Vågar jag chansa?

Sv: Vågar jag chansa?

Det låter inte alls som den typ av häst du beskriver att du söker, så jag förstår inte att du är villig att chansa? Vad är det egentligen som låter rätt med den här hästen?
 
Sv: Vågar jag chansa?

Om du känner att vissa saker måste fungerar för att hästen ska vara intressant - titta på den själv innan du bestämmer dig!

Om det inte spelar dig så stor roll vad som kommer hem på gården, det går att lösa ändå (genom att du rider till den eller säljer vidare, t o m slaktar), då är det OK att köpa osett känner jag.
 
Sv: Vågar jag chansa?

Jag säger nog som de andra, det låter ju inte precis som hästen med stort H för dig.

Du kan inte hitta fler intressanta hästar som bor längs vägen? Så gjorde jag när jag skulle köpa häst. Givetvis fanns de intressanta långt bort. Så jag och min stallägare tog en dag och körde upp och hälsade på/provred ett gäng hästar. Var nog 40 mil enkel resa till den som stod längst bort. Sen sick-sackade vi oss ner liksom. :)

Men det finns ju massor av lugna snälla hästar (har en sån själv), man ska bara hitta dem. :)
 
Sv: Vågar jag chansa?

*KL*
Inte för att jag är din mamma, men säljer du inte en av dina andra hästar för att "du fått barn och varken har tid eller ekonomi" att ha den kvar.
Varför då köpa en till, som du dessutom inte vet ett dugg vad det är?
 
Sv: Vågar jag chansa?

NEJ jag hade inte köpt en häst osedd. Jag letade häst några månader innan jag hittade rätt. Folk lovade och garanterade att deras hästar var sååååå lugna och trevliga. När man kom dit så var de helt oridbara :O fullständigt sönderstressade osv.

Till slut kontaktade jag en hästhandlare i skåne och där hittade jag äntligen rätt, världens trevligaste och goaste häst. Hade jag dock köpt en av de andra helt osedd efter vad ägarna hade sagt så hade jag haft ett helvete just nu.
 
Sv: Vågar jag chansa?

Kan hålla med där. Man ska aldrig gå blint på ägarens ord om att hästen är si och så. Var och provred en häst som ägaren menade man kunde slänga upp nybörjare på och små barn som aldrig ridit. Måste nog medge att jag aldrig skulle satt upp ett litet barn som aldrig ridit förr på den hästen. Den var inte direkt svårriden, men det tittade väldigt på allt och man kände hur gärna den ville sätta iväg.
 
Sv: Vågar jag chansa?

Det kan ju vara jättestor skillnad på vem det är som rider också. Jag skulle sälja min fd häst som stadigt gick LA och som var lätt att rida i form osv (tyckte jag iaf...). Det var flera "duktiga dressyrtanter" som kom för att provrida honom, och de flesta ritterna var mer eller mindre katastrof, hästen blev spänd som en fiolsträng och ångade på som ett lok med huvudet rätt upp i luften. Sen kom det en liten 11-årig tjej som red honom så himla fint (hästen var ganska biffig och uppåt 175 cm), och därefter kom det en 16-årig tjej som också red honom mycket bra och som även köpte honom.

Summan av kardemumman; jag tycker inte bara att man ska "skylla" på säljarna, utan kanske vara lite självkritisk också. Men visst finns det ju en hel del säljare som överdriver och inte talar helt sanning när dom beskriver sina hästar, det håller jag med om.
 
Sv: Vågar jag chansa?

kl

Jag skulle aldrig köpa en häst osedd. Det behöver inte vara ägaren som "förskönar" sin häst, det kan vara så enkelt att människa+häst inte passar ihop.
 
Sv: Vågar jag chansa?

absolut, men står det okomplicerad och supertrygg häst passande ridskola så får den nog vara lite mer cool än så. Så fort man landade i sadeln så var det fullt ös. Och den var likadan med ägaren. Likaså folk som underhåller info tills man står där och ska provrida, då kommer det upp diverse grejor. Man lär sig iaf att aldrig nånsin lita på någon hästförsäljare. Sen är det absolut som du säger att vissa gånger är det ryttare och häst som inte klickar osv. Men förvånansvärt många ljuger när de ska sälja
 
Sv: Vågar jag chansa?

Likaså folk som underhåller info tills man står där och ska provrida, då kommer det upp diverse grejor. Men förvånansvärt många ljuger när de ska sälja

Ja, det verkar vara ett väldigt vanligt "fenomen". Precis som att säljarna hoppas/tror att spekulanten inte ska märka något när h*n kommer och ska provrida... Och så är det nog ganska många som inte fattar bättre; dom älskar sin häst och tycker att den är bäst i världen, dom klarar inte av att se objektivt på sin häst. Väldigt tråkigt iaf, när man ofta har åkt långt och det går åt massor med tid & pengar.
 
Sv: Vågar jag chansa?

Vart bor hästen nu? Funderat på att försöka få kontakt med någon bukare som kan åka och titta på den? :)
 
Sv: Vågar jag chansa?

Om det är noga för dig att det är en trygg och trevlig individ som ska vara helt okomplicerad så skulle jag aldrig våga chansa.
Det finns många som har blivit lurade för att hästen enligt säljaren är "helt okomplicerad" när hästen i själva verket är allt annat förutom just okomplicerad.

Har du möjlighet att åka upp och testa trots att det är ganska långt, gör det! Annars skulle jag nog leta vidare.
 
Sv: Vågar jag chansa?

Jag tror nog du gör bäst att fara och titta och provrida innan du köper.Min syster köpte också häst utan att fara och titta,hade sett bilder och ägaren lovade att det var en nybörjar häst.Det tog inte länge innan hon insåg hur dumt köp det var.Det hade egna ideer och kunde gå in i värsta snårbuskarna,stenrösen och hoppa över diken mitt i allt.Jag prövade att ta hem den till mig för att se hans beteende och jag märkte att han var otroligt envis och man måsta vara stark i ridningen med honom så nybörjarhäst var han inte.Hon sålde honom eftersom hon hade blivit rädd för honom.I helgen ska vi fara och titta på en annan häst åt henne som jag har valt ut eftersom jag valde en perfekt nybörjarponny åt hennes dotter så ville hon att jag skulle hitta en åt henne också.Jag håller tummarna nu att det verkligen är hennes drömhäst men det ser lovande ut.Lycka till med hästsökningen och jag håller tummarna för dig också!;)
 
Sv: Vågar jag chansa?

avvakta och se filmerna innan du bestämmer dig. det skulle ju vara ypperligt om du kunde få se en film från hur hästen är just i skogen. det låter ju lite underligt att ägarens nuvarande ryttare inte klarar av den där, men att alla andra gör det. tycker du inte?!

hade jag varit du, så hade jag åkt till ridskolor och tittat på lite äldre och lugna ridskolehästar som är till salu (om det är enkel ridning med en lugn häst du är ute efter), och köpt en trogen och snäll häst. ridskolehästar är ofta ganska billiga också, och då vet du även vad du får.

lycka till! :)

Eh...
Ridskolehästarna är vana att följa varandra på led (i princip) och gå inom samma 4 väggar runt runt...
Lite drastisk dragning kanske, men tänk en fånge som blir utsläppt efter x antal år i fängelse?
Inte är det någon garanti att den fortsätter vara snäll och skötsam för att den var det när den satt inne?

"min" ponny är ett praktexemplar på att man inte kan tänka så...
Hon är 20+ (21-24 någonstans) tror hon är 10, minst av alla när man rider med sällskap, men ligger ALLTID före, är galet pigg och ibland får hon för sig saker som hon inte borde få för sig, och självklart finns det ju spöken bakom varje sten, om man vill det.

Som ridskolehäst gick hon med de små barnen för att hon var så lugn. Hon såldes även som barnhäst till de som har henne nu...ett STORT misstag om du frågar mig.
Hon är definitivt ingen barnponny eller ponny för någon oerfaren/som inte har erfarenhet av privathästar...

Så nej, ridskolehästar är nog inte det första man satsar på i det läget, lika lite som en travare/galoppör som kommer direkt från banan...

TS - lyssna inte så mycket på säljaren, jag tycker det låter som att den tar till alla undanflykter som finns "andra kan" "du skulle säkert..." Vad vet den om det?
Vore jag du skulle jag inte köpa denna häst osedd.
 
Senast ändrad:
Sv: Vågar jag chansa?

Jag har inte tiden för en unghäst men en redan "färdig" häst hade jag hunnit med utan problem. Men jag har beslutat mig för och vänta med och köpa häst 1 år eller 2. Ni behöver inte oroa mig för att jag ska köpa denna hästen. :)
 

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 660
Senast: Sirap
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 733
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 608
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 879
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp