Bukefalos 28 år!

värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

Har du bott på månen?????????????????????????????

För vad hästköttet innehåller före första maj eller efter första maj är exakt densamma.

Om jag slaktar en märr till köttproduktion som har i sig litrar med livs lång karens medicin från två år tillbaka så är hon lika godkänd för korvfabriken som märra som slaktas efter första maj vars hästpass veterinärer har gett f-n i att skriva i.

Tänkt på det?????

Och jag tillhör nog den gruppen som hellre äter en svensk hästbiff än en holländsk rumpstek.

Av två orsaker:
Den ena är att just den hästkraken blir mer värd i sin döda vikt.
Den andra är att jag tror att det är mer "skit" i utländskt kött.

Och ja. Har absolut inget svårt att äta hästkött. En död häst är en död häst, liksom en död tjur också är en död tjur.
Och som bonde anser jag att tanken att slösa på mat, är enbart förunnat dom högfärdiga som har magen full för jämnan och aldrig behöver ta i skitjobbet som slaktare.

HAr full förståelse för dom som är vegetarianer.
Men har INGEN förståelse för dom som inte kan äta det eller det för att djuret är gullig.
Och till på råga på allt fördöma dom som levererar maten.. :mad:
Här kan vi snacka om att vara i det blå.
AM
 
Sv: värde av slakthäst

Jag tycker du resonerar åt helsike knasigt.
Visst, jag äter inte gärna mina egna "keldjur" vare sig de är hästar,getter,marsvin eller grisar.
Har dock både slaktat och ätit djur jag "kännt".
Men jag ser inget "principelt" fel att äta djur - oavsett art (här inkluderar jag faktiskt hund,marsvin och liknade) så länge de avlivas humant.
Jag anser dessutom att det är bättre att äta ett djur som haft ett bra liv ex. vilt,de flesta svenska hästar och får - jämförelse med tex grisar från ett griseri.
 
Sv: värde av slakthäst

Du vet inte vad jag äter!

Jag äter inte en vän!

Och det var du som tog upp det igen!
 
Sv: värde av slakthäst

Jag följde tråden i början och kan säga att INNAN tyckte jag det var fel att slakta men idag när jag ser hur hästar/ponnyer har det så slaktar jag hellre än säljer till fel människa...

att hålla hästar/djur vid liv för sin egen skull är mer fel än att slakta i onödan tycker jag.
Visst jag personligen försöker alltid ge mina djur det bästa men när sjukdom, skador m.m. sätter stopp för ett BRA liv så finns inget annat att göra än att ge dom ett värdigt slut!
 
Sv: värde av slakthäst

Nafayette skrev:
Har du bott på månen?????????????????????????????

För vad hästköttet innehåller före första maj eller efter första maj är exakt densamma.

Om jag slaktar en märr till köttproduktion som har i sig litrar med livs lång karens medicin från två år tillbaka så är hon lika godkänd för korvfabriken som märra som slaktas efter första maj vars hästpass veterinärer har gett f-n i att skriva i.

Tänkt på det?????

Och jag tillhör nog den gruppen som hellre äter en svensk hästbiff än en holländsk rumpstek.

Av två orsaker:
Den ena är att just den hästkraken blir mer värd i sin döda vikt.
Den andra är att jag tror att det är mer "skit" i utländskt kött.

Och ja. Har absolut inget svårt att äta hästkött. En död häst är en död häst, liksom en död tjur också är en död tjur.
Och som bonde anser jag att tanken att slösa på mat, är enbart förunnat dom högfärdiga som har magen full för jämnan och aldrig behöver ta i skitjobbet som slaktare.

HAr full förståelse för dom som är vegetarianer.
Men har INGEN förståelse för dom som inte kan äta det eller det för att djuret är gullig.
Och till på råga på allt fördöma dom som levererar maten.. :mad:
Här kan vi snacka om att vara i det blå.
AM


Tror du att jag är dum i huvudet??? Självklart vet jag det att det börjar gälla den 1 maj! Men nu kommer INGEN vet att kunna ordinera livskarensmedicin UTAN att skriva i det i , just det PASSET! Och för att slakta en häst på slakteri måste man ha med PASSET fom Maj! Svårt att förstå?

Vara i det blå anser jag DU mfl vara som inte kan acceptera att jag inte kan äta hästkött precis på samma sätt som jag INTE äter hund! Men det är ju enligt er inte samma sak av någon underlig anledning :angel: Jag använder inte päls heller!

Vem har fördömt de som levererar maten?? Inte jag iaf! Jag har endast sagt att JAG ALDRIG skulle åka till ett slakteri för att avliva min häst, det gör jag HEMMA!! Kan du förstå det nu också eller måste jag förklara närmare??

Vem har pratat om att det skulle vara gulligt? Nu har du nog missuppfattat mig rätt ordentligt, jag anser att JAG inte moraliskt kan äta upp något som jag levt med och tränat, tävlat gråtit över varit glad över etc etc, har endast att göra med respekt gentemot MIN häst.

Mitt val! Jag skiter fullkomligt i vad ni andra gör, men jag äter inte det som jag har ett så nära samarbete med som jag har.
 
Sv: värde av slakthäst

Endast pga att JAG inte vill äta hästkött??? Jag äter väldigt lite kött öht och inga inälver heller, vilket nog många inte heller gör. Varför inte racka ner på dem istället då?

Det är ett val jag gör för jag tycker det är fel, eftersom jag tävlar och tränar etc med mina hästar. Jag gillar inte fullt utnyttjande. Jag respekterar hästen och då anser jag mig inte kunna äta upp dem efter avslutad karriär. Det existerar inte i min värld. Jag anser att hästen är min vän, vilket många reagerar på här tydligen.
 
Sv: värde av slakthäst

Vadå mer naturlig syn på hästhållning?! Bara för att jag råkar bry mig om djuren och vill att de ska få somna in utan att hinna känna ångest betyder att jag inte har en "naturlig syn på hästhållning"? Det var det dummaste jag hört på länge.
 
Sv: värde av slakthäst

Elektron skrev:
Kan du tänka dig att äta upp min häst då?

Nope

Dessutom så skulle det vara omöjligt att veta vems häst du äter upp.

Men nej jag skulle inte göra det även om jag visste att det var din.

Liksom jag inte äter lamm, heller.

Eller inte äter ägg från annat än lösgåendehöns.
 
Sv: värde av slakthäst

Nej, jag har inte 9 hästar därför att jag varken har tid eller pengar till det. Men just därför skaffar jag inte heller 8 hästar till!
Hade jag däremot skaffat några hästar till hade jag sett till att jag har pengar till varenda en. Precis som det är självklart att man sparar ihop till utrustning osv tycker jag det ska vara lika självklart att man ger hästen en värdig avslutning. Och att slakta hästen tycker jag är moraliskt fel om man påstår att man är djurälskare. Och om duy inte är djurälskare men har hästar som jobb, tycker jag du är i fel bransch.
 
Sv: värde av slakthäst

*lånar*

usch, tänk om mina kompisar skulle säga så om mig, eller mina föräldrar

- hyser inga spec känslor för dig så vi tar livet av dig. vadå? hellre dö naturlig, äsch alla ska väl dö någon gång ändå....... :eek:

skulle aldrig skicka någon av våra hästar till slakt (never). och hästar har oxå känslor. hur tror ni dom känner sig när de kommer in och känner blodlukten. tänk på alla de miljoner judar som dog i koncentrationslägret....e ju typ samma sak ( alltså de e medvetna om att de snart skulle dödas i gaskammaren, har inget med antal eller just "judarna" att göra)
 
Sv: värde av slakthäst

Diabolical_Kitten skrev:
Vadå mer naturlig syn på hästhållning?! Bara för att jag råkar bry mig om djuren och vill att de ska få somna in utan att hinna känna ångest betyder att jag inte har en "naturlig syn på hästhållning"? Det var det dummaste jag hört på länge.

Det handlar om respekt för olika åsikter, inte vad du personligen tycker. Din åsikt är inte mer rätt eller fel än någon annans, och jag tycker det är märkligt att samma personer drar igång karusellen en gång till.

Alla har åsikter, och alla har inte samma åsikter. Varför kan man helt enkelt inte ta och respektera det, kvittar väl vad man äter för kost, gräsätare eller köttätare är man sämre som person för det då hmmmm :confused:
 
Sv: värde av slakthäst

*Maria* skrev:
*lånar*

usch, tänk om mina kompisar skulle säga så om mig, eller mina föräldrar

- hyser inga spec känslor för dig så vi tar livet av dig. vadå? hellre dö naturlig, äsch alla ska väl dö någon gång ändå....... :eek:

skulle aldrig skicka någon av våra hästar till slakt (never). och hästar har oxå känslor. hur tror ni dom känner sig när de kommer in och känner blodlukten. tänk på alla de miljoner judar som dog i koncentrationslägret....e ju typ samma sak ( alltså de e medvetna om att de snart skulle dödas i gaskammaren, har inget med antal eller just "judarna" att göra)
Jag tycker du gör jätte bra jämnförelser.. :angel: :smirk:
 
Sv: värde av slakthäst

Som sagt..
Det är mest människan som störs av slakten..inte djuren.
Och bara för att vara tydlig..så reagerar inte hästar på andra hästars blod..
Snarare tvärtom..

AM
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
851
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 345
Senast: iNHALE
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
276
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
896
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp