Välja ras

Hur känner ni för blandraser? Tex en valp som kommer från två olika renrasiga hundar?
Min åsikt är nej. Det beror på att jag vill kunna följa linjerna på den hund jag är intresserad av.
När man parar en ras med en annan beror det ofta på att hunden inte uppfyller rasklubbens krav/rekommendation för avel.
Dessutom vet man inte hur generna slår igenom. Om valpen blir mer lik den ena föräldern än den andra. Och då kan man lika gärna köpa rasren så man är säkrare på vad det blir (sen finns det ju alltid måndagsexemplar i alla raser).
 
Hur känner ni för blandraser? Tex en valp som kommer från två olika renrasiga hundar?
Utöver det som andra redan sagt (där jag håller med) så finns det ju alltid de som säger att "renras är ingen garanti för frisk hund", vilket är absolut sant. Men om du går in på hunddata (HTTP://hundar.skk.se/hunddata) så kan du kolla upp de renrasiga hundarna.

Du kan se om de gjort hälsotester som är relevanta för rasen samt resultaten på dessa, du kan se om de gjort någon form av mentalitetsbeskrivning och se hur hunden är mentalt, du kan se om hunden tävlat och resultatet av det (kan vara mkt intressant i vissa raser). Inget av det är möjligt när det gäller blandrasavel. Tack vare hunddata kan du alltså lättare sålla bort de oseriösa uppfödarna, hitta de seriösa och öka chanserna maximalt för att få en frisk och trevlig hund.

Om du inte vet hur du ska tolka informationen där, då finns det ibland information på rasklubbarnas hemsida, annars finns det en hel hög med bukefalister som gärna berättar vad olika saker och ting betyder :)
 
Man ska också ha klart för sig att med blandras så finns det luckor i försäkringarna.
Jag har på båda mina blandisar fått göra dyra ledoperationer som försäkringsbolagen inte tog pga att de var just blandraser.
I bägge fallen handlade det om OCD.
Tiken var efter renrasig Schäferhane med stamtavla och mor en Keeshound med stamtavla. Tjuvparning där hanen troligtvis tagit sig in och sen ut ur hundgården alternativt så hadde de parat sig igenom stängslet.
 
@Hazel har en Sealyham-valp.....! Jag har bara sett den på bild men måste utfärda varning - den ser ohyggligt trevlig ut (dvs det sötaste jag sett i hela mitt liv, typ) och verkar jätterolig. Vill ha, ungefär. Vill jättemycket ha!!

Kolla med henne!
 
Ok, ja börjar närma mig ett beslut om vilken ras jag vill ha :nailbiting: Men hur/vad gör jag nu? Hur tidigt kontaktar jag uppfödare? För mig är det aktuellt, tidigast, i sommar.
 
Ok, ja börjar närma mig ett beslut om vilken ras jag vill ha :nailbiting: Men hur/vad gör jag nu? Hur tidigt kontaktar jag uppfödare? För mig är det aktuellt, tidigast, i sommar.

Kontakta nu. Vi uppfödare ligger oftast långt för en ev valpleverans i våra planer så hör dig runt vad som är i planeringsstadiet.
Här brukar det ta 1-2 år från det vi börjar planera en kombo till vi har leveransklar kull :)
 
@Hazel har en Sealyham-valp.....! Jag har bara sett den på bild men måste utfärda varning - den ser ohyggligt trevlig ut (dvs det sötaste jag sett i hela mitt liv, typ) och verkar jätterolig. Vill ha, ungefär. Vill jättemycket ha!!

Kolla med henne!

:D

Sealyham är en jättetrevlig ras, och jag berättar gärna mer, dock är det ju en del pälsvård om man inte vill raka ner dom. Vilket många väljer att göra men jag tycker det är lite synd då man förlorar utseendet mycket. Har dock sett flera hundar som har så dålig päls att det inte ens gått att rycka, turligt nog har min jättebra päls redan.
 
Nördar ner mig i hundhälsa... Jag vill ju få en frisk valp, såklart. Hur ska jag/kan jag försäkra mig om att få en frisk valp?

En hund som har HD grad C paras med en som har HD grad B. I min okunniga hjärna känns det som att de valparna förmodligen kommer få HD grad C eller B?
B är väl ok eller? Men c känns inte så kul. Eller???
 
Nördar ner mig i hundhälsa... Jag vill ju få en frisk valp, såklart. Hur ska jag/kan jag försäkra mig om att få en frisk valp?

En hund som har HD grad C paras med en som har HD grad B. I min okunniga hjärna känns det som att de valparna förmodligen kommer få HD grad C eller B?
B är väl ok eller? Men c känns inte så kul. Eller???

HD är mer än arv. Inom en del raser (inkl min egen) går det inte att ha krav på endast A/B-höfter för avelsbasen skulle i så fall försvinna.

Vad är det för ras du tittar på?
 
Nördar ner mig i hundhälsa... Jag vill ju få en frisk valp, såklart. Hur ska jag/kan jag försäkra mig om att få en frisk valp?

En hund som har HD grad C paras med en som har HD grad B. I min okunniga hjärna känns det som att de valparna förmodligen kommer få HD grad C eller B?
B är väl ok eller? Men c känns inte så kul. Eller???

C kan vara ok i vissa raser där avelsbasen är väldigt liten. Men jag skulle inte köpa en valp där en av föräldrarna har HD grad C.
 
Nördar ner mig i hundhälsa... Jag vill ju få en frisk valp, såklart. Hur ska jag/kan jag försäkra mig om att få en frisk valp?

En hund som har HD grad C paras med en som har HD grad B. I min okunniga hjärna känns det som att de valparna förmodligen kommer få HD grad C eller B?
B är väl ok eller? Men c känns inte så kul. Eller???

Den hårda sanningen är att du kan aldrig försäkra dig om att få en frisk valp. Däremot så kan sannolikheten att valpen är frisk ökas markant om man köper av kennlar med en god hälsostatus och ett sunt avelstänk.

HD är mycket svårare än att bra höft på tik + bra höft på hane = bra höfter på valpar. Här är det dock återigen så att ju bättre statistik släkten omkring har (man ska ALDRIG kolla bara på hanen och tiken i kombinationen, släktens sammanlagda resultat är mycket viktigare) ju större är chansen att valparna får bra höftstatus.

Vissa raser har så liten avelsbasis att det anses vara OK att avla på C höft. Vissa andra raser har HD index som gör det OK att avla på C höft. Vissa raser röntgas generellt sett inte alls så där avlar man " i blindo", i vissa raser är det förbjudet att avla på C-höft om man vill kunna regga valparna. Så svaret beror lite på vilken ras det handlar om.

Sen ska man ju veta att en C-höft behöver inte påverka hunden öht, förutom när det då kommer till avel.
 
HD är mer än arv. Inom en del raser (inkl min egen) går det inte att ha krav på endast A/B-höfter för avelsbasen skulle i så fall försvinna.

Vad är det för ras du tittar på?

Sheltie.

C kan vara ok i vissa raser där avelsbasen är väldigt liten. Men jag skulle inte köpa en valp där en av föräldrarna har HD grad C.

Nä det gjorde mig lite osäker när ena hade HD C..
 
Nördar ner mig i hundhälsa... Jag vill ju få en frisk valp, såklart. Hur ska jag/kan jag försäkra mig om att få en frisk valp?

En hund som har HD grad C paras med en som har HD grad B. I min okunniga hjärna känns det som att de valparna förmodligen kommer få HD grad C eller B?
B är väl ok eller? Men c känns inte så kul. Eller???

De ovan har nämnt flera vettiga saker. B är ju en fri höft så det är ju inget konstigt öht. Ett tips är ju att komma höfter på syskon/föräldrar till avelsdjuren. Kollar du mer än bara själva föräldradjuren till din blivande valp så får du en klarare uppfattning om det är något större problem eller inte.:)

Edit: Såg nu att @Miao redan rekommenderat detsamma.
 
Angående sheltie så diskuterar jag en del med @nordingran som letar valp själv. Som jag har förstått är det då lite svårt att kolla släkt för man får mer eller mindre vara glad om något är röntgat över huvud taget. Men anropar henne för hon har bättre koll på de där små lurvbollarnas HD status :p
 
@lisa412 Precis som @machafuko skriver så är det ganska svårt med HD på sheltie eftersom det sällan är röntgat mer än typ 2 hundar i släkten/avkommor osv. Det finns ett par kennlar i Sverige som jag anser är bra, som enbart avlar på friska höfter och mentalt stabila individer. Jag letar också valp framöver och kommer med största sannolikhet vända mig utanför Sverige då det rent generellt avlas på bättre, friskare individer.

Tyvärr är det oerhört många sheltieuppfödare (därbland de största i Sverige) som rycker på axlarna åt HD-felen som faktiskt existerar i rasen, vilket för mig är skrämmande. Det konstaterades för inte så länge sedan att nära 30% av de röntgade hundarna (under ett års period) har en C-höft eller sämre. Dessutom mörkas exempelvis E-höfter, då dem preliminärröntgas och detta inte förs in hos SKK, tydligen.

Jag personligen skulle inte köpa efter en C-höft. Eftersom sheltien är en väldigt spretig ras med mycket rädsla/osäkerhet, är ett BPH/MH nästan ett krav för min del. Detta är dock svårt, då det enbart är strax över 200 shelties som genomfört ett BPH (föds ca 1000 valpar OM ÅRET???).

Du får gärna skicka ett PM om du vill prata mer, eller prata kennlar :D
 
Ska du skaffa sheltie ska du vara beredd på att du kan få en aktivitetsgalning. Min kan efter en kortare morgonrunda på ca 40 min leka hejvilt under åtskilliga timmars trädgårdsarbete (jaga vattenstråle, gräva, valla skottkärran, you name it..), gå en tvåtimmars rask promenad i skogen där han håller koll på övriga hundar och människor. Då kan han ligga på soffan en stund, sen kommer han och petar på en och talar om att det är TRÅKIGT och att någon borde göra något åt det. Då är han ändå snart 12, han var mer aktiv som yngre..:angel:
Jag tycker att sheltie är fantastiska hundar på många sätt, okomplicerade och samarbetsvilliga, men man får räkna med att det krävs mycket sysselsättning för att de ska bli nöjda.
 
Ska du skaffa sheltie ska du vara beredd på att du kan få en aktivitetsgalning. Min kan efter en kortare morgonrunda på ca 40 min leka hejvilt under åtskilliga timmars trädgårdsarbete (jaga vattenstråle, gräva, valla skottkärran, you name it..), gå en tvåtimmars rask promenad i skogen där han håller koll på övriga hundar och människor. Då kan han ligga på soffan en stund, sen kommer han och petar på en och talar om att det är TRÅKIGT och att någon borde göra något åt det. Då är han ändå snart 12, han var mer aktiv som yngre..:angel:
Jag tycker att sheltie är fantastiska hundar på många sätt, okomplicerade och samarbetsvilliga, men man får räkna med att det krävs mycket sysselsättning för att de ska bli nöjda.

Din sheltie kräver alltså mer än min bruksavlade träningsnarkoman till schäfer?
Låter snarare som en hund med mer eller mindre dålig avknapp..
 
Din sheltie kräver alltså mer än min bruksavlade träningsnarkoman till schäfer?
Låter snarare som en hund med mer eller mindre dålig avknapp..
Han går naturligtvis och lägger sig om det inte händer något, men han är inte NÖJD om han inte får ordentlig aktivering. Vad din schäfer kräver kan jag naturligtvis inte uttala mig om.
 
Han går naturligtvis och lägger sig om det inte händer något, men han är inte NÖJD om han inte får ordentlig aktivering. Vad din schäfer kräver kan jag naturligtvis inte uttala mig om.
Men.. Hur många timmars aktivering blir han nöjd av? Det låter ju verkligen jätteudda att en sällskapshund kräver mer än en brukshund.
Min schäfer kräver väl varken mer eller mindre än de flesta brukshundar med hyffsad avknapp gissar jag.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 725
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 152
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 124
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 106

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp