Bukefalos 28 år!

Väga upp bil/Väga ner släp

C

Carrielaine

Vet inte om denna tråd hamnar rätt men flytta den om den ligger fel...
Har precis suttit i telekö till vv för att fråga hur man går till väga om man vill väga upp sin bil alt väga ner hästtrailern. Har hört att det ska vara lättare att väga upp bilen än ner släpet. Nån som gjort detta innom den närmaste tiden? Hur gör man? Min förra bil var uppvägd när jag köpte den o den hade samma originaltotalvikt som min nuvarande så det borde gå att väga upp den.
Tacksam för svar.
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

Hej på dig. Jag satt nyligen i samma sits, köpte bil som får dra 1290kg på B-behörighet och hade ett släp som vägde 1300kg. Var i flera olika omgångar med ingengörerna på reg-bes(det krävs en omregistrering av släpet om du ska väga ner)Efter många turer och telefonsamtal till dessa herrarna så bytte jag bärighet på mina däck, körde in och typade ner mitt släp till 1290 i total.Men mitt råd till dig är att du ringer till bilbesiktningen och ber att få prata med de på reg-bes, så kan de ge dig svar på hur du kan gå till väga. Lycka till!!
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

Mitt är en kylinge-89 och det gick att typas om.;)
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

Om du vill väga ner släpet kan du alltid göra en liten fuling.
Tex. sätta på en kulhandske som inte är anpassad för en högre vikt än tex. 1250. Då måste de väga ner släpet till 1250 kg eftersom att kulhandsken inte klarar mer. Ibalnd räcker det som ngn. skrev att byta däck.
Bilen kan jag inte svara på, det har jag ingen erfarenhet av.
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

Det är dom åtgärderna dom vill bli av med. Att folk "försämrar" släpena. Enl den ingenjören jag pratade med på Bes, så fick man bara typa ner nya släp för att bara flytta vikten uppåt sedan. Medan dom gamla släpena som är nertypade en gån kunde man få flytta uppåt igen om det stog på regbeviset vad som är gjort med den.
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

Jag har haft samma problem. En vagn på 4500kg och bilen får dre 1400kg. Förra bilen fick dra 1500.

Jag vet att man får typa ner vagnen . Jag har en 03 värmlandsvagn.
MEN man måste ändra på vagnen. De gör en försämring i drag handsken. Vissa gör något med däcken. Och så skall det besiktigas kostar tusenlappar.
Jag har i dag köpt ett helt nytt släp 1400kg .
http://www.henra.se/amazone2.html
Då typar man som man vill.

Hoppas de nya reglerna kommer snart då får vi dra 1800 kg utan problem.
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

Precis.. Köpte ett nytt släp, tog BE och köpte en Pajero att dra med. Satte släpet till 1440 innan vi hade BE så vi fick dra det med Volvona men hästen blev för tung så nu ska släpet upp till 2ton.
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

Du kan alltid typa om ett släp äldre än 2005 med ett nytt intyg från tillverkaren. Är det ett nyare släp är kravet att vikten inte är låst, typad Detta är vad jag fått i svar från vägverket, så ta kontakt med de som tillverkat ditt släp så vet de vad som gälller!
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

Jag mailade mina frågor till Vägverket och fick svar. Vem har tid att sitta och vänta i telefon? ;)

Om nedvägning av släpet menas med att öka lastvikten, då ska man enligt min lärare på bilskolan ta kontakt med släpets tillverkare, och den ska intyga att kärran är konstruerad så den tål mer lastvikt.

Min bil gick inte att väga upp så den fick dra mer. Det för att dragets konstruktion garanterades inte att hålla för mer vikt än den som finns angiven i registreringsbeviset.
Gick inte på ngt sätt att göra att bilen fick dra mer.
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

*KL*
Är det någon som vet hur det är med löstagbara drag. Om man sätter dit ett fast drag, får bilen dra mer då?
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

Tja, det gick ju bra med en bekantssläp varje fall. Och det är äldre än -05 och typades ner i mars.
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

jag har ett släp från -06 o jag har frågat hur det är med nedtypn o om det även går att väga upp men släp från o med -06 är "låsta", så vad jag fattat det som går det inte att ändra vikt på dessa.
Äldre släp går säkerligen fortfarande att ändra vikten på.
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

Samma vikt och det krävs en regbes om man byter typ av drag.
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

tack för alla svar. Blir nog som jag tänkt från början, dvs ta BE-kort o sen köpa ny trailer. Får hålla till godo med den gamla tv.
 
Sv: Väga upp bil/Väga ner släp

Jag typade om mitt släp från 1991. Det gick hur bra som helst! Jag ehövde INTE göra en försämring! Jag behövde ett intyg från tillverkaren vilket visade max/min-vikt. Sen behövde jag göra en förÄNDRING, vilket kunde bestå i att man antingen ändrade på däckdimensionen eller enligt bilbesiktningens råd, kulhandsken eftersom det är enklast och billigast. Jag köpte den största kulhandsken jag kunde hitta på M*konomen(3ton), kostade några hundralappar. Sen in till besiktinien som kostade 940 ink vägning.
I mitt fall vägde jag upp släpet 100kg för att lagligt köra runt på båda mina hästar.
Man måste bara ha i åtanke att det inte är säkert att bilens dragkrok får dra samma släp längre bara för att man gjort denna förändring.

Summa summarum, mig kostade allt som allt, 940:- besiktning, 650:- ny kulhandske.

Nu ville släptillverkaren ha 300:- för intyget, men eftersom de glömde bort det i 3månader och sen skrev fel utan att begripa det så bjöd de till slut på intyget.....

MAO, det går att väga upp och ner hur man vill inom ramarna för släpets begränsning. Man kan väga ner hur mycket som helst( i teorin) men bara några hundra kilo upp!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 205
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 962
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 658
Senast: kma
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 404
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp