Bukefalos 28 år!

Vad ska jag söka efter till dottern?

I

Impuls

Min yngsta dotter, snart 8 år, vill ha egen ponny och eftersom både jag och storasyster har häst och det finns plats i stallet är det svårt att säga nej.
Problemet är att veta vad jag ska köpa. Hon har nämligen högfungerande autism, och är således inte anpassningsbar. Om hästen brallar iväg eller ruskar på huvudet blir hon rädd. Hon har ridit handikappridning i två år, det går jättebra, och hon rider min häst ibland och det går hur bra som helst för det mesta men ibland händer det något så tappar hon lusten (blir rädd, egentligen) ett tag.
Jag funderar om en riktigt trygg läromästare, kanske ridskolehäst, skulle vara bäst, eller om vi ska leta upp en promenadhäst som det inte är så mycket krut i. Men om hon mår bra en period kommer hon att vilja rida mycket, och då kanske inte hästen orkar med riktigt eller får ont. Fast den hade iaf blivit mer klappad än genomsnittshästen...
Nån som har erfarenhet av liknande? Tips?
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Prata med ridläraren, h*n kanske känner till någon bra ponny som gått i handikappverksamhet som ska "pensioneras".
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

kanske det låter lite tokigt, men åsnar fungar mycket bätre till barn som inte rider så regelbundet. Dom är oftast ochså snällere mod et handikappat barn.
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Min yngsta dotter, snart 8 år, vill ha egen ponny och eftersom både jag och storasyster har häst och det finns plats i stallet är det svårt att säga nej.
Problemet är att veta vad jag ska köpa. Hon har nämligen högfungerande autism, och är således inte anpassningsbar. Om hästen brallar iväg eller ruskar på huvudet blir hon rädd. Hon har ridit handikappridning i två år, det går jättebra, och hon rider min häst ibland och det går hur bra som helst för det mesta men ibland händer det något så tappar hon lusten (blir rädd, egentligen) ett tag.
Jag funderar om en riktigt trygg läromästare, kanske ridskolehäst, skulle vara bäst, eller om vi ska leta upp en promenadhäst som det inte är så mycket krut i. Men om hon mår bra en period kommer hon att vilja rida mycket, och då kanske inte hästen orkar med riktigt eller får ont. Fast den hade iaf blivit mer klappad än genomsnittshästen...
Nån som har erfarenhet av liknande? Tips?

Jag letade länge efter en ponny till min lilla dotter (snart 5, har Downs Syndrom) och sonen (snart 7). Hittade till slut en äldre liten russ som skulle pensioneras från en ponnyridskola, den typ av ponny som varit skolans "klippa". Han är ett femstjärnigt fynd, jag fattar nästan inte att vi har haft sån tur - han är en liten nallebjörn, :love: :love: kramgo och supervan vid barn, står och vilar på ett bakben när 4 barn far runt honom och borstar honom, och lugn i alla lägen när ett barn rider.
Så mitt tips är: leta efter en sån du! Läs annonser på B-ponnys och sålla bort alla tävlingsfantomer, leta en uttalad barnponny. Och ett hett tips: om du ser en, ta kontakt SNABBT för att sådana ponnys är tydligen en bristvara, funderar man på saken och ringer efter en fyra-fem dagar är den redan såld. (Vi hämtade våran 4 dagar efter att jag hade sett annonsen och det är nog inte otypiskt).

Russar, om du får tag på en russ, är rätt viktbärande så hon borde kunna rida en sån ganska länge.

Lycka till! :banana:
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

En lite äldre ponny som kanske gått någon typ av ridskola innan tror jag också på. En sån som beskrivs med ord som klippa, läromästare, barnponny etc. Gärna lite äldre och såklart allra helst med vana av barn!
Kanske du kan hitta någon annan (storasyster? grannbarn?) som kan rida ponnyn några gånger i veckan så den håller igång och orkar (och vill) springa då din dotter vill rida lite mer :)
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Ridskolan sålde just en sån ponny i höstas, 24-årig trotjänare som inte orkade så mycket längre. Men när hon kom ifrån rutinerna på ridskolan blev hon sjövild, slängde av barnen på löpande band och gick inte att känna igen. Kanske omställningen är mindre för en ponny som varit i vanlig familj, så att den inte får sånt glädjefnatt.
Dottern själv säger att hon vill ha en vit dressyrponny, så det är många önskemål som ska samsas i samma häst!

Tack för era tips!
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

En riktigt klok och snäll gammal häst ska hon ha. Spelar ingen roll om det är ponny, ardenner eller ett stort halvblod.

Det viktiga är att hästen är KLOK och snäll och kan ta hand om ett barn. Storleken spelar ingen roll utan barnet lär sig snabbt att hästen är en trygg vän.

Har själv en sån häst ( dock ej till salu). Våran Tor är 20 år i år nordsvensk hingst på 146 cm och en perfekt barnhäst. Han är så oerhört klok och trevlig att tom folk som är livrädda för hästar vågar umgås med honom.

En ung tjej som har ett lätt förståndshandikapp bruka komma och rida honom ibland och när hon ger hjälper som han inte riktigt förstår så stannar han och vänder på huvudet och nosar henne på knäet. Sedan tittar på mig och undrar vad han ska göra. ( Rätt sött faktiskt).

/KT
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Vi har precis en sån häst (inte till salu)
Vit, söt, snäll, lugn, perfekt barnhäst, dressyrponny eller hopponny om man så vill! En islandshäst faktist, som vi köpte från ridskola som 18-åring. Han är lika snäll nu som då. Kanske går att ringa runt till ridskolorna (och även islandshästridskolorna) och höra om de har något? Ibland annonseras inte ens de perfekta barnponnyerna ut, utan säljs direkt.
Och en sak till. Titta på MASSOR av ponnyer. Den perfekta finns säkert därute nånstans :love:
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Ridskolan sålde just en sån ponny i höstas, 24-årig trotjänare som inte orkade så mycket längre. Men när hon kom ifrån rutinerna på ridskolan blev hon sjövild, slängde av barnen på löpande band och gick inte att känna igen. Kanske omställningen är mindre för en ponny som varit i vanlig familj, så att den inte får sånt glädjefnatt.
Dottern själv säger att hon vill ha en vit dressyrponny, så det är många önskemål som ska samsas i samma häst!

Tack för era tips!

Lustigt. Våran är inte alls så.
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Alla hästar kan bralla till i bland..Men mer eller mindre. Men jag tycker att du ska sattsa på nån 4-H gårdshäst kanske? Som är van vid barn. Och efter som dom oftast rids ute så tkr jag att du ska sattsa på en riktig läromästare. Men det är väldigt svårt å hitta en sådan. Men de är guld värda. Lycka till kramar
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Första jag tänkte när jag läste inlägget var att ett russ nog skulle vara bra, som ju också någon annan föreslagit.
:)
Känns som om en bra ras, storleksmässigt och så.
Och vad jag fått för mig är de ofta väldigt snälla?
Sen är det ju självklart olika från individ till individ.
Sätt ut en annons på nätet och tala om precis vad det är för typ av häst ni söker? Mycket möjligt att ni får svar om ponnyer som inte alls passar, men drömhästen kan ju dyka upp den också..
:)

Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Jag säger som Kung Tulle... du måste leta efter en individ som passar.. Stirra dig inte blind på att det skall vara en ponny, eller en speciell ras, eller ett visst kön.....

En trygg läromästare behöver ju inte med automatik vara gammal och sliten... Alltså kan det visst finnas en som håller när hon har bra perioder och vill rida mycket. Under de lite sämre perioderna så får ni väl hjälpa till med motionen...

En häst som inte har så mycket krut i sig är ju inte heller samma sak som att den inte orkar med mycket ridning periodvis.

Lugn och trygg... men frisk och kry... det skall du titta efter..
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Jag har en SUPER snäll shettis som man kan slänga upp vilken unge som helst på :love: Man kan även släppa iväg dom själva i skogen utan att oroa sig :)
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Mitt tips är att satsa på en ponny som även går att köra, då kan ju du själv hålla ponnyn i kondition när dotterna har en period då hon inte vill rida.
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Min yngsta dotter, snart 8 år, vill ha egen ponny och eftersom både jag och storasyster har häst och det finns plats i stallet är det svårt att säga nej.

Jag tycker visst att du kan säga nej - det är inte alls självklart att få egen häst efter 2 års lektionsridning. Oavsett vad du och andra dottern har...

Hästar tar tid. Barn med särskilda behov tar också (extra) tid... :crazy:

Jag menar inte alls att vara elak här - tycker bara att du ska känna efter vad du mäktar med. Orkar du med skötsel (och ev motion) av ännu en häst? Blir det jobbigt för dig? Eller tycker att det bara vore kul..?

Svaret har bara du - men känn dig inte tvungen att köpa ponny!
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Jag håller nog med de flesta och även dig, leta upp en äldre läromästare som klarar av att stå, o även om din dotter inte rider kan du ju longera eller liknande.

Läste något om russ, jag kan säga som såhär. Russ är underbara djur, de är väldigt lugna av sig. Min kompis har precis ridit in ett russ själv (med hjälp av sin mamma) Han är så himla lugn tror han är 4-5 år iår och knappt rädd för något, bara går på o väntar på vad ryttaren skall göra näst!

Underbara hästar för yngre ryttare skulle jag vilja säga själv!
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Att dottern ska ha häst om hon vill är självklart, hennes handikapp medför så många begränsningar att vi tar alla chanser för att kompensera henne så att hon också ska ha livskvalité.

Det är inget problem att motionera ponnyn när hon inte rider, här finns både en lättviktig storasyster och andra ponnyryttare i stallet plus att jag gillar att tömköra.
Vi blev erbjudna en promenadhäst med lidrigt spattproblem, efter diskussionen här är jag glad att jag inte tog den. Den var dock otroligt snäll att hantera.
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Att dottern ska ha häst om hon vill är självklart, hennes handikapp medför så många begränsningar att vi tar alla chanser för att kompensera henne så att hon också ska ha livskvalité.

Du gör alldeles rätt. :bow: Min dotters handikapp är inte så begränsande som jag tänker mig att autism är men jag har den inställningen att det är särskilt viktigt att uppmuntra henne i hennes intressen och att varenda grej som kan berika henne och hjälpa henne utvecklas ska hon få syssla med. Det är bl a därför som jag har skaffat en ponny till 2 barn som inte kan rida ännu..... :crazy:
Tycker också att det är viktigt att ett barn med handikapp ska få vara DUKTIG på något eget, det är jämt andra barn som "kan" mest annars.

Lycka till med att hitta den perfekta ponnyn....det gjorde verkligen vi :love: och jag är tacksam varenda dag över att vi hittade honom.
 
Sv: Vad ska jag söka efter till dottern?

Vad tror du om en lugn och fin fjording? De är ju kanonhästar till att vara snälla och stabila. Många av dem iallafall.. Vi hade många trevliga sådana på min gamla ridskola. De kan ju vara ganska starka, men det finns ju i regel ingenting som skrämmer dem.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 090
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 650
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 573
Senast: sorbifolia
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 257
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp