Vad vill grannen?

Lona

Trådstartare
Ok, virrigt inlägg och jag vet inte om det platsar under relationer men...
Jag har lite svårt att tolka folk (ADD och Asperger) och att missa viktiga saker eller läsa in sånt som inte finns så jag känner att jag behöver lite hjälp här.

Mina bästa kompis och hennes sambo köpte hus i våras och jag bor i deras gäststuga.
Ena grannen C - som bor närmast mig - tyckte att det var trevligt att få nya grannar, uppenbarligen har det varit något groll med dem som sålde huset till oss eftersom han inte talar med dem överhuvudtaget trots
att de bor kvar i samma område. Om någon av de tidigare husägarna dyker upp så går C sin väg.
I vilket fall, det är mest jag som har pratat med C, i somras matade jag hans katter när han var på semester vilket jag tycker är en helt normal grann-tjänst.

Problemet är att jag vet inte om han bara är social och verkligen tycker att det är just trevligt eller om han är ute efter något annat?
Jag skulle tycka att det var, kanske inte obehagligt, men definitivt inte välkommet då jag dels är väldigt nöjd som singel - dels är han lika gammal som min mamma.
Han kommer med vad jag tolkar som små "hintar" men jag vet inte om han bara pratar och är vänlig eller om det är jag som är nojig?
C frågade till exempel om "min gubbe" (det vill säga min kompis sambo) blir sur över att vi står och pratar över staketet, han vill gärna ge en "handskakningskram" (tar i hand och ger en halvkram) när vi ses alternativt så tar han i hand och håller länge.
Han skulle visa sitt nybygge och eftersom jag bor i ett liknande hus så frågade han hur det såg ut hos mig, "han kanske kunde titta någon gång?".
När han upptäckte att vi har ett gemensamt intresse - böcker - så sken han upp och sade "vi skulle passa bra ihop, du och jag".
Han har flera gånger sagt att det kändes med en gång att vi (jag vet inte om han menar bara mig eller även mina kompisar) skulle komma väl överens och att man direkt märker om det "stämmer" med någon.
Han brukar erbjuda sig att hjälpa mig med saker om det behövs - men det skulle ju vilken hjälpsam granne som helst kunna säga, i synnerhet som han är händig.
Han pratar hellre med mig än med mina kompisar, om han möter dem på vägen så hejar han bara men mig börjar han prata med.

Alltså, OM det är så att han är...ute efter mer så tror jag definitivt att han är seriös eller vad man skall säga och han är absolut inte sliskig, men jag vill definitivt inte uppmuntra honom i det fallet.

Vad tror ni? Och hur skall jag bete mig? Är jag helt enkelt fånig?
(Jag har problem med vad jag skall säga och hur jag skall agera även i okomplicerade situationer med folk jag känner relativt väl så det är mycket möjligt att jag förstorar upp detta enormt.)
Jag tror inte att jag varit annat än en normal-trevlig granne och jag är garanterat inte den som sänder ut någon form av dolda signaler, jag är nog snarare en person som stöter bort det andra könet när det gäller närmare relationer.
(För att inte tala om att OM han faktiskt är intresserad av mig så måste han vara komplett galen.)
 
Hm... Spelar det någon roll?

Jag tänker följande:

1. Hans beteende är inte i sig ett problem för dig, det är bara om det betyder något mer som det blir ett problem?
Stämmer det? Är hans beteende i sig ett problem, utan att betyda något, då är det ju där du får fokusera. Det här, det här och det här är inte välkommet. Punkt.
Är det inte ett problem så fortsätter ni umgås som ni gör idag.

2. Anta att han inte är intresserad av dig. Då har han ett oproblematiskt beteende mot dig, utan några ickevälkomna baktankar, alltså kan du gå vidare med saker som de är utan att justera något. Eller hur?

3. Anta att han är intresserad av dig. Ni fortsätter umgås som ni gör idag, ert förhållande utvecklas inte åt något håll. Då får han
a) ge upp
b) göra sig tydligare

Det är först vid 3b du egentligen behöver ta ställning till hur du ska hantera hans eventuella intresse. Så länge du har klart för dig hur du vill ha det så tror jag inte det är så stora problem. Det vore nog svårare om du själv var intresserad, men som det är nu så tycker jag du kan sitta lugnt fram till 3b eventuellt närmar sig. :)
 
Fortsätt vara trevlig, neutral men nämn uppskattande nån gång i förbigående någon annan man och hur trevligt det är att kunna vara bara vänner utan att det är några baktankar.

Jag hade en kollega som blev för intresserad, så när dåvarande hade åkt på en jorden runtresa satt jag på en jobbfest och beklagade mig för honom hur väldigt mycket jag saknade killen och vad kär jag var. Efter det försökte han aldrig mer manövrera så vi skulle sitta ensamma. :sneaky:
 
När han upptäckte att vi har ett gemensamt intresse - böcker - så sken han upp och sade "vi skulle passa bra ihop, du och jag".
Han har flera gånger sagt att det kändes med en gång att vi (jag vet inte om han menar bara mig eller även mina kompisar) skulle komma väl överens och att man direkt märker om det "stämmer" med någon.

Det där visar, tycker jag, att han solklart är intresserad.

Hur du ska bete dig för att inte uppmuntra honom - jag tycker inte man ska fundera för mycket över sådant. Var dig själv bara. VILL han tro att du är intresserad kommer han att göra det hur du än uppför dig.
 

Liknande trådar

Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 772
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 757
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 061
Senast: LiviaFilippa
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 075
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp