Vad skulle ni göra...Långt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

MaRomer

Trådstartare
Men denna hunden.

Det är en tik, 3 år.

Hon har alltid varit lite vass i sittt temperament men ALDRIG mot människor. Tycker dock ej om tikar i samma ålder eller äldre. Med hanhundar fungerar hon perfekt. När hon var 1 år konstaterades höftfel båda bak, och hon får medicin för detta (Glucosamin och smärtstillande vid behov). Det hindrar henne ej i sitt dagliga liv.

Nu i veckan var jag och sambon och hälsade på med våra hundar. En hane på 11 mån och en tik på 3 år. Med hanhunden gick det kanona och ar alltid gjort! Däremot går det ej med tikarna. Vår tik är mycket undergiven och går och lägger sig. Den andra tiken går till attack, men det avbryts innan nått händer.

Tiken håller sig lugn och vår ligger under bordet. Hanhunden och den andra tiken busar och sen utan förvaning (Som vi ser) Flyger hon på vår tik under bordet. PANIK! Hundskrik blandas med tre vuxna som försöker få isär dem. Vår tik bara skriker och försöker fly. Min sambo kom emellan den andra tikens käkar och fick ett rejält bit märke. Till slut får vi isär dem. Vår tik kom undan med bara ett sticksår i nacken. Och tur var det. Min sambo klarade sig också bra men behöver antibiotika då bettet träffade leden. Tiken siktade EJ efter honom utan han kom emellan dem båda. Fraggan bara rinner ur munnen på den attackerande tiken.....

Till saken hör den att de bara har träffats ett fåtal gånger innan och det har aldrig fungerat. De är även jämn gamla och båda ska börja löpa.

Den andra tiken tål som sagt inte alla andra hundar heller, men hon har inte visat tendens till att "hata" någon så innan. Utan har lugnt kunnat vistas i samma rum.

Min sambo är mycket hundvan och har haft hundar med i K9 innan. Vår tik är själv både tränad och tävlad.

Tiken i fråga är mina föräldrars hund. Hon är som sagt vass i sitt temperment men har aldrig försökt bita eller "anfalla" en människa. Dock kan hon morra åt folk om de går emot henne och hon känner sig trängd. Hon verkar inte heller gilla barn. Ett fel är att hon har fått göra lite som hon vill och då min mamma hamnade i rullstol blev detta värre. (Hon sitter ej i rullstol längre).Nu börjar det gå åt rätt håll igen. Men efter denna attack så har de börjat prata om avlivning... Något som jag anser ej löser problemet, då deras förra hund inte heller gick ihop med andra hundar.

Nu till den stora frågan. Hur skulle ni resonera kring detta?

Både jag och min sambo anser att det enda man kan göra är att stänga in henne när andra tikar kommer på besök. Och är de osäkra med barn så stäng in henne då också(I deras sovrum). Sen för övrigt behöver det börja aktivera hunden (Hon går ut och in som hon vill). Börja med lydnad och andra små saker. Min syster och hennes sambo är av annan åsikt och tycker de ska ta bort henne.

Jag tror även att de stirrar sin blind på raserna. Båda dessa hundar är korsningar och kommer ej skriva vilka. Då jag tror att även snälla bukefalister kommer haka upp sig på detta. SKulle ni veta viken hund jag pratat om ber jag er att EJ skriva det i tråden! Skicka heldre ett PM då. De beter/bettede sig precis likadant mot andra hundar men med den förra hunden var det aldrig ens tal om avlivning. Inte ens när han gick på hönor och tuppar=/
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Jag som inte är särskilt hundvan vet att jag skulle aldrig vilja ha en hund som visar sig vara ggressiv vare sig mot andra hundar eller människor. Jag skulle avliva. Det går inte att stänga in i all evighet, rätt som det är så är olyckan framme.
En hund skall inte vara ett osäkerhetsmoment.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Både jag och min sambo anser att det enda man kan göra är att stänga in henne när andra tikar kommer på besök.

Håller väl i stort sett med dig i allt, om träning och aktivering och lite extra vaksamhet kring barn och männinskor... utom möjligen detta...

Varför skall denna tiken stängas in när gästande tikar är på besök??
Är det inte bättre att stänga in de gästande tikarna??

Har själv haft en terrier som inte gick ihop med andra fyrbeningar oavsett kön. Det var aldrig tal om avvlivning där. Hur gudagod som helst mot människor. Jag såg till att hon inte behövde umgås med andra hundar. Ganska enkelt om man gör det till en vana.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Jag vet vad dina föräldrar har för blandning, och det är just sånt här som vi varnade dig för. Jag har själv samma blandning och har haft ungefär samma bekymmer. Birk morrar mot folk när han känner sig trängd osv.

Jag skulle låsa in tiken när det kommer andra hundar hem alternativt att de andra hundarna inte får fälja med dit. , det dör hon inte av, men jag skulle verkligen försöka jobba bort morrandet mot folk, det ska ingen hund göra.

och nej, jag tror inte alls de stirrar sig blind på raserna, de alldra flesta jag har hört talas om med den här blandningen har haft liknande problem och många av dem är idag avlivade. Ett tag var det hur många av just dessa blandningar ute på blocket, alla var av samma uppfödare som avlar på allt skit han kan hitta!
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Jag som inte är särskilt hundvan vet att jag skulle aldrig vilja ha en hund som visar sig vara ggressiv vare sig mot andra hundar eller människor. Jag skulle avliva. Det går inte att stänga in i all evighet, rätt som det är så är olyckan framme.
En hund skall inte vara ett osäkerhetsmoment.


Hon har aldrig varit aggresiv mot människor...
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Håller väl i stort sett med dig i allt, om träning och aktivering och lite extra vaksamhet kring barn och männinskor... utom möjligen detta...

Varför skall denna tiken stängas in när gästande tikar är på besök??Därför att det är lättare att stänga in en tik är 3 andra=)
Är det inte bättre att stänga in de gästande tikarna?? Inte lätt att stänga in 3 busiga busar i ett rum

Har själv haft en terrier som inte gick ihop med andra fyrbeningar oavsett kön. Det var aldrig tal om avvlivning där. Hur gudagod som helst mot människor. Jag såg till att hon inte behövde umgås med andra hundar. Ganska enkelt om man gör det till en vana.
Så anser jag oxå!
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Vistt var det hon som hade HD fel? Hon kan inte ha börjat få ont av det?
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Jag vet vad dina föräldrar har för blandning, och det är just sånt här som vi varnade dig för. Jag har själv samma blandning och har haft ungefär samma bekymmer. Birk morrar mot folk när han känner sig trängd osv.

Jag skulle låsa in tiken när det kommer andra hundar hem alternativt att de andra hundarna inte får fälja med dit. , det dör hon inte av, men jag skulle verkligen försöka jobba bort morrandet mot folk, det ska ingen hund göra.

och nej, jag tror inte alls de stirrar sig blind på raserna, de alldra flesta jag har hört talas om med den här blandningen har haft liknande problem och många av dem är idag avlivade. Ett tag var det hur många av just dessa blandningar ute på blocket, alla var av samma uppfödare som avlar på allt skit han kan hitta!


Vet redan allt detta. MEN jag anser också att man inte bara kan skylla på hundens uppfödare. Utan att man kan få en bra familjehund om den tränas rätt från första början. Och i detta fallet anser jag att det saknas...

Det är endast vi i familjen som tar med hundar och det är främst då vi är samlade som alla tar med sig sina. Då alla går kanon ihop utaom jkust denna tik.

Tack för ditt inlägg! Fler kommentarer om korsningen tar jag via PM!
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Alltså det enda som kom upp i huvudet just nu är:

Om ni visste att vare sig din tik eller dina föräldrar tik gillade andra tikar, varför i hela fridens dagar lät ni dem vara tillsammans inomhus ?

Låter helt galet...

Om det är en hund som mot förmodan inte skulle fungera med min hund så lämnas den hemma när man besöker mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Tror att du är inne på rätt spår. Alla hundar behöver en uppgift här i livet. Får dom ingen så hittar dom en själva. Att "bara" vara sällskapshund är ett av de svåraste saker som en hund kan vara. Den skall fungera med alla andra djur, alla människor, den skall vara lydig och enkel att hantera. Problemet är bara att den sällan får den träning den behöver för att klara sin uppgift.

Att den råkade bita din sambo hade jag inte hängt upp mig på. Det var säkert bara olycksfall i arbetet.

Vissa hundar kan vara lite osäkra mot barn. De vet inte riktigt var de har dessa små liv som kan ställa till en hel del ofog mot hunden. Därför skall man aldrig låta barn och hundar vara tillsammans utan tillsyn.

Att avliva hunden låter mer som en enkel väg ut. Så länge inte hunden blir väldigt aggresiv mot människor så finns det ingen anledning att ta bort den bara för ett litet slagsmål.

Mina två hundar rök ihop igår över ett ben. Den ena ville inte ens ha det men aldrig att han skulle tilllåta att den andra hunden fick det. Det låter ganska så hemskt när de ryker ihop så där och ingen vill ge sig men oftast så är det inte så farligt som det låter. Så till och med två hundar som är bästa kompisar kan ryka ihop ibland. Det finns ingen anledning att ta bort dom bara för det.

Mvh

Tora
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Vistt var det hon som hade HD fel? Hon kan inte ha börjat få ont av det?

Jo då som jag skrev i mitt första inlägg=) Och ja av och till får hon ont men då får hon vila. Och hon väljer att gå undan själv. Vet har sagt att vi ej ska begränsa hennes liv utan hon får själv bestä,mma vad hon orkar.

Och ja vi vet att detta spelar in i om hon blir sur.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Nä, men man kan skylla jäkligt mycket på honom, och de som köper av honom. Jag har själv varit lika dum som köpt samma blanding, det är något jag har fått ångra bittert i 4 år nu.

Och fö, så har min hund "tränats" rätt från första början och är ändå som han är, likaså många andra av de här. En hund som är lite understimulerad ska INTE morra mot människor, inte ens om hon är väldigt understimulerd!

Så, igen, jag tror visst det handlar mycket om raserna, men även om att hon är understimulerad.

Jag skulle ändå antingen skita i att ta med era hundar eller låsa in antingen dem eller henne!


jag önskar er verkligen lycka till, det är ett rent helvete
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Alltså det enda som kom upp i huvudet just nu är:

Om ni visste att vare sig din tik eller dina föräldrar tik gillade andra tikar, varför i hela fridens dagar lät ni dem vara tillsammans inomhus ?

Låter helt galet...

Om det är en hund som mot förmodan inte skulle fungera med min hund så lämnas den hemma när man besöker mig.

Dui har fattat helt fel! Vår tik har inga som helst problem med andra hundar eller tikar.

Vi valde att ha dem tillsammans inne därför att min sambo ville det. Han vet hur hundar fungerar. Och som sagt det fungerade ok i början. Vi visste att det var en chansning. Men när den ena hunden är i hallen och den andra ligger under köksbordet. Där det sitter 5 vuxna..ja då tror man inte riktigt det ska hända. Ett misstag som vi inte tänker göra om men def inte vad tråden handlar om.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Du säger att avlivning inte löser problemet.

Att stänga in hunden löser inte heller problemet, det finns fortfarande kvar.
Mer aktivering kanske gör hunden lugnare men det låter inte som att hunden gör som den gör pga att den är understimulerad?
Jag förstår inte heller hur du kunde ta dit din tik om du visste om problemet och själv säger att det aldrig fungerat tidigare.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Tror att du är inne på rätt spår. Alla hundar behöver en uppgift här i livet. Får dom ingen så hittar dom en själva. Att "bara" vara sällskapshund är ett av de svåraste saker som en hund kan vara. Den skall fungera med alla andra djur, alla människor, den skall vara lydig och enkel att hantera. Problemet är bara att den sällan får den träning den behöver för att klara sin uppgift.

Att den råkade bita din sambo hade jag inte hängt upp mig på. Det var säkert bara olycksfall i arbetet.

Vissa hundar kan vara lite osäkra mot barn. De vet inte riktigt var de har dessa små liv som kan ställa till en hel del ofog mot hunden. Därför skall man aldrig låta barn och hundar vara tillsammans utan tillsyn.

Att avliva hunden låter mer som en enkel väg ut. Så länge inte hunden blir väldigt aggresiv mot människor så finns det ingen anledning att ta bort den bara för ett litet slagsmål.

Mina två hundar rök ihop igår över ett ben. Den ena ville inte ens ha det men aldrig att han skulle tilllåta att den andra hunden fick det. Det låter ganska så hemskt när de ryker ihop så där och ingen vill ge sig men oftast så är det inte så farligt som det låter. Så till och med två hundar som är bästa kompisar kan ryka ihop ibland. Det finns ingen anledning att ta bort dom bara för det.

Mvh

Tora


Precis vad jag och min sambo tycker!
Tack för ditt svar.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Du säger att avlivning inte löser problemet.

Att stänga in hunden löser inte heller problemet, det finns fortfarande kvar.
Mer aktivering kanske gör hunden lugnare men det låter inte som att hunden gör som den gör pga att den är understimulerad?
Jag förstår inte heller hur du kunde ta dit din tik om du visste om problemet och själv säger att det aldrig fungerat tidigare.

Vi tog med henne för att det bara var tredje gången de träffades... Inte lätt att veta om det kommer fungera eller inte.

Jag anser att en hund som har en stark ledare och en fast hand inte ska gå till attack mot någon eller något. Troligtvis kommer hon aldrig gå hop med andra tikar men så finns det mängder med hundar på denna planet som inte gör det heller.

Understimulering kan vara ett svar/lösning men det vet vi ju inte fören vi har testat! Tycker bara att avlivning är en enkel och tråkig väg ur detta.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Nja så fel har jag inte förstått ;)

Till saken hör den att de bara har träffats ett fåtal gånger innan och det har aldrig fungerat. De är även jämn gamla och båda ska börja löpa.

Ok att inte din tik är aggressiv, men för mig hade det räckt med att den man besöker har en tikaggressiv hund för att inte släppa ihop dom i samma rum.

Tiken ifråga gillar inte alls andra tikar och här kommer ni in i hennes hem...

Jaja nu är det ju gjort, men det var det första som slog mig...

Men jag svarade ju på hur jag skule ha löst det senare, om det finns en hund ( mot förmodan ) som inte går ihop med min hund så lämnas den hunden hemma när man besöker mig, jag vill inte hålla på att stänga in min hund i hennes hem.

Det ni vet är att dom inte fungerar ihop och hur ni löser det är liksom upp till er, vill ni stänga in den aggressiva tiken är väl ok om ni anser det ..

Men dom ska inte vara tillsammans mer.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Nja så fel har jag inte förstått ;)



Ok att inte din tik är aggressiv, men för mig hade det räckt med att den man besöker har en tikaggressiv hund för att inte släppa ihop dom i samma rum.

Tiken ifråga gillar inte alls andra tikar och här kommer ni in i hennes hem...

Jaja nu är det ju gjort, men det var det första som slog mig...

Men jag svarade ju på hur jag skule ha löst det senare, om det finns en hund ( mot förmodan ) som inte går ihop med min hund så lämnas den hunden hemma när man besöker mig, jag vill inte hålla på att stänga in min hund i hennes hem.

Det ni vet är att dom inte fungerar ihop och hur ni löser det är liksom upp till er, vill ni stänga in den aggressiva tiken är väl ok om ni anser det ..

Men dom ska inte vara tillsammans mer.


Nej vi tänker inte ha dem ihop. Men anser som sagt att det är lättare att stänga in en hund är 4 andra... eller ja fem blir det när hela familjen är samlad=) Det är mina föräldrar som helt bestämmer vad de vill göra! Besöker vi för bara 3 timmar eller så lämnar vi hundarna hemma. Men när vi samlas hela familjen brukar vi sova där. Och så lätt är det inte att få hundvakt. Men som sagt inte det tråden handlar om.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Vi tog med henne för att det bara var tredje gången de träffades... Inte lätt att veta om det kommer fungera eller inte.

Jag anser att en hund som har en stark ledare och en fast hand inte ska gå till attack mot någon eller något. Troligtvis kommer hon aldrig gå hop med andra tikar men så finns det mängder med hundar på denna planet som inte gör det heller.

Fast det hade ju inte fungerat tidigare. Och du säger själv att fast hand/starkt ledarskap saknas.

Jag tycker nog att stänga in hunden är en ännu "enklare" lösning än avlivning. Man löser det för stunden, olyckor kan fortfarande hända och problemet kvarstår. Har man avlivat hunden är iaf omgivningen säker. En hund som beteer sig så mot andra hundar skulle jag vara tveksam till att låta umgås med barn t.ex... Skulle alltid vara på min vakt.

Det jag undrar, finns det någon i omgivningen som är kapabel och villig att styra upp det hela?
Dina föräldrar verkar inte så pigga på det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 891
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 358
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp