Vad tycker ni om de nya flaskkorkarna som sitter fast?

Är de fasta flaskkorkarna bra eller dåliga?

  • Bra

    Röster: 35 14,7%
  • Dåliga

    Röster: 173 72,7%
  • Ingen åsikt

    Röster: 30 12,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    238
Kunde man ens panta med korken på förut, ca 15-20 år sen? Har för mig att det inte ens gick.
Att folk inte pantar burkar utan slänger iväg dessa känns som ett betydligt större problem än några korkar.


Jag hatar dessa korkar och låter dom inte sitta fast mer än i undantagsfall:angel:
 
På en del anläggningar skickas de tetror där man inte skruvat loss korken till förbränning. Vet inte hur det blir nu med plastkorkarna som sitter fast. Kommer de separeras på anläggningarna måntro?
 
Inte samma sorts plast plus att den väl avlägsnas innan de gör nya förpackningar.
Så här står om plastkorken. Så har alltid tagit för givet att all plast sorteras bort när pappfibrerna löses upp i badet.

"Plastlock från dryckesförpackningar är en av de vanligaste orsakerna till nedskräpning. Från och med juli 2024 införs ny lagstiftning från EU som kräver att alla korkar ska sitta fast vid dryckesförpackningar upp till tre liter. Det innebär att du som konsument också kan låta plastkorken sitta kvar på pappersförpackningen när den lämnas till återvinning. Korken sorteras bort från pappret under återvinningsprocessen."
 
Så här står om plastkorken. Så har alltid tagit för givet att all plast sorteras bort när pappfibrerna löses upp i badet.

"Plastlock från dryckesförpackningar är en av de vanligaste orsakerna till nedskräpning. Från och med juli 2024 införs ny lagstiftning från EU som kräver att alla korkar ska sitta fast vid dryckesförpackningar upp till tre liter. Det innebär att du som konsument också kan låta plastkorken sitta kvar på pappersförpackningen när den lämnas till återvinning. Korken sorteras bort från pappret under återvinningsprocessen."
Ja precis som jag skrivit hela tiden.
 
Så här står om plastkorken. Så har alltid tagit för givet att all plast sorteras bort när pappfibrerna löses upp i badet.

"Plastlock från dryckesförpackningar är en av de vanligaste orsakerna till nedskräpning. Från och med juli 2024 införs ny lagstiftning från EU som kräver att alla korkar ska sitta fast vid dryckesförpackningar upp till tre liter. Det innebär att du som konsument också kan låta plastkorken sitta kvar på pappersförpackningen när den lämnas till återvinning. Korken sorteras bort från pappret under återvinningsprocessen."
+ @Krålus
Tidigare har det varit så att man skulle skruva loss korkarna,
annars skickades papptetran till förbränning.
Men de har väl ändrat på det nu då.
 
Har vant mig vid korkarna och ser en stor fördel med dem. Jag som arbetar med de minsta barnen på förskolan, och som gärna har med mig bubbelvatten, tycker att det känns tryggt att korkarna sitter fast. Självklart har jag alltid flaskorna utom räckhåll för barnen, men man vet ju aldrig helt säkert vad som kan hända! Små barn stoppar nästan automatiskt flaskor i munnen, och med korkar som sitter fast minimerar man risken att en lös kork ska råka hamna i munnen.
 
Har råkat ut för en mjölkkartong där hela korken med fastsättning och allt lossnade från kartongen när jag skruvade av den. Jag tog inte alls i mer än vad man brukar göra när man skruvar. Gick alltså inte att sätta på korrekt igen eftersom allt var loss. Förvarar min mjölk i dörrfacket i kylen så satte bara på korken utanpå, men när jag tog i kartongen så ploppade ständigt korken av pga luften/trycket som blev när jag tog i kartongen.

Igår när jag öppnade en pepsi max fick jag hela korken i handen som förut, tittade nog på om den var en gammal sort men icke, en ny, som jag kunde skruva på som vanligt, men hela insatsen lossnade alltså. Sådana flaskor är inte läge att bära i väskan, tex de här halvlitersflaskorna i loka eller pepsi jag köper, då läcker de när detta händer.

Flera gånger på loka, Ramlösa, Coca Cola och andra flaskor (ej pepsi) har jag haft problem med att ringen som sitter fast kvar i flaskan fastnar så att när man skruvar på korken igen så går den inte på helt- och så läcker det. Man får leta upp antingen ett verktyg att trycka ner den med och använda rejält med våld eller fingrarna när man är på språng....
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 393
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 041
Övr. Hund Jag har en jaktlabrador, jag upplever att han är rätt van vid att träffa på hundar (på jaktträning så har han suttit i nya bilar med...
Svar
5
· Visningar
703
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 870
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp