Bukefalos 28 år!

Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

KL
Sawannas hingsföl Marvelous Mix
20130713_090626_resized_zpsf4722025.jpg

Mixen10timmargammal2_zps8a7dcd83.jpg

Nu får jag flytta över till föltråden.
Lycka till ni andra som är kvar!
 
Sv: Vänta föl 2013

kl
Idag dygn 322, juvret började växa för exakt 30 dagar sedan så kommer kolla henne varje timme i natt. Juvret var väldigt hårt nu på kvällen, dock ej spenarna, vilket det inte var igår. Tycker också magen har ändrat form, inte så tydligt men tillräckligt för att man ska se det.
Har slutat smörja juvret med salva som håller flugor och knott iväg nu eftersom fölet kan vara på väg, så nu är dom glada... :meh:
Nu går hon på kraftigare bete och det verkar uppskattas. :)
Lite bilder från idag:







 
Sv: Vänta föl 2013

Idag på morgonen kl 04.05 föddes en liten brun hingst helt utan några vita tecken:love:
1017538_10151741664545090_1925204624_n.jpg

Allt gick bra, så äntligen är årets fölvakande slut:)
Grattis bigganl till din gosse!
Och lycka till ni andra som fortfarande väntar, ni ser ut att vara mycket nära nu! Földans till er:
:banana::bump::banana::bump::banana:
 
Sv: Vänta föl 2013

Carrowgirl: Grattis!
Här händer inte mycket:(
Men hoppet är ju det sista som försvinner :)
så i natt kanske;)
 
Sv: Vänta föl 2013

Oj vilket juver! Hoppas din fölar snart så du slipper vänta så länge som vi andra gjort :)


CarroCowgirl: Grattis! Hur gick allt till? Alltså, hur betedde hon sig innan och vilka tecken visade hon? Riktigt stilig kille!


Jag tror inte att vi kommer att få något inatt.
Däremot har den lilla juverhalvan växt och är så gott som lika stor som den andra, den är dock mycket mjukare.



Hur många är vi som är kvar nu?
 
Sv: Vänta föl 2013

Jag är kvar...!

Dygn 324 idag och Loppan har från och med inatt börjat sova inne.

Det har varit väldans många bruna hingstar här inne nu..
Stämmer det på den där mån-teorin??
När vänder det och blir ston igen...???
 
Sv: Vänta föl 2013

Å jag är fortfarande kvar:( Suck....
I dag dygn 347.

I natt låg hon och sov helt utslagen i över en halvtimme så jag var så säker på att Nu är det på G, men inte da :) hon reste på sig och skaka av sig halmen
å börja äta. Tror på allvar att jag håller på å bli tokig av så här lite sömn.

Men som sagt i dag är en ny dag:)
 
Sv: Vänta föl 2013

kl
Mitt sto låg också och flåsade/andades tungt i natt i 1½ timme, men sen reste hon sig och gick iväg och betade... Juvret mjuknade också runt 23.

rebeckasff:
Enligt månteorin ska mitt föl bli hingst, kan dock inte tyda teorin själv, och våra har ju nästan samma datum (mitt sto på dygn 323 idag).
 
Sv: Vänta föl 2013

Haha, jag tror månteorin spruckit ett antal gånger i år redan, så strunta i den du och fortsätt hoppas på ditt lilla sto. :D Teorin stämde på mig och en del andra men inte på alla,, så jag tror nog hellre på slumpen än månen. ;)
 
Sv: Vänta föl 2013

Någon som har testat pendla?

Jag har gjort det flera gånger på min tant och det visar att det ska bli ett sto :D
Håller tummarna att det stämmer!

Idag fick jag halma upp i boxen så nu står Ella inne helt själv i stallet. Hon var väldigt orolig och stod i kors med bakbenen samtidigt som hon tryckte ett av benen upp mot magen.
Tempen är lite lägre än vanligt och juvret samt "mjölkkanalerna" är större.

Så här såg hon ut imorse.
img_20130715_071241_51e3baebddf2b35f1206a8e3.jpg


Hoppas bilden kom med. Sitter och skriver från mobilen :p
 
Sv: Vänta föl 2013

Månteorin stämde i mitt fall, men det kan ju vara en slump förstås. Om jag hade fått välja så hade jag valt ett sto, men jag har kallat magen för han hela tiden. det har känts så, så när det visade sig vara en hingst kändes det helt självklart. :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Haha, månteorin kanske stämmer för mig med då, för jag har också kallat magen "han" hela tiden och månteorin säger ju hingst;)

Är dock väldigt glad vare sig det blir sto elr hingst, bara fölet är piggt och friskt och mamman likaså:)
 
Sv: Vänta föl 2013

Inte kom det något föl idag.

Ella var otroligt lugn så fort hon kom in i stallet (normalt sett brukar hon skrika efter kompisen) och satte igång att äta halmen.
Efter några timmar hade hon fått nog och stod och skrek hysteriskt och ville ut till kompisen vilket hon såklart fick.
Juvret har blivit ännu större nu och det börjar fyllas på bakåt.
Vet inte om jag inbillade mig, men det såg ut som att magen åkt ner mer.

Jag vet inte vad jag ska gå efter för tecken mer..
Mjölken(vit) finns redan, juvret är ok-stort och bäckenbanden är släppta.
Jag kan väl nästan bara "leta" efter förändringar i beteendet för att se när det börjar närma sig?

Hur går det för alla er nu? Börjar det närma sig?
 
Sv: Vänta föl 2013

Den här teorin om vilket kön man kommer
få hur funkar den? Min ins. den 2 aug, vilket
kön ska det bli då?
Jag ligger numera i stallet :( får inte kamera helvetet
å fungera. Men det är rätt så mysigt ;)

Donnan har det jobbigt just nu stampar å slår med
Svansen mest hela tiden :)
Heja Heja :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Haha, månteorin kanske stämmer för mig med då, för jag har också kallat magen "han" hela tiden och månteorin säger ju hingst;)

Är dock väldigt glad vare sig det blir sto elr hingst, bara fölet är piggt och friskt och mamman likaså:)
Ja så känner jag också. :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Jag har tyvärr inte någon refraktometer. Tänkte att jag skulle beställa en, men det känns otroligt onödigt då jag bara kommer använda den i år eftersom jag inte alls håller på med avel.
Vet inte om de finns att hyra någonstans eller om jag kanske ska köpa kalkstickor istället?
Vad jag förstått så är kalkstickorna inget att lita på (??) och frågan är om de går att "använda" eftersom hon redan har vit mjölk...

Om det finns någon i Ö-götland som har en som skulle kunna tänka sig att låna/hyra ut sin så vore jag väldigt tacksam :)
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 159
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: Gunnar
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 194
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp