Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Tja.. inte vet jag...

Du vet -jag är färsk på detta med avel. Fick lite hjälp ett par sidor längre bak av de som kan räkna bättre än jag.
Dock har jag läst i böcker att dräktighetstiden är 330 dygn å sen har du ju lite plus och minus..

Så jag skriver dygnen, mest för att det är roligt tycker jag :)

mvh Eva *dag 334*
 
Sv: Väntans tider

Hej Eva!

Hur går det??? Inget föl?? Kniper hon än?? Jag måste haft väldens tur... Med tanke på att jag inte behövde vaka en enda natt :rofl:

Så det kan gå väldigt fort oxå tro mig :angel:

Håller tummarna för att ALLA NI som går och väntar på era nykomlingar, inte ska behöva vänta och vaka allt för länge...

Kom igen och föla nu!!! :bow:

//Kexet.
 
Sv: Väntans tider

Hej
Jag behövde inte vaka något heller.
Hon fölade på dag 333 ute i hagen kl 9 morgonen. Sol och underbar dag.
 
Sv: Väntans tider

Jo,jag har också läst nånstans 330 dygn,likaväl som jag oftare läst 11 månader.Och det är ju där det "brister" och försvinner 5 dagar.. ;)
Och då egentligen logiskt sätt,så borde man inte vara på övertid/undertid om man är mellan 330-335 dgr? :crazy:
 
Sv: Väntans tider

Skall nu ge mig på en gissning. Antar att det har att göra med att alla månader inte har samma antal dagar.

Om man tar 30*11=330 dagar
Men räknar du så här och avrundar 365/12*11=335
För en månad är i medel 30.4 dagar inte 30

Så med andra ord så borde 11 månader = 335 dagar mer exakt.

Låter detta som en vettig förklaring?

Jag räknar dagar helt enkelt därför att det är roligare.

Hälsningar

Tora vars flicka fortfarande är på dag 302 (tiden går långsamt ibland)
 
Sv: Väntans tider

Rotterö skrev:
Hej
Jag behövde inte vaka något heller.
Hon fölade på dag 333 ute i hagen kl 9 morgonen. Sol och underbar dag.

Fick du vara med??

Sannolikehten att jag skulle få vara med var väldigt liten då stallet mitt sto står i ligger 7 km bort. Så jag hade ställt in mig att jag inte skulle få se det... :cry: Men jag hade sån TUR att jag var i stallet just när vattnet gick och sen kom fölet :banana: fort gick det :rofl:

Men det var en upplevelse som inte går att beskriva (första gången för mig,,..)

Fölet kom exakt på dygn 330. :banana:

//väldens lyckligaste Kexet :rofl:
 
Sv: Väntans tider

Tråden har blivit så lång så jag låser den. En ny "väntans tider"-tråd del 2 är startad, fortsätt gärna där!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
28
· Visningar
952
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 179
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 358
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 848

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp