Bukefalos 28 år!

Vad spolar du ned i toaletten?

Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Kroppsvätskor och toapapper endast. Självklart.

Jag blir helt fascinerad över hur folk kan spola ner tamponger utan att reflektera över att det är dåligt. Vet ni inte vad som händer med en tampong om man stoppar den i vatten?

Det är för övrigt inte bra att spola ner damm eller hår heller. Men det är inte lika uppenbart självklart så det är inte så konstigt att folk inte tänker på det.
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Jag har ett mycket vagt minne av ett besök på ett reningsverk med skolan - men menar du att du kommer ihåg allt som sas i skolan? I wish ... :laugh:
Klart jag gör! Gör inte alla det? :cautious: (Jag förvånade mig själv för några månader sedan när jag och mamma tittade på något frågesportprogram och jag lyckades svara på kungafrågor - jag som suger på historia! Det var verkligen mellanstadiekunskap. [/OT])

Nej, men det här med vad som får spolas ned och inte är så djupt rotat trots att jag inte har några extrema miljömuppar vare sig som vänner eller familj. Vi kanske till och med fick göra fler besök på reningsverk, både på dagis och i skolan? Undrar om inte Stockholms stad är ganska duktiga på att annonsera också för att påminna folk. De brukar ha reklam i tunnelbanan med några års mellanrum.
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Snus o kaffesump ä ett otyg i rören.

Fast,efter ett besök i England lärde jag mig ngt.
De har rören oisolerade utanför husväggen..så att de ska vara lätta att reparera när de fryser sönder...;)
för ett antal år sedan följde ett par med mig ut på böljan den blå. Sol o bad, mycken och god mat serverades. Så det gick som det gick, damen försökte spola ner en binda i pump-toan.
vilket naturligtvis genast avslöjades. HON fick själv demontera pumpen, jag stod bakom och instruerade. HON spydde ett par gånger i hinken jag ställt fram. Men pluggen avlägsnade hon och gjorde rent och monterade ihop igen under mång ljudliga hulkningar. Tror inte hon gör om det..;)

Så skulle jag vilja göra när skitungarna på jobbet spolar ner en ny toarulle och skiter ovanpå. Det blir ju stopp så det står härliga till och vem får fixa det i första hand? Jo, städerskan! DVS jag....:D De hade nog inte gjort om det, de heller!:sneaky:
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Har du och andra i tråden som spolar ner sånt som inte ska vara där inte fått informationen i skolan att inte göra så?

Det fick jag, vi gjorde besök på reningverk och även mina barn har fått den informationen. Besöket på reningsverket sker nog längre fram, men det pratas mycket om miljö och att vara miljövänlig.

Skämtar du?? :wtf:

Jag gick inte ut skolan i går heller, men minns det i alla fall;)

Nu ar det ju narmare 30 ar sedan jag bodde i Sverige och jag har aldrig varit till reningsverk varken som elev eller larare, eller hort att andra arskullar pa skolan fatt ga. Jag skulle verkligen tyckt det var interessant sa jag var tvungen att frage en larar kompis utanfor Stockholm hur manga ganger de varit med skolan till ett reningsverk och tittat ... svaret var 0. Nada. Zero ...

En försynt undran då är ju vem det är tänkt att städaren ska städa efter..? :)

KL

Älska tonen i tråden!:bow: Till slut fick alla "Jag äter verkligen bara kött från grannens glada djur"-trådar lite konkurrens om Bukes redighetsplakett;)

Själv spolar jag ner tamponger, aluminiumfolie, vissnade tulpaner, uttjänta frottésockar och döda smågnagare (dock under marsvins storlek). En gång försökte jag spola ner ett otroget ex men det gick inte. :D

:bow::bow::bow:

Det är sant, i det här fallet är dock källan ganska trovärdig. Dessutom står samma sak på massa ställen - på hemsidor som tillhör både reningsverk och tillverkare av hushållspapper

och hur ofta tittar man pa hemsidor till reningsverk eller hushalls papper? Sjalv har jag aldrig, mig veterligen, ens av misstag hittat en sadan hemsida och har svart att tanka mig ett scenario dar jag skulle medvetet leta efter en.:cautious:
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Nej, men det här med vad som får spolas ned och inte är så djupt rotat trots att jag inte har några extrema miljömuppar vare sig som vänner eller familj.

Växte du upp i villa? Där kanske man blir bättre itutad av föräldrarna eftersom man får hantera sina avlopp själv. Jag växte upp i lägenheter och då var frågan aldrig uppe.
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Oj vad naiv jag känner mig efter att ha läst svaren här i tråden! Jag trodde att alla visste att man absolut inte får slänga tamponger, servetter, hushållspapper, tops(!) med mera i toaletten. :o Jag fyller 30 bast i år och vi fick lära oss det i skolan via besök på reningsverket, om inte annat. Började man med sådan information till barn först med min ålderskull?

Jag struntar i att jag kanske låter självgod - det övergår mitt förstånd hur man kan spola ner gummi, plast och bomull i toaletten. Papper kan jag bättre förstå eftersom man får spola ner toalettpapper.
(...)

(...)

Jag blir helt fascinerad över hur folk kan spola ner tamponger utan att reflektera över att det är dåligt. Vet ni inte vad som händer med en tampong om man stoppar den i vatten?
(...)

Jamen precis! Jag fick då inte lära mig sånt i skolan (gick väl inte så mycket i skolan) men lyckligtvis kan jag tänka själv :banghead:
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

och hur ofta tittar man pa hemsidor till reningsverk eller hushalls papper? Sjalv har jag aldrig, mig veterligen, ens av misstag hittat en sadan hemsida och har svart att tanka mig ett scenario dar jag skulle medvetet leta efter en.:cautious:

Jag brukar leta efter information om jag får ett påstående presenterat, är skeptisk och vill ha mer belägg för det, vilket det just var frågan om här. :) Däremot erkänner jag ju själv att jag inte kände till det där med hushållspapper innan jag började läsa på om saken.
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Växte du upp i villa? Där kanske man blir bättre itutad av föräldrarna eftersom man får hantera sina avlopp själv. Jag växte upp i lägenheter och då var frågan aldrig uppe.

Det är säkert en anledning till att det som är en självklarhet för vissa är en nyhet för andra. Visserligen har även hyresvärdar förbud mot att spola ner saker i toan och blir det stopp kan de kräva en hyresgäst på kostnaden för åtgärd - men då krävs det att det går att avgöra vilken hyresgäst som bär skulden och det brukar vara svårt.
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Nu ar det ju narmare 30 ar sedan jag bodde i Sverige och jag har aldrig varit till reningsverk varken som elev eller larare, eller hort att andra arskullar pa skolan fatt ga. Jag skulle verkligen tyckt det var interessant sa jag var tvungen att frage en larar kompis utanfor Stockholm hur manga ganger de varit med skolan till ett reningsverk och tittat ... svaret var 0. Nada. Zero ...



:bow::bow::bow:



och hur ofta tittar man pa hemsidor till reningsverk eller hushalls papper? Sjalv har jag aldrig, mig veterligen, ens av misstag hittat en sadan hemsida och har svart att tanka mig ett scenario dar jag skulle medvetet leta efter en.:cautious:

Då var det väl ett skånskt fenomen det där:sneaky:

Fast man måste väl kunna tänka själv?
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Det är säkert en anledning till att det som är en självklarhet för vissa är en nyhet för andra. Visserligen har även hyresvärdar förbud mot att spola ner saker i toan och blir det stopp kan de kräva en hyresgäst på kostnaden för åtgärd - men då krävs det att det går att avgöra vilken hyresgäst som bär skulden och det brukar vara svårt.

I en av lägenheterna jag bott i fick vi ett informationsblad av hyresvärden när vi flyttade in. Dels hur man flyttstädar men också just vad som ska vara i toaletten och annan sopinformation i sophusen.
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Jag har just lagt till en ytterligare fråga att ställa till framtida hyresgäster.

"Vad spolar ni ner i en toalett?"

Det kan ju faktiskt vara bra för mig att veta.

(Just nu så har alla tidigare bott i villa och kan sina saker om det där.)
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Det är säkert en anledning till att det som är en självklarhet för vissa är en nyhet för andra. Visserligen har även hyresvärdar förbud mot att spola ner saker i toan och blir det stopp kan de kräva en hyresgäst på kostnaden för åtgärd - men då krävs det att det går att avgöra vilken hyresgäst som bär skulden och det brukar vara svårt.

Så är det säkert. Men jag har aldrig sett något om tamponger i toan i regelverken där jag bott.
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

och hur ofta tittar man pa hemsidor till reningsverk eller hushalls papper? Sjalv har jag aldrig, mig veterligen, ens av misstag hittat en sadan hemsida och har svart att tanka mig ett scenario dar jag skulle medvetet leta efter en.:cautious:
Jag kollar inte på reningsverks hemsidor men däremot söker jag information om hur saker ska sorteras i återvinningen (jag funderar fortfarande på var rakhyvlar ska slängas - plast eller metall? Både och?), hur man gör med lite udda avfall som till exempel sprayflaskor och i somras när vi målade om köket googlade jag fram hur vi skulle rengöra penslar och vad vi skulle göra med överbliven målarfärg.
Växte du upp i villa? Där kanske man blir bättre itutad av föräldrarna eftersom man får hantera sina avlopp själv. Jag växte upp i lägenheter och då var frågan aldrig uppe.
Ja jag växte upp i villa i Stockholms stads kommun. Det kan nog stämma att de som växte upp i lägenhet inte fick samma kunskaper med sig. Jag känner många som växte upp i lägenhet som varken reflekterar över vattenanvändning (kostnaden ingår/ingick i hyran) eller sopor (allt slängdes i sopnedkastet medan vi hade glas-, tidnings- och metallinsamling inbyggd i soptunnan).
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

Det är säkert en anledning till att det som är en självklarhet för vissa är en nyhet för andra. Visserligen har även hyresvärdar förbud mot att spola ner saker i toan och blir det stopp kan de kräva en hyresgäst på kostnaden för åtgärd - men då krävs det att det går att avgöra vilken hyresgäst som bär skulden och det brukar vara svårt.

På ett ställe jag bodde hade nån idiot spolat ner massor av spagetti. Jag tvättade så när jag kom ned i tvättstugan hade ju allt vatten maskinerna tömt ut hamnat på golvet, var liksom sjö därinne :banghead:
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

På ett ställe jag bodde hade nån idiot spolat ner massor av spagetti. Jag tvättade så när jag kom ned i tvättstugan hade ju allt vatten maskinerna tömt ut hamnat på golvet, var liksom sjö därinne :banghead:

Kan det ha varit mask?
 
Sv: Vad spolar du ned i toaletten?

<snip>
Fast man måste väl kunna tänka själv?

Tja ... inte vet jag hur omfattande tankar de flesta lagger pa vad de spolar ner i toaletten? Jag skulle tro att de flesta helt enkelt inte spolar ner saker for att stalla till elande pa reningsverk eller for dess personal, utan for att de helt enkelt inte tanker sig for.
Sjalv koptes forsta huset nar jag var 23 ar och jag lyckades satta stopp i toan med en binda under de forsta manaderna i huset. Davarande maken var mycket missnojd nar han fiskat upp den och vi insag vad som orsakat stoppet.:o Sedan dess har bara en nalle (som skulle bada), nagra udda bilar (som behovde tvattas), en mycket lang vinter halsduk (som sag sa lustig ut som en vattenorm), och annat smatt och gott spolats ner i var familj.:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp