Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

*kl*

Jag vill bara ojja mig lite över att jag tycker att det här ibland är problemet med NH :( det lärs ofta ut ett visst "sätt" att lösa någonting men instruktionen om att man ska utrstråla tillräckligt mycket ledarskap glöms bort, och det är den viktigaste instruktionen. Kurs är jättebra, NH är det egentligen inget fel på för det utgår ju från hur hästarna kommunicerar med varandra i flock och det är en stor hjälp. MEN flockledaren är född och/eller uppfostrad till just flockledare, den får automatiskt respekt ofta utan att egentligen behöva göra något särskilt... och som människa måste vi axla den rollen och det inbegriper det självförtroende som behövs för den rollen. Har du självförtroendet och tillräckligt med kunskap kommer det fungera med "alla" hästar (undantag finns självklart, men dom är fåtal och handlar om extrema individer) men utan självförtroendet med bara kunskapen kommer du falla platt på de ledarstarka hästar för dom ser rakt igenom dig...

Det är lätt att sitta här och säga att det handlar om självförtroende, det är mycket svårare att hitta det självförtroendet. Till det måste man ta lektioner, gå kurser och utveckla sig OCH något som inte är att förakta, hantera olika hästar, snöa inte in på dina egna hästar, för att bygga upp självförtroendet måste du hantera olika hästar. Nya hästar är också en god indikation på hur långt du kommit i ditt självförtroendearbetet. Självförtroendearbetet tar enormt lång tid och kan ofta komma i omgångar, det sjunker om det inte underhålls och kan ibland behöva en rejäl utmaning eller lite ilska för att komma fram (härmed inte sagt att du ska bli arg på din häst, utan det kan ex. vara ilska på någon annan som man, ofta omedvetet, kanaliserar i sitt hästhanterande och som ger en typ av "aha-upplevelse" som man sedan kan spinna vidare ifrån) eftersom ilska gör dig mer bestämd i dina rörelser och mer säker på dig själv.
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Var detta svar på mitt inlägg? Är inte säker på exakt vad du då reagerade på (ser egentligen inget i det du skriver jag inte håller med om).

Mitt "tyck" - eller filosofi - är att man lär sig av VARJE häst man möter om man ägnar tid åt idividen och har en ödmjuk inställning till sitt eget kunnande. Det är inte detsamma som att ha dåligt självförtroende - för min del är det precis tvärtom. Jag hyllar principen "ju mer erfarenhet man får, ju mer lär man sig hur lite man vet".

Att hitta ETT sätt som alltid fungerar med alla hästar tror jag inte på (fast det var kanske inte så du menade?). Sedan beror det försås också på vad man vill med sina hästar - vilka ambitioner man har och vart man vill komma.
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

*kl* står som vanligt för KNAPPLÅN! dvs. svarar på originalinlägget (alt. till samtliga/flera inlägg)

Ursäkta att jag överreagerar... Jag är lite vrång idag... Men nu fick jag det ur mig *pust*...

Jag menade inte att man inte skulle vara ödmjuk, men jag glömde skriva det, för självklart måste man vara ödmjuk, håller helt och hållet med där. MEN det är skit samma om du är ödmjuk eller inte om du inte har självförtroende (ett ord som tyvärr ofta används felaktigt... det handlar ju inte om att tro att man är bäst, utan det handlar ju om att vara så säker i sig själv som person att man kan använda den kunskap man har med en tydlighet och en självklarhet som inte finns om man har dåligt självförtorende)

Jag tror faktiskt på att hitta ETT sätt som fungerar med alla hästar men utgå från individen för att bara använda de delar som passar just den individen. Låter lite mysko kanske men om vi jämför med ridning... Om man rider på ett "bra" sätt kan man använda sin kunskap till att rida den häst som går i hög form till att arbeta den hästen i låg form för att variera arbetet och man kan använda sin kunskap till att rida hästen som vill gå i låg form för att rida den hästen i hög form. Och den häst som vill jäkta när du tar in den från hagen kan du lugna genom att få den att lyssna på dig och kräva att den går bakom dig in i stallet, medan latmasken kan du driva framför dig. För mig personligen är detta ETT och samma sätt att hantera elelr rida häsatr, men man använder sin kunskap så att den passar individen. En osäker häst behöver en annan "behandling" än en ledarstark häst, men för mig är det i grund och botten samma kunskap, samma syn på mig själv och samma självförtoende... Så chansen är rätt stor att vi menar samma sak men vi ser på det olika.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Du skrev att du hade tränat NH med en annan häst förut(om jag har fattat de rätt:confused:)Men iaf olika hästar förstår olika,tex.jag tränar NH ,ed min häst och ibland med pappas häst.Och jag får använda helt olika till olika häst..Tax. med min häst Millan ,när vi ska stanna tex(altså löst)Så"sätter"jag mig i luften höjer händerna och ev.Prooar.Medans de rävker att stanna så gör pappas häst de..Fast,jag tränar vääällldddiiiggttt sällan med lukas..Så,pröva dej fram på olika kropps singnaler ,hur reagerar h*n??Vfr gjorde hon så??Vad gjorde jag nyss??och liknande..Om du har läst "dansa med hästar" av KF Hempfling,så står de mkt om dominans.Altså inte dominans på ett fult sätt!Utan ett fint,men h*n får värkligen inte ta över handen!!:smirk:Och om han ignorerar dig ,så schasa i väg han en stund sedan kalla honom till dig!:idea:Pröva i lina och gör övingar först,sedan när han gör exakt som du vill utan att du behöver ta hjälp av linana så kan du ta bort den.

Hoppas du kan få hjälp av dett!:)

krmara//Becca
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Jag antar att det där var ett KNAPPLÅN!

Suck...
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

*svarar alla*

Tack för tipsen. Det som IrishDraft skrev om självförtroende kan jag säga; det är väl det som är en del av problemet, jag antar att jag har dåligt självförtroende. Innerst inne vet jag hur jag ska visa med kroppsspråket, hur jag ska vara, men jag tror inte eller litar på mig själv och min känsla. Och även fastän jag som sagt vet hur jag ska göra, så om jag tvekar det minsta lilla när jag ska kommunicera och jobba med pållen, så känner han det direkt och "ignorerar" mig, reagerar inte utan om jag t.ex. gett signal till honom att vända (men att jag tvekar), så fortsätter han rakt fram med blicken på något annat än mig. Och då sjunker mitt självförtroende, och nästa gång jag ska göra samma sak så vet jag att "Näe, det gick ju inte förra gången, han reagerar inte", så tvekar jag, och då blir det likadant igen. Och igen, och igen... Och hur tror ni det är med självförtroendet då (=:cry::()... Och så är det så, att jag klarar inte av att intala mig själv att "Men den här gången kommer det att gå, och nu kommer han att lyssna", och göra allt för att peppa mig själv.. Det lyckas en stund, men sen sjunker det igen precis när jag ska till och ge signalen som jag tänkt på.

Men när jag har grimskaft så går det bra, jag kan ha långt grimskaft och han följer mig överallt, börjar trava, stannar, backar, vänder på slak lina. Men det är när jag släpper honom lös som det blir som jag beskrivit. Antar att jag omedvetet ändrar något i min kroppshållning, kroppspråket o.s.v., som gör att han ser att jag tvekar. Det eftersom det blivit förut som jag beskrivit tidigare.

Men jag antar att jag vill för mycket, jag vill så gärna att det ska gå bra, att det ska bli bra, att han ska lyssna på mig, följa mig frivilligt, välja mig till sin ledare, att det blir fel på något vis. Att jag har för stora krav på mig själv, att jag ska kunna och lyckas.
Men jag vill så gärna... men jag kan inte slappna av och bara "låta det komma av sig själv"... Jag vet inte hur jag ska göra :cry:
Och eftersom jag inte mår så värst bra psykiskt annars, som inte har med hästen att göra, så påverkar säkert det mitt självförtroende o.s.v...

:cry:
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Håller med om att Dansa med hästar är jättebra. Där står bla att vissa övningar och tecken måste vara ganska överdrivna i början med en otränad häst/ponny. Men de ger bra handfasta tips.Sen är nog inte alla individer lika följsamma.
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Jag föreslår att du tar hjälp av en NH tränare.
Det minsta som kan hända, just nu när du tränar utan tränare, och som verkar hända, är att hästen ignorerar dig.
Det kan växa och sluta i ett bråk om du har otur, chansen verkar vara liten dock.

Din ponny är mentakt starkare och högre i rang gentemot dig än den andra hästen och kräver mer av dina kunskaper.
Din andra häst kan (och lär) också ha en annan "personlighet" (nu ska vi inte egentligen placera hästar i fack), kanske en mer beskyddande roll än ponnyn.


Istället för att göra dig själv olycklig och slösa tid, ta hjälp av en tränare och utvecklas och ha skoj.


NH är inte lätt, och jag är en av de som anser att skall man hålla på med "övningarna" inom NH så ska man lära sig dom av en tränare. Kurs kan man börja med men det är bara en bas, en språngbräda att utvecklas. Genom en eller ett par kurser blir man inte fullärd (det blir man iofs aldrig heller men...).
Det är privatlektioner och tiden mellan som ni tillsammans utvecklas och bygger upp tillit, förståelse och kommunikation.

Fö kan jag tillägga att ditt självförtroende också byggs upp med en bra tränare! Istället för att brytas ner av misslyckanden.


Sedan ang. "Dansa med hästar". Det är samam sak där, du kan läsa dig till lite men inte allt.

Tänk också på att välja en inriktning inom NH som passar dig och din häst!


Edit:
och hej och hå nu ska v inte förstöra denna fina tråd genom att bråka om "*kl*" Det är så många NH trådar som sågats sönder av bråk på senaste. Låt oss istället hjälpa TS! :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Men jag antar att jag vill för mycket, jag vill så gärna att det ska gå bra, att det ska bli bra, att han ska lyssna på mig, följa mig frivilligt, välja mig till sin ledare, att det blir fel på något vis. Att jag har för stora krav på mig själv, att jag ska kunna och lyckas.
Men jag vill så gärna... men jag kan inte slappna av och bara "låta det komma av sig själv"... Jag vet inte hur jag ska göra :cry:
Och eftersom jag inte mår så värst bra psykiskt annars, som inte har med hästen att göra, så påverkar säkert det mitt självförtroende o.s.v...

:cry:
Nu har jag läst lite mer i tråden...

Många framstående tränare hävdar bestämt att man ska sluta träna när man uppnåt det man vill uppnå den dagen vid det passet. Du behöver helt enkelt ha ett mål, som du klarar av, göra det o sen avsluta! Håll inte på längre tid än vad du orkar koncentrera dig på! Det gör inget om ni bara Nh:ar (egentligen menar jag marktränar - jag tycker också att NH är ett sätt att vara, inte olika övningar)fem minuter, följer ponnyn dig avslutar ni med klappar o beröm och sen gör nåt annat.
Och som en annan vis person skrev(faktiskt dansa med hästar) man kan inte upprepa samma övningar för mycket och för ofta, det blir tråkigt för både dig o hästen. Ha positiva tankar och små positiva möten. När h*n inte lyssnar, ignorera det fullständigt och beröm ordentligt när den gör rätt. Och dig själv. Ha ha, jag brukar dela en morotsbit med pållen när vi är riktigt duktiga:D
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Till både dig och Sammet: Tack för tipsen, och ja, jag ska ta hjälp av en NH-tränare, men jag vet bara inte riktigt vem... Men jag ska hitta någon!

Jag har för övrigt lagt ner det här med att försöka kommunicera med ponnyn från marken (men jag kan inte riktigt släppa det ändå..), tills jag hittat någon kunnig som kan hjälpa mig. För varje gång jag nu försöker bjuda in honom till mig (han reagerar för övrigt inte på det, hur jag än gör när jag ska bjuda in honom.. Har försökt allt känns det som, men det är väl det att han inte accepterar mig som ledare...) eller försöker kommunicera med honom, så ignorerar han mig eller ser uttråkat eller nedlåtande på mig. Det hjälper inte att höja mitt självförtroende precis.. :cry:
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Vet du vad tjejen, mycket hänger nog på ditt inre. Vad du känner. Ditt självförtroende, som jag märkt i det du skrivit så har du inte självtroende på topp? Mycket handlar om känsla i det man gör.
Som en annan skrev, väldigt lätt att uttala sig. Jag har själv haft dåligt självförtroende och visst kan det komma negativa känslor då och då. Så man får nog jobba lite mer på det inre innan man visar det yttre- men det vet du troligen redan ^^

Kanske har du något som bekymrar dig, sänker ditt förtroende pga annat, utanför hästvärlden, mycket möjligt att det följer med när du använder din tid hos hästarna. Om man tar i tu med det så kanske hela ditt inre blir bättre och stärks, därmed går allt så mycket bättre i det du kämpar med. Hästar känner så lätt av vad du har där inom dig även om man försöker dölja det och inte tror på att det ska synas.

Dessutom är det viktigt att man verkligen tror på det man gör ;) Jag tycker det är roligt att du verkligen vill skapa en sån bra kommunikation med din häst.

Att ta hjälp av någon vore ju toppen. Som ytterligare en annan skrev så kan denna instruktör stärka ditt självförtroende och hopp. Det har min hästkunniga vän gjort.

Men finns det som sagt något utanför hästvärlden som bekymmrar dig, vad som helst, eller något som du egentligen inte vet vad som "deppar" dig. Så försök, försök även om det är svårt, att lösa det. Troligen följer det faktiskt med till häst- tiden.
Man ska kämpa även om det känns hopplöst! Vad vore livet utan lite svett och tårar:crazy:
 
Sv: Vad ska jag göra/Vad gör jag för fel? *långt*

Aha den där typen av ponny ;) hihi. Känner en likadan :)

För det första: gör träningen extremt varierad, påhittig och lite spännande! Massor med omväxling, hitta på massa konstiga saker och gör inte samma övning mer än ett par gånger i rad.

För det andra: trots att din ponny är lite seg och kanske inte lyssnar så jättemycket på ditt kroppspråk i dagsläget; börja ändå alltid med en jätteliten signal. Lyssnar han inte så gör en kraftigare signal. Öka på signalen tills hon gör det du vill, och i samma ögonblick ger du MASSOR med eftergift. Stå gärna en liten stund och låt pållen smälta det hela. Följ den proceduren varje gång och tro det eller ej, men en vacker dag när du nästan gett upp hoppet så kommer han att reagera redan vid den minsta signalen! Då berömmer du naturligtvis nästan löjligt mycket :)

För det tredje: för att få den här typen av häst att lyssna måste man ibland visa att "jag menar fan i mig allvar!" Kanske måste du rent av lappa till hästen. Jag är absolut inte den typen som löser problem med våld och slår mina hästar till höger och vänster, men jag får väl erkänna att jag drämde till min ponny (som verkar rätt lik din till personligheten) en gång när hon brydde sig om allt annat utom mig och sket fullständigt i mina signaler. Attans vad det tog eld i berget! Rätt vad det var lyssnade hon som aldrig förr och då fick hon så klart helt galet mycket beröm! :)

Och så en sak till: var tydlig som en flygvärdinna som går igenom säkerhetsföreskrifterna, konsekvent som nån slags militärgubbe och kom ihåg eftergift och beröm!!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 334
Senast: Sirap
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
6 092
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp