Våga radbrytning

I en journal får man visst förkorta och vissa saker är väl rätt vettigt att göra så också med. Det vill säga och på grund av är två vedertagna förkortningar, förkortningar som de alla flesta som gått mellanstadiet känner till och de kan med andra ord användas. "behl", "pat", "ngt", "vä" och "hö" känns inte alls speciellt välkända för vanliga dödliga som vill läsa sin journal och så ska man ju inte skriva.

Men att säga att inga förkortningar ska finnas är att ta i lite väl mycket och stämmer inte. Man kan ha ett bra och lättförstått språk i en journal trots att man har vedertagna förkortningar som vem som helst som kan läsa faktiskt förstår.
Det finns ingen given lag på att man inte får förkorta men journalen ska vara begriplig utifrån patientens/brukarens vy, då ska det vara relevanta förkortningar om de alls behöver förkortas. Man ska alltså inte förkorta bara för att man kan.
 
Den 26 april 2014 blev alltså den dagen någon lyssnade på mig på Buke, 42000 inlägg senare ... Tack @Enya ;):D
Var så god :p

Jag tror däremot att redan din trådstart slog några bukefalosare på fingrarna. Dock inte mig för jag vet att jag radbryter och ibland kanske överdrivet, men oftast lagom. Jag har alltid fått beröm för det under skolåren.

Jag hade av någon konstigt anledning alltid VG eller MVG när vi skrev berättelser och nationella prov i svenska. Undrar hur det kommer sig! :p
 
Det finns ingen given lag på att man inte får förkorta men journalen ska vara begriplig utifrån patientens/brukarens vy, då ska det vara relevanta förkortningar om de alls behöver förkortas. Man ska alltså inte förkorta bara för att man kan.
Ja, därför ska vedertagna förkortningar, förkortningar som man alltid använder i svenska språket och som man får lära sig på typ mellanstadiet användas. Med andra ord är DVS och PGA alldeles korrekta att använda. Så din mening om att man inte alls ska förkorta i journaler är inte korrekt. Det heter, som jag skrev i första inlägget, att man ska förkorta så lite som möjligt.

Den vanlige dödliga som inte begriper vad som menas med DVS och PGA har inte någon förmåga att förstå sin journal alls egentligen.
 
Den vanlige dödliga som inte begriper vad som menas med DVS och PGA har inte någon förmåga att förstå sin journal alls egentligen.

Vem och när avgörs detta då? Läkaren ska försäkra sig om att du förstår din journal men det handlar om det medicinska. Talsynteser för synskadade är inte anpassade för felskrivna förkortningar. D.v.s och p.g.r ska i så fall vara korrekt utskrivna med de varianter som finns av punktioner eller mellanrum i dem, de ska alltså inte skrivas som du gjort i citatet. Dessutom ska man försäkra sig om att det du kallar vedertagna förkortningar inte kan tolkas som medicinska förkortningar i ett sammanhang.
 
Och om man använder sig av punkter när man skriver förkortningen så ska det vara punkt även efter sista bokstaven i förkortningen. Om vi nu ska vara petiga på riktigt.
 
Och om man använder sig av punkter när man skriver förkortningen så ska det vara punkt även efter sista bokstaven i förkortningen. Om vi nu ska vara petiga på riktigt.
Ja, det var därför jag skrev om de varianter som finns. De är dock inte vedertagna i journaltextskrivning utan punkter eller mellanslag.
 
Vem och när avgörs detta då? Läkaren ska försäkra sig om att du förstår din journal men det handlar om det medicinska. Talsynteser för synskadade är inte anpassade för felskrivna förkortningar. D.v.s och p.g.r ska i så fall vara korrekt utskrivna med de varianter som finns av punktioner eller mellanrum i dem, de ska alltså inte skrivas som du gjort i citatet. Dessutom ska man försäkra sig om att det du kallar vedertagna förkortningar inte kan tolkas som medicinska förkortningar i ett sammanhang.
Vet du inte vad vedertagna förkortningar är?

Anledningen till att jag skrev PGA och DVS är för att markera att jag menar de som förkortningar så att man inte tror att de är en del av min text. Så jo, jag vet hur de ska skrivas i korrekt text och korrekt är det jag skriver när jag skriver journaler.

Faktum är att man, om man är läskunnig och har gått några år i skola, förstår av texten i sitt sammanhang vad förkortningarna betyder.
Visst ska läkaren försäkra sig om att var och en förstår sin journal, men det betyder ju faktiskt inte att han eller hon ska behöva skriva något annat än korrekt svenska, med kända förkortning.

Problemen som jag ser det i journaler har inte med vedertagna förkortningar att göra, utan det handlar mer om att det förkortas till höger och vänster hej vilt vad gäller andra ord som normalt sätt inte ska förkortas alls. DVS och PGA är alltså inte några problem att förstå vad som menas.
 
@Gunnar har experimenterat lite med typsnitt nu - och med de nya, oavsett vilket av de två han väljer, så blir långa stycken lite svåra att läsa.

Så SNÄLLA ni som inte brukar radbryta, ta tillfället i akt att börja göra det nu. Ni kommer att bli lästa av fler om ni undviker de där långa styckena.
Min sambo som har dyslexi har svårt för allt vad punkt och styckeindelning. Det tycker jag kan vara jobbigt att läsa! I början fick jag läsa det högt och göra egna punkter i huvudet. Nu efter två år går det mycket lättare. Fast tack kan bli tak vilket är lite små roligt. Lika så grattis och gratis :D

Annars så håller jag med.

Stör mej på folk som avslutar varje mening med ett utropstecken.
 
I USA ar ett stycke, eller en 'paragraph' en serie av meningar (oftast 5 eller fler, men sarskilt i journalistiks kan det vara farre, till och med bara en) som beskriver en tanke eller 'unit'. Pa ett forum fungerar det inte nodvandigtvis, utan de flesta, aven om de vet battre, skriver lite som de kanner. Tursamt nog far man inte betyg i hur man skriver pa de flesta forum. ;)
 
@hastflicka Naturligtvis funkar det likadant på svenska - man bryter rad när det funkar att byta tankegång.

Att få betyg handlar det inte om, utan enbart om läsbarhet. Vill man bli läst på nätet bör man styckeindela så mycket som det bara går utan att läsrytmen blir hackig.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 507
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 608
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 997
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp