Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Stress och nervositet är samma för mig oavsett vilken situation hästen befinner sig i.

Nu har jag ingen källa och det gäller människor inte djur, men jag tvivlar itne på att en undersökning hade kommit fram till samma sak för hästar. För människor är det stor skillnad på stress och stress, en del är positiv -när man längtar och tror det ska bli roligt och en del är negativ inför förväntad obehaglighet.

En häst som gillar och tävla och märker att det drar ihop sig och blir stressad av det har säkerligen en helt annan upplevelse än en häst som avskyr att tävla i samma situation. Till det kan vissa individer inte hantera situationen och övertänder/får panik eller andra reaktioner.

Sedan ska man inte förmänskliga djur, jag tvivlar på att en häst kan förbereda sig och intala sig att nu ska jag vinna och tänka igenom hur de ska lägga upp loppet eller liknade, de lever i nuet.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Hur menar du att det skulle gå? Har du ringt honom och frågat hur det ska gå eller varför förutsätter du att det kommer gå dåligt? För det har du en bra anledning att göra antar jag? För du påstår väl inte saker du inte vet?

Jag tror att om det hade gått så hade det redan legat på youtube.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Så folk är korkade som inte begriper att de är lätta utan tittar på underhållning utan att närmre värdera vad som är lätt/svårt?


Mer hur man applåderar så osäkra trix som faktiskt inte har med hästhantering att göra, jag bara antar att väldigt många av samma publik vill se hjälm på de andra ryttarna-goda föredömen för barnen om inte annat.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Menar du att alla gick ut alternativt inte appåderade när det var Pignons nummer, eller uppskattade det? Det var många tusen per föreställning och flertalet både såg och verkade uppskatta numret (mycket applåder i jämförelse), både de simpla delarna och övrigt. En massa dumma människor enligt vissa här.

Det är ju inte säkert att alla uppskattade trixen, häst på axlarna eller häst mellan benen.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Upprepar min fråga. Vad är det du ser som ingen annan ser ?
och varför blandar du in tr tävlings dressyr ? Fattar öht inte .
Du tror inte tävlingsdressyrhästarna lider några korrigeringar dagligen dax eller allmänt vad menar du ???

Jag bara undrade om det var olika ord för samma användningsområde vad gäller hjälper- om det var snällare "ord" för FP än om det gällde vanlig dressyr.

Det tycker jag är relevant, om hans hjälper- om det är så som insinuerats- skulle vara mer på "känsla".

Ska kolla filmen senare, och ta tiden.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Nu har jag ingen källa och det gäller människor inte djur, men jag tvivlar itne på att en undersökning hade kommit fram till samma sak för hästar. För människor är det stor skillnad på stress och stress, en del är positiv -när man längtar och tror det ska bli roligt och en del är negativ inför förväntad obehaglighet.

En häst som gillar och tävla och märker att det drar ihop sig och blir stressad av det har säkerligen en helt annan upplevelse än en häst som avskyr att tävla i samma situation. Till det kan vissa individer inte hantera situationen och övertänder/får panik eller andra reaktioner.

Sedan ska man inte förmänskliga djur, jag tvivlar på att en häst kan förbereda sig och intala sig att nu ska jag vinna och tänka igenom hur de ska lägga upp loppet eller liknade, de lever i nuet.

Visst är det så för oss människor. ^^

Jag har också funderat på om en häst som älskar att tävla som blir "stressad".
(Vi får kallar det för stress eftersom att det är en sorts stress) Om det verkligen är en "positiv stress"? Eller är det bara vi människor som tolkar att hästen är stressad på ett positivt sätt? Ibland kan man ju tror att en häst tycker att det är kul att tävla. Men frågan är om det inte är att vi människor förmänskligar hästar och "tror" att dom kan tänka som oss människor.

I slutet tror jag mer att man får tänka att stress är stress för djur oavsett vart dom befinner sig. Jag tror inte djur kan urskilja stress som vi människor kan göra. Tror djur bara har en sorts stress.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Mer hur man applåderar så osäkra trix som faktiskt inte har med hästhantering att göra, jag bara antar att väldigt många av samma publik vill se hjälm på de andra ryttarna-goda föredömen för barnen om inte annat.

Vad har önskan om att ryttare har hjälm med saken att göra, det gör väl en varken mer eller mindre värld att ha sin egen uppfattnng om vad man gillar och inte blir man dummare av det heller.

Och varför ska man bara få lov att applådera trix som har med hästhantering att göra. Är man dum om man uppskattar annat?
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Det är ju inte säkert att alla uppskattade trixen, häst på axlarna eller häst mellan benen.

Jag tror faktiskt inte att folk enbart bara applåderar NÄR och OM dom gillade trixet eller inte. Man applåderar lite på "automatik" efter varje trix bara för att visa uppskattning. Nåt har ju ialf fått människor dra sig dit eller fått dom sitta kvar.

Jag tror ingen sitter i publiken och tänker "OH!, det var ett riktigt bra trix NU ska jag applådera föratt vissa min uppskattning!"

Eller

"Nä, det trixet var dåligt, jag applåderar inte för det..."

Tror knappast det är så det funkar. Att folk applåderar betyder inte att folk tycker vissa delar är bra och andra mindre bra delar i showen. Folk applåderar oavsett.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Så du tror att en häst som blir stressad av att tas in i ridhuset för att få stryk en gång i veckan blir stressad som den häst som älskar att hoppa och får komma till ridhuset en gång i veckan och hoppa?

Lite extremt, men nog kan en häst skilja på upphetsning och stress som grundar sig i något den vill göra mot något den ogillar?
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Det är ju inte säkert att alla uppskattade trixen, häst på axlarna eller häst mellan benen.

Säkerligen inte, men spontana applåder blev det, så några uppskattade det. Och inte är de varken klipskare eller dummare än dig. De gllar bara andre saker än du.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Om jag ska vara ärligt så vet jag inte riktig :D Det är inte för ens nu jag har tänkt på det. Jag vill tror att det är en skillnad mellan dessa två stress "sorterna".
Men samtidig har jag svårt för det eftersom hur säker kan man vara att det är en "positiv stress" som hästen känner?

Kan det inte vara mer att hästar som "laddar sig" på stallbacken vet att dom ska snart prestera? Vilket prestation för dom blir att springa runt och runt i en cirkel, så fort dom bara kan. Är det inte lite att man använder av hästen instinkt "att fly"? Och det i sig är en stress oavsett om vi människor vill kalla det för en positiv stress eller en negativ stress. Samtidigt får man fråga sig, kan en häst känna glädje? Kan den känna sorg?

Är det inte hela bara instinkter i grunder och botten som vi har förmänskligat?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag tror att om det hade gått så hade det redan legat på youtube.
Vad menar du? Han har ju redan mycket filmer på youtube i olika situationer med sina hästar. Eller menar du att han känner att han vill bevisa det och därför lägga ut en sån film? För att bevisa för dig eller menar du att alla funderar på det som du gör?
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag vill tror att det är en skillnad mellan dessa två stress "sorterna".
Men samtidig har jag svårt för det eftersom hur säker kan man vara att det är en "positiv stress" som hästen känner?
Den ständigt svåra frågan, hur vet vi exakt vad hästen mår bra av, hur vet vi att den gillar träning eller hur vet vi att hästen gillar uppstallningen vi valt åt den.

Jag märker ju skillnaden på min häst ganska så enkelt, han sparkar helt enkelt sönder boxarna i stallen han inte trivs i, står i timmar och sparkar och sparkar och sparkar även under nätterna. I stallar han trivs i så ser man ett helt annat lugn och uttryck hos honom.

Jag skulle nog tycka att det hade varit fruktansvärt tråkigt om hästar är som maskiner med inbyggda instinkter och som enbart går på dom utan att ha några som helst känslor för någonting. Dock har dom ju såklart inbyggda instinkter, är ju liksom så dom överlever i det vilda, det har ju alla djur. Hade det varit så att hästar är totalt känslolösa på det sättet att dom aldrig känner glädje/uppskattning/missnöje så hade jag aldrig sysslat med hästar.
Samtidigt får man fråga sig, kan en häst känna glädje? Kan den känna sorg?
Känner man sin häst så ser man när den är glad, känner sig besvärad av något, om den inte trivs etc, märker man aldrig av några uttryck hos hästen så tror jag man bör stanna upp lite och faktiskt se hästarna och lyssna på dom, fundera på varför man håller på med hästarna om man ändå aldrig känner av några känslor hos dom.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Om jag ska vara ärligt så vet jag inte riktig :D Det är inte för ens nu jag har tänkt på det. Jag vill tror att det är en skillnad mellan dessa två stress "sorterna".
Men samtidig har jag svårt för det eftersom hur säker kan man vara att det är en "positiv stress" som hästen känner?
Säker kan man aldrig vara, ska man tänka så är det lika bra vi slutar att ha hästar eller djur över huvudtaget. Även om min häst dansar av iver, tigger och ber om att få gloppera och jag sedan släpper iväg henne och låter henne kapplöpa med någon så kan jag inte veta 100 att min häst som strålar av glädje verkligen vill det. Lika lite kan man veta att hästarna som busar och leker i hagen verkligen har roligt.

Sannolikheten är dock enormt stor att någon som känner en häst även vet när hästen är lycklig.

Samtidigt får man fråga sig, kan en häst känna glädje? Kan den känna sorg?
Sorg vet e katten om hästar kan känna, men saknad, rädsla nedstämdhet liksom är jag övertygad om att de kämner. Har du aldrig sett hästar som leker och busar i hagen, som blir glada när kompisen (eller matte) kommer, som drar en repa bocksprång av ren livsglädje, som depar när kompisen flyttar, när fölet dör, när matte bryr sig om ya hästen osv.

Visst har hästar känslot, inte exakt som människor men tillräckligt nära för att dela namn.

Det som hästar kanske inte har är egenskaper som att oroa sig för om de får mat i morgon, Oroa sig för att tvingas flytta, bli sålda, att matte inte kommer nästa vecka. De sägs leva mer eller mindre i nuet vilket jag tycker stämmer väl.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ja det är nog ett faktum , precis som att de gladeligen kan springa även om de är halta och har ont , särskilt i lägen där annan stimuli tar över . Och likaså rycka av sig ett ben pga stimuli/impuls de har för tillfället ... Osv .
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Hoppas det är ok om jag skriver här. Liten reflektion över det ni har svarat i mina inlägg. :)

Oavsett djur ras så går dom alltid efter instinkt men varför skulle häst, just i detta fall, vara ett mindre älskad för det?

Att t ex en häst skuttar och leker i hagen med en annan häst, skulle man kunna uttrycka att hästen är glad och det kanske den är. Men verkligheten säger väl egentligen att hästar är ett flockdjur. Dom är tillför att leva tillsammans. Då är det inte konstig att dom t ex "ropar" efter varandra eller springer oroliga omkring i hagen, om man delar på dom. Eller (?) Eftersom deras instinkter säger till dom att dom hör ihop.

Det är inte heller konstigt att en häst visar missnöjde vid ett t ex dåligt stallmiljö. De är inte till för att stå inne i en box som är kanske 3x3m, eller hur?
Skulle inte då deras instinkter "kicka" in och säga "Hallå, detta är fel för dig! Du är en häst! Du ska vara ute och springa och vara med andra häst!"

Vi kanske sätter "känslor ord" på alla deras olika beteendet men in the end är det bara instinkterna som har "talat".

Men bara för det behöver det inte betyda att det är fel att använda såna ord. Det är ju bara lättare för hos människor att "förstå" hästen lite bättre, eller kanske bättre och säga "att kunna beskriva beteendet". :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Va var detta till mig eller knapplån eller vad har det för koppling till tråden , hänger inte med riktigt nu ;)
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Vi kanske sätter "känslor ord" på alla deras olika beteendet men in the end är det bara instinkterna som har "talat".
Vi är ju till stor det också bara instinkter egentligen, alla djur har instinkter dom är födda med för att överleva, för att arten ska kunna överleva. Det har ju inte vad jag kan se med känslor att göra på det sättet. Vi blir också ofta nere när inte våra instinkter får komma fram, när man behöver något men som man inte får uttrycka eller får göra. Precis som hästarna och alla andra djur blir.

Hästarna och vi blir ju glada och nöjda när vi får utlopp för våra instinkter vad det nu än kan vara, hästarna som tex får gå i flock och leker spontant med varandra, det kan jag inte kalla annat än glädje och det tror jag absolut en häst kan känna. Hästar blir frustrerade och får ett lägre sinnestillstånd när vi hindrar deras instinkter att komma fram, det kan leda till en häst som blir innåtvänd och stänger av lite, eller så blir dom utåtagerande och tokiga.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Mackan:

Oh förlåt! Vad inte meningen att förvirrad dig :o Vad menat som svar till Grazing och Lobelia.

Tänkte slänga ihop det hela i ett och enda inlägg, så jag slapp och göra två inlägg för att svara på deras inlägg. :) Bägge var ganska lika i svaren.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Oavsett djur ras så går dom alltid efter instinkt men varför skulle häst, just i detta fall, vara ett mindre älskad för det?
Har du en källa på att djur ( jag antar att vi med djur menar allt från råttor och katter till hästar, ekorrar, delfiner och elefanter, människan är ett djur också för den delen) alltid går på instinkt?

I och för sig så har jag ingen källa på att djur inte alltid går på instinkt, men sunda förnuftet säger att det inte är instinkt att en häst tigger godis eller hoppar en bana på 160 utan att det är inlärning. Det är heller inte instinkt att en råtta lär sig att ta sig genom en labyrint utan nyfikenhet i kombination med belöningen på slutet och gott minne får den att lära sig vägen. Går man rent på instinkt så finns det inte utrymme för inlärning av någon form, en 4-årig häst skulle vara lika bra flockledare som en en erfaren 15-åring. En människa skulle alltid varit ett farligt rovdjur osv.

Att t ex en häst skuttar och leker i hagen med en annan häst, skulle man kunna uttrycka att hästen är glad och det kanske den är. Men verkligheten säger väl egentligen att hästar är ett flockdjur. Dom är tillför att leva tillsammans. Då är det inte konstig att dom t ex "ropar" efter varandra eller springer oroliga omkring i hagen, om man delar på dom. Eller (?) Eftersom deras instinkter säger till dom att dom hör ihop.
Hästen är ett flockdjur ja, ett flockdjur kan vara olyckligt utan flocken och nöjd och tillfreds med flocken. Det är en instinkt att vilja vara med flocken, det är en instinkt att vilja leka, fly från faror etc. Mycket av våra drifter går ut på att se till att vi är glada och nöjda, starka och vältränade.

Liksom tre barn som leker mamma pappa barn som en förberedelse på vuxenlivet, eller leker kull/gömme som en förberedelse på jakt så förbereder sig alla djurbarn på vuxenlivet. Viserligen kan vi tolka barns stoj och skratt som instikt och inte glädje så kan vi tolka djurens glädjeyttringar på samma vis, men parallellerna är väldigt tydliga.

Det är inte heller konstigt att en häst visar missnöjde vid ett t ex dåligt stallmiljö. De är inte till för att stå inne i en box som är kanske 3x3m, eller hur?
Skulle inte då deras instinkter "kicka" in och säga "Hallå, detta är fel för dig! Du är en häst! Du ska vara ute och springa och vara med andra häst
!"
av detta lär vi oss då att vissa hästar i så fall inte har instinkter, de tigger om att få komma in i stallet eller sår nöjt och äter. Andra håller på att riva boxen och har instinkter eller?


Vi kanske sätter "känslor ord" på alla deras olika beteendet men in the end är det bara instinkterna som har "talat".
Instinkterna talar mycket och tydligt, men Instinkten är inte allt i en hästs liv, i så fall hade hästar definitivt inte tålt att bli suttna på av ett rovdjur. Instinkten säger nämigen att människan är livsfarlig.

Men bara för det behöver det inte betyda att det är fel att använda såna ord. Det är ju bara lättare för hos människor att "förstå" hästen lite bättre, eller kanske bättre och säga "att kunna beskriva beteendet". :)
Eller förstå oss själva, vi drivs också av instinkter i kombination med arv, miljö och erfarenheter.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 997
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 442
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 660
Senast: Hellhound
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 048
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp