Välldigt arg

Sv: Välldigt arg

är det någon annan som kör upp sitt knä på sin häst ?hoppas jag får svar med nej:crazy:

Kör inte upp knät och knäar hästen i magen men jag brukar med knät eller handen 'klappa' hästen försiktigt på magen, då brukar den dra in magen har med egna hästar och träningshästar använt metoden 'rygglyftet' efter Linda Tellington-Jones TTouch & TTeam metoder. Det har hjälp med alla hästar!
 
Sv: Välldigt arg

Har hört att många ridskolor har gjort det.
Min ponny hade väldigt problem med sadlingen tidigare just p.g.a. detta.
 
Sv: Välldigt arg

men det är ju uppenbart att det är ett knapplån, inget att bli arg över.
 
Sv: Välldigt arg

KL

Tack o lov att jag började rida på en lite privat ridskola med 6 st snälla, väluppfostrade hästar o ponnyer som ägaren/instruktören verkligen månade om, så jag har "missat" alla skräckexempel som det skrivs om här!! Det enda vi fick lära oss om att "slå hästar" var när vår nyinköpta första ponny stod uppstallad där så sparkade han när man borstade flanken o bakbenen (tjurskallig herre som inte gjort annat än gå i hagen senaste 2 åren) då visar ägaren/instruktören att man kan daska till med borsten men när man borstat klart så kan man ge honom en kram! :D O när herrn kom på att småbrudarna inte sprang ut ur boxen längre så slutade han, helt enkelt. Visst darrade man lite på läppen när man som 8-åring fick se nån "slå" ens söta lilla ponny, men så här i efterhand så är jag glad att jag fick lära mig det.

Följdfråga: Varför blåser dom upp magen egentligen?
 
Sv: Välldigt arg

Aldrig varit med om! Höh.. låter ju vansinnigt.
Däremot fick jag lära mig att kittla lite under magen;)
 
Sv: Välldigt arg

Följdfråga: Varför blåser dom upp magen egentligen?

För att slippa få sadelgjorden åtspänt för hårt, särskilt på en gång.
Har jag fått lära mig.
Har också märkt de på min unghäst jämfört med gamlingen som gått på ridskola tidigare.
Gamlingen kan blåsa upp magen nått så grymt (samtidigt kastar han med huvudet) medans unghästen nästan inte gör det alls, det enda är att han trampar lite då jag precis ska ta sadelgjorden under magen.
Jag tror att det är från då han hade en sadelgjord som var små sprickor i som klämmde.
En bekant tror att det är för att han ska fixa så att pälsen och huden ligger bra. :p
 
Sv: Välldigt arg

Tyvärr tror jag inte att det är direkt ovanligt att man lär ungarna att vara hårdhänta. Varför kan man ju alltid undra
Jag fick också lära mig det på ridskolan, precis som att jag fick lära mig att använda spö så hårt jag kunde så fort hästen gick lite för långsamt.


Man lär ungarna under hela uppväxten att dom inte får slå varandra, men hästar kan man tydligen vara hur hårdhänta som helst mot :devil:
 
Sv: Välldigt arg

KL

Man blir ju minst sagt upprörd av att läsa om hur folk behandlar hästar, och utbildad personal dessutom! Som ska föregå med gott exempel inför barnen... Helt sjukt! Den enda gången då det är försvarligt med våld mot djur är om man själv attackeras, och då menar jag inte att man i vrede ska stå och ta ut sin ilska över hästen med ett spö i handen :mad:
 
Sv: Välldigt arg

Suck! Är det så här det går till fortfarande?!

Precis så fick vi också lära oss att göra på ridskolan när vi var små för sisådär 20 år sedan! Vi var väl mellan 8 och 12 år i vår grupp och allt ridlärarn sa tog man ju som den enda gällande sanningen!

Nu mer spänner jag åt successivt öch leder emellan för att inte få en häst som (med all rätt i världen) surar, spänner sig och blåser upp sig!
 
Sv: Välldigt arg

KL

Hua, har förträngt min första tid på ridskola. Började rida -89 och då jobbad några riktiga idioter där. Fick också lära mig att knäa de stackars ponnyerna. Detta tänkte jag inte så mycket på då för det fanns saker som var värre. Tex om ponnyn inte uppförde sig på lektionerna. Kunde vara att den inte svängde när ryttaren tog i inner tygel och då blev man inkallad till mitten. Där tog ridläraren tag i tyglarna och sparkade hästen i magen samtidigt som h*n ryckte den i munnen och ponnystackaren snodde runt där i mitten medan eleven satt på :eek:
Denna person flyttade och har senare blivit anmäld för djurplågeri.

Kan tillägga att jag har sjäv arbetat på samma ridskola för ett par år sedan och det råder numer en helt annan stämning och man behandlar hästarna på ett helt annat sätt utan sparkar och slag.
De gamla ridlärarna finns inte längre kvar där!
 
Sv: Välldigt arg

Detta fick vi också lära oss på ridskolan, det var ofta man såg små barn knäa hästen i magen. Man vad visste man som 9åring.

När jag bytte stall fick vi istället lära oss att sitta upp och värma upp hästen och sedan dra åt sadelgjorden.

Jag personligen tycker ridskola är skit, jag tycker jättesynd om dessa hästar som får stå i sina små spiltor och gå lektioner flera timmar om dagen, och ofta får man ju läsa här inne om ridskolehästar som är sjuka men ingen ringer efter Vet.

Sedan är det väl klart att inte alla stall bara tänker på pengar utan är genuint intresserade och engagerade i sina hästar. Men allt för ofta ser man hur desssa djur far illa..
 
Sv: Välldigt arg

I dag va min dotter med sin kompis till en ridskola för kompisen skulle rida,
kompisens lektions häst hadde blåst upp sig när hon skulle spänna sadel gjorden så hon va tvungen och be om hjälp,
Rid läraren hadde då sakt åt henne kör upp knät i magen på henne,
så den stakars tjejen gjorde ju det,

Det är väl inte så vi ska lära våra barn att hantera djuren
min dotter blev vansinnig.
jag kan inte sluta o tänka på detta.

visst min häst blåser upp sig i bland men då tar jag ett hål i taget m lite mellan rum.

är det någon annan som kör upp sitt knä på sin häst ?hoppas jag får svar med nej:crazy:



Jag tycker det är okej att knäa till hästen lite lätt på magen. Jag menar, vi sitter ju o sparkar på hästen med våra hälar? Vi sitter med sporrar och trycker. Är det inte lika illa att dra åt hästens sadelgjord då? Det är skillnad på ett stubbigt knä och ett vasst föremål.
 
Sv: Välldigt arg

Jag tycker det är okej att knäa till hästen lite lätt på magen. Jag menar, vi sitter ju o sparkar på hästen med våra hälar? Vi sitter med sporrar och trycker. Är det inte lika illa att dra åt hästens sadelgjord då? Det är skillnad på ett stubbigt knä och ett vasst föremål.

Eller så behöver man inte sitta och sparka, sporra och trycka över huvud taget :smirk:
 
Sv: Välldigt arg

*KL*

Usch ja,jag är så trött på vissa ridskolor och ridlärare!

Apatiska hästar utan energi som ridläraren manar att man ska slå och slå och slå, och "skapa" frambjudning. Särskilt denna häst jag talar om här kom till ridskolan som unghäst, och ser verkligen halvdöd ut nu:cry: Han är helt slö hela tiden och ligger mycket både i hagen och inne.
Jag undrar om han kan bli "normal" igen om han kommer till ett nytt ställe.

Och sen den dåligt tillpassade utrustningen! Visst, det handlar om ekonomi, men låt inte hästarna lida för det.

Och ridlärarna sen då. På med gummisnodd, på med gummisnodd.
Jaha, men jag vill gärna lära mig hur man får en häst att gå i form istället för att den har huvudet mellan frambenen. Snacka om en ridlärares okunskap!

Stort oengagemang bland ridlärare är också jobbigt. När de sitter på kontoret hela tiden istället för att hjälpa barnen som gör massa fel. Nä, fy fan. Jag blir så störd att jag kokar.
 
Sv: Välldigt arg

så gjorde ja också en gång när ja vart sur på min ponny när hon blåste upp sig så mkt att en 120 gjord inte gick upp på första hålet, vilket resulterade i att hon blåste upp sig ännu mer... ångrar mig nu och tycker verkligen inte att man ska lära ut sånt på en ridskola!!:mad:
 
Sv: Välldigt arg

Jag fick se det, hur en inte körde upp, men sparkade till hästen längre bak vid magen om och om igen. Jag sa ju inget då, var för liten och för mesig och litade på att det var så man skulle göra. Själv gjorde jag inte så. Jag skulle aldrig kunna göra så utan att få skuldkänslor, jag kör hellre med ett hål i taget och spänner något hål innan man sitter upp.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 332
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 122
Senast: Pratsch
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 236
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp