Vad söker jag för häst?

Rumbla

Trådstartare
Skulle vilja ha era tankar kring vad för typ av häst jag söker.. Och prisklassen jag tänker mig.

Jag har under ett par månader letat häst men märker hur jag hoppar mellan raser och inriktning.
Kunskapsmässigt i ridning så hanterar jag alla gångarter i ridhus och på uteritt enligt den klassiska ridskoleridningen. Dvs ingen ridstjärna.

Vill hoppa lite, 50-70 cm, rida dressyr och med tiden testa WE. En trygg, arbetsvillig häst. Snäll i all hantering. Själv är jag 40+ och vill inte trilla av i onödan
Min budget är satt till max 40'

Är det en kallblods- eller varmblodstravare som är rätt för mig. En billig frieser eller PRE? En ljuvlig cob eller snygg quarter. Jag ser själv att jag kan köpa en billigare outbildad häst så länge den är trygg i sig själv och med stöd av tränare komma framåt.

I min värld så letar jag lynne och inte ras... Men tänker jag fel? Spelar ras in så mycket? Och är mina krav orimliga för den pengen?
 
Du har ju redan sagt precis vad du vill ha sen om det är en varmblod, kallblod eller pre spelar ju mindre roll.
Bara titta på annonser eller kanske lägga in en egen köpes/foder annons?:)
 
Hade jag varit dig hade jag satsat på en lite mognare häst som tituleras läromästare och skitit helt i vilken ras det avser. En trygg och stabil häst du kan njuta av och lära dig av. Det låter som att det är din först häst och bara att äga en häst är en massa grejer att lära sig, att sen försöka lära om en travare eller utbilda en unghäst låter övermäktigt. Jag skulle rekommendera en trygg häst med snälla ögon i ca 15 årsåldern som kanske gått Lc i dressyr och hoppning.
Men jag kan ha tolkat dig fel också, du kanske är väldigt insatt i vad det innebär att äga häst. :)
 
Jag tycker att du tänker galet.
Jag hade höjt budgeten till minst 60' och sett till att få en riktigt schysst läromästare som kan 'allt' och är trygg i det mesta.
Är det ridning du vill syssla med så förstår jag inte alls vad du ska med en körhäst till som Fd travhästar faktiskt är.
Framförallt inte som du inte är en fantastisk ryttare.
För visst kan körhästar bli trevliga ridhästar men det kräver väldigt duktiga ryttare som kan utbilda dem ordentligt.
De har ju liksom inte direkt förutsättningarnamed sig från början.
 
Jag tycker att du tänker galet.
Jag hade höjt budgeten till minst 60' och sett till att få en riktigt schysst läromästare som kan 'allt' och är trygg i det mesta.
Är det ridning du vill syssla med så förstår jag inte alls vad du ska med en körhäst till som Fd travhästar faktiskt är.
Framförallt inte som du inte är en fantastisk ryttare.
För visst kan körhästar bli trevliga ridhästar men det kräver väldigt duktiga ryttare som kan utbilda dem ordentligt.
De har ju liksom inte direkt förutsättningarnamed sig från början.
Håller med förutom att budgeten mycket väl kan räcka beroende på ras och ålder, men utbudet blir givetvis snävare.

Fjordingar, överväxta Conemaror, tinker, diverse korsningar kan vara bra ridhästar och schysta läromästare i den tänkta prisklassen. Däremot håller jag med dig om att ras spelar mindre roll och att sannolikheten att man finner en bra läromästare bland varmblodstravarna är låg men en del kallblodstravare kan vara intressanta men kanske inte något att leta primärt efter.

Outbildade hästar har sällan de kvalitéer du radar upp så väljer du där så får du i vart fall inte vad du efterlyst häsr.
 
Fokusera inte på rasen utan på egenskaper och utbildningsnivå. Om du rider på ridskola så kanske ngn av ridlärarna kan hjälpa dig att hitta en häst som passar dig. Var inte rädd för åldern, en lite äldre häst kan du ha glädje av i många år. Är du inte superlång så kan du även titta på ponnyer eller övervuxna ponnyer. Araber eller arabkorsningar är också trevliga hästar så glöm inte dom. Kallblodstravare är ofta starka och inte så lätt att utbilda men hittar du en välriden så behöver inte det vara fel. Med de önskemålen om vad du vill göra med hästen så finns det gott om hästar att välja på, de flesta klarar de kraven om de är friska. Jag hade letat efter en häst med bra temperament och rätt egenskaper och fokuserat mindre på ålder och ras. Väljer du att köpa en yngre mindre utbildad häst så kanske du ska fundera på om du ska ta ridhjälp, alltså inte bara tränare utan komplettera med ngn duktig ryttare som kan rida ngn dag i veckan och hjälpa till och utbilda hästen. Lycka till med hästköpet!
 
Skulle vilja ha era tankar kring vad för typ av häst jag söker.. Och prisklassen jag tänker mig.

Jag har under ett par månader letat häst men märker hur jag hoppar mellan raser och inriktning.
Kunskapsmässigt i ridning så hanterar jag alla gångarter i ridhus och på uteritt enligt den klassiska ridskoleridningen. Dvs ingen ridstjärna.

Vill hoppa lite, 50-70 cm, rida dressyr och med tiden testa WE. En trygg, arbetsvillig häst. Snäll i all hantering. Själv är jag 40+ och vill inte trilla av i onödan
Min budget är satt till max 40'

Är det en kallblods- eller varmblodstravare som är rätt för mig. En billig frieser eller PRE? En ljuvlig cob eller snygg quarter. Jag ser själv att jag kan köpa en billigare outbildad häst så länge den är trygg i sig själv och med stöd av tränare komma framåt.

I min värld så letar jag lynne och inte ras... Men tänker jag fel? Spelar ras in så mycket? Och är mina krav orimliga för den pengen?

Hm... jag tror utifrån din beskrivning av dig själv som ryttare och vad du letar efter att du ska leta efter lämplig individ och inte ras öht ..

men däremot om du fokuserar på just den typen av individ som kan passa och känner att du har svårt att sålla bland annonser/ blir förvirrad vad som passar dig i kombo med prislappen osv så säger jag såhär :
tex PRE och Frieser så är de nog ffa inga såna läromästare och ffa säljs de inte för 40 tusen i regel .
Kallblod och travare är inte så lätta som läromästare men kostar de 40 tusen blir jag förvånad för de brukar inte kosta så mycket för att vara lika snälla och vettiga ... kostar de 40 papp är de endera riktigt bra om det handlar om det du söker - dvs en trygg snäll individ som kan skutta några språng och är snäll att rida utifrån dina kriterier som du kan träna med och ha roligt med på lättklass nivå , eller så är prislappen lite hög ändå :)
 
Hade jag varit dig hade jag satsat på en lite mognare häst som tituleras läromästare och skitit helt i vilken ras det avser. En trygg och stabil häst du kan njuta av och lära dig av. Det låter som att det är din först häst och bara att äga en häst är en massa grejer att lära sig, att sen försöka lära om en travare eller utbilda en unghäst låter övermäktigt. Jag skulle rekommendera en trygg häst med snälla ögon i ca 15 årsåldern som kanske gått Lc i dressyr och hoppning.
Men jag kan ha tolkat dig fel också, du kanske är väldigt insatt i vad det innebär att äga häst. :)

Både ja och nej, jag letar efter min tredje häst. No 1, ägde jag i sex månader, hann ha en del kul, innan en gammal fraktur spökade och han fick gå vidare. No två, fick efter två månader kvarka... En kamp om liv och död, vilket har gett mig oerhörda erfarenheter att vårda en riktigt sjuk häst, med penicillin och rengöring av varbölder.... Han blev bättre men hade kastad kvarka så han fick vandra vidare.. Han hann jag inte ens sitta på....

Så ganska mycket erfarenhet från elände som kan vara med häst.. Mindre erfarenhet av den roliga delen

Tycker dina tankar är kloka. Snälla ögon...
 
Fokusera inte på rasen utan på egenskaper och utbildningsnivå. Om du rider på ridskola så kanske ngn av ridlärarna kan hjälpa dig att hitta en häst som passar dig. Var inte rädd för åldern, en lite äldre häst kan du ha glädje av i många år. Är du inte superlång så kan du även titta på ponnyer eller övervuxna ponnyer. Araber eller arabkorsningar är också trevliga hästar så glöm inte dom. Kallblodstravare är ofta starka och inte så lätt att utbilda men hittar du en välriden så behöver inte det vara fel. Med de önskemålen om vad du vill göra med hästen så finns det gott om hästar att välja på, de flesta klarar de kraven om de är friska. Jag hade letat efter en häst med bra temperament och rätt egenskaper och fokuserat mindre på ålder och ras. Väljer du att köpa en yngre mindre utbildad häst så kanske du ska fundera på om du ska ta ridhjälp, alltså inte bara tränare utan komplettera med ngn duktig ryttare som kan rida ngn dag i veckan och hjälpa till och utbilda hästen. Lycka till med hästköpet!

Tack, jättebra synpunkter. Jag tycker själv inte att jag har superhöga krav. När jag säger rida dressyr så är det ingen hög nivå utan jag vill bli en bättre ryttare, lära mig rida med sätet, inte dra i tyglarna som jag ibland upplever att min fd dressyrridlärare uppmuntrade till.

Inga raser är bortsållade, dock så ska den vara viktbärande och ha passerat ponnymåttey, så det snävar av lite. Är 175 cm. Känns som utbudet mellan 155-160 cm är dåligt... Större häst, blir för stort, lite för läskigt just nu
 
Både ja och nej, jag letar efter min tredje häst. No 1, ägde jag i sex månader, hann ha en del kul, innan en gammal fraktur spökade och han fick gå vidare. No två, fick efter två månader kvarka... En kamp om liv och död, vilket har gett mig oerhörda erfarenheter att vårda en riktigt sjuk häst, med penicillin och rengöring av varbölder.... Han blev bättre men hade kastad kvarka så han fick vandra vidare.. Han hann jag inte ens sitta på....

Så ganska mycket erfarenhet från elände som kan vara med häst.. Mindre erfarenhet av den roliga delen

Tycker dina tankar är kloka. Snälla ögon...
Hade nog ändå som sagt viljat satsa på en läromästare. Är lite färgad av alla runt omkring som har köpt på sig mer avancerade hästar än vad de klarar och slutligen bara kunnat rida innanför ridhusets fyra väggar.
Ja, ögonen avslöjar en hel del om hästen tycker jag. :)
 
Tack, jättebra synpunkter. Jag tycker själv inte att jag har superhöga krav. När jag säger rida dressyr så är det ingen hög nivå utan jag vill bli en bättre ryttare, lära mig rida med sätet, inte dra i tyglarna som jag ibland upplever att min fd dressyrridlärare uppmuntrade till.

Inga raser är bortsållade, dock så ska den vara viktbärande och ha passerat ponnymåttey, så det snävar av lite. Är 175 cm. Känns som utbudet mellan 155-160 cm är dåligt... Större häst, blir för stort, lite för läskigt just nu

Om du vill lära dig bli en bättre ryttare, så är mitt råd att köpa en häst som kan mer än du! En häst som - om ryttaren gör rätt - går i stadig form i alla gångarter, är lyhörd för hjälperna, har lika lätt att "gasa" som att "bromsa" och kan skänkelvikning, öppna och sluta. Som kan hoppa en enklare bana och som går att rida ut själv utan problem. Med en sådan häst har du alla möjligheter, och alla "verktyg" på plats. Hur mycket den har tävlat och på vilken nivå är mindre intressant, tycker jag, men det jag nämner tycker jag är en "väl grundutbildad häst".

Vad gäller storlek så säger du inget om hur mycket du väger, bara hur lång du är. Jag är lika lång som du (nåja, det fattas en cm, jag är 174) och väger runt 65. Och jag rider glatt alla storlekar på hästar! Trots att jag är lång så gillar jag inte de riktigt stora (170 cm och däröver), och har sedan ganska många år tillbaka islandshästar. De två hästar jag har idag är 135 resp 145 cm höga. Den lilla skulle jag inte hoppa, och jag skulle heller inte sätta upp tyngre ryttare än mig själv på henne, men valacken på 145 (som dessutom är rätt kraftigt byggd) bär uppåt 90 kg om ryttaren inte är alltför obalanserad... Så storleken behöver inte vara avgörande! Titta på individ! (det är ju också så att hästens mankhöjd egentligen är ett dåligt mått på hur stor hästen känns att rida - långa smala ben och slank bål ger en hög häst, men en lång ryttares ben hänger nedanför magen på den ändå, och en lägre, kraftigare häst med grövre bål känns och är större att sitta på även om man sitter på lägre höjd)

Rasen tycker jag inte behöver vara av stor betydelse, men jag hade precis som övriga inte i första hand valt en häst av körhästras, utan valt en som faktiskt avlats för ridning. Det blir lättare för både dig och hästen om den har någorlunda rätt förutsättningar. Å andra sidan... Har du 40 tusen att lägga och hittar en riktigt välriden före detta travare, som en duktig ryttare redan gjort "omskolningen" på, så skulle du kunna göra ett fynd. Men den sorten är rätt ovanliga, och kanske inte så ofta till salu...

Lycka till med ditt hästköp! Du verkar ha haft din beskärda del av otur redan, hoppas att nästa blir riktigt bra!
 
Tack, jättebra synpunkter. Jag tycker själv inte att jag har superhöga krav. När jag säger rida dressyr så är det ingen hög nivå utan jag vill bli en bättre ryttare, lära mig rida med sätet, inte dra i tyglarna som jag ibland upplever att min fd dressyrridlärare uppmuntrade till.

Inga raser är bortsållade, dock så ska den vara viktbärande och ha passerat ponnymåttey, så det snävar av lite. Är 175 cm. Känns som utbudet mellan 155-160 cm är dåligt... Större häst, blir för stort, lite för läskigt just nu

Fast om du vill bli bättre och lära dig mer så gör du det bäst på en ordentligt välutbildad häst.
En häst som inte är för känslig, som rör sig med mindre rörelser som är enkla att sitta på och hoppar på ett sätt som gör det enkelt för dig att behålla balansen.

Min erfarenhet säger att de flesta tyngre raser tyvärr ofta har stora brister i utbildningen även om det finns välutbildade såna också.
Någon sorts halvblod eller övervuxen ponny som är avlade för att vara ridhästar har oftare en gedigen utbildning.
Men välutbildade hästar kostar pengar, precis som att välutbildade människor ofta har högre lön.
En lite äldre häst som visat sig vara frisk och hållbar kostar också lite mer.
Känns som att det är din tur att få njuta av en frisk häst som är rolig att rida, som du kan göra allt med :)
 
Min erfarenhet säger att de flesta tyngre raser tyvärr ofta har stora brister i utbildningen även om det finns välutbildade såna också.

Men, man ska ju bara ha en häst.
Man behöver ju bara hitta någon av de välutbildade. Varför sortera bort alla "tunga" raser för att det finns sådana som är icke välutbildade?
Den niten kan man ju gå på oavsett ras.

Jag tror faktiskt det generellt finns fler outbildade hästar än inte. Oavsett ras.
 
Men, man ska ju bara ha en häst.
Man behöver ju bara hitta någon av de välutbildade. Varför sortera bort alla "tunga" raser för att det finns sådana som är icke välutbildade?
Den niten kan man ju gå på oavsett ras.

Jag tror faktiskt det generellt finns fler outbildade hästar än inte. Oavsett ras.

För att det är svårare att hitta körhästar (som de flesta tyngre raser är) som även är välutbildade i ridning.
Det är 100 ggr lättare att hitta välutbildade ridhästar.
Vilket jag inte tycker är speciellt konstigt.
 
För att det är svårare att hitta körhästar (som de flesta tyngre raser är) som även är välutbildade i ridning.
Det är 100 ggr lättare att hitta välutbildade ridhästar.
Vilket jag inte tycker är speciellt konstigt.

Men en välutbildad körhäst är ju välutbildad, sedan är det sällan en häst inte kan översätta det till ridning.

Men för mig är det ett inlägg som inte har med saken att göra liksom. Är den välutbildad så är den, oavsett vad det är för ras.

För mig blir liksom "leta inte blad de hästarna för de är oftast outbildade" fel eftersom man ska ha en enda häst och att man då knappast ska sortera bort en massa hästar redan innan man kollat dem för att majoriteten av dem är outbildade.
Man gör sig ju en stor björntjänst då eftersom de oftast är billigare än genomsnittet och man kanske missar en fantastiskt häst.
 
Titta om där är någon skogshästkörningsdag i närheten och åk dit. Brukar vara ett antal fina hästar av lite varierande ras - men de flesta väldigt trygga. Ett sätt att få ytterligare ett perspektiv.
 
I min värld så letar jag lynne och inte ras... Men tänker jag fel? Spelar ras in så mycket? Och är mina krav orimliga för den pengen?

Rätt tänkt med lynne hellre än ras.
Jag är ju lite partisk för fjordingar, och för 40000kr får du väldigt mycket fjording. Även välutbildad. Finns en till salu för knappt 20, den är väl 17-18 år gammal och utbildad LA dressyr.

´Någon föreslog en "läromästare som gått LC dressyr" vilket jag tycker är en konstig kombination. En LC-häst är i mina ögon inte en läromästare utan antingen en unghäst eller en outbildad äldre häst.

Om man vill ha en välutbildad vuxen häst får man antagligen betala betydligt mer än din föreslagna budget, en ung häst kan absolut vara lämplig om du har bra tränare och lägger ner mycket tid.
 
´Någon föreslog en "läromästare som gått LC dressyr" vilket jag tycker är en konstig kombination. En LC-häst är i mina ögon inte en läromästare utan antingen en unghäst eller en outbildad äldre häst.

Jag håller med, och reagerade också på det. En häst som går LC med godkänt resultat har i mina ögon bara klarat första steget i en grundutbildning. Det kan vara en jättetrevlig häst, men knappast en läromästare. Kan hästen till exempel inte sidförande hjälper (inga sidvärtsrörelser ingår i LC) så blir alla nya saker så väldigt mycket svårare, även om de "nya saker" man vill göra inte är dressyr. Tänk WE, TREC och liknande, till exempel. Så mycket enklare det blir med en häst som är lätt för hjälperna och förstår vad som menas!

Jag är själv ingen "dressyrmänniska", har som sagt islandshästar sedan många år, men ser dressyrarbetet som grunden för precis allt jag vill göra med en häst. Jag använder dressyrrörelser (öppna, sluta, skänkelvikning, ryggning) dagligen i arbetet med samling och lösgjordhet - ser det som "verktygen" jag har för att kunna påverka och gymnasticera hästen. Och även "verktygen" för att lära hästarna nya saker!
 
Min sambo lär sig rida på min Fille. Han bli 17 i år och är utbildad msv dressyr och har tävlat 130 cm hoppning.
Han är lydig, snäll och ffa förlåtande. Gör ryttaren rätt gör han rätt, blir det fel så händer ingenting. Han blir inte stressad eller upprörd, möjligen lite förvirrad ibland men det är bara att göra om.

Sambon började rida i augusti och de har varit ute på lite pay and jumps och har jätteroligt tillsammans. Han har testat på lite byten, förvänd galopp och skolor. Det är så mycket roligare med en häst som kan och utvecklingen av ryttaren gå mycket fortare.
Rekommenderar dig verkligen att satsa på en utbildad häst!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 277
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag är helt ny på detta forum och hoppas på att kunna få lite tips från er erfarna hästmänniskor :) Kort om mig. Jag red på...
2
Svar
22
· Visningar
3 162
Senast: Mustang
·
Hästmänniskan Jag blir mer och mer säker på att jag vill ta upp hästeriet igen. Jag sålde min häst 2010 och har sedan dess mer eller mindre varit helt...
2
Svar
30
· Visningar
3 661
Senast: Sporthorse
·
Ekonomi & Juridik Ja, vad är egentligen "bäst" om man nu kan säga så? Kan direkt tillägga att jag läser juridik (nej, inte jurist, för det läser man på...
2
Svar
26
· Visningar
4 273
Senast: Kirie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp