Vad skulle ni göra...Långt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Nej ni behöver inte heller och jag ber om ursäkt om jag gör det till sån stor och tjatig sak.. men jag tycker det är intressant och det är alltid så mycket oseriös debatt varje gång om det här där folk tillslut slänger massa skit!!! Men jag är intresserad av genetiken och kanske är det därför det är kul att diskutera detta ämne... Korsningsavel är inte något man skall rekommendera i hundaveln. Det är bara om man har påtagliga inavelsproblem i enskilda hundraser som det egentligen skall användas och inte av okunniga busk uppfödare. Men jag tror många raser i framtiden enbart kan räddas med korsningavel pga att det är så mycket inavel och sönderavlingar.. Många raser har problem som troligtvis inte går att rätta till med normal avelsplanering, då finns det bara en lösning där korsningsavel kan användas. Men också då måste avelsarbetet planeras av kunnigt folk såklart.. Och valet av raser för korsning bör i de fallen ske så att man korsar hundraser med relativt lika exteriöra och mentala egenskaper men som trots det inte är alltför nära besläktade.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Alltid lika trevliga svar.. det är så roligt!! att folk kan blir griniga för sånt här.. :rofl:
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Precis som det alltid är så himla roligt att läsa korkade påstående och sedan en gapskrattade smiley ..

Jag är inte ett dugg grinig by the way, men du missade kanske :)


Allmänt:

Det är faktiskt ganska roligt att läsa den gamla tråden om vad alla varnade för och dom som med klo och näbb försvarade korsningen och allt skulle gå så himla bra...

Undrar var alla försvararna är nu och om dom tänker klämma fram med något nu när vi vet hur det har gått...
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Ja, alla blir ju saliga på sin tro, eller hur? :angel:
För övrigt har jag lagt ner blandrasdiskussionerna för länge sen.... man hör ju bara det man vill höra och tror det man vill tro... oavsett vad andra säger... :cool:
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Det är faktiskt ganska roligt att läsa den gamla tråden om vad alla varnade för och dom som med klo och näbb försvarade korsningen och allt skulle gå så himla bra...

Undrar var alla försvararna är nu och om dom tänker klämma fram med något nu när vi vet hur det har gått...


Ja, och sedan fanns det ju en tråd som TS skrev när hunden var typ 5 månader att vi "olyckskorpar" hade så fel för hunden var såååå snäll och fin och kry.... :angel:
Även där påpekade folk att "kom tillbaks när hunden är ett-par-tre år, först då vet man.... och tja.... nu vet vi.... :grin:
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

måste inflika igen att vi barn ej har ngt med detta o göra, de bestämmer själva då detta är deras hund och inte våran!!!! vill de avliva så är det deras val, vill de behålla henne så får de göra det.

men nu har jag INTE skrivit att det är ERAT ansvar utan bara föreslagit VEM hon kan fråga om råd för han råkar vara VÄLDIGT DUKTIG.
givetvis bestämmer ju era föräldrar men varför inte ge det en chans med en duktig och erfaren hundtränare?? innan man fattar ett beslut om avlivning.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Ja visst är det så..

Men hela denhär händelsen är ju ett praktexempel på att många på Buke faktiskt besitter en stor kunskap när det kommer till hundar och genitik och det tycker jag är upplysande att läsa ( mitt i allt skit )
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Jag påstår i alla fall inte att jag är expert.. Detta är sånt jag läste om och gick igenom på djursjukvårdskursen i gymnasiet.. En kille från SLU var och prata om just avel och genetik och då kom blandraser upp.. Själv skulle jag aldrig sätta min fot i aveln då jag inte har tillräckligt med kunskap.. Och jag tror att det är en jäkla liten procent i renras världen också som borde hålla sig ifrån uppfödning.. Det är för mycket skitavel överallt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 349
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 887
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
744
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 356
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp