Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om Francois Pignon?

Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Precis och i just detta fallet kan man ju bara gå in på hans hemsida och läsa om varje häst ;) Någon här skrev att hans hästar aldrig fick gå ut t e x , En av hästarna har han räddat just från ett ställe där dom aldrig fick komma ut ! Och varför inte ta reda på mer innan man skriver , Och innan man såkallat TROR så mycket försök ta reda på fakta :) Jag har mailat honom och frågat hur gammalt fölet var så hoppas jag får svar snart, Han skriver på sin hemsida om ett annat föl som han hade med sig på en show och denna bäbis var då ca 5 månader gammal . Men som sdagt tyckare och förståsig påare kommer alltid finnas , Och är ju bra i vissa fall när man har fakta då så klart och inte bara hörsägen ;)

Tesora
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Delar din uppfattning till fullo. Men man kan ju spekulera varför det finns så många som ska söka alla fel så fort någon jobbar på hästens villkor.

Min teori är att det är människor som ofta måste använda många hjälpmedel som hjälptyglar, olika nosremmar och skarpa bett för att klara hästen. När de ser att det finns de som klarar detta utan hjälpmedel så uppstår en försvarsattityd och man letar fel för att förringa deras arbete. De borde istället fråga sig; vad gör jag för fel som måste använda så många (skarpa) hjälpmedel?

Rolle, som inte heller håller på med NH eller dylikt.
IpL

Då delar vi teori.. :bow:
Vissa människor måste helt enkelt se negativt i allt, man har alltid några stycken i stallet som sällan heller behöver hjälp från andra utan "kan själv".
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Jag tror att om fler jobbade med "frihetsdressyr" så skulle fler förstå och kunna läsa sina hästar bättre och då skulle vi inte behöva all den skarpa utrustning som man idag anser sig behöva. Själv har jag en stoflock och en hingst/valack flock och jag kan gå ut i hagen och träna dem, fölen följer med å gör lika för de tycker det är kul, eftersom de ser mig som ledare och ledarhästen är tränad så gör de andra likadant, de är varken kuvade eller kränkta. Sen är det inte så att man tvingar alla hästar att göra allt utan man plockar fram det som en individ har naturligt, jag har tex en häst som gillar att gäspa och som mer än gärna lägger sig ner även när jag är närvarande, mina hästar litar på mig och är i regel lika lugna borta så jag har vid två tillfällen stått på kurser med häst i hand då de efter en stund valt att lägga sig för å vila mitt bland allt spektakel, tro det eller ej det ÄR naturligt, de är vana vid grejjor och så länge jag är lugn så finns inget att vara rädd för. OM hästen väljer att fly oavsett situation så betyder det enbart att du misslyckats i dit ledarskap och inte har hästens förtroende. En häst har öronen riktade dit uppmärksamheten är eller klipper vaksamt med öronen den går inte och spänner upp sig med spetsade öron hela tiden...
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Fast som flera inkl jag redan svarat så just att det är frihetsdressyr som folk sitter och har åsikter om på distans blir fånigt eftersom ridning och annan träning kan det argumenteras betydligt mer mot i sig , om folk fattade mer vad de kritiserar i sig .

En reflektion från ngn som tränings/tävlingsrider ...
Min slutsats ngnstans blir att väldigt många tycker och tänker utan att för den skull riktigt veta varför egentligen . Värt att reflektera över .
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Min teori är att det är människor som ofta måste använda många hjälpmedel som hjälptyglar, olika nosremmar och skarpa bett för att klara hästen. När de ser att det finns de som klarar detta utan hjälpmedel så uppstår en försvarsattityd och man letar fel för att förringa deras arbete. De borde istället fråga sig; vad gör jag för fel som måste använda så många (skarpa) hjälpmedel?

Rolle, som inte heller håller på med NH eller dylikt.
IpL

Det håller jag med om till fullo!
Har många gånger funderat över just detta, att folk blir lite provocerade av att det funkar att både rida och arbeta från marken utan alla de där grejerna ...

Vi hade en valack här som reds i alla tre gångarterna och även hoppade med ryttare "utan en tråd på kroppen", dvs helt utan utrustning, inte ens grimma eller halsrem. Det var många som inte kunde hantera det, man märkte att det var lite besvärande.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Varför blir folk "besvärade"?

jo för att det inte finns några garantier.

Vi såg vad som hände på Globen t o m inne på framridningen.

Vi pratar om att man ska ta hänsyn till andra.

Om man inte behöver ngn utrustning så kan den sitta på men inte brukas- om man har ngn hyfs.

Bor man o rider där inga andra finns att ta hänsyn till -så visst.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Men det här handlar om uppvisning, och inte sjutton hade det hjälpt att sätta på utrustning när man hanterar en 5-10 hästar.

När det gäller att rida utan utrustning hemmavid så håller jag med, man har inte hästar utan åtminstone grimma och grimskaft när man rider ut även om de inte behövs. Det är flera som kan hantera hästar med utrustning än utan om olyckan skulle vara framme.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Klart att man måste ta hänsyn till andra, i det här fallet var det kanske arrangörerna som borde ha gjort specialarrangemang för ett gäng trots allt lösa hästar- men jag var inte där så jag vet inte hur det hela gick till.

Men det är inte den frågan som verkar besvära folk, utan just detta att det faktiskt funkar utan alla pryttlar ....
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Tyvärr är det många(yngre) som också vill.....apa efter trots helt annan (o)kunskap.

Lite samma som när det blir poppis att ha ej godkända hingstar bara för att det är coolt. Det går bra tills den Dagen när det funkar mindre bra.:mad:

Pignon verkade inte bry sig över att dressyrhästen som är tränad i många år plus värdet på den kunde bli förstört på ett litet kick. för att inte tala om det stora eventet för dem. Utan -Hoppsan.....
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

de väljer att vara med dig
Den känslan är obeskrivlig. Att ha en häst som följer med som en hund och galopperar lös i täten på en ridtur är underbart. Som väljer väg och tempo efter mina röstsignaler på hästen bakom, men även kan ta egna initiativ och ge förslag. Som är ranghög, en ledarhäst, har hög integritet, aldrig skulle gå att tvinga till något han inte anser ok och som följer med enbart för att han vill och tycker det är kul.

Vi har aldrig hållit på med några ledarskapsövningar. Tvärtom är hans intelligens och starka åsikter något jag uppskattar och uppmuntrar. Sporrar, spön och piskor finns inte på den här gården.

Den kontakt vi har betyder allt för mig. Han är en underbar personlighet. :love:
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Pignon verkade inte bry sig över att dressyrhästen som är tränad i många år plus värdet på den kunde bli förstört på ett litet kick. för att inte tala om det stora eventet för dem. Utan -Hoppsan.....
Vad skulle han göra? Det blev ett missförstånd och dom stack, det händer ju även bland dom andra hästarna att någon sticker trots utrustning, jag tror ändå han nästan har mera koll på sina lösa än vad dom andra har på sina "kopplade".

Det är arrangörerna tycker jag man ska gå på isåfall, dom vet ju om att han har dom lösa i grupp. Antingen får dom ju säga att det inte är okej eller så får dom lösa det så att inte hans hästar riskerar att springa in i dom andra vid missförstånd.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Vad skulle han göra? Det blev ett missförstånd och dom stack, det händer ju även bland dom andra hästarna att någon sticker trots utrustning, jag tror ändå han nästan har mera koll på sina lösa än vad dom andra har på sina "kopplade".

Det är arrangörerna tycker jag man ska gå på isåfall, dom vet ju om att han har dom lösa i grupp. Antingen får dom ju säga att det inte är okej eller så får dom lösa det så att inte hans hästar riskerar att springa in i dom andra vid missförstånd.
Tja inte var det EN häst, som vid andra incidenter, utan en flock.

Han låter säkert helt övertygande om att han ALLTID kan styra dem
Hädanefter kommer troligen arrangören att vidta åtgärder.

Inte ens HAN kan GARANTERA att inget händer. Urkorkat eller bara nonchalant. Samma sak som kommer att hända överallt när man inte har ett säkerhetstänk. Hoppsan. Den /de "brukar" inte göra så.

Vi hanterar flyktdjur o ingen kan garantera säkerhet än mindre om man dessutom lider av hybris.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Han låter säkert helt övertygande om att han ALLTID kan styra dem
Hädanefter kommer troligen arrangören att vidta åtgärder.

Inte ens HAN kan GARANTERA att inget händer. Urkorkat eller bara nonchalant. Samma sak som kommer att hända överallt när man inte har ett säkerhetstänk. Hoppsan. Den /de "brukar" inte göra så.

Vi hanterar flyktdjur o ingen kan garantera säkerhet än mindre om man dessutom lider av hybris.

Han har inte sagt att han jämt håller dom under kontroll, missförstånd sker som sagt och som han sa, händer det så händer det och då får man lösa det då. Tror det säkert händer då och då att det blir missförstånd mellan signalerna och hästarna när det är så många och det är väl inget mer med det. Sen är det bara en stor eloge att han håller sig såpass lugn när nåt händer och det är väl också därför hans hästar är såpass lugna som dom är och snabbt kommer tillbaka, han flippar inte ur för att inte allt alltid går som det ska. Det är ju det som är lite skönt med hela hans grej tycker jag, att han inte är så hysteriskt nojig hela tiden. Att inte alltid förutsätta att ja, nu kommer alla hästar sticka om dom inte är kopplade..någonstans måste man också kunna ta det lugnt.

Och som jag skrev, då får man skylla på arrangörerna som inte gjort det säkrare för dom andra hästarna när han går med alla lösa. Antingen det eller sagt till honom att han inte får ha några hästar lösa. Dom visste säkert mycket väl om att han alltid har dom lösa och dom vet mycket väl om att det är hästar det handlar om och att allt inte alltid går som det ska. Han blev ju trots allt inbjuden (tror jag) och då får ju också arrangörerna anpassa sig efter sättet han har hästarna på.

Sen är inte en häst alltid bara en häst, kommer en hingst lös kan den göra otrolig stor skada om det vill sig illa med ston och andra hingstar på platsen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Hej!

Jag kan faktiskt inget annat än hålla med. Även om man anser att man har kontroll på sina lösa hästar kan man faktiskt se till att ha dom i snöre för att visa hänsyn mot andra deltagare.

Min häst går att rida med bara halsring, trots det rids hon alltid med träns- inte för att det behövs utan för att jag vet att många människor känner sig osäkra när de möter en häst utan utrustning på huvudet. Vanlig, hederlig hänsyn, så andra kan känna sig trygga i vår närvaro. Det är inget pållan lider av och jag tror inte heller Pignons hästar skulle lida av att ledas i snöre in och ut till parkeringen- just för att undvika sånt som faktiskt hände. Vi är ju alla människor och kan, precis som han gjorde, tappa fokus och missförstå.

Utöver det har jag ingen direkt åsikt om Pignon, han verkar ha ett trevligt förhållande till sina hästar, men det lilla man fick se från showen i år på tv var mest samma som tidigare år.

/Lavinia
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Men det är inte den frågan som verkar besvära folk, utan just detta att det faktiskt funkar utan alla pryttlar ....

Ja om man nu vill visa upp lite konster i hur hästar rör sig i hage så....annars finns ingen tajming eller arbete i hästarnas sätt att röra sig- jag är inte imponerad, och det faktum att vissa konster är idiotiska och kommentatoren tycker gulligull och snuttisnutt, finns inte mer insikt?

Mycket av det som visas där kan vem som helst fixa med egna hästen bara intresse och tid till det finns.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Vad man tycker är bra och trevligt att visa upp är personligt, men din kommentar är ungefär som att undra varför hoppryttare inte visar lite pasage och sluta eller en varför en dressyrryttare inte hoppar. Själv tyckte jag det var småtråkigt, numret var ungefär som förra gången, lite mer fantasi och variation hade inte skadat om jag fått välja.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Ja om man nu vill visa upp lite konster i hur hästar rör sig i hage så....annars finns ingen tajming eller arbete i hästarnas sätt att röra sig- jag är inte imponerad, och det faktum att vissa konster är idiotiska och kommentatoren tycker gulligull och snuttisnutt, finns inte mer insikt?

Mycket av det som visas där kan vem som helst fixa med egna hästen bara intresse och tid till det finns.

Va??? Vad är det du vill ha fram IOM detta ? Fattar inte riktigt ?
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Vad man tycker är bra och trevligt att visa upp är personligt, men din kommentar är ungefär som att undra varför hoppryttare inte visar lite pasage och sluta eller en varför en dressyrryttare inte hoppar.

Inte alls, jag svarade på ett inlägg där den personen menar på hästarna arbetar- nej, det gör de inte och vad som är bra och trevligt och om det är personligt-inte om det är rent dumma lekar som en del ju var.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Va??? Vad är det du vill ha fram IOM detta ? Fattar inte riktigt ?

Att jag svarade Cornelia- att det inte är arbete som hon menar utan mer lydnadslek- jag ser inget konstigt att göra så med hästar- tycker ändå han verkar trevlig och såklart har han lagt mycket tid.
 
Sv: Vad tycker ni om Francois Pignon?

Inte alls, jag svarade på ett inlägg där den personen menar på hästarna arbetar- nej, det gör de inte och vad som är bra och trevligt och om det är personligt-inte om det är rent dumma lekar som en del ju var.

Och det var just det jag svarade på, du vill lägga till något som inte hör hemma i numret som utförs såsom att utföra dressyrrörelser i en hopptävling eller trailhinder på dressyrbanan. Det är liksom inte pignons grej att utveckla gånarterna, han vill visa kontakten med hästarna och samspelet med så pass många hästar på en gång skulle jag tro. Vill man påverka gångarter och timing ( det är svårt att ha timing så det syns med 10 hästar på en gång) eller dressyrrörelser så lär man behöva koncentrera sig på långt färre individer.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 221
L
Tjatter Istället för att disskutera om det i Mello tråden så tänkte jag göra en tråd om allmän bildning! Så tillexempel vad det är och vad man...
26 27 28
Svar
542
· Visningar
19 369
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 884
Senast: Hellhound
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 238
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp