Bukefalos 28 år!

Välta vall

fejko

Trådstartare
Jag sådde in en vall för två år sedan. Förra sommaren tog jag ensilage och jag ska göra det i år igen. Behöver vallen vältas eller behövs det något annat 'förarbete'?
 
Sv: Välta vall

Välta kor har jag hört talas om, men jag är ny på det här med jordbruk - vad gör man när man välter en vall? Plöjer eller? :D
 
Sv: Välta vall

:D :D

Näää..man har en stor järnrulle bakom traktorn för att trycka ner sorkhål och andra ojämnheter...


Grovt förklarat..

AM
 
Sv: Välta vall

Att välta vallen kan vara en god idé om du ska ta hösilage, minskar risken för jordinblandning.
 
Sv: Välta vall

Det heter vältra och inte välta!! Man gör det för att trycka ner rötterna på gräset efter tjälen bla. Det brukar man göra tidigt, här i Skåne är gräset redan 1 dm högt. Men det kanske är OK fortfarande.
 
Sv: Välta vall

Jag har då alltid hört välta.... Men det är väl egentligen viktigast på förstaårs-vallar?
 
Sv: Välta vall

Okej, tack! Tänkte att man kanske annars plockade upp hela vallen och ställde den på ända så att alla sorkar och kaninungar trillar ut i diket bredvid istället! :D
 
Sv: Välta vall

Inte här uppe - här heter det välta - med ringvält tex. Men ni i Skåneland hugger ju ert hö - så forsätt du vältra.....
 
Sv: Välta vall

Gnist skrev:
Här välter vi också våra nysådda lägdor :cool: ;)

Sökte faktist på Google om detta.

Tänkte om jag var korkad och insnöad bonde som inte kunde svenska..men jag borde ha begripit..
Skåningarna kan inte prata rätt!! :devil:

Man vältrar sig i pengar..
Man vältar i damm..


AM
 
Sv: Välta vall

Inget ont om skåningar, men nog händer det rätt ofta att de (ni?) lägger in både konsonanter och vokaler i orden, som inte finns där i den "rikssvenska" stavningen; Sadelen, tygelen, selasticka... Så att det heter vältra neråt landet och inte längre upp förvånar mig inte alls. Brukar bli så med dialekt.
 
Sv: Välta vall

Nej nu :devil:

Skåningar kan visst prata ! Det heter välta även här nere, har aldrig hört någon som säger vältra, är nog Krypto som fått jord i öronen när hon hörde det första gången :angel: .

Så vi kan faktiskt visst de lika bra som er :p så de såååååå.....:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Försöker igen då mitt förra inlägg tydligen inte var tillåtet. Kan dock inte ge den information jag behöver ge er för att ni ska förstå...
2
Svar
25
· Visningar
1 938
Senast: Twihard
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 463
Senast: sthu
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 338
Senast: Sel
·
Gnägg Verkar inte hitta någon GHS-tråd för i år, och jag hoppas att jag lägger den rätt! Nu är det inte många dagar kvar. Jag själv, precis...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 203
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp