Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Sablar22

Trådstartare
Ja den berömda väskan som alla talar om, men som ingen avslöjar innehållet på ;)
VAD ska man packa ner egentligen?

Jag fick hur mkt barnkläder som helst i helgen och kan verkligen välja och vraka! Men vad mer än kläder till bebisen ska packas ner?

Alla tips och råd tar jag tacksamt emot.

/Sablar..bara liiiiite nervös!
 
Sv: "Väskan"

Nu är det ju ett tag sedan jag packade min väska, men jag minns att jag bara hade en omgång bebiskläder i neutralt utförande (skulle passa båda könen) samt en babyfilt. Fadern fick ta med mer kläder när allt var klart.
Till mig själv hade jag morgonrock, mysbyxor och några toppar/tröjor (gärna med knäppning fram så du lätt får fram "maten". Så länge jag var kvar på BB använde jag landstingets trosor, fula med sköna.
Sedan hade jag toalettsaker och något att läsa.
Ett tips jag fick var att man skulle ta med något till pappan att äta, typ frusen matlåda eller färdigmat, eftersom han inte får mat på sjukhuset om det drar ut på tiden och vårt sjukhus har inte nattöppen kiosk/servering.
 
Sv: "Väskan"

Det enda jag hade riktig nytta av var kläderna till mig (jag vägrade att gå i landstingets kläder på BB) och druvsockret jag knaprade på förlossningen. Jag lyckades även att sätta i mig en kexchoklad precis innan de meddelade att jag skulle hålla mig på flytande kost :angel: Hade då hållt på i en herrans massa timmar och de började väl tänka snitt kan jag tro. Fast det blev det aldrig.
Shampo, tvål och sådana saker ska ju självklart med. På vissa sjukhus tror jag att man får stå för bebisens blöjor själv. Bindor till en själv kan ju vara bra om man inte vill ha landstingets megasuperduperstora, men dessa rekommenderas :o Vill man inte att bebisen ska ha landstingets kläder så får man ju ta med såna. Fast på vårt sjukhus har de bytt leverantör så det står inte längre "Tillhör landstinget" på kläderna.
Sen kan ju mannen hämta dit en massa sen om det är nåt man saknar till själva BB-vistelsen.

Jo just det. Pengar till att köpa telefonkort om de inte tillåter mobiltelofon. Vi hade glömt detta men lyckade skapa ihop precis från småmynt ur våra jackfickor.

// K
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Väskan"

Ja, det var 6 år sedan jag var där sist (på BB alltså...)!

Men något som jag glömde första gången var att ta med mina egna mysiga kläder. Sjukhusets "städrockar" är inget att rekommendera. Jag fick i panik ringa min mamma som kom dit med några av sina kläder och genast kände jag mig så mycket piggare.

Mössa till bebisen ifall den fryser (finns att låna om man glömmer men det är väl roligare att bebisen får ha sin egen).

En bra och stor Bh (för brösten blir jättestora när mjölken kommer) är ett måste!

Telefonnummer till alla du vill ringa!

Det var vad jag kom på nu...

Lycka till!!!!!
 
Sv: "Väskan"

En omgång bebiskläder (kom ihåg mössa.. Annars får bebisen ett par trosor på huvudet, om mössa behövs.. :p ).
En mysig bebisfilt hade vi stor nytta av.
Jag packade ner lite "lyxigare" shampoo, balsam mm till mig. Skönt att ta en ordentlig dusch..
Amningsbh, något "godis" (jag hade mest torkad frukt. Var superduperhungrig första dygnen. Hade ju iof knappt ätit under graviditeten, så det var kanske inte så underligt), egna kläder om man inte vill ha sjukhusets (jag hade sjukhusets första dygnet. Deras jättetrosor hade jag så länge som möjligt, sköna och praktiska).
Babyskyddet till bilen,fler bebiskläder och overall mm kan man ju be killen hämta någon av dagarna efter förlossningen.

Jag packade några "barer" (typ nutrilettbars), kexchoklad, torkad frukt mm till förlossningen, mest till sambon (hann inte med det..).
 
Sv: "Väskan"

Tack tack :)
Då var jag inte helt fel ute iaf.
Fast käk till sambon..det får han fixa själv, han är ju vuxen för tusan ;)
 
Sv: "Väskan"

Det beror ju också på om du ska vara på patienthotell eller om du ska ligga på avdelning!
På patienthotellet får vi i alla fall inte här låna några stora trosor eller får några bindor (storlek XXXXXL :smirk: ) till mamman eller blöjor till barnet, bara första omgången.
Sen får man stå för det själv.
Så blöjor och FLERA omgångar kläder till den lille... Myskläder till en själv och pappan.
Pengar för att köpa snask :d , toalett och duschgrejjer, det var nog det som var viktigast för oss i alla fall.
Vi missade ju det här med massa ombyten till bebben så som tur var skulle ändå min kära man åka hem en sväng (vi har ju en timma till sjukhuset) så han fick ta med sig mer :smirk: .
 
Sv: "Väskan"

Jag har kommit så här långt nu..

Till Bebis
4 body´s
4 byxor
5 tröjor
2 mössor
4 p strumpor
Blöjor har jag inte köpt än.
Stickad dress ala "norsktröjor"
Fleecefilt

Till mig:
Trosor
Morgonrock
Hygiengrejer
"mysbyxor" + lite andra kläder
Tofflor :love:

Nåt att stoppa i sig får bli lite senare.. det är ju trots allt
en månad kvar innan tiden går ut.
Men för första gången i mitt liv (tror jag) så vill jag vara ute i god tid :o
 
Sv: "Väskan"

Glöm inte ta med kläder du vill ha på dig när du åker hem - morgonrock är kanske inte förstahandsvalet då :-)

Hade det varit jag, så hade jag också packat ner nåt att läsa + mp3-spelaren fulladdad med musik....
 
Sv: "Väskan"

när barn nummer två kom så var det bra att ha med amningskupor, mjölken rann till nästan direkt och sådana fanns i alla fall inte att låna på vårat BB.
Glöm inte kamera och film!

madde
 
Sv: "Väskan"

Glöm för allt i världen inte kamera och film!! Och batterier till kameran... Speciellt om ni har digitalkamera... Sen som sagt något att läsa, ammningsstunderna kan bli långa i början, eller oxå får du kanske en sjusovare så det kan vara kul att sysselsätta sig med, även till förlossningen om man klara av att läsa då, jag tyckte att det var skönt att koncentrera mig på något annat en stund, men jag kom inte ihåg vad jag läste... ;)
Godis och coca cola... Coca cola var det enda som var gott för mig på förlossningen... Allt annat fick jag kräkkänslor av...

Men som sagt, kolla upp vad som gäller på erat BB, om du behöver ha med blöjor och bindor eller om du får det där.
Telefonlista till alla som du kan tänkas ringa, ofta får man inte slå på mobilen och då har man inte en anning om några nummer...
Papper och penna, ibland vill man skriva upp saker och då blir man jätteirreterad att ingen har papper och penna... Jag hade en massa ideér till ombyggnad av vårat hus... Om de var bra vet jag egentligen inte men jag ville hemskt gärna skriva upp dem... ;)
Och sen satt jag och skrev olika kombinationer av namn uppe på BB och funderade på om de passade våran bebis...
Och så skrev jag lite dagboks anteckningar, väldigt roligt senare för man glömmer något extremt fort men för lite sömn och en massa ammning... Och skriva upp adress och telefon nummer om man får någon BB kompis osv.

Hm ja det var det jag kom på nu... Plus det som du redan hade packat förstås, sen kommer du säkert att skicka efter en massa saker när du väl ligger på BB men det hör till!

Det jag kommer att inhandla och ta med den här gången det är en bra bröstpump så att jag får igång ammningen den här gången!!
 
Sv: "Väskan"

Förutom dom råden du fått så ta med dig frukt .godis.dricka.
Jag vart vrålhungrig kl 1 på natten.. och vågade inte fråga om mat. :o :D Jag fick 2 mackor till middag efter förlossningen.(min dotter föddes ca halv sex på kvällen )Sen fick jag inge mer mat!!??
 
Sv: "Väskan"

Alla skriver om egna kläder...Själv tyckte jag att det var bra att kunna slafsa ned landstingets fula rockar:) Fast om man ligger på patienthotell (som vissa sjukhus i Sthlm) så måste man ju ha med sig egna kläder för att kunna äta. Matsalen är nämligen en lunchrestaurang öppen för "alla".
 
Sv: "Väskan"

Jag blir arg bara jag tänker på landstingets rockar.... skulle hellre DÖ än visa mig i en av dem! Alltså tyckte jag det var viktigt med egna kläder - både för BB-vistelsen och hemfärden. Dottern, däremot, fick hålla tillgodo med landstingskläder tills vi åkte hem...
 
Sv: "Väskan"

En sak som jag hade med som jag hade läst någonstans var en kudde. Det var guld värt eftersom landstingskuddarna är gjorda av sten eller nåt. Om man ska ligga kvar ett par nätter så är den egna kudden helt underbar!! Sedan hade jag inget schampo eller duschtvål, det trodde jag fanns, och det fanns väl någon slags tvål men det hade varit bra med eget sådant. Det ska jag packa med nu! Och några rena kläder att ha närman åker hem, men ta mammabyxor! Man blir inte precis trådsmal direkt.

Jag håller med Break a leg om landstingets kläder. Jag tycker att de är jättesköna, de är så himla mjuka så det var toppen att ha dem medan man var där.
 
Sv: "Väskan"

...fast egentligen är väl inte den där väskan SÅ himla viktig. Jag menar, man skall ju inte precis till världens ände, och skulle det vara nåt man akut behöver, går det ju oftast bra att skicka barnets far på ärenden :-)

Vad jag nu kommer ihåg att jag hade köpt innan och hade med mig är amningsbehå plus såna där inlägg att lägga i den om/när det läcker mjölk. Mycket praktiskt och betydligt fräschare än att ha mjölk på precis allting....
 
Sv: "Väskan"

När jag låg inne med Lucas använde jag knappt något från väskan. Det enda var nog hygiengrejer och åka-hem-kläderna. Brydde mig inte ett dugg om hur jag såg ut, hasade runt i landstingets kläder det lilla jag kunde röra mig (var snittad).

Med Nathalie satte jag på mig egna kläder andra dan, och OJ vilken skillnad! Jag kände mig mer som en människa. Önskade då att jag tagit med egna kläder till henne också förrutom åka-hem-kläderna.

Läste en hel del båda gångerna, bäbisen äter LÄÄÄÄÄÄÄNGE och det är långtråkigt så det skriker. Ta dock inte med en för stor och tung bok, det blir jobbigt att hålla :-)

Telefonkort till det första du vill ringa och nummer till de du vill ringa. På rummet får du egen telefon. Jag födde Nathalie halv sex på kvällen och hade telefonen inkopplad när jag kom upp på rummet vid halv nio nånting.
 
Sv: "Väskan"

Visst hade det varit lyxigt med en dofttvål, men jag körde med oparfymerad tvål och hudlotion så att bebisen skulle känna min doft.

// K
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 276
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 342
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 235
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 900
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp