Bukefalos 28 år!

värde av slakthäst

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: värde av slakthäst

Diabolical_Kitten skrev:
Nej, jag har inte 9 hästar därför att jag varken har tid eller pengar till det. Men just därför skaffar jag inte heller 8 hästar till!
Hade jag däremot skaffat några hästar till hade jag sett till att jag har pengar till varenda en. Precis som det är självklart att man sparar ihop till utrustning osv tycker jag det ska vara lika självklart att man ger hästen en värdig avslutning. Och att slakta hästen tycker jag är moraliskt fel om man påstår att man är djurälskare. Och om duy inte är djurälskare men har hästar som jobb, tycker jag du är i fel bransch.

Ok men jag får nog sälja mina hästar för att DU anser att det enda humana är att betala flera tusen för ngt som jag kan FÅ betalt för på ett slakteri.
Jag antar att jag aldrig får se dig med ett företag, som inte slutar i kk vill säga :angel:

Och det där jag gjort fetstil, vad menar du med det? Vad gör du med ett plågat djur, pinar det tills det själdör,är det moraliskt rätt :confused:

Nej jag avskyr hästar, det är därför jag tillbringar större delen av mitt liv med dom :smirk:
 
Sv: värde av slakthäst

*Maria* skrev:
- hyser inga spec känslor för dig så vi tar livet av dig. vadå? hellre dö naturlig, äsch alla ska väl dö någon gång ändå....... :eek:

hur många av våra hästar själdör :smirk:
vad är en naturlig död för dig, är det när hästen inte har några tänder kvar i truten och den magrar av för att till sist svälta, om du kallar det en humanare död än en avlivning på ett slakteri så kan vi avsluta diskussionen här :smirk:
 
Sv: värde av slakthäst

Tänk, jag lever med en vegetarian :-) Fungerar alldeles utmärkt. Jag äter oftast vegetariskt med honom.
Vi har bägge pratat igenom varandras ståndpunkter och accepterar dem.
Vi är bägge konsekventa, jag anser itne det är fel att äta djur oavsett "gullighets" faktor, om djuret varit älskad eller inte. Jag äter helst inte mina egna djur - men har inga problem om nån annan skulle äta min häst efter slakt(åker den till slakteriet så finns det ioförsig en mkt liten chans att jag skulle kunna äta min egna)

Han tycker det är fel att äta andra djur. Punkt. Han är konsekvent han med.

Det är det inkonsekventa jag vänder mig emot - att det anses "fel" att äta hund, men en mcdonaldsburgare går bra.
 
Sv: värde av slakthäst

Har inte följt tråden, tycker den har urartat totalt. Det är väl upp till dig att slakta ponnyn om du vill (fattar som sagt dock inte varför om den är frisk och hade gått att göra något vettigt med!?).

Däremot är jag lite nyfiken på varför Du bytt användarnamn?
 
Sv: värde av slakthäst

ako skrev:
Har inte följt tråden, tycker den har urartat totalt. Det är väl upp till dig att slakta ponnyn om du vill (fattar som sagt dock inte varför om den är frisk och hade gått att göra något vettigt med!?).Däremot är jag lite nyfiken på varför Du bytt användarnamn?

OM du hade läst tråden så hade du sett att hästen icke är frisk.
mitt andra användar namn blev spärrat då jag visade en bild på min systers ponny, jag får ej visa bilder på mina hästar eftersom det räknas som annons. Fånigt, ja vet :smirk:
 
Sv: värde av slakthäst

Jag klankade ner på henne därför att jag kan inte förstå hur man kan välja att slakta hästen bara för att man inte har någon "nytta" av den? Då hon är hästhandlare antar jag att hon bara inte kan sälja den vidare och då bestämmer sig för att slakta den.
 
Sv: värde av slakthäst

Pitbull skrev:
Ok men jag får nog sälja mina hästar för att DU anser att det enda humana är att betala flera tusen för ngt som jag kan FÅ betalt för på ett slakteri.
Jag antar att jag aldrig får se dig med ett företag, som inte slutar i kk vill säga :angel:

Och det där jag gjort fetstil, vad menar du med det? Vad gör du med ett plågat djur, pinar det tills det själdör,är det moraliskt rätt :confused:

Nej jag avskyr hästar, det är därför jag tillbringar större delen av mitt liv med dom :smirk:
Så bara för att du råkar ha hästar som hobby är det ett "bevis" för att du äslakr dom?! Jag känner en gubbe som äger ett stall oh älskar att jaga omkull hästarna på betong golvet varje morgon. Om hans ens går in och ger dom mat vill säga...

Jag tror ju knappast att ditt företag går så bra, med tanke på att du inte har råd att avliva en häst? :angel:

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Du tror inte att det finns andra sätt än slakt?! Man kan avliva hästen på hemmaplan med olika medel som kan anses vara humana.
Bara för att man inte vill slakta sitt djur betyder inte att man inte avlivar djuren om h*n lider av en sjukdom som försämrar livskvaliten.
 
Sv: värde av slakthäst

Diabolical_Kitten skrev:
Jag klankade ner på henne därför att jag kan inte förstå hur man kan välja att slakta hästen bara för att man inte har någon "nytta" av den? Då hon är hästhandlare antar jag att hon bara inte kan sälja den vidare och då bestämmer sig för att slakta den.

Nej en sjuk häst fyller inte så stor nytta, mer än att den kanske plågas. Så sälja den är ju inte aktuellt, det skulle göra henne till en ännu mer oseriös "hästhandlare".
 
Sv: värde av slakthäst

Men i det här fallet läste jag inget specifikt om att hästen plågades, utan bara att den inte kunde ridas på ett vettigt sätt. (kanske bara inte kan hårdtränas längre, har inte läst alla sidor) Om hästen kan användas som promenadhäst så kan hon visst sälja den vidare.
 
Sv: värde av slakthäst

mitt andra användar namn blev spärrat då jag visade en bild på min systers ponny, jag får ej visa bilder på mina hästar eftersom det räknas som annons. Fånigt, ja vet :smirk:
Va! Håller ni på och tjafsar i den här tråden igen. :mad:
Undrar om det inte var något mer som orsakade att Gunnar stängde av ditt användarnamn.
Vi andra får ju sätta ut våra hästar på bild utan problem.

Men ska man tänka på vad ditt nya namn är nu så.....jag menar du gillar att kampa verkar det som.
 
Sv: värde av slakthäst

Vi slaktar på plan där vi har hästhagar runt om.
Alla tittar ingen reagerar.
Spånhögen med blod är väldigt intressant eftersom när märrarna på kvällen ska in så vill dom gräva, rulla och springa runt i den.

Hade vi däremot tappat ur ett annat djur såsom älg eller rådjur så skulle dom bli klart mer misstänksamma..men inte mot att det är blod utan att det är en lukt dom inte känner igen..

Jag vet att det är så. Det är inte bara en häst vi slaktat hemma.
AM
 
Sv: värde av slakthäst

Jag tror ju knappast att ditt företag går så bra, med tanke på att du inte har råd att avliva en häst?
Du har inte mkt grepp om ekonomi, det är just detta att inte göra saker på det dyraste sättet som gör att man får ekonomi i ett företag. Slakt är ett djurskyddsmässigt helt ok alternativ om det sköts på rätt sätt, fråga vilken vet som helst.
Självklart skall hon inte låta företagets ekonomi o påverkas av att ett okunnigt gäng tokstollar inte tycker det är acceptabelt att använda köttet istället för att förstöra miljön genom att elda upp det.
Det mest lönsamma på kort sikt hade förstås varit att lura på ngn stackare hästen som promenadhäst eller bättre.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: värde av slakthäst

gejsa skrev:
Fråga 1 Undrar om det inte var något mer som orsakade att Gunnar stängde av ditt användarnamn.

Påstående Vi andra får ju sätta ut våra hästar på bild utan problem.

Men ska man tänka på vad ditt nya namn är nu så.....jag menar du gillar att kampa verkar det som.
svar på fråga 1: svar nej


svar på påstående: har du också försäljningshästar?
 
Sv: värde av slakthäst

Diabolical_Kitten skrev:
Men i det här fallet läste jag inget specifikt om att hästen plågades, utan bara att den inte kunde ridas på ett vettigt sätt. (kanske bara inte kan hårdtränas längre, har inte läst alla sidor) Om hästen kan användas som promenadhäst så kan hon visst sälja den vidare.
Om du tycker att en häst som visar tydlig hälta kan promenadridas så tycker jag att det är du som verkar oseriös
 
Sv: värde av slakthäst

Diabolical_Kitten skrev:
Jag tror ju knappast att ditt företag går så bra, med tanke på att du inte har råd att avliva en häst? :angel:
Det handlar inte om vad jag har råd med, utan vad jag VILL lägga pengar på.

Diabolical_Kitten skrev:
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Du tror inte att det finns andra sätt än slakt?! Man kan avliva hästen på hemmaplan med olika medel som kan anses vara humana.
Vem anser andra metoder vara humnare, jo du, och det är din personliga åsikt, som kanske är helt fel om man pratar ren fakta.
 
Sv: värde av slakthäst

Pitbull skrev:
Det handlar inte om vad jag har råd med, utan vad jag VILL lägga pengar på.


Vem anser andra metoder vara humnare, jo du, och det är din personliga åsikt, som kanske är helt fel om man pratar ren fakta.


Och det var just den oviljan jag reagerade på och som jag tyckte var känslokallt tänkande.

Men du hade väl inga känslor för dina försäljningshästar tror jag bestämt du skrev
 
Sv: värde av slakthäst

Känslor är abstrakta saker...
Jag har själv mer känslomässiga band till mina egna hästar än till saluhästarna. Eftersom jag vet att de oftast stannar bara en kort tid.
Att ha mindre eller inga känslor för ett djur innebär inte att man inte bryr sig om dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Är lite sugen på ett fautras-släp så undrar om någon har erfarenheter av dem och är nöjda? Vilken modell isåfall och tycker ni att...
Svar
18
· Visningar
851
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 347
Senast: iNHALE
·
Hästvård Undrar lite med antibitmedel som man lägger på trä som hästen inte ska bita på står ju att man inte tål att få det i ögonen men hur är...
Svar
1
· Visningar
278
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
898
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp