Bukefalos 28 år!

Värnplikt

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag har idag läst i flera tidningar att det föreslås att mönstring till värnplikt införs för alla from nästa år. Detta skulle då gälla unga födda from år 1999, både kvinnor och män. Anledningen skulle vara att personal saknas inom försvaret.

Vad anser ni om detta?
Är det rimligt att ett samhälle kräver att unga människor gör värnplikt ? Skulle du själv göra det?
Eller är det en skyldighet man ska ha som medborgare att tom vara villig att gå ut i krig om detta krävs?
Eller ska man göra försvaret mer attraktivt som arbetsgivare på andra sätt?
 
Jag har idag läst i flera tidningar att det föreslås att mönstring till värnplikt införs för alla from nästa år. Detta skulle då gälla unga födda from år 1999, både kvinnor och män. Anledningen skulle vara att personal saknas inom försvaret.

Vad anser ni om detta?
Är det rimligt att ett samhälle kräver att unga människor gör värnplikt ? Skulle du själv göra det?
Eller är det en skyldighet man ska ha som medborgare att tom vara villig att gå ut i krig om detta krävs?
Eller ska man göra försvaret mer attraktivt som arbetsgivare på andra sätt?

I ett krig måste alla ställa upp i totalförsvaret. Ett krig är inte ett projekt som hanteras av försvarsbolaget.
 
Är det rimligt att ett samhälle kräver att unga människor gör värnplikt ?
Ja det är det enda sättet som finns.
I alla samhällen.
Skulle du själv göra det?
Ja självklart.
Jag är så gammal att jag växte upp under kalla kriget då alla hade civilförsvarsplikt.
För egen del så kröp jag ner i en grön uniform och körde militär lastbil och buss som Bilkårist.
Både jag och min motorcykel var krigsplacerade.
Uniformen hade jag hemma för att snabbt kunna komma i tjänst.
 
Ja det är det enda sättet som finns.
I alla samhällen.

Ja självklart.
Jag är så gammal att jag växte upp under kalla kriget då alla hade civilförsvarsplikt.
För egen del så kröp jag ner i en grön uniform och körde militär lastbil och buss som Bilkårist.
Både jag och min motorcykel var krigsplacerade.
Uniformen hade jag hemma för att snabbt kunna komma i tjänst.
Har krigsplacering för vissa yrken försvunnit?
 
Är det rimligt att ett samhälle kräver att unga människor gör värnplikt ? Skulle du själv göra det?
Eller är det en skyldighet man ska ha som medborgare att tom vara villig att gå ut i krig om detta krävs?
Eller ska man göra försvaret mer attraktivt som arbetsgivare på andra sätt?
Ja, det tycker jag och hade min kropp klarat det så hade jag utan tvekan gjort värnplikt.
Att gå ut i krig - nej. Men jag kan tycka att man har en viss skyldighet att försvara landet om så krävs.
 
Jag har idag läst i flera tidningar att det föreslås att mönstring till värnplikt införs för alla from nästa år. Detta skulle då gälla unga födda from år 1999, både kvinnor och män. Anledningen skulle vara att personal saknas inom försvaret.

Vad anser ni om detta?
Är det rimligt att ett samhälle kräver att unga människor gör värnplikt ? Skulle du själv göra det?
Eller är det en skyldighet man ska ha som medborgare att tom vara villig att gå ut i krig om detta krävs?
Eller ska man göra försvaret mer attraktivt som arbetsgivare på andra sätt?
Ja det kan jag tycka är en skyldighet. Jag har inte mönstrat själv men vid ett eventuellt krig så är jag fullt medveten om att jag får ställa upp med det jag kan.
 
Ja det är rimligt, ja jag tycker det är en skyldighet att ställa upp vid krig och göra det man kan efter fysisk och mental förmåga. Har inte gjort värnplikten själv då det föll mellan stolarna när man var i den åldern och har väl förblivit liggande där sen dess, däremot skulle jag inte tveka en sekund om det faktiskt kom till kritan att göra det.
 
Är det rimligt att ett samhälle kräver att unga människor gör värnplikt ?
Ja, det anser jag absolut. Dessutom anser jag att ett värnpliktsförsvar som sådant har fördelar jämfört med ett försvar som bygger på anställd personal.
Skulle du själv göra det?
Ja, och har gjort det i 15 månader.
Eller är det en skyldighet man ska ha som medborgare att tom vara villig att gå ut i krig om detta krävs?
Att "gå ut i krig" är kanske en väl yvig definition, jag har svårt att tro att Sverige skulle ge sig in i ett angreppskrig utanför landets gränser om det var så du menade. Att försvara Sverige från en angripare med våld om det behövs, menar jag däremot är en rimlig skyldighet för medborgare.
En annan aspekt, och kanske än viktigare, är frågan om att delta i väpnade insatser utanför vårt eget land - exempelvis inom ramen för WEU eller NATO. Där är jag inte lika övertygad, både för att besluten ligger långt ifrån mig och för att det inte är självklart att uppbåda lojalitet med andra stater i alla lägen.
Eller ska man göra försvaret mer attraktivt som arbetsgivare på andra sätt?
Även med ett värnpliktsförsvar behöver vi en kärna av kompetent fast anställd personal, och det är förstås viktigt att erbjuda dem attraktiva villkor i fredstid.
 
Vi har väl några yngre läkare, veterinärer, optiker, ssk som kanske har koll?
@kryddelydd @CillaW @Malibu_Stacy någon?
Inget jag hört ett smack om, varesig under utbildningen eller efteråt. Eller jo, mina medmusikanter i Hemvärnets musikkår meddelade glatt att jag aldrig skulle ut i strid, utan att min kompetens skulle behövas bakom frontlinjen.
On topic: skulle självklart hjälpa till i den mån jag kan om det behövs.
 
Ja, själv tror jag nog att jag nuförtiden skulle göra mer nytta i min civila yrkesroll (i vården) än som stridande, i ett skarpt läge.
 
Jag har idag läst i flera tidningar att det föreslås att mönstring till värnplikt införs för alla from nästa år. Detta skulle då gälla unga födda from år 1999, både kvinnor och män. Anledningen skulle vara att personal saknas inom försvaret.

Vad anser ni om detta?
Är det rimligt att ett samhälle kräver att unga människor gör värnplikt ? Skulle du själv göra det?
Eller är det en skyldighet man ska ha som medborgare att tom vara villig att gå ut i krig om detta krävs?
Eller ska man göra försvaret mer attraktivt som arbetsgivare på andra sätt?

Givetvis är det rimligt, landets försvar är viktigt.

Jag är för gammal för värnplikt men om det blir krig kommer jag absolut att göra vad jag kan för att försvara landet.
 
Vad anser ni om detta?
Är det rimligt att ett samhälle kräver att unga människor gör värnplikt ? Skulle du själv göra det?
Eller är det en skyldighet man ska ha som medborgare att tom vara villig att gå ut i krig om detta krävs?
Eller ska man göra försvaret mer attraktivt som arbetsgivare på andra sätt?

Anser att det är fullt rimligt att alla drar sitt strå till stacken när det kommer till att försvara sitt land vid ofred eller krig.
Har själv gjort 10 månaders värnplikt och är idag aktiv som skyttesoldat inom hemvärnet.

Sen är det väl inte allmän värnplikt förslaget handlar om utan allmän mönstring för att sen kunna rekrytera de mest lämpliga/mest motiverade. En allmän värnplikt med inriktning mot gamla tiders invasionsförsvar kommer nog inte att införas inom överskådlig framtid...
 
Nu var ju inte värnplikt aktuellt när jag var i 17-18 års åldern (2014-15), men jag hade absolut kunnat tänka mig att ställa upp. Dock skulle jag absolut inte kunnat tänka mig att hantera vapen, men pratar vi mer civilförsvarligt, så absolut!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: nexxa
·
Svar
34
· Visningar
3 784
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp