Bukefalos 28 år!

Värdering?

Monstermom

Trådstartare
Hur går det till? Huset ska värderas av banken (de skickar en mäklare, vad jag förstått) för lånen. Jag tänkte att det var något slags snabbkoll, typ "så här ser allt ut, det här har vi förändrat/förbättrat sedan köpet" ungefär. Och sedan var det klart. Men nu har jag fått mailet om bokningen, och där står saker i stil med "en första träff", "sätta oss ner och prata om framtiden", och liknande. Jag trodde människan skulle dyka upp, gå runt i huset, uthusen och trädgården, se sig omkring och åka igen!? Men är det istället en lång process, med flera möten och en massa snack? :confused:

Rent konkret, hur går en värdering av hus/gård till, hur lång tid tar det och hur ingående ska saker inspekteras?
 
Kanske har du fått ett standardbrev som itne passar för din situation. Typ för en säljprocess. Det låter så.

När jag fick mitt hus värderat kom en mäklare hit. Vi knallade runt i och kring husen och tomten och hon tittade runt och ställde frågor. Sedan fick jag ett protokoll/intyg med vad hon ansåg huset vara värt.
 
Det är inte en första träff med värderingsmannen/mäklaren och med det resultatet ni får där, sedan ett möte med banken där ni pratar om lånen och framtiden osv?

Vi har värderat huset för stt kunna lägga om lånen så fördelaktigt som möjligt och då var det ju först värdering och sen möte på banken för lägga om lånen med värderingen som underlag.
 
Hur går det till? Huset ska värderas av banken (de skickar en mäklare, vad jag förstått) för lånen. Jag tänkte att det var något slags snabbkoll, typ "så här ser allt ut, det här har vi förändrat/förbättrat sedan köpet" ungefär. Och sedan var det klart. Men nu har jag fått mailet om bokningen, och där står saker i stil med "en första träff", "sätta oss ner och prata om framtiden", och liknande. Jag trodde människan skulle dyka upp, gå runt i huset, uthusen och trädgården, se sig omkring och åka igen!? Men är det istället en lång process, med flera möten och en massa snack? :confused:

Rent konkret, hur går en värdering av hus/gård till, hur lång tid tar det och hur ingående ska saker inspekteras?

Jag tolkar det som @Magnum. Det är ju oftast för att bli av med topplån eller för att på andra sätt få bättre villkor som man gör en värdering där en bank är inblandad. Då är det rimligt att träffa banken efteråt för att gå igenom banken och se över lånen.
 
Jag tolkar det som @Magnum. Det är ju oftast för att bli av med topplån eller för att på andra sätt få bättre villkor som man gör en värdering där en bank är inblandad. Då är det rimligt att träffa banken efteråt för att gå igenom banken och se över lånen.
Visst.

Men man ska väl ändå inte träffa mäklaren flera gånger för att "diskutera framtiden"? Det är ju banken man ska träffa.

Om mäklaren skriver något sådant i bokningsbekräftelsen så tror jag att det blivit något galet.
 
Visst.

Men man ska väl ändå inte träffa mäklaren flera gånger för att "diskutera framtiden"? Det är ju banken man ska träffa.

Om mäklaren skriver något sådant i bokningsbekräftelsen så tror jag att det blivit något galet.
Men om det är banken som bokat mäklaren, så tolkar jag det:o, så borde det inte vara konstigt att de (banken) i mailet pratar om fler möten.

Men är det mäklaren som villdiskutera framtiden har det nog blivit galet ja :cool:
 
Ni som fått era hus värderade för att kunna lägga om lån, har banken betalt värderingen då??
Så fattade jag att det var i detta fallet?
 
Första gången tog jag hit en mäklare för omvärdering i samband med att vi skulle byta långivare.
Huset hade då ökat så mycket i värde så vi blev av med alla topplån och fick mycket förmånliga lönevillkor.
Kostade 3000 tror jag, men det var det värt. Sparade flera tusen i månaden på den justeringen.

Nästa gång tog jag hit en mäklare som värderade om huset efter vi gjort en totalrenovering av ena badrummet. Kostade också 3000 kr. Sen höjde vi lånen och la om dom lite så det blev mer förmånligt.
Jag ville också ha en värdering för min personliga del så jag vet vad jag kan få ut vid en försäljning.
Sen ville jag också ha ett omdöme om huset hur "lätt" det skulle vara att sälja, när man ska sälja osv.

Det finns mäklare som även gör en blixtvärdering på huset baserat på tidigare försäljningar i området. Det görs över nätet och är gratis. Tror jag fått någon sån en gång och den stämde bra med de övriga värderingarna som jag hade gjort.

Vill man låna på banken vill dom dock ha en skriftlig värdering, inte bara en summa utan också en massa motiveringar.
 
Vi lägger om lånen just nu och mäklaren kom hit, gick runt ca 15 minuter och dagen efter fick vi en värdering. Något annat är det inte tal om.

Hur mycket det kostar har jag ingen aning om för det tog mannen.

Däremot är jag lite nyfiken. Det är väl inte samma sak som värdering rent säljmässigt? För då borde nämligen huset vara värt minst en miljon till om man ser till kvalitet, antal hektar, hur renoverat allt är och gårdarna runt om.
 
Vi lägger om lånen just nu och mäklaren kom hit, gick runt ca 15 minuter och dagen efter fick vi en värdering. Något annat är det inte tal om.

Hur mycket det kostar har jag ingen aning om för det tog mannen.

Däremot är jag lite nyfiken. Det är väl inte samma sak som värdering rent säljmässigt? För då borde nämligen huset vara värt minst en miljon till om man ser till kvalitet, antal hektar, hur renoverat allt är och gårdarna runt om.

Värderingen måste väl innefatta hela den belånade fastighetens värde. Det utgår åtminstone jag från.
 
Vi lägger om lånen just nu och mäklaren kom hit, gick runt ca 15 minuter och dagen efter fick vi en värdering. Något annat är det inte tal om.

Hur mycket det kostar har jag ingen aning om för det tog mannen.

Däremot är jag lite nyfiken. Det är väl inte samma sak som värdering rent säljmässigt? För då borde nämligen huset vara värt minst en miljon till om man ser till kvalitet, antal hektar, hur renoverat allt är och gårdarna runt om.
Utgår också från det som @athena skriver.
En värdering är ju vad hela fastigheten är värd idag, hur skulle det annars vara tänker jag
 
Däremot är jag lite nyfiken. Det är väl inte samma sak som värdering rent säljmässigt? För då borde nämligen huset vara värt minst en miljon till om man ser till kvalitet, antal hektar, hur renoverat allt är och gårdarna runt om.

Värdet är ju marknadsvärdet. Vad marknaden hade kunnat tänka sig att betala vid aktuell tidpunkt.
 
Vi lägger om lånen just nu och mäklaren kom hit, gick runt ca 15 minuter och dagen efter fick vi en värdering. Något annat är det inte tal om.

Låter jättebra! :up:

Min mor vill att jag tömmer alla köksskåp och skurar dem ordentligt, bland annat, får erkänna att det känns lite overkill från min synvinkel. Ser helst att det inte blir fullt en så noggrann inspektion. :D

Däremot är jag lite nyfiken. Det är väl inte samma sak som värdering rent säljmässigt? För då borde nämligen huset vara värt minst en miljon till om man ser till kvalitet, antal hektar, hur renoverat allt är och gårdarna runt om.

Men det måste det väl vara!? Vad skulle det annars vara för sorts värde vi pratar om? Ett värde huset har avgörs ju av vad man skulle kunna sälja det för, eller? :confused:

Det spelar ju ingen roll vad man kanske har spenderat för att rusta upp eländet tex, vill folk betala mindre så är ju värdet mindre, helt enkelt?

Det finns mäklare som även gör en blixtvärdering på huset baserat på tidigare försäljningar i området. Det görs över nätet och är gratis. Tror jag fått någon sån en gång och den stämde bra med de övriga värderingarna som jag hade gjort.

Ha, en sådan har jag gjort och tror nog den är ute och cyklar! Skulle den stämma är värdet fem år efter köp 270% av vad det gick för... Prutades visserligen en del, men ändå! :angel: :laugh:
 
Såg just att han "glömt" ta med våra fem hektar som vi bad om men ligger i en annan kommun (vår gård ligger över kommungränsen och får inte räknas som en enda mark).

Men nog är det konstigt när gården bredvid såldes för en miljon mer när de har mycket mindre mark, mycket mindre hus, en liten volt, ingen maskinhall, ingen svetssäkrad verkstad och ligger vid stora vägen.
Eller lilla huset, 100 kvm med tomt ca 3 m från husknuten går för halva priset.

Blir nog en annan värderare nästa gång.
 
Såg just att han "glömt" ta med våra fem hektar som vi bad om men ligger i en annan kommun (vår gård ligger över kommungränsen och får inte räknas som en enda mark).

Men nog är det konstigt när gården bredvid såldes för en miljon mer när de har mycket mindre mark, mycket mindre hus, en liten volt, ingen maskinhall, ingen svetssäkrad verkstad och ligger vid stora vägen.
Eller lilla huset, 100 kvm med tomt ca 3 m från husknuten går för halva priset.

Blir nog en annan värderare nästa gång.

Men det är inte alltid så att större/mer = bättre, man kan ha en mycket större marknad för ett "vanligare" hus som därför driver upp värdet. Vad just er gård är värd har jag såklart ingen aning om, och om värderaren missat(!) fem hektar är det ju bedrövligt, men generellt ska man nog inte alltid räkna med att värde skalar upp från "grannens lilla villa", typ.
 
Men det är inte alltid så att större/mer = bättre, man kan ha en mycket större marknad för ett "vanligare" hus som därför driver upp värdet. Vad just er gård är värd har jag såklart ingen aning om, och om värderaren missat(!) fem hektar är det ju bedrövligt, men generellt ska man nog inte alltid räkna med att värde skalar upp från "grannens lilla villa", typ.

Nä, så är det ju. Men jag jämför med hus och gårdar inom området men sedan är det ju skillnad på en gård med 2 hektar eller 8 också. Det är ju inte så himla bra att en gård med endast 2 hektar. 8 hektar är större än de flesta hobbygårdar här omkring.
 

Liknande trådar

Äldre Hoppas denna tråd hamnar rätt, flytta den gärna annars :) Jag och min sambo hyr en liten gård. På gården finns ett boningshus på 300...
Svar
12
· Visningar
1 296
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 536
Senast: cherie
·
Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 473
Senast: ch791022
·
Övr. Katt Blev lite inspirerad av en annan tråd och kom på att någon här kanske kan hjälpa mig! Jag bor i hus med trädgård i ett villaområde och...
2
Svar
25
· Visningar
5 497
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp