Välldigt arg

J

jojjogalopp

I dag va min dotter med sin kompis till en ridskola för kompisen skulle rida,
kompisens lektions häst hadde blåst upp sig när hon skulle spänna sadel gjorden så hon va tvungen och be om hjälp,
Rid läraren hadde då sakt åt henne kör upp knät i magen på henne,
så den stakars tjejen gjorde ju det,

Det är väl inte så vi ska lära våra barn att hantera djuren
min dotter blev vansinnig.
jag kan inte sluta o tänka på detta.

visst min häst blåser upp sig i bland men då tar jag ett hål i taget m lite mellan rum.

är det någon annan som kör upp sitt knä på sin häst ?hoppas jag får svar med nej:crazy:
 
Sv: Välldigt arg

Vi fick lära oss samma sak på ridskolan när jag var barn.

Nej jag gör inte så utan jag spänner i omgångar, sista gångern efter att vi rört på oss. Lär även mina barn att det är så man gör.
 
Sv: Välldigt arg

Helt vansinnigt att en ridlärare kommer med så pantade uttalanden! Så GÖR man bara inte!
 
Sv: Välldigt arg

Fick en gång i tiden höra på ridskolan att man skulle ge dem en rejäl bukspark om de blåste upp sig.
Jag gjorde det inte då och skulle definitivt inte göra det nu.
 
Sv: Välldigt arg

Jag har sån lust att följa med henne nästa gång i stallet och se vem som får den uppblås bara hästen och se vad dem gör,men karnse bäst att jag ej åker dig så jag inte tappar humöret så tjejen skäms jag vill inte att hon ska få lida ,men hästen ska ej lida heller
 
Sv: Välldigt arg

Självklart inte! :eek: Behandlar man hästen bra från början och har grejer som passar behöver inte hästen blåsa upp sig till försvar! :mad:

Om man knäar hästen lär den sig ju bara att sadlingen är obehaglig, vilket knappast lär hjälpa. Bättre att ge den ngt att tugga på isf, eftersom den inte kan blåsa upp sig samtidigt.
 
Sv: Välldigt arg

Det har jag faktiskt aldrig varit med om.
Det här exemplet är iofs långt ifrån det värsta jag varit med om! :p

Vi fick snarare lära oss att dra för glatta livet för annars skulle sadeln åka runt. Nuförtiden kör jag med resår i båda ändar av gjorden och spänner ett hål på varje sida - ett hål till på ena sidan - ett hål till på andra [går ut med hästen]- och drar slutligare ytterligare ett hål per sida innan jag hoppar upp.
På ridskolan kan man ju tyvärr inte välja utrustning! :p Inte ens alla sadlar som passar, och helt ärligt tycker jag det är värre än att ett klent barn knäar en häst i magen.
 
Sv: Välldigt arg

Fick oxå lära mig detta när jag var yngre och gick på ridskola!
Bytte sedan ridskola och fick där lära mig att gå lite med hästen istället, så slappnar den av och man kan spänna sedan!
Och det har jag alltid använt mig av och funkar på alla, ja nästan alla ialla fall! :D
 
Sv: Välldigt arg

*kl

AH :eek: vilken taktik. Man blir mörkrädd. Jag drar då lite åt gången och det lärde ridlärarna också oss i de båda ridskolor jag gått.
 
Sv: Välldigt arg

Det var ett tag sen jag red på ridskola men jag kommer ihåg att det var många av de stora tuffa tjejerna som gjorde så, och självklart gjorde de mindre barnen likadant... och det kan man förstå på något sett. Det är klart att dom vill vara som de stora tjejerna (även om en sjuåring säkert förstår att hästen inte tycker om att bli sparkad i magen). Det jag mindre kan förstå är hur det tio år äldre tjejerna gör så... himla underligt.
 
Sv: Välldigt arg

:eek: Verkligen illa att en ridlärare lär ut sånt!

Självklart drar man ju ett hål i taget, i flera omgångar tills den är så spänd som den ska vara.
 
Sv: Välldigt arg

Jag tycker det är många ridlärare som inte borde få hålla på med hästar ö h t. Våran ena vi hade på mitt gymnasium tyckte att man skulle rida med graman för att hästen gick i "en finare form.." istället för att lära eleverna hur man skulle rida hästen i en bra form. Och så sågade hon som satan för att få hästen att kröka på nacken när hon red. Usch säger jag.:mad::mad:
 
Sv: Välldigt arg

Det lärde jag mig också på ridskolan. Men det var när jag bytte ridskola efter massa år. PÅ min första ridskola hade de aldrig lärt ut en sådan grej.

Nu spänner jag själv ett hål i taget på min häst. Ibaldn står han och blåser upp sig så ajg inte kan spänna alls och då brukar jag precis bara lägga mot benet mot sadelgjorden/hans mage och direkt slutar han blåsa upp sig.

Alltså jag sparkar/knäar inte hårt utan jag hade lika gärna kunnat lägga mot handen istället för knäet men det är lättare att lägga dit knät så jag kan ha händerna till att spänna.
 
Sv: Välldigt arg

På den ridskola jag red på som barn praktiserades sparkar, slag och rappning på de flesta "olydnader"... Såsom om hästen blåste upp sig, skyggade för nåt läskigt, inte gick på tygeln, inte tog ledande tygeltag, öka = sparka hårt som fan i magen och rappa samtidigt, gör halt = slit i munnen tills den stannar, vikthjälper vad är det?

Var där förra veckan för att kolla på en dressyrträning men ridläraren i samma ridhus överröstade. En häst var väldigt pigg och direktiven var: "Gör halt. Gör halt. Halt. Stanna. Gör halt! Nu får du bli bestämd. Gör halt. Nej, halt. Låt henne inte springa. Gör halt."

Otroligt pedagogiskt upplägg som verkligen förklarar HUR man bäst gör halt, halvhalter och rider med sitsen. Hurra för bristen på utveckling, det är ändå ca 8 år sen jag slutade där.

:(
 
Sv: Välldigt arg

Sont får en att må illa. Hur kan man lära barn att det är rätt att knäa en häst i magen för att den är rädd.
Det e i princip som att, ligger människan redan ner så sparka på den lite till.
Alla dessa ridlärare borde avskedas. På "min" ridskola skulle de aldrig säga så. Där får man snällt vänta till magen krymper igen :)
 
Sv: Välldigt arg

När jag var liten och red så var det helt hysteriskt på vår ridskola, det skreks i stallgången och i ridhuset. Dessutom hade vår ridlärare jättegäll röst så det bara skar i öronen. Om hästarna "hopade" sig lite och ingen av visste vem som först skulle vända ut på spåret (vi var ändå bara 7-8år och nybörjare) då stod hon och skrek: Men va faaaaan har ni ett jävla kafferep eller??!! Jag kommer ihåg det så väl för jag var så förfärad över att hon svor då jag var i den åldern man lärt sig att man inte fick säga fula ord, sen visste jag inte heller vad kafferep var, hahaha.
En annan gång så skulle vi (kommer inte ihåg vad det heter, men det är när hästens framben står kvar på samma ställe, men att bakdelen rör sig runt), då gick det inte så bra för mig och ponnyn trilskades, då bad ridläraren mig att använda spöt, men jag blev så osäker och då kom hon fram tog tag intill bettet, höll fast hästen och piskade honom på rumpan hela vägen runt medan jag satt på så han var tvungen att flytta bakdelen, jag var typ 9år och livrädd!
De två gångerna efter det spydde jag av nervositet sen slutade jag rida.

Men nu har jag tagit upp ridningen igen, där vi lär oss bra pedagogiska saker, där vi spänner sadeljoden först i ridhuset och ev. lite till när vi suttit upp, de har två sadlar var (en dressy och en hopp) allt är fint och rent och bara härligt, har ridit i tre terminer snart, men det var först efter hela första terminen som jag inte var nervös längre. De där incidenterna plus många mer har verkligen satt sig i ryggmärgen, kan inte fatta att hon fick jobba med barn!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Välldigt arg

Har varit med om exakt samma. Min första ridlärare älskade att hacka på mig, och det där med att ta tag vid bettet och piska på hästbaken var ju inte ovanligt direkt...
Grät efter varje lektion. Vete gudarna varför jag inte slutade.
 
Sv: Välldigt arg

Har varit med om exakt samma. Min första ridlärare älskade att hacka på mig, och det där med att ta tag vid bettet och piska på hästbaken var ju inte ovanligt direkt...
Grät efter varje lektion. Vete gudarna varför jag inte slutade.

Visst e det sjukt! Det är bra att djurhållningen generellt går framåt i Sverige så att det bara blir bättre och bättre. Dock blir man mörkrädd när man hör att denna attityd fortfarande finns kvar hos vissa.
 
Sv: Välldigt arg

Min första tanke var "men gud, hur beter sig folk egentligen" men sen tittade jag tillbaka på min egen ridskoletid och konstaterade att det där är bara småpotatis.
Sparkar, slag och skrik så fort inte hästen gjorde som man ville, vad det än må gälla. En av ridlärarna slog en gång en av hästarna över ryggen med ett träns, många gånger och hårt,(den förde oväsen vid fodringen), detta mitt på eftermiddagen inför alla barn där :eek: En av ponnyerna såg sur ut i spiltan så barnet blev rädd, då går en i personalen in och knäar hästen i magen.
På lektionerna var det samma stil. Kommentarer som "rappa till honom tio gånger hårt", eller "slå hårdare" förekom flera gånger om dagen....

Mysigt klimat på ridskolan....:smirk:
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 355
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 125
Senast: Pratsch
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp