det har börjat gått framåt med i ridningen äntligen), så blir det nästab pannkaka av det hela. Han ignorerar mig, tittar på allt annat utom mig hur jag än försöker att få hans uppmärksamhet, går nonchalant runt och låtsas inte om mina signaler med kroppsspråket som den andra hästen reagerar på, och verkar endast uttråkad. Och om jag står brevid honom, smeker honom över huvudet (för han älskar när man kelar med honom, och låter mig ta överallt på hans kropp med händerna), och sen ska få honom att följa mig (löst), och riktigt "tar i" med hela kroppen för att visa att "Kom, nu går vi framåt", och, tja, ni kanske fattar, att jag visar tydligt och med energi att framåt ska vi. Men inte en reaktion. Likadant om jag nu fått hans uppmärksamhet och han går efter mig, så även om jag visar att "nu byter vi håll", så fortsätter han att gå rakt framåt eller åt ett annat håll. Jag vet att jag inte kan vara tillräckligt aktiv eller nåt sånt, men jag försöker så gott jag kan att variera håll och kommunicera med kroppsspråket.
Ett till exempel: Var i ridhuset och han travade runt mig (eller skapligt runt mig iallafall), och jag skulle testa att om jag nästan satt mig i luften (som KF Hempfling skriver i Dansa med hästar att man kan göra), om han då skulle stanna också. Icke. Han saktade av till skritt, och ignorerade mig sen.

Hoppas ni fattar, vet att det blev flummigt.

Jag vill ha råd från er inbitna NH-människor om hur jag ska vara och visa, och om vad jag kan göra för fel. Jag vet inte om ponnyn är så pass känslig och krävande, att allt måste vara totalt perfekt uti fingertopparna i signalerna för att han ska förstå (eller acceptera), eller om han bara är väldigt nonchalant (vilket jag inte tror att någon häst är egentligen).

//Ledsen, förvirrad och.. ledsen :cry:


Om du har tillgång till rundpaddock, så låt han springa väldigt länge, inte bara en kort stund, då han har ett starkt psyke.

Ta in honom först när han kommer till dig.
I och med att du "ger dig" så vet han om det och blir svårare för varje gång. Så vet du med dig att du inte orkar avsätta en hel dag eller t o m en hel helg så skippa det hela.

Vi har haft många olika psyken på våra hästar, ingen är lik den andra
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

ta hjälp av någon som kan mer, läs fler böcker och se fler filmer.;)
Vart bor du?
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

ta hjälp av någon som kan mer, läs fler böcker och se fler filmer.;)
Vart bor du?

Ska svara er andra oxå, men har inte tid just nu så jag svarar bara Kardinal:

Jag ska eventuellt på en nybörjarkurs i PNH med pållen nu i november :D, så då kanske jag lär mig lite mer!
Bor neranför Sandviken, som ligger i Gästrikland.
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Wow, jg är så dålig på geografi att jag var tvungen att koll upp de tpå nätet :angel: pinsamt :p

Men kurs låter ju bra. iaf en början. :bow:
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Ja, det ska bli roligt isåfall :) :D

Någon annan som har något tips på hur jag ska vara för att få ponnyns uppmärksamhet?
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

puttar...

tiio
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Länkar till ett inlägg jag skrev i en annan tråd, som svar på hur jag gör om min häst skulle ignorera mig. Om hon alltid var uppmärksam på mig.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nej, absolut inte! Haha, hon brukar ställa sig och mumsa lite så fort matte stannar och pustar Men blir hon rädd och jag är i närheten tittar hon alltid på mig först, hur jag reagerar. Och jag vill ju alltid kunna få hennes koncentration. Vissa dagar är hon väldigt lätt att jobba med och tycker allting är kul. Andra dagar märker jag att hon är distraherad av annat. Hon lyssnar på mig, men gör fortfarande lite som hon vill och då får jag vara extra tydlig! Fast oftast brukar jag inte jobba med henne sådana dagar, och gör jag det och hon är sådär okoncentrerad (om hon lyssnar alltså, men inte är så positiv) brukar jag gå in direkt eller göra nått annat istället.

Men ett tips är att jobba på en lite mindre yta först, som t ex en ridbana eller picadero (mindre inhägnad). Då är det lättare för både dig och hästen att koncentrera sig och det är lättare för dig att dominera hästen.

Om hästen t ex springer iväg från mig eller ställer sig och äter och ignorerar mig så lyssnar den inte på mig. Den vill inte göra det jag ber den om, den har inte den här respekten, förtroendet och uppmärksamheten riktad mot mig, och då måste jag visa hästen att det är jag som dominerar den men på ett mycket fint sätt. Så då brukar jag börja kontrollera den genom att ta kontroll över dess kropp. Jag flyttar hästen med små fina signaler, kanske enbart genom att byta position.

Istället för att fånga den springande hästen eller dra upp den betande hästens huvud driver jag den framåt. Jag bestämmer åt vilket håll den ska gå genom att blockera den andra vägen med mitt kroppspråk. Då får jag hästens koncentration och den ser mig samtidigt som sin ledare. Då först kan jag stanna hästen. Jag kan backa den och jag kan minska och öka avståndet mellan oss. Då kan jag flytta den hur jag vill och den vill göra det jag ber den om! :idea:

Sen kan hästen vara okoncentrerad och ändå älska dig som sin ledare. Då är den trött, hängig, hungrig eller uttråkad. När den gör det du ber den om men inte tycker det är kul. När den vrålhungrigt stoppar ned huvudet och äter så fort den får en chans, eller när den utför det du ber den om som nästan i dvala. Den förstår då vad du menar, men tycker inte att det är kul...

:)

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hoppas det hjälper dig! :bow:
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Precis som någon sagt här tidigare så är det nu du som följer hästen, dvs hästen är högre i rang än vad du är.

Gör tvärtom mot vad du gör nu. Här kommer några exempel:
a. Jaga bort honom i från dig.
b. Bestäm tempot. Få han att springa
c. Bestäm när han får äta och inte: Lägg ut mat i paddocken eller hagen och sen bestämmer du när han får äta. Dvs när han kör ner huvudet och vill äta, så jagar du iväg honom.

Precis så fungerar en som är högre i rang i hästars värld. Han kommer snart att känna igen detta och se dig som högre i rang, då vill han komma till. En häst vill gärna vara med sin ledare, där känner den sig trygg. En bra ledare lyssnar man på, man vet att den säger vettiga saker.

Den sista metoden (C) fungerar också utmärkt för alla de människor som har problem att få in sin häst från hagen när det det första gröna gräset börjat komma på våren. Varje gång den kör ner huvudet för att äta, jaga iväg den. Till sist kommer hästen till dig och hoppar nästan själv i grimman :)
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Okej, tack så mycket!
:)
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Tyvärr så har jag provat det där :(...
Han får inte äta förrän jag säger till, och det accepterar han. När han ska få kraftfoder eller nåt annat så står jag kvar en stund framför hinken, och han får inte komma in i min zon, och sen får han äta. Men detta funkar inte ute när jag försöker kommunicera med honom. Och det andra har jag oxå testat... Men kanske inte tillräckligt mycket:confused:?

Jag ska fixa ett ställe att vara på, och bygga upp som en picadero, och jobba honom där. Går kanske bättre då..
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

putt...


tiiiiiiiio
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Det funkar med ena pållen. Kan det vara så att du jämför och vill / förväntar dig att det ska gå lika bra med den andra - på kortare tid?

Upprepade gånger har jag hittat "nycklar" som fungerar med flera hästar. Sedan tror jag under en tid att jag "kan". Så träffar jag på en ny häst som reagerar på ett helt annat sätt - eller inte reagerar!

Mitt tips är att noga studera hästen i flocken och utgå från det du ser där (vad han har för triggers för uppmärksamhet/motivation). Spendera så mycket tid med honom du kan och utnyttja även hans nyfikenhet. Gå fram långsamt - ge det tid.

Att ni går på kurs är ju jättebra! Jag läser mellan raderna att du är ambitiös och vill mycket med hästarna. Bra! Inom kort kommer det att fungera utmärkt! Men ge det tid.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 352
Senast: Sirap
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 099
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp