Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Då får man hänvisa begäran att titta i fölistråden;)

Till er alla, att jag bökar så här är förstås för att trådarna inte ska blandas ihop. Det har hänt tidigare att denna tråd bombarderats av fölbilder vilket ju är fel eftersom de har sin plats i en annan tråd. Fråga inte efter fölbilder här!

Görel moderator
 
Sv: Vänta föl 2013

solstaden Karlstad finns jag i så inte så nära tyvärr... Synd! För mig blev årets vaknätter enl följande
Sto 1 refvärde 22 på em ref värde 24 kl 21 jag åkte ut för att stanna över natten vid midnatt kl 00.30 började fölningen...:D:D

sto två refvärde 25 vakade en natt hon stod med helt vit och droppande mjölk dessa dagar dock blev det jättekallt den natten jag trodde hon skulle föla ( nollgradigt i juni!!) så helt övertygad om att hon knep ett extra dygn för det:p fölade sedan kl 19 dagen efter....

sto tre 2 vaknätter ref värde 22 första natten, trodde nog att hon kunde gå ett dygn till men ville inte chansa:D nästa natt kom fölet kl 4 på morgonen refvärde över taket ( 30+) så tycker nog jag haft bra hjälp av denna refraktometer!
Förra året var det 1 resp 2 vaknätter på de två föl jag fick då, har använt denna i 5 år och avgudar min Reff!!!

Sammanfattningsvist: Börjar vaka på refvärden över 23... över 25 i vörde= oftast föl inom 6-18 tim...
 
Sv: Vänta föl 2013

Grattis till er som äntligen fått era föl - oavsett kön!

Ibiza: jag håller verkligen tummarna för att det är en krabat där inne och att din väntan snart ska vara över.

Jag är så gott som säker på att min tant var skendräktig för hon har gått från rejäl "fölmage" och svullet juver till sitt normala jag igen de senaste veckorna. Har dock inte brunstat om igen. Troligen har hon resorberat eller kastat tidigt i dräktigheten. Jag har därför inga förhoppningar om att mitt drömföl ska titta ut i sommar utan får nöja mig med det underbara stoföl vi fick för ungefär en månad sedan.

Jag lämnar nu tråden och återkommer om det visar sig att jag har fel och tanten lurat mig i alla fall ;).
 
Sv: Vänta föl 2013

Hur går det för er som är kvar ;)

Hos oss är det som vanligt, droppande vit mjölk och mycket trött. Kan säga att matte är mycket trött också ;)

Fortsätter och vakar som förut, man vet ju aldrig. Men jag tror nog att hon är så skendräktig som man bara kan bli.

Väntar med spänning på Vet. nya utlåtande i slutet av veckan.

Just nu tycker jag bara synd om henne om hon skulle vara så här skendräktig, stackarn:)
 
Sv: Vänta föl 2013

Är det bara du och jag kvar nu ibiza? :(


Här är det som vanligt också.
Hon har inga mer tecken alls och står helst bara inne i ligghallen nu när det är så varmt.
Allt bete är bränt så nu måste jag åka och köpa kraftfoder igen...

Nu har hon iallfall, som minst, passerat 300. mellan 300-377 är vi på nu ;)
Det är så himla trevligt att vänta!

Här är några bilder från igår

elahosida2107_51ed30ed9606ee644dac2ffa.jpg

Hon har kliat bort det mesta av manen och svansen nu. Hon har haft klåda över hela kroppen sedan mars... Vet inte om det har med fölis rörelser att göra?

juverbakifran2107_51ed3142e087c31214e6191b.jpg


Här börjar det hända grejer, i sakta takt....
 
Sv: Vänta föl 2013

Är det bara du och jag kvar nu ibiza? :(

Jag är kvar också :)
330 dygn idag= BF, börjar bli spännande nu, speciellt eftersom hon hade en (extremt liten, men synlig iaf) vaxpropp på ena spenen kl 01 idag och senare på morgonen väldigt små vaxproppar på båda.
Nu är de dock borta och eftersom här är så extremt mycket flugor så gissar jag på att de åt upp dom :meh:
Ljuvret är spänt och spenarna har börjat fyllas så inatt kanske :bow:
Hoppas bara allt går bra, börjar bli lite smånojig...
 
Sv: Vänta föl 2013

Opra: Jag är så nyfiken har det kommit någon liten sötnos?

Yukkan: Min donna har heller inge tagel kvar i svansen :( hon kliar sig konstant.
Kliar sig även under halsen av någon konstig anledning. Undrar också vad detta beror på?

Igår när jag tog in donnan så hade det läckt mjölk ner på bakbenen, stackarn. Det var fullt med flugor som tyckte det var riktigt smaskigt.
Bäckenbanden börjar bli slappa igen och magen har ändrat form, kanske bara inbillning.
Kan dom verkligen vara så här skendräktiga?
Vill bara veta är hon med föl eller inte.
 
Sv: Vänta föl 2013

Nej, satt ute intill hagen, som på natten är väldigt liten, hela natten. Öronen på helspänn och en gång var det ganska nära för hon la sig ner och stönade i varje andetag samt "gnydde" högljutt ibland under ca en timme. Aldrig hört ett sånt läte innan.
Men de riktiga vaxpropparna kom inatt (ca kl 1) så nu hoppas jag på föl inom 24 h :)

Ibiza: Hoppas din är dräktig, skulle själv tyckt det var hemskt att vänta så länge utan anledning, verkar ju vara väldigt äkta iaf tycker man.
 
Sv: Vänta föl 2013

Nu har HAN kommit :)
Klockan 00.40. En liten Snorp med bläs.
Allt gick jätte fort. Tror fortfarande inte det
att det är sant;)
Jag är helt euforisk. Kan inte sluta å titta
på detta lilla underverk:)
Jag var hu helt hundra på att hon va skendräktig.
Vilken tur att jag hade fel :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Grattis! :)

kl
Nu har stoet haft vaxproppar (trillar av och ersätts till och från) i 2½ dygn och jag har varit uppe två dygn och kollat på henne hela tiden.
I natt låg hon inte ner, hon gick väldigt bredbent ett tag (slutade kl 5, kissade två gånger väldigt tätt inpå, men så mycket mer hände inte.:(

Hoppas nu att det händer något i natt, tycker det är dags för det nu.
 
Sv: Vänta föl 2013

Grattis!!! Äntligen var det eran tur :D
När du har tid så får du gärna berätta hur allt gick till.

Här har det inte hänt något mer förutom mycket rumpklining och idag är hon mer röd "där bak". Idag har hon legat ner mitt på dagen men annars står hon bara och ser apatisk ut... Spenarna är svullna men juvret är fortfarande litet.

Håller tummarna för att mitt och Opras föl kommer snarast!
Jag kommer väl bli sist kvar här vad jag förstått ;)
 
Sv: Vänta föl 2013

jag dyker in här då också=)

Våran tös har i dag gått 323 dagar.. å ännu händer inte så mkt.. juvret fylls sakta på å hon e tung som attan..
Bilder kommer sen..
 
Sv: Vänta föl 2013

Välkommen!
Skönt att det kom en till nu när jag snart blir ensam kvar här :)
Vad är för föl du väntar?
 
Sv: Vänta föl 2013

Välkommen!
Skönt att det kom en till nu när jag snart blir ensam kvar här :)
Vad är för föl du väntar?

Det är mitt nyinköpta islandssto som ska ha =)
Köpte henne inkl blivande fölet för 1 vecka sedan..
Vi har inte haft föl på gården på 2 år nu å de har vatt såååå tomt ;/
Men snart så e de dags igen.. Nästa år blir de 3 föl förhoppningsvis =)
 
Sv: Vänta föl 2013

Haha, ja, jag har vakat i snart 6 månader till och från.
Hoppas verkligen inte att hon är skendräktig för då spricker en del i min planering då den inhyrda hästen ska flytta och jag har verkligen inte lust att köpa mig en ny häst...
Tycker att magen ser lite slankare ut på något konstigt vis, men är inte större neråt.

Misen: Vad roligt! Så detta blir stoets första föl hos dig. Har du haft många föl tidigare?
Jag är nybörjare och nojar inför det mesta. Detta är mitt stos första (tror jag) och det gör mig bara mer nojig... :mad:
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 090
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: ameo
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
770
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp