Vad skulle ni göra...Långt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Stämmer, jag lyckades hitta den första tråden om införskaffandet av valpen.

Det varnades för taskig mentalitet, HD-fel samt könsbunden aggressivitet. M.m.

Precis, jag vet att jag skrek redan då men eftersom blandraser är bäst i världen så köptes hunden ändå.

Till TS. Du måste förstå att vi inte är några blandrasfascister som ger oss på dig bara för att vi vill visa att vi hade rätt.
Denna hunden kommer bara klättra längre och längre upp och om ni inte gör något så kommer den snart ge sig på människor!

Dina föräldrar har 3 val som jag ser det.
Antingen avlivar dem hunden, något jag förstår att de inte vill och de vill testa allt annat först.

Eller så omplacerar dem hunden, men som de andra har skrivit så är det riktigt svårt. Möjligtvis som gårdshund nånstans hos folk som kan hund.

När du har förklarat dessa två valet för dem så kommer du med ett tredje, skaffa en riktigt bra tränare! Det kommer säkert inte bli särskilt kul att gå till denna tränaren för ni kommer säkert få höra genom bägge öronen hur mycket fel det är på hunden, men det är sånt man lär sig av...
Var bor ni? Vet en tjej som är riktigt duktig på denna typen av hundar.

Sen måste du får dina föräldrar att inse att hunden måste ha något att göra, precis som du själv har konstaterat.

Räkna med att era hundar inte kan umgås det närmsta året och blanda för Guds skull inte in din pojkvän att försöka lösa detta. Jag förstår att han tror att han kan hundar för att han har varit i K9, men jag tycker också att jag kan hund och jag hade ALDRIG gett mig in i detta.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

kl

Jag för mitt liv inte förstå varför man tar med sig andra hundar till den tiken som inte vill ha andra tikar i sitt hem? Varför gör man det. Det är väl naturligt för tiken som bor i huset att hon inte vill ha inkräktare där. Det har hon tydligen visat flera gånger ändå fortsätter ni. Det finns hundar som inte går i hop med andra.
Låt de andra hundarna vara/sova i bilen, det är väl bara att gå ut med dem jämna mellanrum så klarar de sig.

Förövrigt har jag en kompis som kämpade med sin (samma) korsning och det slutade med att den omplacerades!!! för hon klarade nog inte av att avliva själv. Han var då 4-5 år. Hon hade sett att han hade ont i höfterna och visste att flera i kullen hade höftledsfel. Den hunden blev aldrig normal, många var rädd för den och gick omvägar när ekipaget kom efter vägen. Själv gick hon tidiga mornar eller sena kvällar.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Nja min hund är en familjemedlem, men när hunden har ONT och är aggressiv så mår ju inte hunden bra och då är avlivning det snällaste anser jag :/

Det jag menade med mitt inlägg var om man måste välja väljer man ju sjävklart sin familjemedlem (dvs barnen då)
Klart min hund är min familjemedlem men aldrig på samma sätt som min dotter eller sambo. :cool:
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Nej men eftersom MaRomser startar en tråd om denna hund så är det ju det man måste utgå ifrån, är det som du skriver nu så behövs ju inga råd eller något eftersom hunden inte är eran?

Såklart det är deras val, men jag förstår inte då vad man vill ha ut av tråden?

inte jag som startade tråden utan maromer så jag ville bara skriva allt så inte folk får halva berättelsen( eller va det heter)
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Ja det var ju det jag skrev, att MaRomer startade tråden ?

Jag tror vi vet nog för att faktiskt råda om avlivning, helt ärligt.

Jag brukar ändå vara väldigt restrektiv med att råda till avlivning över nätet, men dethär visste så många att det skulle gå åt helskotta och ja här känner jag mig tämligen säker på mitt råd.

Hela händelsen är såklart jätte tråkig eftersom det innebär avlivning av en hund, men jag har själv haft en osäker hund som jag valde att avliva.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Det jag menade med mitt inlägg var om man måste välja väljer man ju sjävklart sin familjemedlem (dvs barnen då)
Klart min hund är min familjemedlem men aldrig på samma sätt som min dotter eller sambo. :cool:

Ah då missförstod jag dig, ber om ursäkt ...
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Nej i och med att det är en blandras så finns det inte någon exakt beskrivning på hur en Pyrotter kan se ut ..

Rent utseendemässigt tycker jag att Birk ( Jolantas ) är riktigt fin ...
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Nej i och med att det är en blandras så finns det inte någon exakt beskrivning på hur en Pyrotter kan se ut ..

Rent utseendemässigt tycker jag att Birk ( Jolantas ) är riktigt fin ...

Ja det tyckte jag med. Att Birk var (är?) jätte fin.

Men jag ville bara se en bild på hur en sån kan se ut.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Ja, alltså hundar från den berörda uppfödaren är knappast kända för att vara de vassaste knivarna i lådan direkt.... han är rent ökänd faktiskt....

Det skrev jag på första sidan i hennes första tråd. De är kända för att ha HD fel och kass mentalitet.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Jag antar att jag vet vad för "typ" av blandras det är har nått liknande själv med nästan samma problem.. dock är han inte det minsta aggressiv mot varken människor , barn/andra djur. Men hundar är ett helvetes problem.. Särskillt av samma kön.. I början när jag övertog honom flög han ofta på utan förvarning. Han är den typen som inte direkt utger några "varningar" utan man får läsa hans kroppsliga beteenden så som "stelhet" blicken osv. Men mitt problem är lösa hundar.. Annat är jag inte nojjig över som tidigare.. Men man får helt enkelt undvika sånt som kan innebära bråk!!!.. Jag har gjort det i snart 9 år och ja det är fruktansvärt jobbigt.. Man kan aldrig ta hem hundar om han inte lärt känna dom under längre tid.. Och hundar av samma kön är uteslutet det funkar absolut inte.. Tikar kan vara lika jävliga dom när det gäller aggressivitet mot andra tikar.. Så man får helt enkelt acceptera att det inte funkar med likasinnant kön.. Jag skulle aldrig i hela mitt liv ta hem hundar jag vet att han kan börja slåss med.. Även om han aldrig gör ufall ute eller likn och är sjukt duktig på att försöka ignorera så är det en onödig risk att ta hem hundar som jag vet han kan börja bråka med.. Varför ska ni stänga in tiken för? detta är stressande... Nu läste jag inte allt så noga så jag vet inte vilka hundar som var era.. men jag skulle absolut inte låsa in hundar.. Jag tror ni bara får acceptera situationen och försöka undvika att ha mycket runt om i början.. försöka träna henne på mycket ledarskap så hon inte får en massa överslag.. Börja öva med andra hundar osv att hon ska försöka ignorera när ni går förbi andra hundar etc. Jag är ju ingen hundexpert men det har i alla fall hjälp min hund massor..
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Birk lever och frodas hundkräket! :) Han är 4 år snart, och fungerar hyfsat bra nu, men vägen dit har varit skit, och inget jag önskar någon annan!

Han är inte från samma "uppfödare" som MaRomers, men seriositeten i min "uppfödares" avel är inte så mycket bättre. Birk är friröntgad, vilket jag är glad för, men det var nog mest tur då de allra flesta av den här blandrasen har mycket HD problem, helst då MaRomers uppfödares hundar, då han avlat på tikar med grava HD problem.

Jag kan inte mer än hålla med Zoya i allt hon skriver!

De flesta PR ser ut som min Birk eller MaRomers tik, de färgerna alltså, sen kan vissa ha lite mer päls.


Birk ser f.ö ut så här (han är otroligt vacker att se på) :

Semester075_edited.jpg


CAG9E7GP.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Att hunden attackerar "helt plötsligt/utan anledning" kan mycket väl bero på att hunden har ONT och riktar om sitt beteende.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Jodå, det minns vi nog alla (förutom TS såklart, hon såg nog inte ens de negativa inläggen :grin: )

Se så, alla kan vi göra misstag och att fela är mänskligt.
TS ber om hjälp men det slutar med tråkiga påhopp och negativa ironiska inlägg.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 346
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 865
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 355
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Hage
  • Födda -21
  • Alltså dessa bett

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp