Bukefalos 28 år!

Värnplikt

Det var ypperligt formulerat @skogaliten , även om jag inte håller med om den allmänna värnplikten, och inte heller att den inskränker individens frihet bara under en kort period - den känns som saksamma på det stora hela. Det är tvånget att stanna och slåss med sitt liv som insats, vare sig man vill eller inte. Det är en väldigt stor inskränkning i ens frihet, även om den är bara latent.
När man problematiserar frågeställningen om att använda "våld", för att försvara sig, så är alltid frågeställningen svår.

Man kan tycka, att om ingen inom folket (arbetarna) tar upp vapnen, vilket mycket var inställningen inom den pacifistiska vänstern (dåtidens kommunister och socialdemokrati) efter 1:a världskriget, så blir det inga krig, eftersom det inte finns några soldater att tillgå.

Andra har förfäktat att med ökande världshandel, stigande levnadsstandard och demokratisering i största allmänhet, så faller intresset/behovet att bedriva väpnade konflikter för att nå olika mål.
Därav nedrustningen, både i Sverige och runt om i Europa, efter Berlinmurens fall och Sovjetunionens upplösning

Men tyvärr verkar det inte fungera. Olika slags "ledare", med våld på agendan, verkar ha en mycket märklig förmåga att endera få frivilliga följare (t.ex. IS) eller tvinga fram följare (Kim jong X Nordkorea).

Som ung trodde jag mycket på olika former av pacifism, och att det internationella samfundet skulle kunna bli en tillräcklig kraft för att förhandla bort konflikter, bistå med fredsbevarande styrkor i oroliga områden, och se till att jordens kärnvapenarsenal skulle nedrustas bort.
Mina förhoppningar har definitivt kommit på skam.

När en typ av oroshärd försvunnit, så har en ny dykt upp. Icke-våld fungerar bara i demokratier, och många länder kallar sig "demokratier" för att de håller val, men är det långt ifrån alltid.

Att ha ett försvar värt namnet, är ett sätt att försvara demokratin.
Om kriget kommer, till oss eller till vårt närområde, så kan vi som individer, och som nation välja:
Att vara förberedda och försöka försvara oss, eller att lägga oss platt för övermakten, och försöka överleva i en ockuperad stat.

Det är bara ett fåtal som kommer att lyckas fly till en tillvaro som ens liknar den vi är vana vid här hemma.

De allra flesta flyktingarna från de nu pågående konflikterna som i Syrien, Afghanistan, Somalia, Israel-Palestina m.fl. finns inte i Sverige eller ens i EU, utan finns kvar i landet med en extremt osäker tillvaro, eller i eländiga flyktingläger i grannländer.
Det är en tillvaro i eländiga flyktingläger eller som gömd i ett avlägset hörn av hemlandet/ett grannland de allra flesta flyktingar hamnar. Inte i en lägenhet i Åmål.

När man ser det så, så inser man, att det är bättre att försöka förbereda så många som möjligt till att kunna delta i att försvara Sverige, se till att vi har beredskaps att försörja vår befolkning vid konflikt, och att vi förklarar för oss själva VARFÖR ett försvar är viktigt.
 
Jag tror inte att Sverige kommer att vara intressant för främmande makt ur ett annat perspektiv än det.
Antingen så bryter helvetet lös när Ryssland invaderar Sverige eller så invaderar Ryssland Sverige för att helvetet har brutit loss.

Där är jag mer tveksam även om jag till 99 % är ense med dig. Ryssland kan besätta Gotland på (med nuvarande soldatstyrka) mindre än 1 dag. Och det går att göra precis som på Krim "små gröna män" med automatkarbiner utan identitetsbeteckningar. Officiella Ryssland kommer naturligtvis att förneka detta, men innan någon hinner reagera är det ett fait accompli. Sverige ska dessutom skicka förstärkning från fastlandet, lycka till säger jag, det räcker med några jagare mellan Gotland och fastlandet för att det inte ska fungera. Den som äger ön äger Östersjön.
 
Hmm, hur har du tänkt fixa det? Vuxenstudera? Att barnen kan är ju uppenbart men hur ska ni finansiera hela konkarrongens studier?

Högskolor och universitet finns ju i andra länder också så även vuxna kan studera, ja. Finansering får man ju lösa då. Vi diskuterar fortfarande ett högst hypotetiskt scenario.
 
Högskolor och universitet finns ju i andra länder också så även vuxna kan studera, ja. Finansering får man ju lösa då. Vi diskuterar fortfarande ett högst hypotetiskt scenario.

Nej. Vuxna kan endast studera om din man har råd att betala för det. Ska du plugga så kan du ju inte bidra annat än marginellt. Det gör US fullständigt omöjligt för dig, återstår Kanada eller Holland.
 
Nej. Vuxna kan endast studera om din man har råd att betala för det. Ska du plugga så kan du ju inte bidra annat än marginellt. Det gör US fullständigt omöjligt för dig, återstår Kanada eller Holland.

Har jag sagt annat? Klart man får betala för sig när man studerar i USA.
 
Jag hoppar in lite i efterhand här... Först av allt kan vi konstatera att Sverige idag saknar krigföringsförmåga - Blir vi angripna kan vi alltså inte försvara oss. Försvarsreformen som beslutades 2009 är ett totalt misslyckande och var egentligen omodern och passé redan när den beslutades iom Georgienkriget. Vi saknar alltså helt försvar mot ett anfall av ett grannland i ett läge där Sverige i vissa avseenden är mer utsatt än under kalla kriget...

Insatsorganisation 2014 (IO14) är hopplöst passé, det var den egentligen redan när beslut fattades 2009, men trots att IO14 bara är 1/5 av den numerär som behövs för att försvara Sverige så är den fortfarande till stora delar uppfyllda av värnpliktiga - Ja, ni läste rätt. Det finns idag mer än 5000 värnpliktiga krigsplacerade inom "Yrkesförsvaret". Vi kan därför konstatera att "yrkesförsvaret" är ett monumentalt misslyckande.

Mot bakgrund av detta är det orimligt att vi inte gemensamt ska vara beredda att försvara vår frihet och vår demokrati. Att göra värnplikt är ett lågt pris att betala för att bevara vårt samhällsskick.
 
Sverige har ju lyckas slingra sig undan väpnade konflikter förr, delvis med diplomati men också p.g.a sin geopolitiska position. Vad ska Sverige med värnpliktiga till, bättre att lägga pengar på underrättelsetjänst som kan bidra effektivt försvar hos grannländer.
 
Sverige har ju lyckas slingra sig undan väpnade konflikter förr, delvis med diplomati men också p.g.a sin geopolitiska position. Vad ska Sverige med värnpliktiga till, bättre att lägga pengar på underrättelsetjänst som kan bidra effektivt försvar hos grannländer.
Idag är situationen helt annorlunda - Det finns större chans för en snögubbe att överleva i helvetet än att Sverige ska lyckas hålla sig utanför en konflikt mellan Nato och Ryska federationen i Östersjöområdet.
Länkar till ett mycket bra föredrag om just detta...
 
Sverige har ju lyckas slingra sig undan väpnade konflikter förr, delvis med diplomati men också p.g.a sin geopolitiska position. Vad ska Sverige med värnpliktiga till, bättre att lägga pengar på underrättelsetjänst som kan bidra effektivt försvar hos grannländer.
Det är exakt så som Ryssland vill ha det, att vi ska vara en sittande fågel färdig att plocka den dan dom behöver vårat land av en eller annan orsak. Du kan ju bara inbilla dig att ryssen inte redan har mera spioner i Sverige än under kalla kriget samt att Ryssland gör allt dom kan för att styra opinionen och påverka landet för sina egna dunkla framtida syften men du kanske går ryssarnas ärenden redan? Även om du inte medvetet gör det så är ju det resonemang du för helt perfekt för då är du ju en "nyttig idiot" för ryssen.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
656
Senast: nexxa
·
Svar
34
· Visningar
3 784
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp