Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Nej hon lär väl mena att hästen inte per intellekt går runt och definierar sina känslor så som vi gör. de bara känner.
Där och då. Utan reflektion. Det är rätt nära parallellen instinkt i sig.

Jag förstår inte riktigt var du hakat upp dig om du verkligen läser vad som skrivs? eller försökts förklaras från den du valt att haka upp dig på?

Nej, spåret här började med att Toxis menade på att hästar inte har känslor, att det bara handlar om instinkt. Varje gång vi hävdat att de känner glädje, nedstämdhet etc har Toxis menat på att det är instinkt.

Man kan givetvis kalla känslor instinkter om man vill, mer rätt är väl snarast att känslor är en kombination av erfarenhet, instinkt och hormoner. Det går säkert att mäta alla möjliga världen som fysiskt definierar vad glädje eller sorg är.

Det kommer inte att ändra min åsikt. Kommer en hund glatt och viftar på svansen när husse kommer hem så tolkar då jag det som den är glad och att den har en positiv känsla i kroppen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

ja verkligen !

dock har den (hunden i detta specifika exempel) inte analyserat att den är glad eller varför, den bara är det, just då och vid det tillfället. det var så jag tolkade Toxis förklaringar, efter att hon försökt nyansera sitt inlägg i debatten? så jag förstår inte varför folk fortsätter att haka sig, jag ser inget i hennes förklaring som fortskridit , att hon tycker att hästar inte har känslor i sig?

toxis får väl själv svara, men det är så jag tolkat iallafall. och vad "spåret" började med handlar väl inte om vad den nu hakat upp sig på och ältar sida upp och sida ner i sig kan jag tycka? toxis har ju motiverat och nyanserat och förklarat efter det, men ändå sitter ältandet fast liksom?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag håller med om att jag hakar upp mig i diskussion frågor. Jag tror det är lite så att båda parterna missförstår varandra svar eller inte förstår "svaren". Eller vad vi egentligen vill säga. Men det hela är väl kanske att vi ser hästen lite på olika sätt. :) Jag ser hästen som ett djur, inte som min bästa vän i världen. Men för det så betyder det inte att jag inte älskar mina hästar! Jag älskar dessa varelse och jag har dom "bara" för att få mig "tillfreds" i mina känslor för dessa djur. För jag hävdar fortfarande att inget djur har "gått" frivilligt" i människans omvårdad.

Kl*

På ett sätt så måste jag säga att jag har fått en ändrad uppfattning att hästar inte har känslor. Instinkten i sig är ju en känsla, eller tänker jag fel?

Men det jag är mest förtvivlad över är att en del av er på tråden tror att instinkt skulle i bära att hästen är som en maskin. Med det tolkar jag det som att ni menar att hästen vore känslolös, varför skulle den vara det?

Sen att "inlärning" skulle innebära att hästen "går emot" sina instinkter?

Även att hästen "går emot" sina instinkter bara för att den är nära oss människor i nu läget? Kallas inte det för en präglad beteende?

Hästen är ju alltid en häst. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Vem gör den tolkningen? Jag uppfattar snarast debatten som att folk har olika definition på vad känslor/instinkter är, inte en oenighet i hur hästar är.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Nej inte orda grant men det leder ju nästan till den tolkning jag fick av era inlägg.

Instinkter tycker jag att vi har ett liknade uppfattning om. Kan inte se nån skillnad där i våran uppfattning, eller? ^^ Dock i olika grad hur mycket instinkt hästen har. Är väl den enda skillnaden.

"Det skulle vara tråkigt om hästen bara gick på instinkter.." som ett exempel. Som att instinkten vore känslolös. Det är nästan som att folk tycker det är "dåligt" att hästar har instinkter...
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Men det jag är mest förtvivlad över är att en del av er på tråden tror att instinkt skulle i bära att hästen är som en maskin. Med det tolkar jag det som att ni menar att hästen vore känslolös, varför skulle den vara det?
Men har någon skrivit att hästen inte har instinkter? Vad jag vet så har ingen skrivit det eller påstått det. Däremot utan känslor som du ville påpeka att den inte hade utan bara instinkter, då betyder det att hästen är mer eller mindre som en maskin om den enbart går på instinkter utan att känna något, då skulle det även vara mer eller mindre omöjligt att rida dom också. Det går ju inte att påverka något som saknar känslor. Positiv förstärkning osv hade ju vart meningslös tex om hästen inte kände något positivt med det. Mycket om inte allt går ju mer eller mindre ut på att få hästen att känna ett nöje i träning och umgänge med oss för att få en positiv och samarbetsvillig häst.

Det är ju pga av instinkterna som vi också kan påverka dom som vi gör, det är därför dom svarar oss som dom gör på olika hjälper för att vi till stor del utnyttjar deras naturliga sätt att svara på olika saker.
Jag ser hästen som ett djur, inte som min bästa vän i världen.
Är det någon som påstått att hästen inte är ett djur i den här tråden?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Alla har vi instinketer, jag har då inte uppfattat att någon skulle tycka det skulle vara dåligt generellt däremot kan det vara jobbigt med vissa instinkter om de är starka typ att beskydda sitt föl eller fly.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Kul att ni ändå inte uppfattar att jag har en helt annan uppfattning nu än innan...

En häst måste förstå och kunna känna en eller flera känslor om den öht skulle ens "aktivera" sina instinkten. Instinkt = känsla, går hand i hand.
Och de är det jag tror nu och är min uppfattning. Allt så en häst kan känna känslor på ett eller annat vis.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Grazing;16194208 Däremot utan känslor som du ville påpeka att den inte hade utan bara instinkter skrev:
Ja, det gjorde jag. Men den uppfattning har jag ändrat på.

Den tolkningen jag gjorde när du skrev "..att en häst som bara går på instinkt skulle vara som en maskin..."

På den beskriven låter det som att bara för att hästen skulle gå på instinkter, så är den känslolös. Du skrev aldrig att en instinkt kunde utlös en känsla i hästen i den benämningen. Bara att hästen med ändas instinkt skulle klassas som ett känslolös djur.

Med det i tanken så förstod jag inte varför du betraktade en instinkt som nåt känslolöst.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Den tolkningen jag gjorde när du skrev "..att en häst som bara går på instinkt skulle vara som en maskin..."
Precis, om hästen bara gick på instinkt, menade just det jag skrev. Bara innebär just bara, alltså instinkter utan några känslor.
På den beskriven låter det som att bara för att hästen skulle gå på instinkter, så är den känslolös. Du skrev aldrig att en instinkt kunde utlös en känsla i hästen i den benämningen. Bara att hästen med ändas instinkt skulle klassas som ett känslolös djur.
Det är vad jag menade, en häst som enbart går på instinkter, det hade inte vart en särskilt trevlig häst att umgås med.
Jag kan inte se att det gick att tolka in att jag menade att hästar med instinkter och känslor skulle vara maskiner, alla djur, även vi har instinkter, det går aldrig att komma ifrån.

Men, bra att missförstånden är utredda.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Aha

KL*

Angående det där när FP hästar sprang "åt fel håll". Vad det inte lilla fölet som "fick" igång gruppen att göra den lilla turen? Eller såg jag fel?
I så fall tycker jag inte det är så konstig att hästarna beteende sig så.

Tycker synd om ryttartjejen. Verka hur skraj som helt. Och arg framför allt. Jag skulle nog reagera som hon.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Nja, han sa väl nåt om att det var ett en/ett par hästar som missade hans signaler och därför blev det ett litet missförstånd och hälften stack.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Som jag kunde uppfattade det så var det fölen så sprang och två andra hästar sprang med.

Men även om en el flera häst missade signalen så är det ganska otroligt att en del sprang sin väg(?) Bara en spontan tanke ^^
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Som jag kunde uppfattade det så var det fölen så sprang och två andra hästar sprang med.

Men även om en el flera häst missade signalen så är det ganska otroligt att en del sprang sin väg(?) Bara en spontan tanke ^^

Ja, för att dom missade hans signaler, sen blir det ju ofta så, den ena förvirrar och hetsar upp den andra och sen är det igång.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 442
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 047
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp