Bukefalos 28 år!

Välja bort moment under utbildning

grodan21

Trådstartare
Jag skulle vilja diskutera läkarstudenter som inte vill vara med på obligatoriska moment under utbildningen pga moraliska, religiösa uppfattningar m.m. vad anser ni om det? För mig känns det fel att en student att kunna slippa dissekera ett lamm pga vegan, slippa vara med på abort eller undersöka en person av motsatt kön.
 
Jag tänker att det finns väl en anledning till att utbildningsmomenten finns från början och det är att blivande läkare ska få en fullständig utbildning. Personligen tycker jag att man får tänka över sitt utbildningsval om man inte vill göra alla obligatoriska moment i en utbildning oavsett vilken utbildning det är.

Vill man inte göra alla moment i en utbildning så finns det gott om andra yrkesval man kan göra än just läkare. Det är ju förhoppningsvis ingen som tvingats in på läkarutbildningen under hot.
 
Under förutsättning att man vet vid ansökan att dessa moment kan förekomma så är det för mig självklart att man ska delta på obligatoriskt moment och bli underkänd om man vägrar. Om inte får man välja annan utbildning eller annat yrke. Det skulle inte fungera att göra på annat sätt.

Sedan är det ändå för mig personligen en gradskillnad. Att t ex dissekera djur som man inte gör på alla ställen skulle kunna vara valfritt, men är det obligatoriskt i nuläget så är det.

Medan sådant som ingår i att vara läkare som obduktioner, aborter, IVF och undersöka samtliga typer av patienter bör aldrig bli förhandlingsbart.
 
Jag skulle vilja diskutera läkarstudenter som inte vill vara med på obligatoriska moment under utbildningen pga moraliska, religiösa uppfattningar m.m. vad anser ni om det? För mig känns det fel att en student att kunna slippa dissekera ett lamm pga vegan, slippa vara med på abort eller undersöka en person av motsatt kön.

Fullkomligt rimligt om momentet kan göras på andra sätt eller inte är nödvändiga.
 
Kan dra en parallell själv läste jag en fristående kurs med vårdadminstrativ inriktning som handlade bland annat om anatomi . . Vi skulle dissekera bland annat ett grishjärta och några andra organ. Jag kan inte direkt påstå att jag tycker det var det roligaste eller mest intressanta momentet i kursen men det ingick så jag gjorde det. Läste den på distans så man fick själv skaffa organen och dissekera och skriva en rapport.
 
Hqn skulle väl söka sig dit där dissikering av djur inte ingår, men när de egna värderingarna väger tyngre under utbildningen, så är väl risken ganska stor att de kommer göra det även i yrkeslivet och nu när läkare (i usa förvisso) gjort en lyckad transplantation av grisnjure till människa så kan han ju ställas in för det scenariot i sin framtida yrkesroll.

Min gissning är att om det skulle ske, så kommer de egna värderingarna -igen- väga tyngre.
 
Under förutsättning att man vet vid ansökan att dessa moment kan förekomma så är det för mig självklart att man ska delta på obligatoriskt moment och bli underkänd om man vägrar. Om inte får man välja annan utbildning eller annat yrke. Det skulle inte fungera att göra på annat sätt.

Sedan är det ändå för mig personligen en gradskillnad. Att t ex dissekera djur som man inte gör på alla ställen skulle kunna vara valfritt, men är det obligatoriskt i nuläget så är det.

Medan sådant som ingår i att vara läkare som obduktioner, aborter, IVF och undersöka samtliga typer av patienter bör aldrig bli förhandlingsbart.
Ivf var tydligen en annan sak som vissa inte ville vara med på
 
Nu ser det ju ut som det gör just på utbildningen i Lund och då får man acceptera det eller söka sig till ett ställe där man tagit bort just det momentet. Det finns kvar av en anledning (andra hade väl ersatt det med människoorgan om jag inte förstod fel, men det är kanske svårt att få till i Lund, vad vet jag) och behövs för att klara utbildningen. Det är helt rätt att inte se mellan fingrarna alls. Börjar man det är vägen lätt att börja med andra saker som ska väljas bort för olika individer.
 
Detta har nu diskuterats bland programledningarna och man står fast i att obligatoriska moment inte får missas pga personliga övertygelser. Dissektionen som sker iaf i Lund är inte på helt djur utan bara hjärta och lungor från får/lamm. Var studenter som var veganer som inte ville göra detta, men är ett viktigt moment för att visa anatomi och hur organen fungerar. Är också viktigt att studenterna får en chans att skära i och se faktiska organ innan de ska på obduktion terminen efter, som ett sätt att vänja sig vid blodet/det obehagliga innan de plötsligt står inför en död kropp som ska skäras i.

Har också varit besvär kring palpationsövningar som görs i samband med anatomi där man får känna ut muskler/ben/senor på kursare. Viktigt för att kunna veta vad som är normalt när man sen träffar patienter. Var många där som ville ha uppdelat på kön, vilket nekats då du inte kan välja kön på patienter senare, så måste vara bekväm i att känna ut på båda kön. Också de som inte velat gå för man måste ha shorts och t-shirt på sig, dock är kortärmat ett krav i arbetskläderna sen. Dock när de ska få sätta EEG så var det iaf så att när jag gick så på termin 3 så var det okej om bara killar ställde upp som "patient", men sen på termin 6 ville de ha en kille och en tjej som "patient", eftersom det kan var rätt olika att sätta, och de lärare/amanuenser jag pratat med tycker det är okej, då mognadsgraden och professionaliteten generellt bland studenterna ökar något enormt på den tiden, och även om man måste sätta EEG på patienter av alla kön, så måste man inte vanligtvis visa upp sig i bara underkläder för kollegor.

Vägran att delta i kliniska moment senare under utbildningen (t.ex. abort) är ovanligare, för det sållas rätt hårt på detta under tidigare terminer, men tycker även det är något som inte ska accepteras. Om momentet ingår i en läkares arbetsuppgifter så kan man inte vägra vara med, det är viktigt att veta hur det görs. Vill man sen aldrig göra det själv som läkare så får man söka sig till en specialitet där man slipper. Man måste ändå som läkare kunna låta bli att låta ens personliga övertygelser påverka hur man behandlar eller råder patienter.
 
Läste också om hen i Lund och tycker det är bra. Om övertygelsen personen har om djurens rätt och det är fel med denna undervisning, hur ställer sig personen senare om en patient behöver nya/ nytt organ som helt eller delvis kommer från djur?
Transplantation kan man rätt lätt undvika genom att välja en specialitet som inte tar hand om sånt i någon ände, men du kan ju ändå träffa patienterna efter.
De flesta läkare kommer också antingen direkt eller indirekt i kontakt med försöksdjur under utbildningen eller yrkeslivet, kan fundera på hur det tas.
 
Jag tycker att läkare helt ska lägga undan sina personliga övertygelser och göra det som läkarvetenskapen och landets lagar kommit fram till är gällande rutiner vid olika tillstånd. Är man inte beredd att göra det så får man söka sig till ett annat yrke som inte skär sig mot ens personliga övertygelse.
 
Jag tycker att läkare helt ska lägga undan sina personliga övertygelser och göra det som läkarvetenskapen och landets lagar kommit fram till är gällande rutiner vid olika tillstånd. Är man inte beredd att göra det så får man söka sig till ett annat yrke som inte skär sig mot ens personliga övertygelse.
Håller med. Dessutom känns det som detta redan borde vara fastställt iom domen mot barnmorskan som inte ville göra abort. Dock är väl det som debatterats mest åtminstone på vårt lärosäte om utbildningsmoment under grundutbildningen, alltså innan man kommer ut på kliniken, och som inte involverar patienter, så som dissektion och övningar då man ska träna kliniska färdigheter på andra studenter (och de ska träna på en).
 
Transplantation kan man rätt lätt undvika genom att välja en specialitet som inte tar hand om sånt i någon ände, men du kan ju ändå träffa patienterna efter.
De flesta läkare kommer också antingen direkt eller indirekt i kontakt med försöksdjur under utbildningen eller yrkeslivet, kan fundera på hur det tas.
Skulle inte vilja träffa en sådan läkare i stegen innan häller.
Och hur ställer sig en person som inte vill göra visa delar av utbildningen pga etiska skäl till att skriva ut läkemedel som inte är veganska i framtiden.
 
Håller med. Dessutom känns det som detta redan borde vara fastställt iom domen mot barnmorskan som inte ville göra abort. Dock är väl det som debatterats mest åtminstone på vårt lärosäte om utbildningsmoment under grundutbildningen, alltså innan man kommer ut på kliniken, och som inte involverar patienter, så som dissektion och övningar då man ska träna kliniska färdigheter på andra studenter (och de ska träna på en).

Jag skulle inte vilja ha en läkare som fått mindre träning pga att hen är vegan eller inte vill ha patienter av det andra könet. Så jag tycker att det är dumheter. Hoppas att lärosätena inte anpassar sig efter sånt!
 
Jag tycker inte att lärosätena ska anpassa sig efter studenternas personliga övertygelser öht, när det gäller vilka moment som ska ingå i utbildningen. Och det gäller generellt - inte enbart vårdyrken.

På liknande tema, så är jag också emot samvetsfrihet inom vården. Vill en inte utföra vissa behandlingar, t.ex abort, så får en söka sig till en arbetsplats där det inte ingår i arbetet. Eller ett yrke där det inte ingår.
 
Vill en inte utföra vissa moment i utbildningen är det bara att välja en annan utbildning. Jag har noll intresse av att träffa en läkare som inte genomgått vad beprövad erfarenhet anser är en adekvat utbildning (momenten finns ju där av en anledning).

Samma med samvetsfrihet, passar det inte så är det bara att välja ett annat yrke/arbetsplats.
 

Liknande trådar

Relationer Hur skulle du vilja definiera detta som beskrivs nedan? Under ett år, ganska så exakt har jag upplevt ett otroligt obehag utav en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 900
Senast: Lurv
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 117
Senast: Alexandra_W
·
Övr. Hund Fick denna artikel i ett mail från en kompis, tyckte att den var så himla rolig, så jag bara MÅSTE posta den här! Någon som kanske rent...
Svar
3
· Visningar
980
Senast: Nikkis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp