Vad tycker ni om denna skoning?

Håller med axel, skulle sko bak också. Ser ut som om ballarna får ta mycket belastning. Har nog aldrig träffat en så tung häst som kunnat gå barfota i arbete.
Jag har träffat flera stora hästar som klarar av att gå barfota bak i arbete. Bland annat en rejäl häst som jobbar som ridskolehäst har femmor fram och är barfota bak. Den har jättefina och starka hovar. :)
Men det är ju helt individuellt. TS häst kanske behöver skor även bak (jag kan inte uttala mig då jag varken är utbildad hovis eller har sett hästen röra sig), men jag tycker det ser ut att finnas vägg kvar att stå på (plus att det fanns ju massor av horn kvar innan verkning så hovarna slits nog inte särskilt mycket själv). Och är hästen inte ömfotad och hovarna är hela finns väl ingen anledning att sko?
 
Jojo 16556872 skrev:
Jag har träffat flera stora hästar som klarar av att gå barfota bak i arbete. Bland annat en rejäl häst som jobbar som ridskoleehäst har femmor fram och är barfota bak. Den har jättefina och starka hovar. :)
Men det är ju helt individuellt. TS häst kanske behöver skor även bak (jag kan inte uttala mig då jag varken är utbildad hovis eller har sett hästen röra sig), men jag tycker det ser ut att finnas vägg kvar att stå på (plus att det fanns ju massor av horn kvar innan verkning så hovarna slits nog inte särskilt mycket själv). Och är hästen inte ömfotad och hovarna är hela finns väl ingen anledning att sko?
Och jag har träffat flera tunga hästar som har gått barfota bak men som har rört sig mycket bättre med skor på :-). Som axel var inne på så är det inte alltid man märker det förrän man slår på skor. Tycker inte du att den ser lustig ut i ballområdet? Bilder gör inte alltid verkligheten rättvisa men jag tycker att den har dålig trakthöjd (läs bakåt bruten tåaxel) i bak.
 
Ridskolehästar går ofta i ridhus o då funkar det, men denne har helt nednötta trakter o även strålen är helt tillplattad / mosad. Det visar på att hoven är FÖR låg. AJ!
 
Hmm det är kul det här, vad är det som får er att säga att min häst är stor och tung? För att har massa hovskägg?
Hästen i fråga hade skor bak för två skoperioder sen och jag märkte inte den minsta lilla skillnad..

Visst jag bytte från den hovslagaren då det som sagt inte funkade, men han har mer eller mindre alltid vart barfota bak, och jämför jag med hur han var när han var r.o.m skodd tidigare mot när han är barfota bak är det heller ingen skillnad.
Han sliter inte mer på hovarna än vad han växer, och det måste väl ändå vara bättre att han sliter lite själv än att växa "massa" mellan verkningarna? Förutsatt att de inte sliter helt åt h*lvete fel då såklart.

Sen det här med att han ska vara för låg, och att han behöver vara högre i hovarna är just det som inte funkar..
Hans hovar sticker iväg åt alla möjliga håll å kanter om han inte är låg i dom, och blir han för hög så börjar han direkt att snubbla och han tappar mkt av sin gång.

Det är inte en arbetshäst vi snackar om här, är en ridhäst som går på varierande underlag, just nu ute i gräshage 24/7 vinterhagen är även den en stor gräshage. Rids för tillfället enbart ut, så är inte mkt harvande i gruspaddock.. Finns endel grusvägar men blir mestadels mjuka fina skogsvägar att rida på.

Kan tala om att när hans hovar var som finast hade han en stor platt stråle, utan alla dessa flikar som blivit nu.
Jag är inget större fan av att man karvar massa i strålen i onödan, och skulle han har gjort det så hade den aldrig fått någon bra markkontakt..
Speciellt inte i fram.
 
Skickar med exteriör bilder så ni ser att det inte är någon arbetshäst vi snackar om
imagejpg2_zps6c5a59e8.jpg

imagejpg1_zps154e9e8e.jpg
 
Tung grundade jag på slitaget som skett. Strålarna ser bra ut fran kom att den skyddas av skon som skonar från För stort slitage på hovväggen. Min är inte heller ngt kallblod, men stor o tung o plattfotad.

Att du anser att den måste hållas på ett minimum beror på som Lif skrev att den står med bakåtBruten tåaxel o då växer hela hoven framåt istället för mer upprätt.

H b ser ut som hästen bara går på stråle o vallarna.
Se o jämför med fram.
 
Senast ändrad:
Precis.
att den är slank innebär inte att den inte är tung i sig.
Men nu vill inte TS veta av att den troligen behöver bakskor även om den inte står rätt fram.. ännu.

Bak kan inte rätta till sig utan skor. Man kan ta av skorna ett TAG, men om de sliter såsom denna gjort bör man sko den ett tag igen alt rida md booots. Även om jag inte tycker att hästar kan röra sig ngt vidare normalt i gummistövlar;)
 
Och anledningen till att han dragit iväg i tån är ju pga tidigare hovslagare.. Den nya vågade inte ta mer än han gjort i tån, han var ju väldigt understucken i trakten.
Hur kommer det sig att hästen varken ömmar eller något?
Han rör sig betydligt bättre nu än innan skoningen..

Men givetvis åker skor på om hovslagaren anser att det behövs, snålar inte med det som det känns som att ni tror, men jag slår inte på skor bara för att heller..

Sen har jag ju inte påstått att det är en ädel häst jag har heller, visst han är plattfotad, men tycker inte han är särskilt tung för det..
 
Och anledningen till att han dragit iväg i tån är ju pga tidigare hovslagare.. Den nya vågade inte ta mer än han gjort i tån, han var ju väldigt understucken i trakten.
Hur kommer det sig att hästen varken ömmar eller något?
Han rör sig betydligt bättre nu än innan skoningen..

Men givetvis åker skor på om hovslagaren anser att det behövs, snålar inte med det som det känns som att ni tror, men jag slår inte på skor bara för att heller..

Sen har jag ju inte påstått att det är en ädel häst jag har heller, visst han är plattfotad, men tycker inte han är särskilt tung för det..
Jag tycker du gör rätt i att lyssna på din hovslagare. Ni märker ju ganska snabbt om hästen behöver skor bak eller inte. Barfota med korrekt verkning brukar ju göra susen för de flesta hovar! Och gör det inte det så får ni ju testa er fram med nån form av beslag. Hoppas det går bra för er! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 833
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 634
Senast: muslidag
·
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 550
Senast: mackan
·
Hästvård Jag tog över ett 20-årigt arabsto i september med kraftigt misskötta hovar. Möjligen har hon även haft fång våren -17. Hennes fötter var...
2 3
Svar
44
· Visningar
12 079
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp