Våga köpa oprovad Bates?

Saigon

Trådstartare
Just nu har jag världens sadelproblem... Min nuvarande sadel (Crown Jessica m luft) har blivit för trång (31) och jag letar efter en 32:a. Men eftersom att de är rätt ovanliga så lär det dröja ett tag (och dessutom ska den ligga rimligt till i pris).

Under tiden letar jag därför efter en billig sadel som funkar att rida i tillfälligt. Problemet är att han har en väldigt lång och hög manke samt vill ha mkt plats framtill.

Har letat sadlar under de senaste veckorna som en tok, och är nu fruktansvärt trött på att inte kunna rida ordentligt. Jag vill därför ha tag på en sadel NU! Men eftersom att jag inte tänker behålla den sadeln (vill absolut ha en crown med luft igen) så är också kravet att den ska vara väldigt billig. Vilket har varit svårt att hitta. Så fort de är billiga så är det normal el normal mot vid bom.

Har provat tex en albion K2 och en style och de låg väldigt bra förutom att de tog i manken. Och det var alldeles för mkt för att det skulle funka att padda upp.

Men nu har jag hittat en bates caprilli i XW. Har googlat lite på dessa och tror gissningsvis att modellen i sig skulle kunna passa. Har sett bilder på hästar med väldigt lika ryggar som min häst, där de legat bra, så det är inte helt omöjligt att det skulle kunna fungera. Men så klart långt ifrån säkert....

Problemet är nu att man inte får prova sadeln el. får öppet köp. Och eftersom säljaren bor väldigt långt ifrån mig så måste den skickas med köptvång.
Men jag har alltså inte den blekaste aning om den kan tänkas passa. Men samtidigt så är det den bästa kandidaten hittills på mga veckor och jag är enormt frustrerad över att inte ha ngn sadel.

Först och främst funderar jag över om bommen blir för vid. Men precis som Albion så är Crowns bommar lite bredare än normalt så därför så skulle kanske XW i denna kunna fungera.

Fråga nr 2 är såklart om den kommer gå fri från manken. Men det verkar på mga inlägg här som att de fungerar på höga mankar, dock vet jag inte vilken bomvidd dessa har haft på sina sadlar. Ju bredare desto större risk såklart för att den ska gå i manken. Och är det för mkt så blir det ju inte bra med pads ens för ett kortare tag.

Så hur ska jag göra?? Ska jag våga köpa den utan att ha provat? (vilket jag ju eg. vet är helt vansinnigt) Det finns dessutom inte ngn i närheten som jag skulle kunna prova...

Och tänk om den inte alls fungerar.... Den är nog då heller inte världens lättaste sadel att sälja eftersom att bomvidden är ganska extrem... Och då står jag där med 2 sadlar och inga pengar... Fast å andra sidan så kan man ha tur och få den såld snabbt kanske....

Nej, jag vet inte... Hur sjutton ska jag göra??
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Jag tror inte det kommer funka. Inte om Albion tog i....

Och din häst har rak rygg eller? Eftersom crown och albion ligger bra? Då tror jag en Bates kan bli för svängd, tänk på att dom blir mer svängda ju vidare bommen är.

Min häst har också väldigt hög och lång manke, och på honom så har Albion och Prestige varit dom enda som hade plats för manken, i tillräcklig bred bom... Har dock inte testat Bates på honom (gillar dom inte..) men om Albion tog i så tror jag oddsen är ganska dåliga för att den ska passa.
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

jag har en bates caprilli i xw till min pojke, han ser ut så här över ryggen, (ngt mindre musklad just nu)
yko.jpg


nu när han tappat musler ligger den såhär, har numera en fårskinnspad unders mot ryggen medans han musklar upp sig igen
DSC00145.jpg
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Lånar tråden lite...
Jag ska oxå köpa en bates caprilli. Har hört att dom blir hala. stämmer det??
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Tack för svar! :bow:

Jo, han har en lång och ganska rak rygg.

Det var W i båda Albion. Och med en ännu bredare hade problemt troligtvis blivit ännu värre tror jag. Fast det är ju intressant att det fungerade på din...

Ja Prestige har jag också en känsla av att det skulle kunna passa. Men några billiga sådana har jag inte hittat.

Hmm, du har ju rätt i att de blir mer svängda ju bredare de blir så det är klart, den kanske blir för svängd....

Suck, det är ju helt värdelöst när man inte kan prova...
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Ja det är svårt det där... Du kan inte få ta sadeln på öppet köp då? Har du kollat utomlands om det finns någon Crown 32 till salu? Tex ebay och annonssidor?
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Tusen tack för ditt svar! :bow:

När det gäller bredden så känns det lite mer som att det ev. skulle kunna passa när jag sett din.

Däremot så är det nog lite skillnad på ryggarna förövrigt. Nu är ju din bild tagen ur en lite annorlunda vinkel (som kanske lurar ögat en del) men jag tycker nog att din häst rygg ser mer svängd ut än min hästs.

Jag har bara en bild på min häst rygg (alla andra kort är med ryttare på) och den är dessutom inte representativ för hur han ser ut i muskelmassan idag, men jag slänger in den ändå för att visa skillnaden och se vad ni andra tycker.

Alptopp2.jpg


Vad säger ni?
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Nej, problemet var att jag inte fick ha den på öppet köp. Annars skulle jag vågat prova direkt.

Det finns en crown 32 tom här i närheten till salu (eller fanns). Men den var utan luft och lite för dyr (med tanke på att jag skulle byta den igen snart).
När jag väl hittar en 32:a med luft så vågar jag sälja min, men innan dess så vågar jag inte riktigt göra mig av med den vilket gör att ekonomin för en ny sadel blir så begränsad.... Man skulle vara miljonär!
Men sen vet jag att det brukar dyka upp bra sadlar lite då och då så jag tror nog att det kommer något bra så småningom men under tiden behöver jag ha ngt annat billigt...

Vad tror du när du jämf bilderna på jordgubbens häst och min? Ser lite tveksamt ut va?
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Lånar tråden lite...
Jag ska oxå köpa en bates caprilli. Har hört att dom blir hala. stämmer det??

Min har iaf inte blivit hal, men jag har iförsig inte haft den så länge, bara ca 3 månader. Fast jag har hoppen då, antar att du menar dressyren?
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Alltså jag har ju inte något svar på din fråga alls, men undrar om inte en THOROWGOOD T4 GRIFFIN DRESSYR kan passa? Jag har en griffin haflinger cob men den är för låg i manken, men T4 ska ge mycket mer utrymme för manken jämfört med coben. Dessa är för en rakare rygg, inte alltför dyr och vet flera som har börjat med denna för att gå över till just crown jessica.
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Tack för tips! Jag ska ha det i åtanke men har lite svårt för att tänka mig en syntetssadel. Vill gärna ha en i läder.
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

På den bilden du visar ser hästen väldigt överbyggd ut och det verkar konstigt att albion skulle passa?? Men han står kanske i nedförsbacke?
Oavsett är han inte jätterak så det kanske funkar med Bates'en?

Vet inte hur mkt du ska ge för den, men wintec isabell finns ju också.
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Om din häst har något hög manke är det stor risk att manken går i. Hade problem på den gamla valacken med att det var ett gränsfall att det gick och jag tycker ändå inte att det var någon extrem manke han hade.

/Camilla
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Ja fast det är han inte! Han står så fruktansvärt illa bara, men tyvärr var det den enda bilden som jag hade tillgänglig! Underlaget är inte plant.
Men jag ska se om jag inte kan fixa fram en ordentlig bild på honom! Han ligger på gränsen till att vara överbyggd men är det inte.

Fast det kan ju kvitta, jag får ju ändå inte ngt svar på om den passar eller inte! Jag måste ju prova... Det är bara jag som är lite desperat :D

Men som sagt Albion och crown är de enda hittills som legat riktigt bra på honom. Vissa Kieffer funkar också men är svåra när det gäller manken. Samma med county c.
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Var det just en caprilli du hade på honom? För då låter det ju lite oroväckande... Jag har annars sett caprillin i flera trådar där hästar med hög manke haft den och där den blivit rekomm. Men sen vet man aldrig om det är så att de har lite för trånga bommar som gör att den kommer upp (eller rättare sagt inte kommer ner) på manken.

Ja, för tittar man på jordgubbens häst så har den inte ngn jättemanke men ändå så ser sadeln ut att ligga rätt så nära manken. Min hästs manke är ju både högre och framförallt längre så det är ju tveksamt till om det ska kunna fungera.

Och jag har inte haft så mga sadlar till honom samt inte haft ngn häst innan med en sådan jättemanke så jag har inte riktigt koll på vilka sadlar som eg. finns att välja på. Utan nu har det varit så att jag håller utkik efter vad som finns i W och när jag sedan hittar ngn så börjar jag undersöka om det finns ngt som tyder på att de kan passa på hästar med hög manke.

Problemet är ju när man inte tar ut en sadelprovare. Då blir det rena gissningsleken innan man får hem sadeln och kan testa. Men eftersom jag redan vet vilken sadel som ligger absolut bäst på honom så känns det onödigt. Man tycker ju att man skulle kunna hitta ngn som iaf ligger hyffsat under en period...
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Wintec isabell är nog för rak, för den ryggen. Den är rakare än caprillin tror jag.

Ts:

Av vad jag ser av ryggen borde caprillin passa den är inte jättesvängd men lite och det behöver nog den hästen. Det finns billiga äldre kieffer också som kan vara lagom svängd i bommen, rätt bra mankfrihet också. De är vanliga så det kanske du kan hitta på nära håll, så du kan prova.
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

han har en jätte manke och den är fruktansvärt lång oxå, förstår inte varför den bilden inte visar det, då detta varit det jobbigaste med att leta ny sadel...
kljl.jpg

här ser man manken bättre
DSC01249.jpg

och här med
 
Sv: Våga köpa oprovad Bates?

Ja, nu ser jag!! Jo, den var ju rejäl! Tänk vad man kan bli lurad av bilder... (eller så är det jag som inte hade glasögonen på mig;) )
Ja kan den gå fri från den manken så borde det ju fungera på min också (kan man hoppas :smirk: )

Tusen tack för dina bilder! :bow: :bow:

*

Tack också flashis för din input! Och jo det stämmer att Kieffer brukar kunna funka med manken och ryggen förövrigt! Problemet med de brukar dock vara att de inte erbjuder tillräckligt med utrymme (visar sig tydligt i sidvärtsrörelser). Men de brukar kunna fungera som tillfälliga sadlar. Och jag hade en bra sådan på gång men blev snuvad i sista sekunden...

Jag börjar faktiskt luta åt att våga chansa på caprillin *jag måste vara galen* :crazy: :D
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
1 721
Senast: Mogge
·
Utrustning Jag har haft enorma problem med att hitta en sadel till min Welsh Mountain. Hon är 115 cm hög med väldigt platt, bred och något svängd...
Svar
11
· Visningar
1 327
Senast: Thera
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 128
Senast: __sofia__
·
Utrustning Hej, Håller på att bli tokig på att leta. Jag har en unghäst som ska skickas på inridning, men då behöver hon ha en sadel med sig. Jag...
Svar
18
· Visningar
1 406
Senast: Ponylove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp