Våga radbrytning

Om jag inte radbryter mest hela tiden så tappar jag bort mig i texten.
Det är en teknik som jag har lagt mig till med för att hantera min dyslexi.
I viktiga brev så packar jag sedan ihop till lagom stora stycken när jag är klar.
 
Jo, jag vet det. Och jag tycker det är ett smart sätt. Tyvärr är ju det en teknik som vissa särskrivare använder fast de hanterar den fel och hugger orden mitt i. Det gör dock inte du.
 
Nej, särskrivning kan man leva med - men komplicerade och långa meningar med mycket information?

Jag har verkligen retat mig på särskivning. Och gör fortfarande. För mig blir det helt andra betydelser och jag tycker att texterna blir imbecilla.

Men så häromdagen så fick jag en viss aha upplevelse från en av mina extremt dyslektiska kompisar, han sa att särskrivning för honom ofta händer därför att det är enklare att stava korta ord. Det är en förklaring som jag faktiskt kan leva med, även om det sticker i ögonen.
 
Jag särskriver också för att få till stavningen, men sedan så sätter jag ihop innan jag postar.
Att skriva väl trots dyslexi är en livslång kamp.
 
Jag har verkligen retat mig på särskivning. Och gör fortfarande. För mig blir det helt andra betydelser och jag tycker att texterna blir imbecilla.

Men så häromdagen så fick jag en viss aha upplevelse från en av mina extremt dyslektiska kompisar, han sa att särskrivning för honom ofta händer därför att det är enklare att stava korta ord. Det är en förklaring som jag faktiskt kan leva med, även om det sticker i ögonen.

När det är dyslexi som är orsaken tycker jag inte att det är något problem. Men antalet särskrivare verkar överstiga antalet dyslektiker.
 
Skolan pratar om att min äldsta son kan ha dyslexi och när han fick veta vad det är så började han skylla allt på det. Tills jag visade några inlägg som du skrivit , då förstod han att han inte kan ha det som ursäkt. :D

(Jag gjorde faktiskt ett citat av det Inte_Ung skrev!:cautious: )
 
Hehe ...

på ett annat forum har jag en person som skriver såhär dvs utan styckeindelning skiljetecken och stor bokstav jag har aldrig träffat henne hon är säkert hur trevlig och bra som helst men jag fattar inte varför hon frivilligt framstår som totalt imbecill i text för det är ju vad som händer
Jag har familjemedlemmar och släktingar på fb som skriver så. Jag blir tokig på det och det kliar i fingrarna varje gång jag ser det. Jag har gjort mig ovän med några just pga deras sätt att skriva och de som är kvar vill jag inte göra mig ovän med, så jag står ut.:arghh:
 
Men jounalanteckningar? Borde inte de vara väldigt noggrant skrivna? Jag menar, lite missförstånd på grund av något syftesfel i texten, samt oklar information måste vara riskabelt för patienten.

Jag vet förstås att man gör sig rolig över journalgrodor osv, men ändå. Jag trodde i min enfald att omvårdnadspersonal (såväl som polisen) fick extra träning i detta.
Ja, på min utbildning får man undervisning i svenska språket och hur man skriver journaler samt det här med förkortningar. När vi sedan kommer ut i arbetslivet via praktiken först så får vi rätta oss efter vad de gör på respektive avdelning och vårdcentral. Det är inte bara de medicinska sekreterare som skriver journalen, utan många gånger finns det läkare som anser att man INTE får skriva något annat än vad denne säger. Oftast är det en han.

Jag har med andra ord fått skriva svenska som jag inte vill skriva egentligen. Det svider och när jag väl har ett jobb ska jag skriva lite mer korrekt så långt det går. Det utbildas fler och fler medicinska sekreterare så hoppet är inte ute. Vi ska bara försöka få igenom det sätt vi lärt oss skriva på.

Skriva kort.... ni skulle verkligen se hur kort det är. Pat.betyder patient och behl. betyder behandling, är bara två av alla förkortningar man stöter på ibland, det verkar ju vara två skitlånga ord att stava till. Jag har fått lära mig att man förkortar så lite som möjligt och då endast vedertagna förkortningar. DVS och PGA använder jag som förkortning. Ibland UA, i övrigt inga. Varför skulle jag? Pat. var dessutom ett av "hatorden" som läraren tog upp i utbildningen.

Det ÄR dock inte alla journaler som är skrivna på ett dåligt vis, tvärtom ser jag journaler som har ett bra, fint och korrekt språk.
 
Jag har verkligen retat mig på särskivning. Och gör fortfarande. För mig blir det helt andra betydelser och jag tycker att texterna blir imbecilla.

Men så häromdagen så fick jag en viss aha upplevelse från en av mina extremt dyslektiska kompisar, han sa att särskrivning för honom ofta händer därför att det är enklare att stava korta ord. Det är en förklaring som jag faktiskt kan leva med, även om det sticker i ögonen.


Jo förvisso håller jag med, men om särskrivning är ett större problem när man läser en medicinsk journal, det vet jag inte? Det finns i så fall mycket allvarligare fel som kan orsaka missförstånd och felbehandlingar.

Vad gäller dyslexi, så är det en annan fråga. Jag förstår om den med detta handikapp kompenserar genom att förenkla så att det inte blir fel.

Jag försöker ha förståelse för, och överinseende med att människor är olika, men just i professionella sammanhang så tycker jag att man skall ha höga krav.

@honung s beskrivning av uppföljning och kontroll tycker jag ändå bådar ganska gott, under förutsättning att cheferna ser till att snäppa upp kvalitén när den är usel.
 
Ja, på min utbildning får man undervisning i svenska språket och hur man skriver journaler samt det här med förkortningar. När vi sedan kommer ut i arbetslivet via praktiken först så får vi rätta oss efter vad de gör på respektive avdelning och vårdcentral. Det är inte bara de medicinska sekreterare som skriver journalen, utan många gånger finns det läkare som anser att man INTE får skriva något annat än vad denne säger. Oftast är det en han.

Jag har med andra ord fått skriva svenska som jag inte vill skriva egentligen. Det svider och när jag väl har ett jobb ska jag skriva lite mer korrekt så långt det går. Det utbildas fler och fler medicinska sekreterare så hoppet är inte ute. Vi ska bara försöka få igenom det sätt vi lärt oss skriva på.

Skriva kort.... ni skulle verkligen se hur kort det är. Pat.betyder patient och behl. betyder behandling, är bara två av alla förkortningar man stöter på ibland, det verkar ju vara två skitlånga ord att stava till. Jag har fått lära mig att man förkortar så lite som möjligt och då endast vedertagna förkortningar. DVS och PGA använder jag som förkortning. Ibland UA, i övrigt inga. Varför skulle jag? Pat. var dessutom ett av "hatorden" som läraren tog upp i utbildningen.

Det ÄR dock inte alla journaler som är skrivna på ett dåligt vis, tvärtom ser jag journaler som har ett bra, fint och korrekt språk.

Du kommer att bli en utmärkt sekreterare! :bow:

Du har en skriftlig förmåga som överträffar mångas, anser jag. Att sedan varje profession har sitt språk är en annan sak, och förkortningarna handlar nog om att det skall gå snabbt?

På mitt jobb har vi en sjuksköterska och hon är fenomenal på att ta anteckningar. Snabbt ser hon vad som är av värde för anteckningarna och det är kort och koncist och informativt. Det är en konst!

Man får alltid ställa sig frågan om texten uppfyller syftet?
 
@prinsessfeminist
På det senaste sjukhuset jag gjorde praktik på satt det en överläkare och gick igenom ALLA journaler underläkarna skrev och gav feedback på sättet de var skrivna på. Så nog finns det hopp för kvaliteten :). Största problemet på det sjukhuset var nog snarare att 95% av läkarna hade andra modersmål än svenska, och många av dem hade inte varit i Sverige i mer än sex månader innan de började jobba. Så det var liksom inte så konstigt att det blev fel ibland.

Sedan är det också elva gånger svårare att få till en vettig text när man dikterar och inte ser framför sig vad det blir av texten. Och gällande stycken osv gör sekreterarna ändå som de vill verkar det som, oavsett vad man säger :cautious:.
 
Skriva kort.... ni skulle verkligen se hur kort det är. Pat.betyder patient och behl. betyder behandling, är bara två av alla förkortningar man stöter på ibland, det verkar ju vara två skitlånga ord att stava till. Jag har fått lära mig att man förkortar så lite som möjligt och då endast vedertagna förkortningar. DVS och PGA använder jag som förkortning. Ibland UA, i övrigt inga. Varför skulle jag? Pat. var dessutom ett av "hatorden" som läraren tog upp i utbildningen.
.

I en journal ska inget förkortas alls. Journalen ska vara läsbar och lätt förstådd för patienten/brukaren. Medicinska ord/termer är förstås nödvändiga i medicinska journaler men det är just därför läkare ska försäkra sig om att patienten förstår innehållet innan journal lämnas ut vid begäran.

Det jag upplever med dåligt skrivna journalanteckningar är den vansinnigt dåliga svenskan, och förståelsen för vad en journal är. Och som sagt tidigare så pratar jag kommunala omvårdnadsjournaler. Jag reagerar på hur illa vuxna människor skriver.

Men, tråden handlar inte om journaler, det är ett sidospår.
Jag tror väl att bukefalos är relativt förskonat men vi ser ändå med jämna mellanrum exempel som kan få vem som helst gråtfärdig. Eller...tja...postar någon en tråd som det står (LÅNGT!) i rubriken så kan ni slå er i backen på att det i nio av tio fall är ett halvmeter långt textstycke utan radbrytning. Ofta saknas punkter, kommatecken, versaler i början på meningar och - jag gör mig inte ens besväret att läsa då. Då blir jag superhyperdyslektisk och texten är inte läsbar.
 
Eller...tja...postar någon en tråd som det står (LÅNGT!) i rubriken så kan ni slå er i backen på att det i nio av tio fall är ett halvmeter långt textstycke utan radbrytning. Ofta saknas punkter, kommatecken, versaler i början på meningar och - jag gör mig inte ens besväret att läsa då. Då blir jag superhyperdyslektisk och texten är inte läsbar.
:laugh: Ja den där LÅNGT-varningen är ofta ett tecken på att trådskaparen kände att texten blev massiv och svårläst men inte förmådde fixa det (dvs styckeindela). Längden på texter är ju inte ett problem för läsbarheten i sig. Inte i forumformat i alla fall, det finns väl en gräns för hur många tecken som ryms i ett inlägg.
 
Jag (som visserligen är lärare i svenska) har mycket mer överseende med någon som skriver illa när jag ser att det beror på dyslexi. Då blir jag istället glad över att denne någon faktiskt skriver något som kan läsas av "alla", det finns ju faktiskt de som knappt vågar sätta ord på papper i rädsla för att det blir fel. De som däremot särskriver, aldrig styckeindelar och annat läser jag princip aldrig, jag får högt blodtryck om jag gör det. Jag vägrar även att anlita företag som har en illa skriven hemsida/annons, har de inte vett att korrekturläsa har de förmodligen inte annat vett heller är min tanke.

Jag skriver inte felfritt själv alla gånger men i sammanhang där det verkligen räknas brukar jag be någon kollega att läsa igenom och rätta det som är otydligt. Så här på forum kan jag göra exempelvis syftningsfel för att tanken är snabbare än handen men jag tror nog att de flesta som läser på forum har en del överseende med sådana fel.
 
Många ungdomar bryr sig inte! "Vaddå nytt stycke?" "Vaddå särskrivning?" " Det gör väl inget, man fattar väl ändå?"

Gnnngngngngnnnn (biter på naglarna i frustration då jag i skrivande stund rättat färdigt uppsatserna från nationella provet)!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 508
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 609
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 999
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp