budget köpa häst?

Är ni tre som ska dela så behöver man komma överens om hur man ska hantera beslut tex om hästen är sjuk. Vad händer om alla har olika åsikter om vad som ska ske?
Dessutom eftersom ni är så unga så behöver era föräldrar vara involverade i den diskussionen. Så ni skulle alla behöva träffas med era föräldrar och prata igenom det. Är era föräldrar hästkunniga? Så de vet vad det innebär att ha häst?
 
Om jag tänker tillbaka på mig själv i den åldern och övriga i min klass (vi gick hästgymnasium), hade jag a l d r I g rekommenderat det upplägget. Och som hästägare hade jag ännu mindre lånat ut en häst på foder med det upplägget.

Nej, börja skolan. Se hur det känns, lär känna folk i omgivningen och hitta medryttarhäst. På vår skola fanns möjlighet att jobba i skolans stall vilket gjorde att en både kunde tjäna pengar och få extra hästtid.
 
TS, gör det inte. Äga häst med EN person till är riskfyllt. Att äga en tillsammans med två är dömt att misslyckas.

Tackade nej till köpare av min ena häst förra året pga att de var två stycken som skulle ha henn ihop. Tänkte att det kommer funka två månader, sen kommer de bli osams och hästen blir till salu igen.
 
Säger som många andra, känns tyvärr lite dömt att misslyckas att dela en häst på tre, speciellt när ni är så unga. Men här kommer lite prisuppgifter för vad jag betalat per månad för mitt halvblod när hon stått på stall:
- Stallhyra 2000 kr
- Strö 800 kr
- Hö: 10 kg om dagen, 3,5 kr/kg. 1080 kr
- Kraftfoder och mineraler: 200 kr
- Försäkring: 2200 kr
- Hovslagare: 1800 kr var 7e vecka

Sen har vi kostnaderna som inte är varje månad men iallafall varje år:
- Tandkoll: 2000 kr. Har man tur så en gång om året, för mig 2 gånger
- Träckprov och ev avmaskning: ca 1000 kr om året
- Vaccination: ca 1000 kr årligen

Träningar behövs! Man behöver rida för bra tränare även när man har egen häst (undantaget är kanske om man verkligen enbart rider ut kravlöst i skogen). Sen utrustning, sadel är tex dyrt och behöver ses över och kanske bytas då och då.

Och då ska vi inte ens prata om veterinärkostnaderna om hästen blir skadad. Självrisken kostar och har man otur så räcker ju försäkringen inte, beroende på vad det är.
 
Ni är väl under 18 så vem ska äga och ansvara för hästen, era föräldrar? Är man under 18 får man normalt inte ingå avtal.
Jag tycker som flera andra här, det kommer inte att funka, om ni blir osams om nåt (behöver inte gälla hästen) så kommer det påverka hästen negativt.
Tror ni kommer ha fullt upp med skolan, att ha en häst också är inte a piece of cake.
 
Jag sällar mig till skaran av party poopers här och säger att detta är en jäkligt dålig idé, det är som upplagt för problem. Ni kommer bli osams så det smäller om det och sen är det inte roligt längre. Börja på skolan och vill ni ha mer häst än det som ingår på skoltid så skaffa medryttarhäst, det finns säkert elever med egen häst på skolan som kan tänka sig att ha en medryttare, alt något stall i närheten.
 
Tycker det låter helt befängt dels att skaffa häst tillsammans och dels att skaffa i samband med att ni börjar på hästgymnasium där ni kommer ha fullt upp med ridning och hästar hela dagarna ändå.

Skolhästarna brukar gå att ridas på fritiden också liksom 🤷‍♀️
 
Jag kollade igenom några hästgymnasier. Inte någonstans kunde jag se att det var gratis att stalla upp privathäst. Tvärtom. Och det stod att eleverna som har privathästar sköter allt med dessa hästar själva. Dessutom har jag aldrig hört talas om någon som har egen häst med sig till utbildningen som inte har tillgång till eget stall hemma. Och det är också en kostnad. På tre år har en också totalt 15 veckor Apl. Nä, jag tror inte ett skvatt på att det kommer att funka vare sig praktiskt, ekonomiskt eller att ni kommer att vara vänner efter ens en termin med gemensam häst. Jag jobbar på naturbruksinternat och vet att det är tufft nog att byta miljö och klara skolgång. Ni kommer ha så mycket roligare utan egen häst.
 
Jag kollade igenom några hästgymnasier. Inte någonstans kunde jag se att det var gratis att stalla upp privathäst. Tvärtom. Och det stod att eleverna som har privathästar sköter allt med dessa hästar själva. Dessutom har jag aldrig hört talas om någon som har egen häst med sig till utbildningen som inte har tillgång till eget stall hemma. Och det är också en kostnad. På tre år har en också totalt 15 veckor Apl. Nä, jag tror inte ett skvatt på att det kommer att funka vare sig praktiskt, ekonomiskt eller att ni kommer att vara vänner efter ens en termin med gemensam häst. Jag jobbar på naturbruksinternat och vet att det är tufft nog att byta miljö och klara skolgång. Ni kommer ha så mycket roligare utan egen häst.
Jag gick på naturbruksgymnasium i slutet på 00-talet och enda stallplatsen min häst hade var på skolan.

Då kostade stallplatsen 1750 inkl grovfoder och strö, men man fick sköta allt själv.
 
Jag gick på naturbruksgymnasium i slutet på 00-talet och enda stallplatsen min häst hade var på skolan.

Då kostade stallplatsen 1750 inkl grovfoder och strö, men man fick sköta allt själv.
Det känns ju inte som en skola skulle gå runt om folk fick ha med sig egna hästar och stalla upp dom gratis 😅
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det börjar bli riktigt dyrt att hålla häst. Av nyfikenhet undrar jag nedan, om någon vill svara. 1 Var i Sverige har du hästen? 2 Hur...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 442
Senast: grodan21
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 296
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 117
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 531

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp