Bukefalos 28 år!

Välja hundras

Därför att du rekommenderar en arbetande hund till någon som vill ha en aktiv sällskspshund. Inse att din hund inte är rastypisk och vill man hitta en lightvariant får man leta bland exteriörerna, vilket jag anser vara dumt.

Ja men herregud. Jag har förstått att du tycker det. Vad vill du uppnå med att berätta det flera gånger?
Min hund avviker inte från rasstandarden förutom det faktum att hon är creme, vilket är en felpigmentering som finns med som ett fel i standarden.
Hon växer fortfarande och utvecklas, även mentalt är hon mognare och testar gränserna.

Lätt att tycka att sina egna hundar är guds gåva till schäferrasen, va?
 
Det finns gott om schäfrar som lämpar sig som sällskapshundar så länge de får det de behöver i stimulansväg.

Finns det NÅGON hundras (förutom möjligtvis vissa extrema vakthundar) som inte lämpar sig som sällskapshundar när de fått rätt stimulans? Så vitt jag vet lever de flesta hundar i Sverige idag liv som sällskapshundar, när de inte arbetas/tränas med på något vis.

Frågan bör alltså inte vara vilken hund är en bra sällskapshund, de flesta hundar är utmärkta som lugnt sällskap hemma och några kortare rastningsrundor. Frågan är hur mycket mental och fysisk aktivering hunden behöver för att vara lycklig utöver sällskapslivet. Där skiljer det sig massor mellan olika raser och inriktningar.

Att då skriva "En schäfer är bra sällskapshund bara den får tillräcklig aktivering" blir lite meningslöst. Alla hundar bör med lätthet kunna koppla av på hemmaplan efter avslutat "dagsjobb". Det vet jag att även @Migo s hårt(!) arbetande border collies gör. Så vitt jag förstått så används de så gott som dagligen i rejält tufft vallningsarbete, något som tröttar ut rejält både fysiskt och mentalt, mer än de flesta hundar skulle klara. Ändå lägger Migo ut mängder av bilder på när de myser hemma i soffan, sover tillsammans i sängen och bara är fint sällskap åt varandra.
 
Finns det NÅGON hundras (förutom möjligtvis vissa extrema vakthundar) som inte lämpar sig som sällskapshundar när de fått rätt stimulans? Så vitt jag vet lever de flesta hundar i Sverige idag liv som sällskapshundar, när de inte arbetas/tränas med på något vis.

Frågan bör alltså inte vara vilken hund är en bra sällskapshund, de flesta hundar är utmärkta som lugnt sällskap hemma och några kortare rastningsrundor. Frågan är hur mycket mental och fysisk aktivering hunden behöver för att vara lycklig utöver sällskapslivet. Där skiljer det sig massor mellan olika raser och inriktningar.

Att då skriva "En schäfer är bra sällskapshund bara den får tillräcklig aktivering" blir lite meningslöst. Alla hundar bör med lätthet kunna koppla av på hemmaplan efter avslutat "dagsjobb". Det vet jag att även @Migo s hårt(!) arbetande border collies gör. Så vitt jag förstått så används de så gott som dagligen i rejält tufft vallningsarbete, något som tröttar ut rejält både fysiskt och mentalt, mer än de flesta hundar skulle klara. Ändå lägger Migo ut mängder av bilder på när de myser hemma i soffan, sover tillsammans i sängen och bara är fint sällskap åt varandra.

Jaha, vad tillför du nu som inte redan har sagts? Jag har förstått att mobben tycker att det var korkat att tipsa om schäfer. Jag har förklarat hur jag tänkte, ni håller inte med mig, då lämnar vi det där.
Tack och hej.
 
Jag har verkligen svårt att tro på att en liten corgi hänger med i galopp någon längre bit. Jag vill ha hunden med mig oavsett om jag är ute och intervalltränar eller om jag skrittar/travar på långtur. Och med "med mig" menar jag inte 3 km bakom.

Vad är en längre bit? Och vad är en långtur?

Jag har ju haft bruksavlad schäfer. En hund med stor arbetsmotor och kunde jobba och jobba och jobba. Av just den anledningen beslutade jag sälja honom förra året efter att han varit utlånad till en familj pga min bristande ork, tid och lite andra skäl. Otroligt rolig hund var han verkligen.

Jag har nu kvar min 8 åriga blandishane med främst lhasa apso och yorkshire terrier och en löwchentik på 9 månader.

Blandisen är ca 30 cm hög och väger 8,8 kg. Han hänger utan problem med långa cykelturer på ett par mil i för honom medelgalopptempo, som han kan hålla i en timme innan vi tar paus. Han hängde även på hästen på en långtur på 3 timmar med ganska mycket trav och galopp när det var 22-24 grader varmt ute. Han fick svalka sig i bäck och sjö ett par gånger under turen. Det här är saker jag förväntar mig att en normal och frisk hund klarar av. Sålängen den inte är miniliten.

Löwchentiken hänger utan problem med på promenader nu som är 2-3 timmar långa. Längre än så går vi inte änsålänge. Men då springer hon mycket lös och jag har inga tankar på att hon inte kommer orka med på ridturer i framtiden heller. Hon är bara 27-28 cm i mkh och väger nog 5 kg nu.

Att rekommendera en ras som KANSKE kommer nöja sig med ts typ av liv och anpassa sig är oschysst tycker jag. Finns så många andra raser som passar bättre och skulle bli asglada av ett aktivt fartfyllt liv istället för att traskanrunt kvarteret.
 
Vad är en längre bit? Och vad är en långtur?

Jag har ju haft bruksavlad schäfer. En hund med stor arbetsmotor och kunde jobba och jobba och jobba. Av just den anledningen beslutade jag sälja honom förra året efter att han varit utlånad till en familj pga min bristande ork, tid och lite andra skäl. Otroligt rolig hund var han verkligen.

Jag har nu kvar min 8 åriga blandishane med främst lhasa apso och yorkshire terrier och en löwchentik på 9 månader.

Blandisen är ca 30 cm hög och väger 8,8 kg. Han hänger utan problem med långa cykelturer på ett par mil i för honom medelgalopptempo, som han kan hålla i en timme innan vi tar paus. Han hängde även på hästen på en långtur på 3 timmar med ganska mycket trav och galopp när det var 22-24 grader varmt ute. Han fick svalka sig i bäck och sjö ett par gånger under turen. Det här är saker jag förväntar mig att en normal och frisk hund klarar av. Sålängen den inte är miniliten.

Löwchentiken hänger utan problem med på promenader nu som är 2-3 timmar långa. Längre än så går vi inte änsålänge. Men då springer hon mycket lös och jag har inga tankar på att hon inte kommer orka med på ridturer i framtiden heller. Hon är bara 27-28 cm i mkh och väger nog 5 kg nu.

Att rekommendera en ras som KANSKE kommer nöja sig med ts typ av liv och anpassa sig är oschysst tycker jag. Finns så många andra raser som passar bättre och skulle bli asglada av ett aktivt fartfyllt liv istället för att traskanrunt kvarteret.

En långtur är för mig runt 4 mil, eller längre. Vanliga "långrundan" jag rider är 3,8 mil.

Du går alltså 2-3 timmarspromenader med en liten 9-månadershund? Du är medveten om att det är väldigt mycket hoppas jag.
Även om den hänger med så betyder det inte att det är bra för den.
 
Ja men herregud. Jag har förstått att du tycker det. Vad vill du uppnå med att berätta det flera gånger?
Min hund avviker inte från rasstandarden förutom det faktum att hon är creme, vilket är en felpigmentering som finns med som ett fel i standarden.
Hon växer fortfarande och utvecklas, även mentalt är hon mognare och testar gränserna.

Lätt att tycka att sina egna hundar är guds gåva till schäferrasen, va?

Den tyska importen är rätt medioker som skyddshund faktiskt, så mina argument är inte baserade helt på mina egna hundar.
 
Jag har verkligen svårt att tro på att en liten corgi hänger med i galopp någon längre bit. Jag vill ha hunden med mig oavsett om jag är ute och intervalltränar eller om jag skrittar/travar på långtur. Och med "med mig" menar jag inte 3 km bakom.

Mina hundar joggar när hästen sträcker ut i full galopp. Det behövs knappast nån atletisk hund för att hänga med på vanliga ridturer.
 
Verkar som att dina hundar är "perfekta enligt rasstandarden" enbart för att de är dina ;)

Nej, båda två lämnar saker att önska. Den tyska importen skulle behöva vara mer högtempererad och även ha ett större försvarspaket. Den svenska har ett temperament som kanske är väl i överkant, men hon ligger mycket nära min idealschäfer. Annars hade jag inte köpt henne.

Jag upprepar, min argumentation bygger inte på mina egna hundar utan på en generalisering av alla bruksschäfrar jag träffat och tränat med samt många uppfödares avelsmål.
 
Alla hundar bör med lätthet kunna koppla av på hemmaplan efter avslutat "dagsjobb". Det vet jag att även @Migo s hårt(!) arbetande border collies gör. Så vitt jag förstått så används de så gott som dagligen i rejält tufft vallningsarbete, något som tröttar ut rejält både fysiskt och mentalt, mer än de flesta hundar skulle klara. Ändå lägger Migo ut mängder av bilder på när de myser hemma i soffan, sover tillsammans i sängen och bara är fint sällskap åt varandra.

De är mysiga i soffan även nu i lågsäsong faktiskt, däremot är de vidriga om de mot all förmodan ska koppelrastas :D

De flesta hundar kan lära sig stänga av på ett eller annat vis, men de allra flesta problem som folk har med sina hundar går också att härleda till just brist på berikning och arbete. Själv förstår jag inte varför man vill skaffa sig en arbetsmaskin som ska "nöja sig" med livet som sällskapshund, när det finns raser som älskar att vara just sällskapshundar.
 
Mina hundar joggar när hästen sträcker ut i full galopp. Det behövs knappast nån atletisk hund för att hänga med på vanliga ridturer.

Joggar? Mycket snack :p
Då antar jag att du har en väldigt långsam, alt liten häst.

Får man fråga vad du har för jobb som hinner motionera dina hundar typ 8 timmar om dagen?
Mina ridturer, hundparksbesök, promenader i skog och mark samt mental stimulans (spår, trickträning) räcker bra iallafall. Hon är utomhus större delen av dagen och har en stimulerande vardag. Jag är väldigt glad att jag kan erbjuda henne detta.
 
Joggar? Mycket snack :p
Då antar jag att du har en väldigt långsam, alt liten häst.

Får man fråga vad du har för jobb som hinner motionera dina hundar typ 8 timmar om dagen?
Mina ridturer, hundparksbesök, promenader i skog och mark samt mental stimulans (spår, trickträning) räcker bra iallafall. Hon är utomhus större delen av dagen och har en stimulerande vardag. Jag är väldigt glad att jag kan erbjuda henne detta.

Mycket snack?

Hur många rider miltals i full galopp? Mina hundar drar lätt en mil i snittfart 30 km/h. Toppfart på ca 40 km/h. Ytterst få ryttare är ute och rider flera mil i högre tempo än så.

Jag motionerar inte mina hundar 8 h/dag. Jag jobbar med mina hundar. Vi jobbar med får.
 
Senast ändrad:
Jag motionerar inte mina hundar. Jag jobbar med mina hundar. Jag jobbar med får.

Verkligen många Brukshundar som lider varje dag, med tanke på hur få som jobbar med får.

Allvarligt talat, ja, Brukshundar ska kunna jobba hela dagar men det är få som gör det. Så länge de får tillräckligt med motion och stimulans (eller arbete, om man så vill) så är väl allt frid och fröjd? Att alla hundar som inte drar timmer samtidigt som de praktiserar eftersök i skogen 23h/dygn är understimulerade (eller blandraser :p) är bullshit. Och det vet ni.
 
En långtur är för mig runt 4 mil, eller längre. Vanliga "långrundan" jag rider är 3,8 mil.

Du går alltså 2-3 timmarspromenader med en liten 9-månadershund? Du är medveten om att det är väldigt mycket hoppas jag.
Även om den hänger med så betyder det inte att det är bra för den.

På vilket sätt är en promenad på 2-3 timmar väldigt mycket för en 9 månader gammal hund? Betänk då även att hunden är av liten ras och är så gott som färdigväxt nu. Hänger med och hänger med. Hon är pigg och glad hela rundan och ramlar inte ihop i en hög på golvet när vi kommer hem heller. Nöjd javisst, men inte slutkörd.

4 mil är absolut inte något hinder för en normal frisk hund att röra sig. Antar att du inte rider det varje dag?
 
En normal häst runt 150 cm mkh springer i snitt 45-50 km/h när den sträcker ut.

Mina hundar är klockade på 40 km/h med DRAGBELASTNING.

Vad är det du inte förstår?
 
På vilket sätt är en promenad på 2-3 timmar väldigt mycket för en 9 månader gammal hund? Betänk då även att hunden är av liten ras och är så gott som färdigväxt nu. Hänger med och hänger med. Hon är pigg och glad hela rundan och ramlar inte ihop i en hög på golvet när vi kommer hem heller. Nöjd javisst, men inte slutkörd.

4 mil är absolut inte något hinder för en normal frisk hund att röra sig. Antar att du inte rider det varje dag?

Med tanke på att en hund i schäferstorlek inte bör gå regelrätta promenader när den är under året, och definitivt inte 3 timmar, så låter det inte hälsosamt för en sån liten att öka promenadlängden så snabbt som du måste ha gjort för att vara uppe i tretimmarspromenader när hunden är 9 månader.

Nej, men en hund som rör sig så mycket räknas ändå som aktiv.
En normal dag är det ca 3 timmar ridturer sammanlagt, under sommarhalvåret är det längre. Med en lös hund som är fri att utforska skogen.
 
Med tanke på att en hund i schäferstorlek inte bör gå regelrätta promenader när den är under året, och definitivt inte 3 timmar, så låter det inte hälsosamt för en sån liten att öka promenadlängden så snabbt som du måste ha gjort för att vara uppe i tretimmarspromenader när hunden är 9 månader.

Nej, men en hund som rör sig så mycket räknas ändå som aktiv.
En normal dag är det ca 3 timmar ridturer sammanlagt, under sommarhalvåret är det längre. Med en lös hund som är fri att utforska skogen.

Det där är en sanning med modifikation. Det är sant att man inte ska släpa runt en liten valp i koppel, men promenader kan de börja gå rätt omgående. Hur ska man annars kunna bygga en hållbar hund om den inte får röra på sig?
Yngsta schäfern fick hänga med resten av flocken ut i skogen vid fyra månaders ålder. Vid sju-åtta månader började vi löpträna och vid tio månader hängde hon med cykeln. Rätt avvägd motion stärker och många är alldeles för dåliga på att fysträna sina hundar. Corgin började knata vid fyra månader hon också och vid nio månader var hon i princip färdigväxt. Idag är hon snart fyra och i jäkligt fin fysisk form.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 260
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Har försökt posta denna tråd 2 ggr under morgonen nu, men det har strulat. Provar igen: Jag är förnärvarande hästägare. Hästen är ingen...
2
Svar
24
· Visningar
1 859
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 874
Senast: Rugge
·
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 518
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp