Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Menar du att alla gick ut alternativt inte appåderade när det var Pignons nummer, eller uppskattade det? Det var många tusen per föreställning och flertalet både såg och verkade uppskatta numret (mycket applåder i jämförelse), både de simpla delarna och övrigt. En massa dumma människor enligt vissa här.

Ingenstans påstod jag att folk gick till globen för att enbart att se Pignon. Det var dock knappast ett pausinslag utan en del av showen och var med i alla stora föreställningar och inte för första gången utan blev anlitad på nytt för att folk gillade numret.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Kanske utifrån den smått absurda antydan att jag menade att folk går på globen för att se Pignon (och att pignon som är ett av huvudnummerna i alla showerna skulle vara ett pausinslag eller med i matinen) och gillade det?
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ja, det kan jag tänka mig då :o

Men jag har aldrig mött på det. Måste vara nåt i miljön som inte stämde för just dom hästarna. Har jobbat lite smått i tre olika stall på min hemmabana och har aldrig stött på det problemet.
Det finns otroligt mycket travhästar och lika många psyken, dom är väldigt olika varandra, många är jobbiga, många är trevliga, många är hispiga/starka/buffliga, vissa hästar är enorma medans vissa är små. Men jag har aldrig stött på någon annanstans än på just travet alla dessa tappade hästar eller hästar som sliter sig. Så det är mina erfarenheter av travet och deras syn på hur man hanterar dom var en stor anledning till att jag slutade där. Eller kanske bristen på hanteringen kan jag väl säga. Sålänge hästarna skötte sig framför sulkyn så brydde dom sig inte särskilt mycket om hästens uppförande utanför banan.
Du måste ha varit på en "unik" bana då. Skulle knappast tro att det förkommer kommer som "vanligt" hos travhästar som står på en bana.
Är Åbytravet en unik travbana, kanske det, jag har aldrig varit på någon annan. Jag jobbade åt en proffstränare där och hjälpte till i andra stall åt andra tränare vid behov och jag tror inte dom var särskilt annorlunda än alla andra tränare som hade stall där. Men det är ju en vanlig arbetsplats, började 7 och gick hem kl 16 och på den tiden skulle alla hinnas köras och fodras och mockas åt osv, fanns liksom inte tid till att ta tag i hästarnas beteenden.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Fast han är ju med i Matinéeprogrammet?

Först och främst går ju folk på Globen för att se hoppningen och dressyren, sen har dom ett matinéprogram där Pignon deltog, sen hade han väl en show sist varje kväll efter dom internationella klasserna. Där lägger man väl knappast ett "huvudnummer" som du kallar det.

Antingen går man innan eller så stannar man kvar, inget konstigt med det och det är väl brukligt att man applåderar av ren artighet oavsett om man uppskattar det eller ej?

Sen med tanke på att programmet låg sist, vad var det för ryttare som var ute då när flocken kom ur kontroll eller var det under matinén?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Fast han är ju med i Matinéeprogrammet?

Först och främst går ju folk på Globen för att se hoppningen och dressyren, sen har dom ett matinéprogram där Pignon deltog, sen hade han väl en show sist varje kväll efter dom internationella klasserna. Där lägger man väl knappast ett "huvudnummer" som du kallar det.
Är inte Globen mera show än tävling? Dom har ju inte ens någon världscup(?). Har ju aldrig varit där men jag upplever det som att det är mycket show där av vad jag sett på tv iallafall.

Det är väl GBG HorseShow som är mera tävling än show, där tycker jag att showen är mera utfyllnad under pauserna eller mellan alla tävlingar medans Globen har mera show än tävlingar?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Globen har världscup i dressyr, inte i hoppning. Tycker Globen är mer dressyrinriktad än hoppinriktad faktiskt. Ja men visst GBG är mer seriös tävling, det håller jag med om.

Angående applåderna var det jag skrev mer riktat i debatten om hurvida man är dum eller inte ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Det finns otroligt mycket travhästar och lika många psyken, dom är väldigt olika varandra, många är jobbiga, många är trevliga, många är hispiga/starka/buffliga, vissa hästar är enorma medans vissa är små. Men jag har aldrig stött på någon annanstans än på just travet alla dessa tappade hästar eller hästar som sliter sig. Så det är mina erfarenheter av travet och deras syn på hur man hanterar dom var en stor anledning till att jag slutade där. Eller kanske bristen på hanteringen kan jag väl säga. Sålänge hästarna skötte sig framför sulkyn så brydde dom sig inte särskilt mycket om hästens uppförande utanför banan.

Är Åbytravet en unik travbana, kanske det, jag har aldrig varit på någon annan. Jag jobbade åt en proffstränare där och hjälpte till i andra stall åt andra tränare vid behov och jag tror inte dom var särskilt annorlunda än alla andra tränare som hade stall där. Men det är ju en vanlig arbetsplats, började 7 och gick hem kl 16 och på den tiden skulle alla hinnas köras och fodras och mockas åt osv, fanns liksom inte tid till att ta tag i hästarnas beteenden.

Absolut. Oavsett ras så kan det skiljas mycket på individ till individ.

Men det jag tycket var lustig ifrån din sida var att du satt ordet lugn på hästrasen, alltså travhästen.

Jag uppfattar inte rasen som lugn. Varken i lynnet eller i temperamentet.

Inte heller har jag hört någon som påstår att en travhäst skulle vara välhanterad mer än andra hästar. I den bemärkelsen som du vill påstå är en välhanterad häst.

Däremot tycker jag ändå att travfolk vill ha väluppfostrade hästar. Inte bara att hästen ska kunna gå i sulky utan även i övrig hantering så som lastning, skoning m.m. Jag tycker det är mer rid folk som är mer "slappa" i den just hanteringen. Travfolk tolererar ingen trams ifrån hästen. Då mer ridfolk "ser över" tramset istället och struntar i om hästen uppför sig illa eller inte.

Tex vid skoning då arbetet utför ifrån en annan person. Många gånger har jag hört ifrån hovslagare att det värsta dom vet är ouppfostrade (därmed brister i hanteringen) hästar som de ska försöka sko/verka eller whatever. Och då är det oftast det står med en ridhäst och inte en travhäst. Så att en travhäst är mer ouppfostrad än ridhäst kan jag knappast tro på.

Det hela beror mer på person ifråga själv som äger hästen, vad den lägger mest vikt på. :)

Jomen visst är det så. Tiden kanske inte räcker till för att "träna" hästens beteende till det bättre. Men med tanke på det så tycker jag att en travhäst är ganska tacksam på den lilla tid man lägger ner vid uppfostran. Att hästen ändå tar åt sig de lilla den får.

Anledning till att jag kallade banan "unik", är att jag verkligen inte har sett det beteende på travhästar :o Att det skulle vara något "normalt" för en "banahäst". Har jag svårt att tro.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Du kan trösta dig med att du inte är ensam, du har många dumma bröder och systrar, merparten av de som besökte globen till exempel.

Nämen det får mig att känna mig mycket bättre...

MEN

Kanske inte var poängen i det hela...

Det jag menar bara är Varför i hela friden skulle människor betraktas som "dumma" bara för att man tycker det är imponerade det han gör!

Bara för att inte tricken han gör är tillräckligt svårt? Eller bara för att man helt enkelt inte gillar såna shower öht?

"Vart klämmer skon?" är väl egentligen den frågan man ska ställa sig.

Det är ju nästan likadant att säga "alla folk som inte gillar färgen grön ÄR dumma, bara för att jag själv gillar färgen grönt!"

Lite samma stuck på det hela tycker jag!
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Håller med, jag är imponerad men tycker det är lite långtråkigt. Att döma någon som dum för att de inte har samma tycke och smak säger mest något om personen som gör det.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Båda är säkert lika seriösa när det gäller tävling, de har bara olika upplägg. Stockholm gör en show riktad inte bara till hästentusiaster, de blandar show med seriös tävling och båda delarna får bra med utrymme. Under showerna (fre kväll + två var dag lördag och söndag) så är det tyvärr ingen dressyr men mycket hoppning.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Men det jag tycket var lustig ifrån din sida var att du satt ordet lugn på hästrasen, alltså travhästen.
Jag lärde mig rida när jag var liten på travhästar, dom har varit väldigt lugna till psyket när dom blivit bra omskolade. Jag har aldrig uppfattat en travhäst som en nervös typ av ras.
Jag uppfattar inte rasen som lugn. Varken i lynnet eller i temperamentet.
Min uppfattning är att det främst är träningsättet som gjort hästarna lite mera framåt och på och kvicka än ridhästar. Det är ju också det som är det större problemet vid omskolning just att få hästarna att varva ner.
Däremot tycker jag ändå att travfolk vill ha väluppfostrade hästar. Inte bara att hästen ska kunna gå i sulky utan även i övrig hantering så som lastning, skoning m.m.
Kanske har proffstränare ett annat tänk om dom hästar dom tränar, som inte är deras egna.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Vilken bana var du på? Blir nyfiken då jag inte mötte mer bitande hästar då jag jobbade på travet än jag gör i vanliga ridstallar.

Visst har hingstar och valacker den där reflexen att bita/nafsa. Och tränar man inte bort det så biter de ju.
På travet är väl i regel en del unga hästar, fler hingstar än i de flesta ridstallar och man hinner inte jobba så mkt med hanteringen. Så en hel del väljer att bara undvika saker.
Det var något jag upplevde på travet, undvika trigga saker. Och sen rastades ju hästarna och lärde sig gå fram. Då pös mycket fight or flight ur dem genom rörelse fram.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Håller med om att vb-travare iaf i mina ögon inte är nerv-hästar.
Jag tycker det däremot är arbetsvilliga individer.

Men det för mig är inte samma som att ha mkt nerv.

Att de ibland är stressade ser jag inte som märkligt IOM hur de tränas.
De har ju också inte sällan ägare som inte är hästutbildare som ska skola om dem till ridhästar. Det är klart man kan reagera med stress då. Speciellt om man har lite för ridning svårare fysik.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Håller med att travhästar är arbetsvilliga och att det är inte konstigt att dom "beter" sig nerviga vid "stress". T ex vid tävlingar.

Men det var inte riktigt därför jag klassar travhästen som "nervig". Jag är mer inne på deras typiska temperament, lynne om man vill så väl använda det ordet, inom den rasen.

Tuaphua: Tror hon menade Åby där hon jobbade.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag lärde mig rida när jag var liten på travhästar, dom har varit väldigt lugna till psyket när dom blivit bra omskolade. Jag har aldrig uppfattat en travhäst som en nervös typ av ras.

Min uppfattning är att det främst är träningsättet som gjort hästarna lite mera framåt och på och kvicka än ridhästar. Det är ju också det som är det större problemet vid omskolning just att få hästarna att varva ner.

Kanske har proffstränare ett annat tänk om dom hästar dom tränar, som inte är deras egna.

Hehe ja men då så. Det förklarar ju saken. Om du bara har möt på den sorten av hästar så förstår jag din uppfattning om det hela.

För mig är det tvärtom. Om jag jämför min tid då jag bara hade ridhästar och nu när jag bara har travhästar. Så är det ett helt annat temperament i dessa hästar jämför emot de hästar jag hade innan. Och då talar jag inte om individen i sig utan just i självaste rasen.

Jag får vara mer bered i dagsläget att det kan "smälla" när som helt. Innan så behövde jag inte ens tänka den tanken.

Såklart, en proffstränare tänker annorlunda vad det gäller hästen hantering.
Hästen ska uppföra sig ordentlige i tränarens närhet. Och det lägger oftast i hästskötarens händer.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Hehe ja men då så. Det förklarar ju saken. Om du bara har möt på den sorten av hästar så förstår jag din uppfattning om det hela.
Vet inte om det är bara, det hann passera en hel del hästar under min tid där. Dom flesta stod ju trots allt inte permanent på banan.
Så är det ett helt annat temperament i dessa hästar jämför emot de hästar jag hade innan. Och då talar jag inte om individen i sig utan just i självaste rasen.
Ett annat temperament har dom ju, dom är ju trots allt avlada till olika saker. Ridhästar kan ju vara vilka raser som helst. Halvblod är ju svår att definiera som ras.
Såklart, en proffstränare tänker annorlunda vad det gäller hästen hantering.
Hästen ska uppföra sig ordentlige i tränarens närhet. Och det lägger oftast i hästskötarens händer.
Det var därför jag tröttnade på travet, proffstränarna jag mötte på struntade i hur hästarna uppförde sig utanför banan sålänge det var hanterbart. Dom brydde sig om att hästen fungerade bra framför sulkyn vilket dom flesta gjorde, att hantera var en helt annan sak ofta. Sen så kan det heller inte ligga enbart i hästskötarens händer för det fungerar inte när det är så okonsekvent.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Håller med att travhästar är arbetsvilliga och att det är inte konstigt att dom "beter" sig nerviga vid "stress". T ex vid tävlingar.
Stress och nervös är ju två skillda saker, en häst som är taggad och framåt vilket ju såklart dom på Åby blev under tävlingsdagarna på vägen till hagen, dom var inte nervösa, dom var taggade till tusen och var beredda på allt. Det gjorde dom otroligt svåra att hålla ibland.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Visst har hingstar och valacker den där reflexen att bita/nafsa. Och tränar man inte bort det så biter de ju.
En anledning att det blev så otroligt jobbigt med bitandet kan bero på att hingstarna kastrerades först när problemet var mer eller mindre ohanterbart, många högg rent av, skulle nog lätt kunna bita av ett finger eller två om man inte passade sig, just bristen på uppfostrandet gjorde ju även att hingstarna började hoppa på en på vägen till hagen osv.

Mindre roliga beteenden med andra ord. Visst la sig beteenderna när dom kastrerades men jobbiga var dom fortfarande. Det var inte trevligt att umgås med dom flesta hästar där helt enkelt. Stona däremot, dom var dom flesta lugna och trevliga förutom vissa då som var allmänt tjuriga och stoiga, vissa av dom nervösa men stor skillnad på dom och valackarna/hingstarna.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Svara på bägge inläggen här Grazing, om det går bra :) Så det slipper bli så många inlägg.

Absolut och det var det jag vill komma framtill. En travhäst har ett helt annat temperament. Med det så talar jag inte om individer utan om hela rasen.
Och därmed skulle jag aldrig använda ordet "lugn" om jag skulle beskriva en travhäst temperament.

Visst är det så. En del proffstränare ser bara hästar som en "pengar maskin" och inte som en levande varelse. Det är ganska starka ord jag använder nu.
Men en del gånger undrar jag hur ett stort proffstränad stall funkar egentligen :o

Stress kommer ifrån nervositet. En häst som stressar upp sig vid t ex tävlingsdag är stressad tack vare att den är nervös iför det som komma ska oavsett om den ska tävla eller inte.
En del uttrycker sig som att hästen "laddar upp sig" men på ett sätt så kan man undra om en häst verkligen kan det. Alltså verkligen tänka precis som vi människor gör när vi ska t ex prestera. Jag tror ingen häst tänker "Nu ska jag ladda upp mig så jag kan springa så fort jag bara kan och vinna!" Nej, jag tror inte det.
Utan det mer hästen "känner" är att den ska ut på banan och springa fort. Och därmed kommer stressen och nervositeten.

Stress och nervositet är samma för mig oavsett vilken situation hästen befinner sig i.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 119
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
18 944
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 779
Senast: Hellhound
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp