Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Nej de dumma tricken tar inte särskilt lång tid att lära in- det är det andra som kräver engagemanget.

Jag har inte sett honom någon gång och tycker inte det är det minsta kul att se när en häst tar upp hovarna på hans axlar, eller tar fart mellan benen (åjo, där finns väl en anledning att modellen av häst är mindre just då).
Märks ju om inte annat på publiken att dom tycker om det, sen att du tycker det är skit, det är ganska irrelevant. Ingen show tilltalar alla.

Och jo, det tar tid att göra nummer som han gör, det tar tid och engagemang även om dom enligt dig är lätta och dumma trick.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

*KL*

Det anmärkningsvärda är egentligen att FP kan hålla bättre kontroll på 6-8 st lösa hästar än många kan med en häst med massa skarpa hjälpmedel :meh:

Rolle
IpL

Släpp ut FP på en vanlig tävlingsplats med sina 8 hästar så får du se hur det går.

Och de hästar jag sett lösa på tävlingsplats har berott på att ryttaren helt enkelt ramlat av.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Märks ju om inte annat på publiken att dom tycker om det, sen att du tycker det är skit, det är ganska irrelevant. Ingen show tilltalar alla.

Och jo, det tar tid att göra nummer som han gör, det tar tid och engagemang även om dom enligt dig är lätta och dumma trick.

Jag beskrev de tricken som är lätta att lära in OCH dumma- applåderar publiken åt sånt så finns väl alltid någon eller några smartskaft som ska göra samma.

Sedan har jag inte sagt annat förut än att det andra tar tid.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag beskrev de tricken som är lätta att lära in OCH dumma- applåderar publiken åt sånt så finns väl alltid någon eller några smartskaft som ska göra samma.
Så nu dumförklarar du en stor del av publiken också. Måste alla tycka som du? Måste alla tycka det är så lätt att lära in dom tricken han gör? Har alla människor samma förutsättningar att lära hästar saker och ting? Kan något vara lätt för en och svårt för en annan? Ska hela mänskligheten vara som du och dom som inte tycker som du är dumma?
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Kanske använder han (rid)utrustning i viss utsträckning också, eller grimma och grimskaft, han använder i alla fall spö, och han använder då troligen detta med fokus på att dessa är hjälpmedel för att guida när den verkliga "signalen" (känslan) inte går igenom fullt ut och under själva inlärningsprocessen.

Varför kallas hans spö för guidning men andras för korrigering?
Och varför är just hans signal känsla och inte en vanlig hjälp?
KL

Andra som undrat ca 3-4 min in så rättar han, med spöet, en av de stora vita som inte rättar sig i ledet som han vill.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Vad som är dumt eller inte dumt är en smakfråga. De små tricken var för mig underhållande men att lägga alla hästarna ner samtidigt var bara långtråkigt. Andra har säkert en annan syn på vad de gillade.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Släpp ut FP på en vanlig tävlingsplats med sina 8 hästar så får du se hur det går.
Hur menar du att det skulle gå? Har du ringt honom och frågat hur det ska gå eller varför förutsätter du att det kommer gå dåligt? För det har du en bra anledning att göra antar jag? För du påstår väl inte saker du inte vet?
Och de hästar jag sett lösa på tävlingsplats har berott på att ryttaren helt enkelt ramlat av.
Så "vanliga" tävlingsryttare är ofelbara? Bara för att du inte sett det med egna ögon så händer det inte? Det sliter sig aldrig någon häst från en tävlingsryttare på en tävlingsplats? Sen nej, det sker inte särskilt ofta men visst händer det. Precis som det kan hända att han missar en signal eller att en häst missuppfattar honom och springer åt fel håll.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ja, faktiskt, vad är det som är så anmärkningsvärt och svårt med de trixen?
Vad är det som är svårt att rida överhuvudtaget? Vad är det svåra med att överhuvudtaget ha kontroll på en häst? Vad är det svåra med att hoppa? Vad är det svåra med dressyr? Vad är det svåra med någonting inom häst egentligen? Om man har erfarenheten och kunskapen om det.

Har man inte någon erfarenhet eller kunskap inom området så är det inte lätt för alla människor.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Upprepar min fråga. Vad är det du ser som ingen annan ser ?
och varför blandar du in tr tävlings dressyr ? Fattar öht inte .
Du tror inte tävlingsdressyrhästarna lider några korrigeringar dagligen dax eller allmänt vad menar du ???
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Skillnaden mellan travet och ridsporten är vad jag sett att travmänniskorna inte lägger lika stor vikt vid uppfostran som ridfolk ofta gör.

Jag upplever annars travhästar som alla andra hästar, vissa är lugna och vissa är hispiga och jobbiga. Jag har aldrig sett av det där att travhästar alltid är mycket mera välhanterade och lugna än ridhästar, tvärtom skulle jag säga iallafall hos tränarna på banan. Jag har ingen koll på hur travfolk gör hemma på gårdarna med sina hästar men hästarna på banan var definitivt inte några lugna och väluppfostrade hästar även ifall även dom hade sina bättre stunder och var trevliga och hände inget speciellt tex påvägen till hagen så lunkade även dom på efter mig.

Travhästar har ju ett litet annat tänk än ridhästar.

Du får nog skilja på "välhanterad" och "lugn".

En travhäst är mer välhanterad i den benämningen att dom blir mer hanterade vid en ungålder, jämfört emot ridhästar. Därmed kommer ordet "välhanterad" upp i de flesta fall.

Men däremot är det en väldigt stor skillnad vad man själv tycker är "välhanterad" och välhanterad. Och där tror jag att du och jag ser en väldigt stor skillnad på saken.

Lugn är ett väldigt konstig ord att använda på travhäst, då dom flesta har "nerverna utan för kroppen". Så man undrar hur du fick i det ordet på en travhäst. Jag själv skulle inte använda det ordet för att beskriva en travhäst.
Det hela beror på avel, man vill ha lite "tag i travhästar".

Det med att travhästar får ett "spel" när något oväntat dyker upp på deras väg...tycker jag mer att ridhästar hoppar "högst" i luften jämfört en travhäst.
Bara min egen erfarenhet om det hela.

En annan fråga är "Vad är det du tycker är så ouppfostrat och är typiskt för en travhäst?"
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Släpp ut FP på en vanlig tävlingsplats med sina 8 hästar så får du se hur det går.

Och de hästar jag sett lösa på tävlingsplats har berott på att ryttaren helt enkelt ramlat av.

Med tanke på att han inte bara gör dessa "tricks" (som ni på forumet vill så uttrycka er) på en "speciell" arena utan även i den vanliga vardagen för hans hästar dagligen, så tror jag knappast att det skulle vara helt kaosartat som många kanske tror. Han använder ju inte "hans metoder" bara i hans shower utan även i den vanliga rutinen hemma som bortaplan.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Du får nog skilja på "välhanterad" och "lugn".

En travhäst är mer välhanterad i den benämningen att dom blir mer hanterade vid en ungålder, jämfört emot ridhästar. Därmed kommer ordet "välhanterad" upp i de flesta fall.
Bara för att dom är mera hanterade betyder inte att dom är välhanterade.
Men däremot är det en väldigt stor skillnad vad man själv tycker är "välhanterad" och välhanterad. Och där tror jag att du och jag ser en väldigt stor skillnad på saken.
Jag definierar välhanterad som en häst som är väl uppfostrad och noga hanterad, en häst som kanske trots att den hispar upp sig och stressar så lyssnar den på den som leder eller hanterar den. Dom blir lättare att hantera i jobbiga situationer helt enkelt. Det är väl där som välhanterad märks främst.
Lugn är ett väldigt konstig ord att använda på travhäst, då dom flesta har "nerverna utan för kroppen". Så man undrar hur du fick i det ordet på en travhäst.
Det håller inte jag med om, tycker otroligt många travhästar är väldigt lugna på det sättet. Däremot är dom hanterade på ett annat sätt, annars tycker inte jag att travhästar har särskilt mycket nerv. Jag vet dock att dom som haft mycket nerv, dom har sällan gått bra på travet, det är dom som sålts som ridhästar relativt snabbt. "nerver på utsidan" tycker jag mera är förknippat med araber/fullblod, inte på varmbloden.
Det med att travhästar får ett "spel" när något oväntat dyker upp på deras väg...tycker jag mer att ridhästar hoppar "högst" i luften jämfört en travhäst.
Det handlar inte om "spelet" i sej utan hur kontaktbar blir hästen när den blir nervös och hoppig. Det är där välhanterad dyker upp, många travhästar är bara hanterade men inte särskilt väl. När jag ledde ut en häst i hagen en tävlingsdag och hästen redan var vaken och pigg innan så kunde jag ju räkna med att jag skulle bli halvt släpad ut till hagen. Ofta jag bad honom jag jobbade för att ta hästen för för honom gjorde det inte något eftersom han var större och tyngre och starkare än mig och då gjorde det inte särskilt mycket att hästen höll på eller försökte dra iväg osv.
En annan fråga är "Vad är det du tycker är så ouppfostrat och är typiskt för en travhäst?"
Generellt sätt så upplevde jag otroligt mycket bitande hästar i stallen, många som var allmänt på och buffliga. Sånt brukar jag sällan uppleva i ridstall faktiskt. Vet inte om det är stressen som det ändå innebär att stå på en travbana som gjorde att många hästar blev sådanna. Som jag skrev så vet jag inte hur travhästar som tränas privat hemma på gårdarna är, dom kanske inte alls är tränade med den hetsen, allting kanske inte går lika snabbt hemma på gårdarna. Jag är bara van vid travhästarna som tränades på banan och stod där permanent.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Bara för att dom är mera hanterade betyder inte att dom är välhanterade.
Nej, jag sa inte det heller. Men har aldrig hört någon som har sagt att en travhäst skulle vara mer välhanterad i den bemärkelsen som du säger.
Låter konstigt att folk skulle påstå att en travhäst skulle vara mer välhanterad, som du uppfattar väluppfostrad.


Jag definierar välhanterad som en häst som är väl uppfostrad och noga hanterad, en häst som kanske trots att den hispar upp sig och stressar så lyssnar den på den som leder eller hanterar den.

Det är ju en väldigt stor skillnad på stress och stress, eller hur. Frågan är vad är det som får en häst och stressa upp sig just i den stunden. Är det i tävling sammanhang så är det mesta dels "uppladdning" travhästarna har för sig. Stress utanför tävlingsbanan däremot är mer att hästen är osäker eller som du skulle uttrycka dig "ohanterad".

Det håller inte jag med om, tycker otroligt många travhästar är väldigt lugna på det sättet. Däremot är dom hanterade på ett annat sätt, annars tycker inte jag att travhästar har särskilt mycket nerv. Jag vet dock att dom som haft mycket nerv, dom har sällan gått bra på travet, det är dom som sålts som ridhästar relativt snabbt.

På vilket sätt menar du att en travhäst är lugn?

Nja dom hästarna som har "nerver på rätt ställe" som det brukar hetta är dom hästarna som springer över mållinjen först ;) Det ska vara nerver i dom.



Det handlar inte om "spelet" i sej utan hur kontaktbar blir hästen när den blir nervös och hoppig. Det är där välhanterad dyker upp, många travhästar är bara hanterade men inte särskilt väl.


Där tycker jag mer att det är ridhästarna som är mer okontaktbara vid t ex situationer som hästen i fråga inte är van vid eller blir rädd för. En travhäst brukar inte "stanna" utan springer runt faran. Men förbi kommer man ;)
Därmed en ridhäst stannar eller springer ifrån faran åt andra hållet. Så där kan man ju fråga sig "Kom jag dit jag ville eller hur gick det?".

Men Men såklart är det olika ifrån häst till häst, alla är dom olika individer oavsett ras, eller hur? :)



Generellt sätt så upplevde jag otroligt mycket bitande hästar i stallen, många som var allmänt på och buffliga. Sånt brukar jag sällan uppleva i ridstall faktiskt. Vet inte om det är stressen som det ändå innebär att stå på en travbana som gorde att många hästar blev sådanna. Som jag skrev så vet jag inte hur travhästar som tränas privat hemma på gårdarna är. Jag är bara van vid travhästarna som tränades på banan och stod där permanent.


De har jag aldrig sett faktiskt :o Det var nytt. När biter dom menar du?
Efter människor då eller?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

De har jag aldrig sett faktiskt :o Det var nytt. När biter dom menar du?
Efter människor då eller?
Dom biter efter det som är nära dom. Främst hingstarna och valackarna, stona högg väl inte särskilt. Inte alla dock såklart. Att sätta på tungbanden var en liten utmaning på många.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ja, det kan jag tänka mig då :o

Men jag har aldrig mött på det. Måste vara nåt i miljön som inte stämde för just dom hästarna. Har jobbat lite smått i tre olika stall på min hemmabana och har aldrig stött på det problemet.

Jag har heller inte mött på det i andra travstall utanför banan hellre.

Du måste ha varit på en "unik" bana då. Skulle knappast tro att det förkommer kommer som "vanligt" hos travhästar som står på en bana.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag beskrev de tricken som är lätta att lära in OCH dumma- applåderar publiken åt sånt så finns väl alltid någon eller några smartskaft som ska göra samma.

Sedan har jag inte sagt annat förut än att det andra tar tid.

När anser då du själv när "dumma" personer ska applådera?

Toxis
Går under många namn och nu tydligen dum också.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Du kan trösta dig med att du inte är ensam, du har många dumma bröder och systrar, merparten av de som besökte globen till exempel.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Fast Pignon var väl ett pausinslag, eller matiné inslag i det övriga programmet? Det var nog inte så många som betalade enbart för att se honom?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 107
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 862
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 773
Senast: Hellhound
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp