Väntans tider

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Väntans tider

Tja, kanske jag får före dig.. Men man vet aldrig..

Jag hoppas vi får inatt båda två, fast här hos mig känns det inte som att hon tänker släppa till.
Förvisso hade hon en kådaplupp på ena juvret idag när jag kom hem och hon var lika tjurig på att jag skulle få ta på magen och juvret ikväll som hon varit de två senaste kvällarna.
Hon kniper, märra!

Att göra en Hera är ingen hit. Värsta Bukedramat... Heras häst behagade inte föla utan hon väntade och väntade och väntade. Jättemånga var tvugna att kasta sig in på Buke varje morgon för att se om Heras häst äntligen hade fölat -men icke! Hon höll sig..
Läs här tidigare i tråden.
Dramat upplöstes äntligen när Heras häst behagade föla på dag 375!

Vare sig du eller jag vill göra en Hera = vänta i 375 dagar.....

Kör en riktig rysare!

mvh Eva *flinar, dag 333*
 
Sv: Väntans tider

Dag 340.
Jäkla häst till att knipa då!!!
Var ju där sent som attans häromdagen och då var hon jättesvullen i baken. Trodde verkligen att "nu är det nära" Sedan har det gått ner igen. Är lite blod ibland bara.
Igår när jag kom dit hade hon lättmjölk i höger spene, men när jag åkte var det genomskinligt igen... Idag var det lite mjölk i det igen, fast bara i det högra!
Men hon verkar hur lugn som heslt och hon äter som en... häst!
Ska nog longera henne imorrn så hon sätter fart på det där! Semestern börjar på lör och då vill jag ha ett föl att sysselsätta mig med!!!

*suck*

/Malin
 
Sv: Väntans tider

*knapplån*

Nu är det dax för mig också att ansluta till denna tråd... :)
Fullblodsdamen är i närheten av fölning, kanske blir det i natt, men troligen väntar hon lite till... (dag 328, tror jag)

Och på tal om nåt helt annat:
Tycker NI att jag ska låsa denna tråd och skapa en "väntans tider del 2"? (med länk till denna, för dem som orkar plöja igenom. :p)

Var det, för övrigt, bra med en samlad väntans tider-tråd? Berätta gärna vad ni anser!
 
Senast ändrad:
Sv: Väntans tider

Hej Eva!

Hovdam som är inne från andra sidan och kollar hur det går för ditt sto och dej. Hur ser det ut - juver, beteende etc? Hänt något på sistone? När det väl var dags var det väldigt tydligt för mitt sto. Tog in henne och genast så slängde hon sig kraftigt mot boxväggen, tryckte upp rumpan mot en annan vägg och var väldigt orolig. Det såg ut som det var påväg vilken minut som helst. Sladdade iväg på två hjul till grannen och hämtade gyllengul-jul-halm. Vad hände?...inget, men kl 04.00 samma natt väckte föllarmet mej! Japp, en halvtimme senare var jag "mormor" till ett bedårande stoföl!

Så, hur ser det ut för din märr? Min var slapp i bäckenbanden och droppade "lättmjölk" i en vecka. Tur jag inte gick på den lätta! ;) Men så hade hon lurat mej några gånger tidigare. Men totalt sov jag i stallet 5 nätter. Först en söndagnatt när hon var orolig och "krystade" - alldeles för tidigt men jag ville vara där om något skulle gå åt skogen. En vecka senare - söndag - samma sak, ytterligare en vecka senare (fredag & lördag natt) stannade jag i stallet; börjat droppa och beteendet var inte som vanligt. Torsdagen efter var det tydligt dags att vara kvar - fredag morgon 04.35 var hon där - min lilla guldklimp! :D

Så, Eva, jag tror ditt sto tydligt kommer att visa dej när det är dags! Mitt ville i alla fall inte att jag skulle gå ifrån henne. Hon ville tydligt att jag skulle vara där (förstföderska). Och som sagt - väldigt orolig!

Lycka till! Hoppas vi "ses" i andra tråden snart!
 
Sv: Väntans tider

Ja lås den, man orkar knappt hänga med längre när man inte har koll på vilka inlägg man läst och inte...Lås den längst upp och låt den ligga kvar där, det är roligt att läsa i efterhand, och så kan man snabbt och lätt kika tillbaks när man undrar hur det har gått för någon! Jättebra med en samlad tråd om allting som rör våra kära ston och alla nervösa mattar och hussar!!

Börja del 2 med ett upprop över vilka som är kvar. jag har tappat kontrollen för längesedan!!
 
Sv: Väntans tider

Ameo! Ja, det var en mycket bra tråd! Kändes bra att veta att man kan gå in här och "vädra" lite. Ibland kan man ju lätt bli insugen i "föl-världen" och då är det bra att veta att man kan vända sig hit - till likasinnade. Har jobbat i rena avelsstall (även om det var länge sedan nu, ursh jag börjar bli till åren) men det är verkligen något annat med det egna!

Om man får önska lite skulle jag vilja ha en tråd/plats där alla årets avkommor fanns på bild och med stam. Förslagsvis en plats någon moderator redigerade allt och bara visade årets föl (inkl stam).

Nu ska jag sova mycket gott! Min fölis är en pigg-piggelina (en vecka gammal fredag arla morgon) och jag tror jag kan slappna av något i alla fall.

En uppmaning till er i "väntans tider - tråden";
Be era märrar att klämma ur sig fölen nu! Vi andra är nyfikna! ;)
 
Sv: Väntans tider

*lånar knapp*

Ameo>Ett mkt bra förslag! För nu börjar det bli tunggrott..

Mina ston visar än så länge inga tecken och jag hoppas att fbl'sdamen väntar i 3 dgreftre beräknad tid för då börjar min semester. ;)
Mkt stånk och stön just nu,men mer än så är det inte på mina damer i allafall.
Bägge två har visserligen börjat fylla juvren och fbl'et har haft en yttepytte liten kristall på ena spenen igen,men osm sagt,inget annat.
Ärligt så har jag inte börjat vaka än,känns inte sååå nära än,trots 10 dgr och 25 dgr kvar till uträknade datum.. ;)

Länk till bilder tagna i förrgår på damerna..
http://photobucket.com/albums/y13/mirmik/
 
Sv: Väntans tider

Hoj Hovdam,

Fint för att du tittar in och ser hur det går för oss :)

Jo, jag tror att hon kommer att visa tydligt. Vi är väldigt tajta min häst och jag, hon snackar med mig nästan varje dag (låter knäppt men det är faktiskt så).
Vi bråkar ibland då hon har en egen vilja av format men när det gäller så är hon kanon. Skulle hon inte vara dräktig så skulle jag typ kunna sitta upp på henne nu och rida härifrån till Göteborg i bara grimman. Vi skulle sova ihop och hela köret.. Ofta behöver jag bara tänka i ridningen så gör hon och hon kommer vanligen i galopp till grinden när jag kommer.. såna grejjer.

Nog om det. Jag har vakat fem nätter. Dom tillfällena var sådana så jag trodde det var dax och hon var ovanligt mammig, men icke.
Annars har hon Släppt bäckenbanden helt. Satt fullt juver. Har små kristaller på spenarna sedan 3 dygn. Grumligt, gulaktigt droppar det på benen.
Slemproppen gick för 14 dagar sedan och sedan dess har hon av och till haft lite koagulerat blod i murvan som är slapp och svullen.
Står lite som i kolikställning, med benen brett isär, varvar med att vanka oroligt.

Jag är helt på det klara med att hon är klar för fölning men att hon kniper.
Fast det är väl som när man själv väntade barn första gången.. Trodde att det var på G flera gånger tills den dagen det verkligen var dags, då visste jag det direkt, att nu är det dagen D.


Vilket fall, nu är vi nåra som behöver hjälp att sparka våra ston i baken. Jag, Kitara, Zini, Molekyl och DINA är dom som väntar på övertid (kanske oxå någon doldis någonstans som inte jag vet om...)

mvh Eva *dag 334*
 
Senast ändrad:
Sv: Väntans tider

Hej allesammans! Vi väntar på i godan ro här oxå... Idag är det dag 315, när jag tittade tillbaks såg jag att hon hade gått 342 dagar med första fölet, och hon gick 327 dagar när hon väntade tvillingar! Så hon njuter av gröngräset så länge, tids nog blir det andra bestyr :bump: Juvret är stort och spänt, magen likaså men hon är torr och fin i alla benen. Fast hon har tappat en framsko, och hon blir sååå ömfotad då...

Ameo, jag tycker det här är en jättebra tråd! Kul att få ta del av andras kunskap och erfarenheter i detta med ston och fölningar, för min del spelar det ingen roll att det är mycket att plöja igenom.

Lycka till allihop! Och GRATTIS till er som har fått föl!! :)
 
Sv: Väntans tider

Välkommen in i tråden Ameo!

Jag tycker det har varit en jättebra ide med en samlad tråd så det är bara att göra en även nästa år!
Fast den är ju lång så det kanske är en god ide att göra del 2 och låsa denna.

amkm,
Tack för att du frågar men här har det inte hänt ett jota... *får dilerium på henne snart* Tror jag får skälla lite på henne, det som inte funkar brukar börja funka när jag blir arg på henne..
Jag gillar Tjock-Puckan, hon är verkligen tjock och goo :)

mvh Eva *dag 334*
 
Sv: Väntans tider

Rox,
Har du din skodd nu när hon är högdräktig? Kommer du att ha det sedan oxå? Typ när fölet kommer?
Särskild anledning förutom ömfotad?

Jag skodde av min mycket ömfotade häst redan när jag ställde den på vintervila i höstas och hon är inte särskilt ömfotad längre. Tre anledningar till att jag valde att sko av.
1. Lite trånga hovar fram, medicinen = barfotagång eller flappskor.
2. Oekonomiskt att sko, då jag visste att jag inte skulle rida i någon större omfattning.
3. Orolig att hon ev skall skada fölet när det kommer.

Hur gör ni andra?

mvh Eva *nyfiken, på dag 334*
 
Sv: Väntans tider

Javisst är TjockisPuckan för go..Och 25 dgr kvar.. :crazy:

Vad gäller skor eller inte,så går Puckan barfota sen dryga 4 veckor tillbaka,men så har hon mkt mkt bra hovkvalitet också.
Cia var barfota nu när jag köpte henne,men eftersom vi har så himla stora hagar så funkade det helt enkelt inte,hon blev alldeles för ömfotad och slet ner framfötterna så det är ett under att hovis fick på ett par framskor.
Jag tänker rycka de inför närstående fölning,när jag tror att näe,nu är det dags..men tills dess får hovarna "vila lite" från slitaget..
 
Sv: Väntans tider

Inget föl inatt heller.... men svullen och stor.... :p
Men det bästa är ju att hon fölar ikväll så man har hela helgen ledig sen. men man ska nog inte önska förmycket, hon kan ju knipa ett tag till om hon vill... :devil:
 
Sv: Väntans tider

Min gamla Bella går på övertid! Hon har kommit till dygn 340 nu (tror jag) :o och har börjat fylla juvret mer och mer. Hon vill fortfarande ha
det sistkomna fölungen till sin så hon står nu i egen hage och surar :devil: Bella är nu 22 år och vi håller ganska ordentlig koll på henne men har inte börjat vaka ännu.
Här näst så kommer B.B nere på Öland så henne slipper jag vaka på och sen är det Cigridh i slutet av juni.
 
Sv: Väntans tider

Det är nog en bra idé att dela upp tråden nu när "våg två" av fölisar är på väg. Känns som om tråden skulle kunna bli mer aktuell på något sätt då. Får en känsla som om man hamnar sist i ledet, lite utanför på något sätt (säkert en helt omotiverad känsla).
Är det här den tråden med mest inlägg? Kanske blir (är) detta en rekordtråd. Någon som kanske vet?

Sen till något helt annat. Jag bara älskar den underbara söta dansande flodhästen som du har som avatar (heter det så?) :love:

Hälsningar från Tora vars lilla flicka är på dag 302.
 
Sv: Väntans tider

Eva_]Rox,
Har du din skodd nu när hon är högdräktig? Kommer du att ha det sedan oxå? Typ när fölet kommer? Särskild anledning förutom ömfotad?
[/I]

Hej Eva!
Jag har inga skor på när dom fölar/har fölat eftersom risken för skador på fölet ökar då... mitt sto kliver då rakt över sina föl ibland :crazy: Men jag vill kunna motionera henne (gå promenader) hela tiden fram till fölningen, och hon kan knappt gå utan skor (vi har bara grusvägar hemma).
Men jag tar av skorna själv (min hovslagare är inte den typen som kommer direkt när man ringer...) när jag ser att det är dags... typ vid vaxproppar - vit mjölk. (om jag hinner förstårs, men hitills har det gått bra...)

Trevlig helg till alla från oss, dag 315
 
Sv: Väntans tider

Åhh Förlåt! Då har jag missat dig ... piinsamt!

Då är det alltså Welsh, Eva (jag själv), Kitara, Zini, Molekyl och DINA är dom som väntar på övertid.

Med hopp om föl för oss och en trevlig helg till alla "övertidsväntare" likaväl som "andra vågen fölisarna"

mvh Eva *dag 334*
 
Sv: Väntans tider

Tora, välkommen till tråden!
(Och som en passus tycker jag inte att du skall känna dig utanför, när du varit här några veckor så kommer du att känna dig lika hemma här som jag känner mig. Och jag kände mig lite vilse när jag hoppade på vid dag 300 ca..)

amkm och Rox,
Hmm -då har jag tänkt rätt då. I fråga om skor vid fölning. :)

mvh Eva *dag 334*
 
Sv: Väntans tider

Nyfiken fråga..

bara sådär allmänt..

Jag "räknar iskallt" med 11 mån. dräktighet,men varför skriver man alltid ut dagar?
Och "vart" försvinner de där 5 mellandagarna?? Dvs om jag räknar på ett år som har 365 dgr,tar bort 30 dgr så "ska" dräktigheten vara i 335 dgr? Eller hur?
Men om jag istället tar och räknar 11 månader x 30 dgr så är dräktigheten 330 dgr..
Så vart försvinner de där 5 dgrna?? ;)

Vilket i sin tur innebär att mina ston är på dag 324 och 313.. :crazy:
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
28
· Visningar
1 159
Kropp & Själ Jag har kontaktat 1177 men får vänta på svar. Så i väntan på det tänkte jag fråga här vad ni tror orsakar problemet. Min vänstra tumme...
Svar
7
· Visningar
1 180
Senast: Wille
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 407
Senast: bollen__
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 849

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp