Bukefalos 28 år!

Värnplikt

Jag känner inte att jag tycker det ska vara obligatoriskt, och jag hade inte gjort det och jag vet att min lillasyster (årsmodell 2000) absolut inte vill heller.
 
Har läst på FB och andra sidor att många ungdomar tycker att lumpen är inte alls bra då det kränker individen och ens personliga intigritet och någon annan än dom ska skydda sverige men man måste ju tänka på att man inte bara ska utnyttja sina rättigheter utan måste även utföra sina skylldigheter som alla svenska medborgare har och inte bara säga .Det får någon annan göra .För tydligen så fungerade inte rekryteringen värst bra till våra förband nu då många inte klarar utbildningen eller att det inte var deras grej
 
Har läst på FB och andra sidor att många ungdomar tycker att lumpen är inte alls bra då det kränker individen och ens personliga intigritet och någon annan än dom ska skydda sverige men man måste ju tänka på att man inte bara ska utnyttja sina rättigheter utan måste även utföra sina skylldigheter som alla svenska medborgare har och inte bara säga .Det får någon annan göra .För tydligen så fungerade inte rekryteringen värst bra till våra förband nu då många inte klarar utbildningen eller att det inte var deras grej

Gör din plikt - kräv din rätt.
Så ska det ju vara.
 
Så då behöver vi inte försvaret alls då? Om alla säger samma sak kanske vi ska överväga att avskaffa landet Sverige.
Jag tror att det finns sätt att motivera unga att göra frivillig värnplikt (eller ja, vad man nu kallar det när det inte är plikt så att säga).

Att avskaffa landet Sverige känns ju som en dålig idé.
 
Att jag sen varit gift/sambo under 45+ år verkar ju vara ett konstigt sätt att förakta på.
Många män som hatar kvinnor lever i nära relationer med kvinnor. Det är till exempel därför det finns nåt som kallas "våld i nära relationer".

Observera att jag bara svarar på exakt vad du skriver, jag säger ingenting om dina relationer. Bara att man absolut kan leva nära kvinnor men ändå hata dem.
 
Jag skulle gärna göra värnplikt men anser inte att den ska vara obligatorisk. För mig hör det inte ihop med en demokratisk modern stat att tvinga ungdomar att tränas i en armé.
Det är lite så jag resonerar också dvs att ungdomar ska vara tvingade känns som en märklig tanke för mig.
 
Jag tycker det är intressant att så många män -mestadels äldre talar varmt om lumpen. Samt att många i min generation (är 40) tycker att värnplikt det ska man självklart göra.
Men uppenbarligen så vill inte ungdomar eftersom det är för få nu som frivilligt sökt sig dit.
 
Jag tycker det är intressant att så många män -mestadels äldre talar varmt om lumpen. Samt att många i min generation (är 40) tycker att värnplikt det ska man självklart göra.
Men uppenbarligen så vill inte ungdomar eftersom det är för få nu som frivilligt sökt sig dit.
Vad ungdomarna vill eller inte vill är ovidkommande, det har lallats tillräckligt nu både med curlande och en skola som har stora problem med elever som gör vad dom tycker. Det behövs någon som tar ynglingarna i örat och talar om vad som är okej och inte, disciplin i lagom mått har ingen dött av och det är nog många som fått omvärdera sig själv under den allmänna värnplikten. Kränkt och integritet har blivit modeord som tas till när individen inte vill. Jag kan ärligt säga att jag växte som människa under värnplikten, jag, som var mobbad i hela mellan och högstadiet, helt plötsligt passade in någonstans, fick göra det jag var bra på och trivdes så bra att jag delvis blev kvar, det kunde ingen tro när jag växte upp. Värnplikten behövs.
 
I många år så har man sagt att det inte är just " slumpvis person med vapen i hand" som man behöver, utan högutbildade soldater. Det kan man inte tvinga folk till. " Grattis, du är uttagen till att i flera år utbilda dig för att med ditt liv som insats prestera till en genomusel lön".

Med den inställningen så kan man lika gärna tvångsrekrytera folk till att bli läkare, med lika genomusel lön. Samhället behöver det. Solidariskt!
 
Tror några här blandar ihop orden förfäkta med förakta.

Själv är jag för ändringarna. När jag var yngre var jag emot den allmänna värnplikten men jag tror det är en sådan där sak man inser när man blir äldre.

Hade gärna sett att man tog in den gruppen som blev utan den allmänna värnplikten såhär i efterhand också, men eftersom de är mitt uppe i familjebildning och karriärsåldern går förstås inte det.
 
Självklart ska vi ha en värnplikt. Kombinera denna gärna med utbildningar inom förvaret istället för a-kassa.
Det är destruktivt att gå arbetslös, speciellt för ungdomar. De som inte klarat gymnasiet och inte har jobb skulle kunna placeras i ngn form av yrkesmilitär kår där man efter, säg 5 år har en yrkesutbildning.
 
Jag skulle gärna göra värnplikt men anser inte att den ska vara obligatorisk. För mig hör det inte ihop med en demokratisk modern stat att tvinga ungdomar att tränas i en armé.
En värnplikt är så mycket mer än att tränas i att döda.
Dels har du den gamla sanningen att om ditt land inte har et vettigt försvar så är risken uppenbar att du snart inte har ett eget land längre. För om inte ett lands egna soldater marscherar och övar i landet, gör snart ett annat lands soldater det.
Men så kan värnplikten användas för att utbilda och forma ungdomar som idag går med varken jobb eller utbildning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 207
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag känner en stor osäkerhet och rädsla kring män, och känner en fruktansvärd panik inför att bli intim med någon. Men även i andra...
2
Svar
36
· Visningar
3 984
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Den här länken, förvisso från 2 september förra året, fick tankarna på detta, minst lika aktuella ämne nu som då hur så många kommer...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: nexxa
·
Svar
34
· Visningar
3 798
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp