Bukefalos 28 år!

Välta vall

Sv: Välta vall

gylle skrev:
Nej nu :devil:

Skåningar kan visst prata ! Det heter välta även här nere, har aldrig hört någon som säger vältra, är nog Krypto som fått jord i öronen när hon hörde det första gången :angel: .

Så vi kan faktiskt visst de lika bra som er :p så de såååååå.....:D
*Skyndar till Gylles undsättning*
VÄLTA heter det för man gör det ju med en vält och inte en vältr. Sen håller jag som utvandrad Hälsing (sen 84) med om att det läggs till friskt här nere. Det är baler och sadlen och man hugger stycket och hö är lika med klöver....:confused:
 
Sv: Välta vall

Gisburne skrev:
Inget ont om skåningar, men nog händer det rätt ofta att de (ni?) lägger in både konsonanter och vokaler i orden, som inte finns där i den "rikssvenska" stavningen; Sadelen, tygelen, selasticka... Så att det heter vältra neråt landet och inte längre upp förvånar mig inte alls. Brukar bli så med dialekt.

Det där var väl inte riktat till mig va??;) ;)

Jag har inte gått på skånskakurs....

AM
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 432
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 309
Senast: Sel
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 163
Senast: mars
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp