Vänta föl 2013

Sv: Vänta föl 2013

Tack för alla Grattis önskningar :)
Som dom flesta vet så trodde jag ju att hon var kraftigt skendräktig, tänk så fel man hade.

På dagen betedde hon sig som hon brukade, det ända vi märkte var att hon var fruktansvärt aggressiv mot dom andra hästarna, så dom fick sig ett tjuv nyp om dom kom för nära. Och detta sto är den snällaste man kan tänka sig i vanliga fall. Så det var tecknet.
Mjölken har ju runnit till och från i en månads tid, så det kunde vi inte går på. Skillnaden nu var att det slutade inte när hon rörde på sig.

Tog in henne runt halv 9 och då var hon som vanligt. Vid 11 började hon bli lite rastlös men det har hon varit många kvällar ;)
Vid 12 började jag ana ugglor i mossen. Hon gick som i cirklar i boxen, och den blev bara mindre och mindre.
Vid halv ett la hon sig ner och naturligtvis med rumpan åt andra hållet så jag såg ingenting. Gick in i stallet och öppnade boxdörren å då var det ett ben ute.
Trodde jag skulle svimma ;)
Ringde till stall ägaren så hon var där på 4 minuter. När hon kom var han redan ute. Jag var ju vid det här laget säker på att den var död.
Men det var han inte :) hon låg kvar i ca en kvart och sen reste hon sig upp. Efterbörden kom jätte snabbt, tog inte mer än 30 minuter så var den ute. Pusst.

Han var uppe på benen efter en timme och började dia strax efter det så allt gick bara så himla bra. Och Princessan är underbar som mamma.
Jag kan fortfarande inte fatta att han har kommit :) Det känns som en dröm. Jag har svårt å slita mig ifrån dom.

Jag hoppas innerligt att alla Ni andra också kommer få uppleva detta. Det har varit en jobbig sommar men helt klart värt det.
ska försöka lägga in någon bild :)
Lycka till alla Ni andra jag kommer fortsätta följa er.
Kramiz
 
Sv: Vänta föl 2013

Haha, ja, jag har vakat i snart 6 månader till och från.
Hoppas verkligen inte att hon är skendräktig för då spricker en del i min planering då den inhyrda hästen ska flytta och jag har verkligen inte lust att köpa mig en ny häst...
Tycker att magen ser lite slankare ut på något konstigt vis, men är inte större neråt.

Misen: Vad roligt! Så detta blir stoets första föl hos dig. Har du haft många föl tidigare?
Jag är nybörjare och nojar inför det mesta. Detta är mitt stos första (tror jag) och det gör mig bara mer nojig... :mad:

Ja de e stoets första föl men hon kommer ej föla hemma utan kommer föla hos förra ägaren eftersom de bara e nåhgra dagar kvar. känns inte så snällt å flytta henne då.. men förra ägaren ringer direkt nä nått händer...

Ja vi har haft ett x antal föl. Detta e dock vårat första islandsföl =)
 
Sv: Vänta föl 2013

Jaha..de va inte länge jag blev i denna tråden. i natt föddes vårat lilla sto föl =) vi e sååå glada =)
 
Sv: Vänta föl 2013

kl
Börjar kännas ganska tomt här inne nu, är du fortfarande kvar Yukkan?

Själv börjar jag snart tro att fölet inte tänker komma förrän till jul, om ens då...:(
Har vakat ute i en vecka nu varje natt... Hon har inte legat ner alls, bara stått och ätit hö, utan att tänka på någon fölning. Haft vaxproppar då o då, mjölk har droppat på benen (grumligt färgad, typ ljusgrått vatten).
Idag är det dygn 337.

Bild tagen för 10 dgr sedan, till vänster hennes bästa vän, kallblodstravarsto, som dock inte är lika vänlig mot henne:meh:

 
Sv: Vänta föl 2013

Grattis grattis!

Ibiza: Jag är så himla glad för din skull! Hoppas allt går väl nu när fölis tittat ut :)

Här har det inte hänt mer och jag är tröött... Jag inbillar(??) mig att magen blivit slankare över revbenen och att den inte är lika rund åt sidorna.

Idag hade juvret en konstig form. Såg ut som det dragits upp och spenarna hänger rakt ner och se uttöjda ut fast ändå svullna. Mjölken rann igår både när hon rörde sig och när hon stod still.
Vulvan är lång och svullen med en mörkrosa ton.

Kan det vara så att hon är skendräktig?

När "vänder" sig magen?


Funderar på att ta ut vet igen så hon får rektalisera.
Jag orkar verkligen inte vänta mer :(
 
Sv: Vänta föl 2013

Om hon är så långt gången så hon läcker vit mjölk så hade jag tagit ut vet.för då kan inte ens den sämsta vetten misslyckas med att känna den ungen.
Sen kan du sova!
 
Sv: Vänta föl 2013

Yukkan:
Jag förstår att du är trööött;)
Ta ut vet. och be honom/henne kolla.
Vet att tröttheten kan göra så man får alla
möjliga konstiga tankar i huvudet.
Tror inte att hon är skendräktig efter allt
du har beskrivit :) även om vet kommer och
Och inte känner fölet så kan det tydligen ligga så
djup så dom inte kan känna det, vet av egen
erfarenhet :) så ge inte upp hoppet.

Våran lilleman växer så det knakar :)
Mamma häst tar hand om sin son på bästa sätt:)
 
Sv: Vänta föl 2013

Tyvärr inget föl än...

Idag är juvret dubbelt så stort och la svansen på ryggen när hon kissade(vilket aldrig hänt tidigare).
Skulle inte förvåna mig om hon fölar i helgen när jag är som mest stressad... :(
 
Sv: Vänta föl 2013

Kl
Inatt kl 01.15 kom min stora hingst :love: Fick dras ut eftersom han var så stor. Stoet tyckte det var väldigt jobbigt så hon låg ner två tre timmar efteråt. Vi hade ju tagit tillvara på råmjölk som läckt tidigare så fölet har använt nappflaska hela dagen men kommer nog snart hitta spenarna, just nu har han dom i munnen ca 10 s i sträck ibland. Både sto o föl har hämtat sig.
Det blev en fux (mamma fux, pappa skimmel) med 4 strumpor o skjuten stjärn. En väldigt pratglad och pigg gosse som redan övar galoppfattningar och bocksprång :)

Får se när jag kan posta bild i föltråden, mitt internet är väldigt opålitligt just nu...

Och lycka till Yukkan, hoppas din väntan är över snart :)
 
Sv: Vänta föl 2013

Grattis grattis! Jag är inte alls avundsjuk ;)


Hoppas iallafall att någon stannar kvar och håller mig lite sällskap... Börjar bli smått hysterisk :banghead:
 
Sv: Vänta föl 2013

Jag är en sån som går in varje dag (utan att skriva) och hoppas på att väntan ska vara över för dig! Det finns säkert fler, men här har du en som håller tummarna för er iaf! :D
 
Sv: Vänta föl 2013

Kul att se att ni alla väntar med mig! :)

Jag inte skrivit på ett tag då det faktiskt inte hänt något intressant... Tills nu.

I förrgår så märkte jag att juvret växt mer men under natten gick det tillbaka. Igår var juvret ännu större och idag har det växt ordentligt och spenarna börjar fyllas på.

Hon är lång, svullen och mörk "där bak" och hon har även blivit mjukare på baken.

Igår droppade mjölken och nu på kvällen var bakbenen blöta med mjölk.
Håller tummarna att det kommer föl innan helgen!

Hon har som minst gått 315 dagar och som mest ~400 dagar.

Till Pontevecchio: Vi har varken rektaliserat eller kollat med UL. Jag använde mig av ett så kallat weefoal 120 i slutet av januari och hade distriktsvet. ute för en månad sedan som kollade på magen/bäckenbanden. H*n var övertygad om att det var en liten fölis där inne! Hoppas verkligen att h*n har rätt!


dsc_0167_2_520162daddf2b33632be7079.jpg


juverbakifran_0608_520165ab9606ee75eb2e05eb.jpg


06082013_5201641c9606ee75eb2e05a1.jpg


Idag börjar jag hårdvaka!
 

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 086
Senast: Karro-Lina
·
  • Artikel
Hästnyheter Anki Karlsson på Lindstud har fött upp hästar för dressyr, hoppning och fälttävlan sedan 90-talet och i år väntar hon inte mindre än 15...
Svar
0
· Visningar
189
Senast: Gunnar
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
3
· Visningar
691
Senast: ameo
·
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
770
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp