Välldigt arg

Sv: Välldigt arg

När jag började på ridskola för ca 10 år sedan red jag för en ridlärare som var väldigt hårdhänt.
Så fort jag gjorde något fel, som inte hon va nöjd med sprang hon fram till mej tog tag i mej hårt och visade hur jag skulle göra för att hästen skulle lyda tex. slå den hårt med ett spö flera ggr m.m
Detta gjorde att jag själv blev jätte osäker, rädd o kände mej verkligen sämst som inte kunde rida eftersom hon skrek åt mej så fort hon fick chansen. Min sits blev även sämre, jag började luta mej framåt pga min osäkerhet. Jag vågade inte säga att jag ville sluta rida så jag låtsades vara sjuk osv dom dagarna jag skulle rida.
Gruppen jag red i splittrades sen o jag fick en ny ridlärare.
Den nya ridläraren, är hon som verkligen har lärt mej rida. Hon gjorde så att jag fick tillbaka mitt självförtroende o tyckte det var roligt att rida igen.

Vilka sjuka människor det finns ! :eek:

Hmmm... det var i O-hamn jag red när jag var liten, men jag slutade runt -91, undra om det kan vara samma ridlärare?

Var där för två somrar sen och hade möhippa för min svägerska och det märks att det är stooor skillnad på hästhållningen nu! Lungt och trivsamt! :smirk:
 
Sv: Välldigt arg

Jag var med om nåt liknande när jag gick på ridskola. Vi hade teori med "äldre ridskoleelever". En lektion fick vi då lära oss hur vi skulle slå hästen. "Man får slå med öppen hand, på mulen eller på bringan. Men man får aldrig knäa en häst."

När hästarna var "dumma" sa man till någon äldre som man trodde kunde det där med hästar och de gick in och morrade samtidigt som de slog hästen ett X antal gånger på bringan.
 
Sv: Välldigt arg

Aldrig i livet att jag skulle göra så! Vad är det för någonting att lära ut till barn liksom?! :mad:
 
Sv: Välldigt arg

Usch, man blir ju mörkrädd när man läser här hur många hemska ridskolor det finns.
Där jag rider så skulle både ridläraren och ägarna till ridskolan bli väldigt arga om man knäar eller misshandlar hästarna på de sätt som beskrivs i tråden. Man spänner gjorden det som går, sitter upp och skrittar lite, medans man spänner klart.
 
Sv: Välldigt arg

Ja.. helt sjuka "hästmänniskor" det finns runt om i Sverige alltså.
På min ridskola har jag väl turen att säga att det inte förekommer några ridlärare som slår hästarna eller barnen.. eller det beror på iof. På alla hästskötarkurser och dylikt predikas det om att det är STRIKT förbjudet att slå på hästarna, men i stallet gör ridlärarna det ngn gång ibland om hästarna är sura när man borstar eller liknande. :confused: det är ju de små som ska lära sig liksom. Om en häst är sur i spiltan så funkar det i många (flesta) fall att ta tag i grimman och ryta till. Eller kanske till och med borsta lösare/hårdare eller va man nu håller på med. Den enda gången jag använder "våld" är väl om en häst sparkas (med bakbenen), men då slår jag den inte utan då typ flyttar jag bort bakdelen och ryter till lite istället, för att visa att det där är inte okej! När den sedan sköter sig också är det ju minst lika viktigt att berömma! Sedan finns det ju självklart vissa hästar som blir stressade av att ha en ryttare i spiltan och dessa kan man alltid ställa ut i stallgången så slipper man bråk.

Det största frågetecknet för mig i denna fråga är faktiskt hur folk tänker. Är hästar, ett stort och tungt djur helt försvarslösa? Kan man slå ned 700 kg till "snäll"? För vad är egentligen "snäll" och "barnvänlig" för en häst, ett djur gjort för att beta och springa. Är det då så väldigt konstigt att en häst tycker att det är obehagligt med en vattenspilta, sadel eller annat? Hästar ÄR och kommer förbli hästar och jag anser att vi människor (vissa hästmänniskor) måste börja förstå detta och sluta försöka anpassa hästen till människan, utan att anpassa sig själv till hästen. Det första man får lära sig på ridskolan är väl ändå - eller bör vara - "Hästens behövlighet före ryttarens bekvämlighet" ?
 
Sv: Välldigt arg

:confused: verkar knasigt att dem får lära sig det.
Bättre att gå med hästen lite och sedan efterdra
 
Sv: Välldigt arg

det är inte så konstigt att ridskolehästarna blir knepiga/dumma efter ett tag på ridskolan barn springer in o ut i derans boxar de går flera lektioner om dagen och de får aldrig vara ensama. konstikd de bir arga/iriterade men man ska inte slå eller knäa dem för det!
 
Sv: Välldigt arg

Ett knep som även jag blev lärd, men jag gillade aldrig tanken på att köra upp ett knä i hästens mage så därför avstod jag. Däremot har jag aldrig hört eller sett någon göra så på väldigt många år, kanske bara äldre ridlärare som förespråkar det än idag:confused:
 
Sv: Välldigt arg

Jag är också fundersam. Var på blåbärshoppning för något år sedan då min medryttare skulle få rida min häst. Det var en massa barn med på ridskolans ponnyer. Givetvis går de åt det håll de vill, varvid ridinstruktören rusar fram och rycker tillbaka hästen in på banan och säger till ungen att "nu ruskar du om bettet ordentligt!" dvs. såga hästen i munnen.
Jösses...
 
Sv: Välldigt arg

Det finns tydligen många okunniga ridlärare med dålig attityd. Förstår inte var problemet med sadelgjorden är :confused:. Det är ju bara att lätta på andra sidan och spänna lite i taget.
 
Sv: Välldigt arg

KL

Hur kan man lära ngn att köra upp knät i magen på hästen?:eek: stackars häst!:cry:
 
Sv: Välldigt arg

Vad hemskt...:cry:
Min häst stod på ridskola i några år som privathäst och hade ett hilskeligt humör vid utfodringar speciellt...men han älskade att ha sällskap så jag vrukade sitta inne hos honom och läsa böcker mellan arbete och mina ridlektioner jag skulle ha.
Fick på senare tid höra på omvägar att några människor som också hade sina hästar uppstallade brukade uppfostra min häst med ridspö då dom brukade ta några av fodringarna.
Tänkte att det var ju ett så trevliga människor att det trodde jag inte på...
...men tog reda på nästa fodring dom skulle ha.
Den dagen dom skulle ta en av fodringarna satte jag mig några timmar inne och läste min bok i godan ro inne i min hästs box för att ta reda på om det jag hört stämde.
När det analkades utfodring så hörde jag fotsteg springa fram och tillbaka med hö till varje box och när min häst skulle få mat så
hörde jag en tjej säga:
-Var ligger mitt dressyrspö?! Jag tänker inte gå in till den
hästen om jag inte har med mig ett spö han är ju helt galen.
Min häst stod och tittade under lugg och visste nog vad skulle komma ske.
Men matte reste sig från den pall jag satt på när tjejen öppnade boxdörren och började vifta med spöet och jag tog tag i spöet och frågade vad i helvete hon sysslade med.
:devil: då blev det hus i helvete och jag har nog aldrig skällt ut en person så mycket som jag gjorde då.
Jag sa det om hon så som minsta skulle kröka ett hårstrå på min häst en gång till skulle jag piska skiten ur henne så att hon inte skulle kunna sitta på flera år...:devil:
Jag sa inget till ridskolechefen/stallchefen om denna händelse då mina ord hade fått verkan...för då tjejen skulle ha fodringar så behandlade hon min häst på ett respektabelt vis och så...hur vet jag detta..för jag var med vid alla fodringar hon hade då...:angel:
Det finns bättre tillvägagångssätt än vid en utfodring än att uppfostra en häst med ridspö...:mad:
 
Sv: Välldigt arg

Det där var knappast något som jag lärde mig när jag gick på ridskolan, men så ska man väl egentligen inte behöva göra!:eek::mad:
 
Sv: Välldigt arg

Jag vet inte riktigt.
Hon som jag red för började som ridskolechef efter att jag ridit där i ca 1 år.
Men om ja inte minns fel så var hon ridskolechef ett tag innan oxå. Så det är inte omöjligt att det kan vara samma :p
 
Sv: Välldigt arg

trist men det förekommer det mest konstiga tips! jag har hört att man kan typ räkna ca 50 kg tryck på bröstkorgen/hål vet inte hur pass detta stämmer men kanske kan vara riktigt. Oftast spänner folk för kung o fosterland... vi hade en häst som inte gick ett steg om ungarna hade spänt för hårt... då kunde man bara släppa ett hål typ sen gick han lugnt hela lektionen.:)
 
Sv: Välldigt arg

Så gör man bara inte!
Men det förekommer mer och mer "våld" mot hästar numera tycker jag. Idag är det liksom "ok" att slå till en häst i huvet om den stegrar eller klappa till den på näsan och den nafsar (hos mig är det iof nolltolerans på nafsade så då knäpper jag dem på näsan).
 
Sv: Välldigt arg

Det är väl ändå skillnad att markera om den nafsar mot att köra upp ett knä i magen när man spänner gjorden :mad: ?

Våra ridskolehästar gör ett jättejobb. De är tåliga, snälla och samarbetar både med ridlärarna, varandra och eleverna.

Givetvis ska de inte förnedras med onödiga bestraffningar av små ynkliga människor med lågt självförtroende :devil:. I min värld är det inte vanligt. De allra allra flesta ridskolor är väldigt måna om sina hästar och att de mår bra, sköts bra och trivs.
 
Sv: Välldigt arg

Såga i munnen var den metod jag fick lära mig för att rida hästen "i form". Det tog år att få bort det inlärda beteendet när jag insåg att det var fel metod.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 351
Senast: Juli0a
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 124
Senast: Pratsch
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp