Bukefalos 28 år!

Värnplikt

Inget jag hört ett smack om, varesig under utbildningen eller efteråt. Eller jo, mina medmusikanter i Hemvärnets musikkår meddelade glatt att jag aldrig skulle ut i strid, utan att min kompetens skulle behövas bakom frontlinjen.
On topic: skulle självklart hjälpa till i den mån jag kan om det behövs.

Hej medmusikant! :)
 
För mig är det självklart. Jag hade gärna sett obligatorisk värnplikt för de nyblivna myndiga i Sverige även om det tyvärr inte lär bli aktuellt i den närmaste framtiden.
Jag funderade på att göra värnplikten och därefter vidare tjänstgöring inom det militära men kom in på en universitetsutbildning så därför blev det inte av. Jag hanterar gärna vapen och finner det mycket intressant.

Många av mina kollegor har tjänstgjort inom militären, både i Sverige och i utlandstjänst. Jag har möjlighet att söka utlandstjänst inom min statliga myndighet men med en 5-årig dotter är det tyvärr i det närmaste omöjligt.
 
Jag tror inte att man får det bästa eller mest effektiva försvaret genom att tvinga unga människor att göra värnplikt så, nej. Det är inte rimligt och jag skulle inte göra värnplikt. Om Försvarmakten däremot kunde locka med attraktiva utbildningar och bra jobb skulle det vara mer intressant.

Om allmän värnplikt införs igen kommer jag göra allt för att mina barn inte ska tvingas in i det. Om de vill göra värnplikt, fine. Om inte kommer jag göra precis allt jag kan för att se till att de inte behöver.
 
Värnplikt är väl bra i uppfostrings och integrationssyfte. Har själv gjort grundutbildning och jobbat flera år inom försvarsmakten, sa upp mig 2014.

Så jag har redan gjort mitt. Skulle det bli krig skulle jag ta med min familj ur landet, jag hade inte "ställt upp" då vi ändå är chanslösa med vårt värdelösa försvar.

Jag tycker att allmän värnplikt är helt okej, men kanske runt 6 månader ist för ett år. Är inte direkt så man fyller det där året ändå utan blir massa meningslös dötid.
 
Jag har idag läst i flera tidningar att det föreslås att mönstring till värnplikt införs för alla from nästa år. Detta skulle då gälla unga födda from år 1999, både kvinnor och män. Anledningen skulle vara att personal saknas inom försvaret.

Vad anser ni om detta?
Är det rimligt att ett samhälle kräver att unga människor gör värnplikt ? Skulle du själv göra det?
Eller är det en skyldighet man ska ha som medborgare att tom vara villig att gå ut i krig om detta krävs?
Eller ska man göra försvaret mer attraktivt som arbetsgivare på andra sätt?

Ja det är väl inget speciellt med det. Alla i min generation fick vackert dra på sig grönkläderna och
lära sig att leva tillsammans med 12 andra 24 timmar om dagen. Dessutom fick vi också vackert inställa oss för repövningarna som alltid kom olägligt, men när man väl är där så är det trevligt att träffa sina gamla lumparkompisar.
Värnplikten skulle aldrig ha tagits bort över huvud taget är min inställning.

Ps. Har en son som är född -00 så han omfattas av den nya lagen och jag får innerligt hoppas att han blir uttagen. Ds.
 
Värnplikt är väl bra i uppfostrings och integrationssyfte. Har själv gjort grundutbildning och jobbat flera år inom försvarsmakten, sa upp mig 2014.

Så jag har redan gjort mitt. Skulle det bli krig skulle jag ta med min familj ur landet, jag hade inte "ställt upp" då vi ändå är chanslösa med vårt värdelösa försvar.

Jag tycker att allmän värnplikt är helt okej, men kanske runt 6 månader ist för ett år. Är inte direkt så man fyller det där året ändå utan blir massa meningslös dötid.

6 månader var ju det vanliga värnpliktiga gjorde. Jag gjorde 12 månader som plutonbefäl, gruppbefälen gjorde 10.
 
Ja det är väl inget speciellt med det. Alla i min generation fick vackert dra på sig grönkläderna och
lära sig att leva tillsammans med 12 andra 24 timmar om dagen. Dessutom fick vi också vackert inställa oss för repövningarna som alltid kom olägligt, men när man väl är där så är det trevligt att träffa sina gamla lumparkompisar.
Värnplikten skulle aldrig ha tagits bort över huvud taget är min inställning.

Det var alldeles säkert inte så himla kul för alla att träffa sina "lumparkompisar". Och alla behövde inte heller göra lumpen. Kvinnor behövde inte, men vi räknas väl inte...
 
Ja det är helt klart bra och vi måste göra det för att fylla våra förband .Har gjort 7,5 månader men blev erbjuden fortsatt utbildning till officer men var lite småtrött på lumpen dagen innan muck då Lt ropade in mig på officersrummet och frågade om jag var villig att börja på officershögskolan för vägarbetare var väl inget att hänga i julgranen tyckte han ! Har varit i Hemvärnet i många år och utbildat mig så jag var en kurs ifrån att bli LT men fänrik duger gott .Var placerad som kompanistabsbefäl !
Lumpen var bra att få lära sig att ta hänsyn till andra personer och lära sig att det inte bara är jag som står i centrum som ungdomen tycks tro och hålla reda på sina saker och en viktig sak Lära sig arbeta i grupp och ha respekt för andra människor .Lära sig att ta order och utföra dom ! När jag varit i hemvärnet i många år så kom den 3dje omorganisationen och vi blev satta i reserven men man kunde bli placerad vart som helst i organisationen men det lät inte så lockande att degradera sig till vanlig skyttesoldat ( inget illa sagt om skyttesoldater)efter all utbildning som man lagt möda och besvär på så nu är jag veteran och känner jag för det kan jag hoppa in i organisationen igen .Men tjänstgör just nu i Cevilförsvaret och ska strax gå andra ledarutbildningen
 
Det var alldeles säkert inte så himla kul för alla att träffa sina "lumparkompisar". Och alla behövde inte heller göra lumpen. Kvinnor behövde inte, men vi räknas väl inte...

Det blir som alltid vad man gör det till, eller hur? Man är ju tvingad att vara där så att gnälla gnata och tjata hjälper ju inte ett skit. Vi sitter ju i samma båt allihop som är där.
Och jag har alltid förfäktat att kvinnorna borde göra lumpen så för mig är den en välkommen ändring.
 
Jag hoppade på FN-tjänst på Cypern efter lumpen. Tyckte jag borde göra en insats.
Ja det tänkte jag åxo göra .Jag sökte att få tjänstgöra på vintern som lastbilsförare då vi hade slåttern på sommaren ! Så ropade morsan en dag du det är en kapten som vill tala med dig i telefon .Tänkte vad tusan har jag nu gjort ..men han erbjöd mig att få tjänst som väghyvelförare på cypern men det var på sommarhalvåret och det gick inte för mig så det rann bokstavligt ut i sanden vilket jag ångrar idag då det hade varit en erfarenhet som hade varit bra att ha .Många av mina vänner här hemma var iväg både till Cypern Irak och Libanon
 
Ja det tänkte jag åxo göra .Jag sökte att få tjänstgöra på vintern som lastbilsförare då vi hade slåttern på sommaren ! Så ropade morsan en dag du det är en kapten som vill tala med dig i telefon .Tänkte vad tusan har jag nu gjort ..men han erbjöd mig att få tjänst som väghyvelförare på cypern men det var på sommarhalvåret och det gick inte för mig så det rann bokstavligt ut i sanden vilket jag ångrar idag då det hade varit en erfarenhet som hade varit bra att ha .Många av mina vänner här hemma var iväg både till Cypern Irak och Libanon

När jag var där var det "skarpt läge" mellan Turkiet och Grekland kriget pågick för fullt. Senare ville dom ha mig till Bosnien men då hade jag etablerat mig civilt såpass länge att jag tackade nej. :D
 
Jag har idag läst i flera tidningar att det föreslås att mönstring till värnplikt införs för alla from nästa år. Detta skulle då gälla unga födda from år 1999, både kvinnor och män. Anledningen skulle vara att personal saknas inom försvaret.

Vad anser ni om detta?
Är det rimligt att ett samhälle kräver att unga människor gör värnplikt ? Skulle du själv göra det?
Eller är det en skyldighet man ska ha som medborgare att tom vara villig att gå ut i krig om detta krävs?
Eller ska man göra försvaret mer attraktivt som arbetsgivare på andra sätt?

Ja, jag tycker att försvaret av vårt samhälle är en skyldighet man har som medborgare. Därför tror jag att allmän mönstring, där man tar ut de lämpligaste för utbildning, är en bra idé. Men jag tycker också att utbildningen bör vara uppdaterad och mer anpassad för de hot vi står för nu än inriktad på någon form av invasionskrig där den lede fi kommer invällandes för att ta över landet med vapen i hand.

Jag funderade själv på värnplikt men det rann ut lite i sanden. I stället utbildade jag mig inom frivilligförsvaret men är inte krigsplacerad idag - egentligen på grund av omorganisationer men nu har jag tyvärr en del hälsoproblematik som gör att jag inte är särskilt lämplig för tjänstgöring ändå.
 
När jag var där var det "skarpt läge" mellan Turkiet och Grekland kriget pågick för fullt. Senare ville dom ha mig till Bosnien men då hade jag etablerat mig civilt såpass länge att jag tackade nej. :D
Vi hade ju fördelen att välja att göra som vi ville inte som det är nu att när dom skriver kontrakt är det 3 utlandstjänstgöringar som gäller om jag inte minns fel ! Har hört många historier av mina vänner att det var ganska nervöst och det kunde gått illa många gånger men som tur var gick det vägen .Men det är ju med livet som insats man åker .Har en gammal arbetskamrat som var på Cypern då dom anföll en by och många dödades .Minns inte riktigt men han har visat bilder och det var ett program på tv om det för några år sedan
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 193
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 979
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
660
Senast: nexxa
·
Svar
34
· Visningar
3 790
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp