Välja ras

Nej jag refererade inte till vaket liv. Utan till aktivering. Dvs, att man gör något mer med hunden än att den bara är med, tar det lugnt, tuggar lite ben, kollar på när man lagar mat osv.
Jag tycker det låter väldigt mycket att en sällskapshund kräver 3-6 timmar för att ens vara nöjd med dagen.
Det började ju med att du beskrev din hund som att den efter 2 timmars löspromenad med andra hundar sov en liten stund men sen pockade på uppmärksamhet igen. Eller att den efter 40 min promenad sen behövde aktivera sig med lek i trädgården i flera timmar.
Jag kanske missförstod. Men det var så det lät iaf.Och ja tycker det ringar fel, att man om man skaffar sheltie förväntas aktivera hunden alla dessa timmar för att de ska vara nöjda.

När jag skrev 3-6 h syftade jag på vaket liv utanför soffan. Dvs 1,5 - 2 h promenad plus allmänt vardagshäng. Det förutsätter dock att vardagshänget är någorlunda aktivt, dvs inte bara ligger och sover i samma rum som jag (han är varken intresserad av ben eller matlagning, så i dina exempel skulle han gå och lägga sig). Jag tycker inte att det är orimligt för en aktiv sällskapshund, men vi får kanske stanna vid att vi helt enkelt tycker olika i den frågan.
 
Här är två extremt olika typer av sheltie. Den vita (övertecknad, felfärg) är av engelska linjer. Mycket mer näpen, väldigt smal i ansiktet och inte alls speciellt grov. Väldigt mild i sin mentalitet och psyke.

Den trefärgade till höger är amerikanska linjer. Han har mycket grövre benstomme, grövre huvud och ansikte. Lite mer attityd och inte alls lika mild i huvudet, men så mycket fart.

Personligen gillar jag de amerikanska mer, då deras kroppstyp och attityd tilltalar mig mer. Av de jag träffat har de amerikanska hundarna mer go i sig vilket jag gillar och dessutom upplever jag dem inte lika hariga och osäkra. Två extremt olika hundar överhuvudtaget, men ingen av dem kräver timtal av motion för att klara en vardag. De ligger gärna på rygg på soffan en heldag och är mycket nöjda över det. Sedan tackar de aldrig nej till en långpromenad eller en träningstimma på klubben, men absolut inget dom kräver vardagliga eller ens flera gånger i veckan :D
IgTK9yb.jpg

22709410_1957258871216477_4913171243475140608_n.jpg


Dålig bild men jag har med två som är väldigt olika, den lilla trefärgade är tre och av engelska linjer och stora svartvita är bara sex månader och av amerikanska.
Dom är extremt olika även mentalt så det kan vara bra att träffa lite olika och se vilken typ man vill ha :)
 
Hur petig får man va med färgvalet..? Jag är ju väldigt förtjust i blue merle och den trefärgade sheltien. :o Jag förstår ju såklart att det viktigaste är att valpen och jag passar ihop!
 
Hur petig får man va med färgvalet..? Jag är ju väldigt förtjust i blue merle och den trefärgade sheltien. :o Jag förstår ju såklart att det viktigaste är att valpen och jag passar ihop!

Jag skulle försöka tänka bort eventuella färgpreferenser helt enkelt. Har du möjlighet att välja mellan två likvärdigt bra kullar där den ena har rätt färger kan du såklart gå efter färg, men jag tror det är väldigt sällan det händer i praktiken, ofta finns där andra skillnader också som är viktigare än färgen. När det gäller att välja valp i en kull skulle jag be uppfödaren rekommendera en valp till dig efter vilken hen tror kommer att passa dina behov :).

Jag är långt ifrån sheltieexpert, men merle och trefärgat är väl bland de vanligaste färgerna i rasen? Så då har du ju stor chans på dina önskefärger ändå!
 
Hur petig får man va med färgvalet..? Jag är ju väldigt förtjust i blue merle och den trefärgade sheltien. :o Jag förstår ju såklart att det viktigaste är att valpen och jag passar ihop!
Inte alls? :rofl:
/mvh personen som fick valpen hon tyckte hade absolut fulast färg

Som ovan säger - hittar du två exakt likvärdiga kullar kan du välja efter färg, men annars borde du inte göra det. Dessutom brukar uppfödaren välja den valp som passar bäst med dig :D
 
Jag är långt ifrån sheltieexpert, men merle och trefärgat är väl bland de vanligaste färgerna i rasen? Så då har du ju stor chans på dina önskefärger ändå!

Sobel är klart vanligast. Många kennlar "väljer" sin färg och avlar enbart på den. Exempelvis finns det många som enbart har soblar. Samt endel som enbart avlar trefärgat/blått. Men ja, sobel här den absolut vanligaste färgen :)
 
Hur petig får man va med färgvalet..? Jag är ju väldigt förtjust i blue merle och den trefärgade sheltien. :o Jag förstår ju såklart att det viktigaste är att valpen och jag passar ihop!

Jag tycker att det är helt okej att man talar om för uppfödaren vilken/vilka färg/er man gillar bäst, absolut. Men färgen får absolut inte bli det avgörande valet. Inom sheltien är det dock vanligare (än tex aussie som också har fräcka färger) att man kan tinga valpen utifrån färg. Vissa kennlar väljer helt åt dig vad gäller valp och andra kan du peka ut en valp du vill ha. Det finns lite båda delarna inom rasen!

Jag själv brukar tala om vilka favoritfärger jag har, men talar ändå tydligt om att jag vill att uppfödaren väljer den valp som passar mig bäst i slutändan. När det väl kommer till kritan så kommer du tycka om din valp oavsett om den är sobel, blå eller trefärgad :love:
 
Jag tyckte att alla färger utom blue merle var fina. Givetvis blev hela kullen blå. Och givetvis är min blå kille den absolut finaste hund man någonsin skulle kunna tänka sig. :love:

Hittar du en bra uppfödare med friska meriterade avelsdjur som tar en kull på en tik du gillar vid en lämplig tidpunkt är färgen av underordnad betydelse, känner jag.
 
Sobel är klart vanligast. Många kennlar "väljer" sin färg och avlar enbart på den. Exempelvis finns det många som enbart har soblar. Samt endel som enbart avlar trefärgat/blått. Men ja, sobel här den absolut vanligaste färgen :)

Ja just det, sobel glömde jag! :D Min moster har ju t.o.m. en sobel-sheltie... :cautious:

Tänkte nog på svart-vit utan tan, det verkar rätt ovanligt? Gissar på att det är recessiv svart som finns i rasen = både sobel och tantecken är dominant över det svarta. Det är samma i min ras där vi också har sobel, trefärgat och recessivt svart, och även hos JRTn är svart minst vanligt. Ska man få en svart sheltie ska man ju ha turen att den inte har merle-anlag heller som modifierar det svarta, nåt sånt har vi i alla fall inte på JRTn :p
 
Kan inte riktigt sluta tänka på finsk lapphund.. Så just nu ligger alltså Sheltie och finsk lapphund högst upp på listan!

Hur skulle ni beskriva lapphunden i jämförelse med sheltien? När det kommer till mentalitet och aktiveringsbehov?
 
Kan inte riktigt sluta tänka på finsk lapphund.. Så just nu ligger alltså Sheltie och finsk lapphund högst upp på listan!

Hur skulle ni beskriva lapphunden i jämförelse med sheltien? När det kommer till mentalitet och aktiveringsbehov?

Kan inte uttala mig helt säkert kring sheltie, men jag är född med finsk lapphund i familjen, mina föräldrar har hundar av den rasen. Min generella uppfattning om rasen är att det i vuxen ålder generellt är lugna, vänliga, fina hundar. Jag upplever att de är okomplicerade och fina familjehundar. Det är absolut en mjuk hund, men inte så mjuk som sheltie. De är självständigare än sheltie och i ren lydnadsträning kan många behöva motiveras lite extra, men de är absolut träningsbara. Våra lapphundar har för övrigt visat sig vara duktiga på spår. :) Det finns många som har lapphund som ren sällskapshund och jag upplever dem personligen inte som krävande, men man ska ha i åtanke att mental aktivering är bra för alla hundar så att träna för skojs skull: typ lite tricks ibland eller typ lägga ett spår är bra. :) Många är öppensinnade för främlingar, men jag har också stött på en del blyga exemplar, så de finns också.
 
Jag vill skaffa mig lite böcker och/ eller broschyrer om allt som har med skaffa hund att göra. Typ innan valpen kommer, första tiden med valpen, viktiga saker att tänka på osv. "Skaffa hund för dummies" mer eller mindre :D Har ni några tips?
 
Jag vill skaffa mig lite böcker och/ eller broschyrer om allt som har med skaffa hund att göra. Typ innan valpen kommer, första tiden med valpen, viktiga saker att tänka på osv. "Skaffa hund för dummies" mer eller mindre :D Har ni några tips?
Jag tycker jättemycket om instruktören som håller kurser i stan och hon har skrivit ett par böcker. En som jag gillar rejält heter "De 10 viktigaste sakerna din hund bör lära sig" och det låter som nåt som skulle passa. :) Det handlar om inkallning, hundmöten, kloklippning och andra sånadär basgrejer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 711
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 110
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 033
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
30
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp