Bukefalos 28 år!

Vad skulle ni göra...Långt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Fast det hade ju inte fungerat tidigare. Och du säger själv att fast hand/starkt ledarskap saknas.

Jag tycker nog att stänga in hunden är en ännu "enklare" lösning än avlivning. Man löser det för stunden, olyckor kan fortfarande hända och problemet kvarstår. Har man avlivat hunden är iaf omgivningen säker. En hund som beteer sig så mot andra hundar skulle jag vara tveksam till att låta umgås med barn t.ex... Skulle alltid vara på min vakt.

Det jag undrar, finns det någon i omgivningen som är kapabel och villig att styra upp det hela?
Dina föräldrar verkar inte så pigga på det.

Jo då det finns det. Jag och min sambo. Men nu går ju inte detta då vi själva har två hundar. Och jag är inte så mycket för omplacering=/ Ibland vill de en sak och ibland en annan.

Nej nu ska jag iväg men kom gärna med fler arguemnt för och emot!

Kan styra in en ny synvinkel... Ompalcering, hur ställer ni er till det?
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Omplacering ?

Det är en sjukt svår fråga, det gäller ju att hitta RÄTT människa som är villig att jobba mycket med hunden och det finns inte så många sådana som är villig att ta sig an en sådan blandras med allt vad det innebär ..

Tyvärr så tror jag inte alls på omplacering i denhär hundens fall.

Antingen löser dina föräldrar det tillsammans med er eller så återstår avlivning.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Hoppas jag förstod rätt nu...

Egentligen förstår jag inte varför ni skulle ta med er tik?
Er tik kommer in på den andra tikens område / revir / hem.
Ni vet om att den tiken hatar andra tikar. Men likväl tar ni dit er tik??

Jag skulle aldrig utsätta min hund för det.

Klart den andra tiken försvarar sitt hem, sin matte, sin husse, sin mat.

Fungerar det inte så fungerar det inte. Enkelt.

Lämna hem er hund.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Säger som Calazirya, hittar ni RÄTT person och är totalt ärliga om hundens alla egenskaper och denna person vill ge det en chans - då kan det fungera.

Tyvärr tror jag det blir riktigt svårt att hitta just rätt person. Du vill undvika machosnubben som vill göra detta för att stärka sitt ego, eller tjejen som vill "rädda ett liv" fast egentligen inte förstår vad hon gett sig in på, eller paret som tror att en "stor trädgård på landet" kan lösa problemet m.fl.

Vill ni ändå försöka omplacera skulle ett mentaltest vara bra att ha i bakfickan. Att få hunden bedömd av någon som är opartisk och kunnig och få tydligare information om hundens övriga egenskaper.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Tycker att jag måste inflika ts då detta är min syster o ja har de där två andra blandraserna som ej funkar ihop längre med tiken, min två tjejer gick super bra ihop med denna tiken tills det hände en sak då de ville ha samma leksak, tiken attackerade min stora tik som är ett år äldre o ville ej släppa, till slut fick vi isär dem o sen flög tiken på samma hund igen o vi fick ej loss henne från min tik till och börja med men sen hittade ja ett järnrör o slå tiken med för att hon skulle släppa, hon hade ett hårt tag om min hund på halsen, o hade vi ej fått bort tiken så hade ej min hund funnits idag. Efter detta så har tiken flygit på henne några ggr till men det blev inget jätte allvarligt som sist då hon hade stora sår i hals o runt på kroppen o i ansiktet. men sen dess är min tik rädd för denna och den tiken som attackaread min tror varje gång de ses att hon får morra till mig o vill gärna flyga på henne. så varje gång vi kommer blir deras tik instängd för annars hade jag ej haft ngn hund kvar. min hund gör egentligen inget förutom att försvara sig o vill ej bråka.. sen den lilla hunden(mindre än våran andra) hon är lika gammal som tiken och det gick bra med dem tills för ca ett ½ år sen då tiken börjar ställa sig över min tik o bete sig underligt som att ja står över dig så nu ska du ligga still o lyssna på mig o sen attackera henne, hon har varit på väg att attackera min mindre hund vid ett antal ggr men vi har varit i närheten o det har ej hunnit hända ngt. JAG tycker att tiken ska avlivas både för sitt egna bäst o andra i familjen o speciellt då både jag o min syster ska ha barn till sommaren o jag kommer ALDRIG våga sätta ner mitt barn på golvet då denna tiken finns i närheten, jag litar inte alls på henne. Visst hon är en riktigt go hund när man e sj med henne. men i helgen när vi va o hälsade på dem så skulle tiken på min mindre hund o sambon stod jämte så han sa till tiken o då direkt morrade tiken på honom rejält o hade säkerligen huggt honom om han fortsatt säga till henne, men han gick därifrån för han blev rädd då hon stirrade ut honom o såg riktigt jävla förbannad ut..

sen angående en annan hanhund som våra föräldrar har så stämmer en del vad min syster skriver men hon har glömt o skriva att de är inte alls samma hundar, då denna aldrig va så mot människor, han gick o tygla om man sa till honom o va aldrig så (elak) som denna tiken.

Jag tror att denna tiken har fått ngt problem i huvudet annars skulle ej detta hända, ena stunden gla o go mot de andra hundarna o sen helt plötsligt flyger hon på dem, kan man säga att det är normalt o att det hjälper med att aktivera hunden?? NEJ.. o hennes höftproblem är inte bra.. hon kommer aldrig klarar av att bli mkt aktiverad, enligt mig o mamma(som äger hunden med pappa) så kommer hon inte klarar av det o hon får oftare problem med höften(gör ont) o för mindre saker.

lämna bort henne är absolut inget val, hon kommer aldrig kunna va med ngn annan då hon ej kommer kunna träffa andra hundar(för deras säkerhet) eller barn eller tom vissa människor :/ Så det ser ja inte som ngn lösning. det enda är avlivning för hunden bästa o då 'våra föräldrar ej heller har tid o aktivera hunden. mamma som fortfarande ej är riktigt bra o pappa som jobbar nästan dygnet runt. inget har ork heller för den delen.

(detta hör kanske inte till men eftersom syster startade tråden så tänkte ja skriva detta)
sen va det inte min mamma som ville ha denna hunden utan det va min syster(maromer) o pappa som ville ha just denna blandrasen o just denna 5tiken. o syster bodde hem ett bra tag men ändå brydde hon sig ej om o uppfostra hunden, så detta kan hon ej skylla på våra föräldrar då hon med är med i det hela förutom de senaste 2 åren då hon bott hemifrån..

så nu tycker ja ni kan säga vad ni vet när ni vet nästan allt.. har säkert glömt massor. men vet att maromer ej ville att ja skulle skriva detta, men har hon ändå lagt ut en tråd så måste folk få veta hela sanningen..

är det ngt ngn undrar över så fråga på=)
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

tycker du ska diskutera med våran svärfar om detta.

mammas hund hade oxå tendenser att visa agressivitet mot andra hundar som du vet men han gav dem en del råd o nu har det varit lugnt och jättebra sen dess. man måste ju börja någonstans.

avlivning tror jag inte är ett första alternativ för att det är enkel lösning.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Förlåt, men ditt inlägg är otroligt svårläst i och med att du valt att skriver ihop allt i början..

Ska försöka ta mig igenom inlägget och återkomma med ideer om jag har några :)

Tillägg:

Nu tror jag att jag har förstått vad du skrivit och då kan jag än mindre förstå hur din syster kunde ta med sin tik till era föräldrars tik och låta dom vara under samma tak.

Tiken låter inte som en hund som jag skulle ha haft kring mina djur och barn :/

Nej jag vidhåller fortfarande att avlivning kanske är den smartaste lösningen i denhär soppan :/
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

tycker du ska diskutera med våran svärfar om detta.

mammas hund hade oxå tendenser att visa agressivitet mot andra hundar som du vet men han gav dem en del råd o nu har det varit lugnt och jättebra sen dess. man måste ju börja någonstans.

avlivning tror jag inte är ett första alternativ för att det är enkel lösning.

måste inflika igen att vi barn ej har ngt med detta o göra, de bestämmer själva då detta är deras hund och inte våran!!!! vill de avliva så är det deras val, vill de behålla henne så får de göra det.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Nej men eftersom MaRomser startar en tråd om denna hund så är det ju det man måste utgå ifrån, är det som du skriver nu så behövs ju inga råd eller något eftersom hunden inte är eran?

Såklart det är deras val, men jag förstår inte då vad man vill ha ut av tråden?
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Aldrig i helvetet att jag skulle ha tagit dit min tik igen om det där hade hänt innan....

Avlivning låter alltmer som rätt lösning.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Jag tycker mig minnas en vild diskussion ett par-tre år tillbaka om en blandrasvalp som du och din pappa ville skaffa.
ALLA avrådde er från det eftersom det 1. Var en riktig idiotkorsning 2. Uppfödaren var en "puppy-miller" som bara prånglar ut en massa valpar för pengarnas skull.

Alla sa att risken var stor att ni fick en hund med dåligt psyke och dålig hälsa.
Du lyssnade inte (och inte heller din syster som försvarade det hela då) och hävdade bestämt att en hund blir vad man gör den till. Tycker du fortfarande att det är så???
Så är ju inte fallet och jag hoppas verkligen att ni inser det nu?
Jag hatar att säga det men "I told you so!!"

Nåväl, det är ju inget att göra åt nu eftersom hänt är hänt men jag tycker nog att den man kan skylla mest på här är hundens uppfödare som faktiskt fött upp och sålt er en dålig hund. Sen att ni var så okunniga och dövörade att ni inte lyssnade på råd från expertis är ju bara tragiskt men det är tyvärr sådant man ser jäkligt ofta.

Dina föräldrar har helt enkelt tagit sig vatten över huvudet med denna hund (eller du från början?, frågan är varför DU inte tog med hunden när du flyttade utan började skaffa nya?).
Frågan är om inte denna hund hade varit "vatten över huvet" för vem som helst förutom riktigt erfarna? Dessa hade å andra sidan inte tagit i den med tång ens.

Denna hunden har dessutom svåra HD-problem. Jag säger svåra eftersom du säger att den t o m måste gå på smärtstillande.
Jag förstår då inte ens varför man tvekar att avliva den? Hunden är aggressiv, opålitlig och har dessutom ont. Det är liksom inget man omplacerar. Det säger sig självt tycker jag.

Nu ska ni dessutom få barn både du och din syster. Ska ni inte kunna besöka morföräldrarna p.g.a deras opålitliga hund?

Nä, avliva säger jag. Det mår alla bäst av i detta fall. En död hund lider inte och till nästa gång kanske ni ska fundera lite mer på vad ni köper för hund samt lyssna på de, i all välmening givna råd ni får och inte ta första bästa söta valp från Blocket.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Stämmer, jag lyckades hitta den första tråden om införskaffandet av valpen.

Det varnades för taskig mentalitet, HD-fel samt könsbunden aggressivitet. M.m.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Japp, så rätt så...

Och här är ursprungstråden

Man kan bara skaka på huvudet.... det är fullt med varningar i den tråden men TS bara påstår att blandisar är sååå mycket bättre och friskare osv och att denna korsning är såååå bra.

Undrar vad hon tycker nu? Eller ännu värre, vad tycker hon den dagen det inte är henns sambos hand som hamnar i hundens käkar utan kanske hennes nyfödda bebis :cool::crazy::cry:
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Jag tycker också att avlivning i detta fall är en lösning.
En hund är en hund medan en familjemedlem är en familjemedlem.
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Ja, alltså hundar från den berörda uppfödaren är knappast kända för att vara de vassaste knivarna i lådan direkt.... han är rent ökänd faktiskt....
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

HUR ser en pyrotter ut? bild någon?
 
Sv: Vad skulle ni göra...Långt!

Nja min hund är en familjemedlem, men när hunden har ONT och är aggressiv så mår ju inte hunden bra och då är avlivning det snällaste anser jag :/
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 397
Senast: AraSlei
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 969
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
814
Senast: Trassel12
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 416
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp