Våga radbrytning

Hu jag får rysningar av bara tanken på att utföra den arbetsuppgiften. :nailbiting:

Om man drillat dem i styckeindelningens ädla konst i några år innan nationella proven så behöver man inte få rysningar :D

Däremot kan man ju som jag en gång få överta en klass i nian och upptäcka brister på både det ena och det andra planet och då kan det vara risk för både rysningar och högt blodtryck vid rättningen.
 
Däremot kan man ju som jag en gång få överta en klass i nian och upptäcka brister på både det ena och det andra planet och då kan det vara risk för både rysningar och högt blodtryck vid rättningen.

Det är väl just den upplevelsen de allra flesta gymnasie/universitetsspråklärare har. :angel:
 
Det är väl just den upplevelsen de allra flesta gymnasie/universitetsspråklärare har. :angel:

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med detta, givetvis gör jag mitt yttersta för att mina elever ska behärska skrivandets ädla konst på den nivå de ska enligt Lgr11.
 
Om man drillat dem i styckeindelningens ädla konst i några år innan nationella proven så behöver man inte få rysningar :D
Det vill ju till att man har den ynnesten!

Fast från min egen skoltid kommer jag mest ihåg att det var matte- och fysiklärarna på gymnasiet som slet sitt hår. Den oerhört pedagogiska frasen "detta borde ni kunna", i uppgiven ton, ekar fortfarande i mina öron...
 
Det vill ju till att man har den ynnesten!

Fast från min egen skoltid kommer jag mest ihåg att det var matte- och fysiklärarna på gymnasiet som slet sitt hår. Den oerhört pedagogiska frasen "detta borde ni kunna", i uppgiven ton, ekar fortfarande i mina öron...

Med en bra rektor så har man den ynnesten :) Det svåra (eller där utmaningen finns) skulle jag säga är att peka på nyttan med styckeindelning, punkter och annat. Det är ju bara att se på anledningen till trådstarten, det finns de som helt enkelt inte ser poängen med det. Ibland tänker jag att de som skriver helt utan skiljetecken, styckeindelning och sådant kanske inte läser andras inlägg så noga heller. Om de läste andras inlägg borde de ju rimligtvis uppleva skillnaden. Jag känner en lektionsidé komma till mig :D
 
@Gunnar har experimenterat lite med typsnitt nu - och med de nya, oavsett vilket av de två han väljer, så blir långa stycken lite svåra att läsa.

Så SNÄLLA ni som inte brukar radbryta, ta tillfället i akt att börja göra det nu. Ni kommer att bli lästa av fler om ni undviker de där långa styckena.

Jag brukar försöka hålla mig till stycken och radbryta, ibland kanske oftare än man borde.
Vad man får tänka på är att alla sitter inte bakom en dator. På min Iphone ser jag inte när det är dags att byta rad manuellt.
Jag kan tyvärr inte använda mig utav dator på länge nu utan har bara telefonen. Något jag är riktigt tacksam för.
Jag är också tacksam för det nya utlägget för nu kan jag läsa på Buke igen, vilket har varit svårt de senaste åren.
Så hav lite förståelse för oss mobilare för vi ser inte när det är dags att bryta manuellt.
 
@Stollan Jag surfar också mycket på iphone. Men när du bryter rad beror ju inte på hur det ser ut på skärmen - du bryter ju bara där det känns naturligt i tankegången du plitar ner?
 
Ja, telefonen bryter min rad men inte i datorskärmen om jag fattat det. Ett stycke kan vara långt i sig speciellt när man är mig ;)

Jag har ingen som helst aning om hur det ser ut på datorskärmen. Jag får vara glad om jag ens orkar sitta så länge vid makens att jag kan fixa hans E-räkningar.
Kroppen har nämligen gått i strejk och så har läkare så här ligger jag med min telefon.

Jag tänkte att eftersom man behöver radbryta själv så kan det bli svårt att veta när det är lagom.
Gör jag fel blir det antingen för långt eller så ser det konstigt ut.
 
Alltså, jag kan få fnatt på verbal radbrytning också. Expressens webbredaktörer praktiserar det så till den milda grad att jag får vulkanartade aggressioner och det är nästan så jag vill göra mig själv illa när jag hör hur de pratar in sina webb-tvinslag. Här en kvinnlig variant i ett inslag om dödsskjutningarna i norrköping:
http://www.expressen.se/nyheter/tva-personer-doda-i-skjutning-i-norrkoping/
En manlig variant:
http://www.expressen.se/tv/nyheter/utrikes/rasande-leopard-till-attack/ ALLA expressens tv-reportrar pratar på detta radbrytarsätt. De har gått samma kurs allihop naturligtvis...;)
Varför, varför, varför undrar jag? Tror de att det finns folk med avancerad hörseldysleksi eller va? :banghead:
Man kan ju låta bli att titta på expressens tv-inslag också, det är jag medveten om. :up:
 
Ärligt talat läser jag inte inlägg som är skrivna utan radbyte. Jag får spunk och orkar inte koncentrera mig.

Jag brukar oftast skumma igenom såna inlägg på jakt efter nyckelord. Om jag vill veta ifall skribenten nämnt en viss sak brukar jag köra Ctrl+f :D
 
Språkvård är viktigt.
Att kunna uttrycka sig elegant och tydligt är bra för världsfreden.
Det motverkar konflikter och gör oss till civiliserade människor.
Mycket klokt formulerat!

Språket kan både hylla och förgöra. Att kunna hantera detta svärd av makt och rikedom är av yttersta vikt för både nutid såväl som framtid.
 
Du kommer att bli en utmärkt sekreterare! :bow:

Du har en skriftlig förmåga som överträffar mångas, anser jag. Att sedan varje profession har sitt språk är en annan sak, och förkortningarna handlar nog om att det skall gå snabbt?

På mitt jobb har vi en sjuksköterska och hon är fenomenal på att ta anteckningar. Snabbt ser hon vad som är av värde för anteckningarna och det är kort och koncist och informativt. Det är en konst!

Man får alltid ställa sig frågan om texten uppfyller syftet?
Tack! Jag ska göra mitt bästa för att bli en bra sekreterare.

Ja, förkortningarna handlar om att skriva så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt. Jag förstår tanken och en dag kanske jag (gud förbjude) också förkortar för att kunna skriva som fan. På många ställen ligger man ju efter med diktaten. I förrgår var jag med på ett möte där där det diskuterades om när diktaten ska skrivas. De högprioriterade ska skriva inom 24 timmar och de normala inom 48 timmar. Det lär bli skitsvårt för många ställen att kunna hålla på de gränserna och sådana där förkortningar används ju då gärna kan jag tänkta mig.

Men jag vill skriva journaler väl. Det är viktigt för mig.

En sak som fick mig att skratta högt var för några dagar sedan när jag satt och flitigt skrev diktat och plötsligt säger läkaren i lurarna "lycka till". Vad då, lycka till? Jo, han hade sagt en sjukdom med ett franskt namn, man kunde höra hur han log medan han sa "lycka till" till den som skrev (jag) och bokstaverade sedan sjukdomens namn. När jag googlade på sjukdomen insåg jag att den här läkaren hade varit något för snabb när han flinade och sa "lycka till" åt mig för han hade ju en bokstav för mycket i namnet! Kan säga att jag skrattade högt!
 
I en journal ska inget förkortas alls. Journalen ska vara läsbar och lätt förstådd för patienten/brukaren. Medicinska ord/termer är förstås nödvändiga i medicinska journaler men det är just därför läkare ska försäkra sig om att patienten förstår innehållet innan journal lämnas ut vid begäran.

Det jag upplever med dåligt skrivna journalanteckningar är den vansinnigt dåliga svenskan, och förståelsen för vad en journal är. Och som sagt tidigare så pratar jag kommunala omvårdnadsjournaler. Jag reagerar på hur illa vuxna människor skriver.

Men, tråden handlar inte om journaler, det är ett sidospår.
Jag tror väl att bukefalos är relativt förskonat men vi ser ändå med jämna mellanrum exempel som kan få vem som helst gråtfärdig. Eller...tja...postar någon en tråd som det står (LÅNGT!) i rubriken så kan ni slå er i backen på att det i nio av tio fall är ett halvmeter långt textstycke utan radbrytning. Ofta saknas punkter, kommatecken, versaler i början på meningar och - jag gör mig inte ens besväret att läsa då. Då blir jag superhyperdyslektisk och texten är inte läsbar.
I en journal får man visst förkorta och vissa saker är väl rätt vettigt att göra så också med. Det vill säga och på grund av är två vedertagna förkortningar, förkortningar som de alla flesta som gått mellanstadiet känner till och de kan med andra ord användas. "behl", "pat", "ngt", "vä" och "hö" känns inte alls speciellt välkända för vanliga dödliga som vill läsa sin journal och så ska man ju inte skriva.

Men att säga att inga förkortningar ska finnas är att ta i lite väl mycket och stämmer inte. Man kan ha ett bra och lättförstått språk i en journal trots att man har vedertagna förkortningar som vem som helst som kan läsa faktiskt förstår.
 
En sak är klar @Enya, du kommer i alla fall att radbryta ordentligt i dina journaler ;)
Ja, det är ju klart att jag kommer, jag vill inte åka på däng av Mandalaki!;)

Journalerna får dock inte bli för långa heller, också ett bekymmer!

Fast man kan smyga in en extra rad lite här och där när man vet att journalanteckningen ändå är lite kort, så ser det snyggt och fint ut för läsarens ögon! :D

För att radbryta är viktigt! :)

Mycket viktigt! :p
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 605
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 990
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp