Välja ras

Men.. Hur många timmars aktivering blir han nöjd av? Det låter ju verkligen jätteudda att en sällskapshund kräver mer än en brukshund.
Min schäfer kräver väl varken mer eller mindre än de flesta brukshundar med hyffsad avknapp gissar jag.
Det beror säkerligen på vilken grad av mentalt krävande aktivering man sysslar med, jag gissar att den genomsnittliga brukshundsträningen innehåller mer utmaningar än fri lek i trädgården.
Jag uppfattade det som att TS var intresserad av en hund som nöjer sig aktiveringsmässigt med att hänga med i vardagen. Det kan säkert funka om man har en väldigt aktiv vardag, men det är väl betydligt vanligare att folk överskattar sin aktivitetsnivå än tvärtom.
 
Det beror säkerligen på vilken grad av mentalt krävande aktivering man sysslar med, jag gissar att den genomsnittliga brukshundsträningen innehåller mer utmaningar än fri lek i trädgården.
Jag uppfattade det som att TS var intresserad av en hund som nöjer sig aktiveringsmässigt med att hänga med i vardagen. Det kan säkert funka om man har en väldigt aktiv vardag, men det är väl betydligt vanligare att folk överskattar sin aktivitetsnivå än tvärtom.

Okej. Jag upplevde det som att du menade att hunden inte var nöjd efter 40 min morgonpromenad eller 2 timmars långpromenad utan ville ha mer.
 
Ska du skaffa sheltie ska du vara beredd på att du kan få en aktivitetsgalning. Min kan efter en kortare morgonrunda på ca 40 min leka hejvilt under åtskilliga timmars trädgårdsarbete (jaga vattenstråle, gräva, valla skottkärran, you name it..), gå en tvåtimmars rask promenad i skogen där han håller koll på övriga hundar och människor. Då kan han ligga på soffan en stund, sen kommer han och petar på en och talar om att det är TRÅKIGT och att någon borde göra något åt det. Då är han ändå snart 12, han var mer aktiv som yngre..:angel:
Jag tycker att sheltie är fantastiska hundar på många sätt, okomplicerade och samarbetsvilliga, men man får räkna med att det krävs mycket sysselsättning för att de ska bli nöjda.

Tycker snarare att det låter som en hund i obalans, som saknar en avknapp. Jag personligen anser att sheltien är en ängslig och lite småstressad ras och utan passivitetsträning som valp/ung blir dem som du beskriver.

Min är absolut en väldigt aktiv sheltie som helst av allt skulle vilja vara ute och gå/busa/springa 12 timmar om dagen. Men tack vare hans avknapp kan han få en morgonkiss på 10 minuter och sedan sova vidare i ett antal timmar till. Utan problem :)

Att han sedan blir hemsk av för många "lugna" dagar i sträck är en annan femma. Men hans behov går inte att jämföra ens i närheten av en bruksras.
 
Som jag redan skrivit är det inga problem att ta det lugnt för min. Han går och lägger sig om det inte händer något. MEN man ser tydligt på honom att han inte är sådär riktigt NÖJD om det inte händer ganska mycket ganska ofta. Det är inte en hund som vill ligga och sova 22 h/dygn.
 
Som jag redan skrivit är det inga problem att ta det lugnt för min. Han går och lägger sig om det inte händer något. MEN man ser tydligt på honom att han inte är sådär riktigt NÖJD om det inte händer ganska mycket ganska ofta. Det är inte en hund som vill ligga och sova 22 h/dygn.

En hund med bra avknapp kan ligga och vila utan att vara missnöjd. Det gör mina hundar av arbetande ras utan problem.
 
Som jag redan skrivit är det inga problem att ta det lugnt för min. Han går och lägger sig om det inte händer något. MEN man ser tydligt på honom att han inte är sådär riktigt NÖJD om det inte händer ganska mycket ganska ofta. Det är inte en hund som vill ligga och sova 22 h/dygn.

Men hur många timmars aktivering kräver han om dagen för att vara nöjd om 2 timmar är för lite?
Jag tänker liksom annars att en sällskapshund ska kräva mindre än en brukshund. Sen behöver de ju inte sova 22 timmar. Men vila, gosa, tugga lite ben osv.
 
Här är två extremt olika typer av sheltie. Den vita (övertecknad, felfärg) är av engelska linjer. Mycket mer näpen, väldigt smal i ansiktet och inte alls speciellt grov. Väldigt mild i sin mentalitet och psyke.

Den trefärgade till höger är amerikanska linjer. Han har mycket grövre benstomme, grövre huvud och ansikte. Lite mer attityd och inte alls lika mild i huvudet, men så mycket fart.

Personligen gillar jag de amerikanska mer, då deras kroppstyp och attityd tilltalar mig mer. Av de jag träffat har de amerikanska hundarna mer go i sig vilket jag gillar och dessutom upplever jag dem inte lika hariga och osäkra. Två extremt olika hundar överhuvudtaget, men ingen av dem kräver timtal av motion för att klara en vardag. De ligger gärna på rygg på soffan en heldag och är mycket nöjda över det. Sedan tackar de aldrig nej till en långpromenad eller en träningstimma på klubben, men absolut inget dom kräver vardagliga eller ens flera gånger i veckan :D
IgTK9yb.jpg
 
Här är två extremt olika typer av sheltie. Den vita (övertecknad, felfärg) är av engelska linjer. Mycket mer näpen, väldigt smal i ansiktet och inte alls speciellt grov. Väldigt mild i sin mentalitet och psyke.

Den trefärgade till höger är amerikanska linjer. Han har mycket grövre benstomme, grövre huvud och ansikte. Lite mer attityd och inte alls lika mild i huvudet, men så mycket fart.

Personligen gillar jag de amerikanska mer, då deras kroppstyp och attityd tilltalar mig mer. Av de jag träffat har de amerikanska hundarna mer go i sig vilket jag gillar och dessutom upplever jag dem inte lika hariga och osäkra. Två extremt olika hundar överhuvudtaget, men ingen av dem kräver timtal av motion för att klara en vardag. De ligger gärna på rygg på soffan en heldag och är mycket nöjda över det. Sedan tackar de aldrig nej till en långpromenad eller en träningstimma på klubben, men absolut inget dom kräver vardagliga eller ens flera gånger i veckan :D
IgTK9yb.jpg
"Lite" mer attityd var ordet, är inte det han som nöp Tinja i baken så fort han kunde? :rofl:

Jag tyckte jättemycket om den lilla näpna fluffräven :love:
 
Här är två extremt olika typer av sheltie. Den vita (övertecknad, felfärg) är av engelska linjer. Mycket mer näpen, väldigt smal i ansiktet och inte alls speciellt grov. Väldigt mild i sin mentalitet och psyke.

Den trefärgade till höger är amerikanska linjer. Han har mycket grövre benstomme, grövre huvud och ansikte. Lite mer attityd och inte alls lika mild i huvudet, men så mycket fart.

Personligen gillar jag de amerikanska mer, då deras kroppstyp och attityd tilltalar mig mer. Av de jag träffat har de amerikanska hundarna mer go i sig vilket jag gillar och dessutom upplever jag dem inte lika hariga och osäkra. Två extremt olika hundar överhuvudtaget, men ingen av dem kräver timtal av motion för att klara en vardag. De ligger gärna på rygg på soffan en heldag och är mycket nöjda över det. Sedan tackar de aldrig nej till en långpromenad eller en träningstimma på klubben, men absolut inget dom kräver vardagliga eller ens flera gånger i veckan :D
IgTK9yb.jpg

Jag vill vara gudmor till de här två alltså. Jösses så goa de är :love:
 
Men hur många timmars aktivering kräver han om dagen för att vara nöjd om 2 timmar är för lite?
Jag tänker liksom annars att en sällskapshund ska kräva mindre än en brukshund. Sen behöver de ju inte sova 22 timmar. Men vila, gosa, tugga lite ben osv.
Om man räknar all aktivitet på nivå över soffhäng skulle jag säga 3-6 h, även om han klarar sig på mindre. Då är det självklart inte utmanande hårdträning, utan mestadels att han följer med och hjälper till i vardagsbestyren. En perfekt sällskapshund till stallarbete, trädgårdsarbete, svampplockning mm. Funkar till soffhäng också, men vill inte ha det som huvudsaklig sysselsättning.
 
Om man räknar all aktivitet på nivå över soffhäng skulle jag säga 3-6 h, även om han klarar sig på mindre. Då är det självklart inte utmanande hårdträning, utan mestadels att han följer med och hjälper till i vardagsbestyren. En perfekt sällskapshund till stallarbete, trädgårdsarbete, svampplockning mm. Funkar till soffhäng också, men vill inte ha det som huvudsaklig sysselsättning.

Han behöver på riktigt 3-6 timmars aktivering för att vara NÖJD? Inte trött, utan nöjd?
Och du tycker han är en hund med bra avknapp och bra nerver? Eller är det så att han egentligen är ganska stressad och därför behöver tröttas ut så mycket?

Glad att jag bara skaffade en schäfer av tjänstelinjer då :angel: Så mina kan sova och slappa trots att vi bara varit ute typ 15 min idag.
 
Det borde inte vara uttröttande för en frisk individ av någon ras att vara sysselsatt 3 h/dygn. Det ger fortfarande 21 h till vila.
Varför du tar upp en enstaka slappdag som exempel för din hund förstår jag inte riktigt, jag förutsätter att ni normalt aktiverar er mer. Vill man ha en hund som mår bra av att vara soffprydnad 24/7 bör den nog vara av tyg.
 
Det borde inte vara uttröttande för en frisk individ av någon ras att vara sysselsatt 3 h/dygn. Det ger fortfarande 21 h till vila.
Varför du tar upp en enstaka slappdag som exempel för din hund förstår jag inte riktigt, jag förutsätter att ni normalt aktiverar er mer. Vill man ha en hund som mår bra av att vara soffprydnad 24/7 bör den nog vara av tyg.

Fast frågan var inte vad som är uttröttande utan hur mycket aktivering din hund kräver för att vara nöjd. Det är ju två skilda saker.
 
Fast frågan var inte vad som är uttröttande utan hur mycket aktivering din hund kräver för att vara nöjd. Det är ju två skilda saker.
Nja, frågan var även om han "behövde tröttas ut så mycket" refererande till 3 h vaket liv utanför soffan.
Och som jag nog nämnt tidigare; han UPPSKATTAR inte att sova mer än 22 h per dygn även om han accepterar det i brist på roligare saker.
 
Det borde inte vara uttröttande för en frisk individ av någon ras att vara sysselsatt 3 h/dygn. Det ger fortfarande 21 h till vila.
Varför du tar upp en enstaka slappdag som exempel för din hund förstår jag inte riktigt, jag förutsätter att ni normalt aktiverar er mer. Vill man ha en hund som mår bra av att vara soffprydnad 24/7 bör den nog vara av tyg.

Fast kräver han 3-6 timmars aktivering 365 dagar om året skulle inte jag säga att det finns någon balans mellan aktivitet och passivitet. Det är väl dessutom ingen som har nämnt att deras hundar är soffprydnader heller, men det handlar om att de KAN ligga på soffan ett par dagar då och då för att inget annat erbjuds. Det handlar om passivitet, en på och avknapp, inte att hunden är soffprydnad.

Passivitet är ju också en aktivitet, som iaf mina hundar blir trötta av. Dom sover inte alltid vid passivitet, utan för oss handlar det om att kunna lägga sig ner när ingenting händer utan att ljuda (skälla/pipa/gnälla). Exempelvis när vi tittar på träningar i stallet. Eller fikar på stan. Eller väntar på bussen.

Min ena hade otroligt svårt för passiviteten som 1-åring (han är 2år nu och MYCKET har hänt på ett år) och var ungefär precis som du beskriver din. Ville alltid ha mer och var aldrig "nöjd". Han flög upp såfort någon rörde en tå och undrade hela tiden "vad händer nu??". Gnällde så fort jag satte honom i ett sånt läge där ingenting faktiskt hände.
 
Fast kräver han 3-6 timmars aktivering 365 dagar om året skulle inte jag säga att det finns någon balans mellan aktivitet och passivitet. Det är väl dessutom ingen som har nämnt att deras hundar är soffprydnader heller, men det handlar om att de KAN ligga på soffan ett par dagar då och då för att inget annat erbjuds. Det handlar om passivitet, en på och avknapp, inte att hunden är soffprydnad.

Passivitet är ju också en aktivitet, som iaf mina hundar blir trötta av. Dom sover inte alltid vid passivitet, utan för oss handlar det om att kunna lägga sig ner när ingenting händer utan att ljuda (skälla/pipa/gnälla). Exempelvis när vi tittar på träningar i stallet. Eller fikar på stan. Eller väntar på bussen.

Min ena hade otroligt svårt för passiviteten som 1-åring (han är 2år nu och MYCKET har hänt på ett år) och var ungefär precis som du beskriver din. Ville alltid ha mer och var aldrig "nöjd". Han flög upp såfort någon rörde en tå och undrade hela tiden "vad händer nu??". Gnällde så fort jag satte honom i ett sånt läge där ingenting faktiskt hände.
Som jag redan skrivit flera gånger kan min ta det lugnt någon dag om inget annat erbjuds. Att följa med i stall eller på stan räknar jag som mer aktivitet än att ligga hemma på soffan, och räknar således in i de där tre timmarna. :)
 
Nja, frågan var även om han "behövde tröttas ut så mycket" refererande till 3 h vaket liv utanför soffan.
Och som jag nog nämnt tidigare; han UPPSKATTAR inte att sova mer än 22 h per dygn även om han accepterar det i brist på roligare saker.

Nej jag refererade inte till vaket liv. Utan till aktivering. Dvs, att man gör något mer med hunden än att den bara är med, tar det lugnt, tuggar lite ben, kollar på när man lagar mat osv.
Jag tycker det låter väldigt mycket att en sällskapshund kräver 3-6 timmar för att ens vara nöjd med dagen.
Det började ju med att du beskrev din hund som att den efter 2 timmars löspromenad med andra hundar sov en liten stund men sen pockade på uppmärksamhet igen. Eller att den efter 40 min promenad sen behövde aktivera sig med lek i trädgården i flera timmar.
Jag kanske missförstod. Men det var så det lät iaf.Och ja tycker det ringar fel, att man om man skaffar sheltie förväntas aktivera hunden alla dessa timmar för att de ska vara nöjda.
 
Det största beslutet i mitt liv!!! Lite så känns det :laugh::nailbiting: Det är väl mer eller mindre bestämt, kanske, eventuellt, förmodligen, jag tror det, att jag ska skaffa hund. Det kommer dock inte ske i år så jag har lite tid på mig att försöka komma fram till vilken ras. Det är där jag behöver hjälp!

Mina kriterier:

- Liten/mellan ca 30-40 sm hög
- Ingen (eller väldigt lite) pälsvård
- Frisk ras
- Sällskapshund! (jag är inte intresserad av agility eller nått sånt så jag vill ha en hund som bara vill leva livet ;))

Hmm.. Är det nått mer jag bör ha med i mina kriterier?
Västgötaspets. Fungerar bra som stallhund också och hänger med på ridturer.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 726
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 167
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 134
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 133

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp