Bukefalos 28 år!

Vad tycker ni om hemläxor?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

lakrits skrev:
Men för att de ska bli intresserade att få den här kunskapen och viljan till att lära sig och ev. läsa vidare så behövs det en förändring tror jag.
Som jag sagt tidigare så är det säkert inte bara läxorna det hänger på men det har nog en stor del i bristen på motivation.
Du har en mycket bra poäng där!!
Vitsen med skolan är väl också att barn och ungdomar ska bli intresserade och motiverade att söka kunskaper och tycka det är roligt att lära sig!! Och; det är klart; om inte lärare (och föräldrar!!!) lyckas motivera barnen och visa hur kul det kan vara att lära sig saker så blir det förstås bara en plåga att gå i skolan. Frågan är ju bara: HUR får man dem motiverade?! Speciellt i ämnen som de kanske har svårare för.... ja, det är ju något att bita i... Det är ju inte lätt att motivera andra...
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Skriver mina svar i din text nedan:

popart skrev:
Du säger att du är lärare och ingen förespråkare för läxor - men du ger läxor ändå? Varför? För att tillfredsställa föräldrarna eller för att du tror att det finns pedagogiska fördelar med din metod?

Både och. Jag tror att läsläxor är bra i den ålder eleverna jag jobbar med är i. Dessutom nästan kräver de flesta föräldrar läxor. Dessutom jobbar jag i arbetslag och där får man ta och ge, dvs kan inte besluta allt som man själv vill ha det. Däremot brukar jag försöka motverka "onödiga" läxor som bara tycks finnas för principsakens skull. Ger dessutom läxa till de som slarvat bort sin arbetstid och inte hunnit med sin planering men det brukar eleverna oftast ta initiativ till själva.

Jag vet att det finns jämförelser gjorda mellan s k läxfria skolor och skolor som av tradition ger mycket läxor. Inget tyder på att läxor ger bättre skolresultat. Förmodligen finns det andra, viktigare, faktorer som påverkar skolresultaten.

Jag är emot läxor av den huvudsakliga anledningen att det alltid finns något/några barn som inte har något stöd i skolarbetet hemifrån. Risken är stor att dessa, ofta redan utsatta barn, får det ännu jobbigare, ökade skuldkänslor m m. Jag anser att läxor till barn endast kan accepteras om skolan också kan erbjuda tid och hjälp för läxläsning!

Man brukar faktiskt ganska snabbt märka vilka elever som får mycket stöd och vilka som inte får det. Dessutom pratar vi om detta på inskolnings/utvecklingssamtal. Där anser jag också att lärarna bör individanpassa lite. En elev som måste klara allt själv har det svårare än en som får mycket stöd hemifrån.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Att föräldrar "nästan kräver" läxor är inget argument för att som lärare ge eleverna läxor! Den professionella läraren bör ha pedagogiska argument för sina beslut!

Lärarna "bör individanpassa lite", säger du. Nej: I LPO 94 står att:
"Undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov."
Undervisningen skall individanpassas! LPO 94 är ett styrdokument som lärare skall följa!
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

popart skrev:
Att föräldrar "nästan kräver" läxor är inget argument för att som lärare ge eleverna läxor! Den professionella läraren bör ha pedagogiska argument för sina beslut!

Lärarna "bör individanpassa lite", säger du. Nej: I LPO 94 står att:
"Undervisningen skall anpassas till varje elevs förutsättningar och behov."
Undervisningen skall individanpassas! LPO 94 är ett styrdokument som lärare skall följa!
Exakt, slarvigt skrivet av mig. Vi individanpassar verkligen på vår skola. Får höra skräckexempel hur eleverna haft det på tidigare skolor (typ alla ska räkna på samma kapitel, hinner du längre får du vänta och sitta och måla tills de andra är ikapp), enligt devisen alla ska vara likadana.

Är du lärare? Ger du läxor?
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Britta68 skrev:
Varför skall barnen kunna välja om de skall ha läxor eller ej? Det skall läraren bestämma tycker jag. Inte får man välja bara roliga saker senare i livet heller, tex i varje jobb finns det arbetsuppgifter som man gillar mindre bra, men måste göra ändå.
Det handlar om att lära sig ansvar och att endel saker i livet bara måste göras fast det inte känns kul, typ jobba, gå till tandläkaren, betala räkningar.... ;)

Det handlade om att Mabuse tyckte att det var ok att ha arbete hem mest jämt på kvällarna men att jag då anser att man oftast har valt det arbetet själv, barnen kan inte välja.

När Mimmipigg beskriver sin sons vardag, vilket inte är ovanligt, blir jag oerhört ledsen. Ska inte alla barn ha "rätt" att hinna vara barn? Problemet finns ju sällan om barnen har lätt att ta till sig just den skolans arbetssätt.

Det vanliga argumentet att: "man lär sig att ta ansvar när man har läxor" tror jag inte på. Har inte sett någon undersökning men jag har svårt att tro att vuxna "Kalle och Stina" som inte klarar av att ta ansvar, är för att de inte hade läxor i skolan.

Som förälder kan man ju fråga sina barn om de kan ta hem böcker så att man kan se vad de håller på och läser i skolan m.a.o visa intresse och engagera sig utan att läraren har skickat hem läxor! Själv tycker jag att det fungerar bra, vi kan läsa och prata tillsammans, men det finns inget tvång! Hos oss fungerar i alla fall detta utmärkt. "Vanliga läxor" slutar tyvärr oftast med tjat, "Vad har du i läxa idag?" "Har du gjort läxan?" osv.

Det barnen tycker är kul tar de ju gärna hem ändå och jobbar vidare med eller vill visa upp/berätta om!

Nej, allt är inte kul men oftast varierar intresset för barnen. Ett år kanske matten är kul, nästa år är de bokslukare. Skall man nu använda läxor som ett argument att man blir en "mer ansvarstagande människa" så kan man väl lika gärna be barnen fördjupa sig i något de själva tycker är intressant och sätta upp mål och slutdatum för det.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Lambi skrev:
Nej, allt är inte kul men oftast varierar intresset för barnen. Ett år kanske matten är kul, nästa år är de bokslukare. Skall man nu använda läxor som ett argument att man blir en "mer ansvarstagande människa" så kan man väl lika gärna be barnen fördjupa sig i något de själva tycker är intressant och sätta upp mål och slutdatum för det.

Jo visst är det så. Jag tycker det skulle vara super med en skola som tar tillvara särintressen och begåvningar, det skrev jag här tidigare också.
Tyvärr är det ju så att det som man tycker är kul är det som man är bra på, medan det som är mindre kul är sånt man inte är så bra på. Och då blir det oftast just det senare alternativet som man borde traggla (tråkiga) läxor i.

Jag tycker absolut inte att nån skall ha 1,5-2 timmar läxor varje dag, det är på tok för mycket.
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Vi kan väl önska att det vore så! ;)
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Man kan väl inte jämföra vuxnas arbete med barns skolgång? Att gå i skolan är en förmån, och meningen är att barnen ska bibringas kunskaper för livet. Läxorna är en del av skolan och en hjälp för eleverna att lära sig det de ska, det är inget straffarbete.Och med tanke på hur arbetsmiljön är i skolorna nuförtiden så är kanske läxläsningen i hemmet den enda ostörda arbetstid våra barn kan få!
 
Sv: Vad tycker ni om hemläxor?

Jag håller med Mino (som vanligt)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite kluven i frågan hurvida man som förälder bör lägga sig i sitt barns vänskapsrelationer och i vilken grad man ska försöka...
Svar
6
· Visningar
1 915
Senast: Mois
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 093
Senast: Milosari
·
Övr. Barn Min son är bjuden på Halloweenfest nästa vecka hos en av sina bästa vänner, som är en klasskompis. Det är ett litet gäng barn som är...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 863
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp