Vågar jag chansa?

M

Michayla

Jag tror att jag efter mycket om och men hittat min nya vän men jag är inte 110% säker. Hästen bor långt uppåt landet och jag bor nästan längst ner och jag har inte möjlighet att åka cirka 80 mil fram och tillbaka med en liten bebis för och titta på en häst.

Hästens ägare är en yngre tjej och vi har haft mailkontakt nu ett tag och hon verkar jättetrevlig och beskriver hästen på ett vad jag tycker att det verkar som, ett ärligt och objektivt sätt. Hon har berättat om både positiva och mindre positiva sidor hos hästen.

Hon har skickat bilder och snart ska jag även få filmer men jag är väldigt rädd för och bli lurad. Jag har bestämt berättat för henne att jag söker efter en genomsnäll och okomplicerad häst att kunna rida ut på långa tyglar med i skog och mark och jag skulle bli jättebesviken om jag fick hem en vild och galen häst som kanske är helt omöjlig att rida.

Hästens ägare har skrivit och berättat att hon har luva på hästen när hon rider ut i skogen samt hackamore för hon blir visst väldigt pigg i skogen och hon säljer henne för att hon inte klarar av henne i skogen men alla andra som rider hästen klarar av henne i skogen.

Hur ska man tolka detta? Enligt hästens ägare skulle jag säkerligen klara av hästen. Hur kan hon vara så säker på det?

Åh.. känns verkligen som att jag har en ängel på vänster axel som säger "Du har hittat drömhästen, våga chansa och ta hem hästen." men så sitter det en liten djävul på höger axel och säger "Dumheter, det kommer att gå åt pipskogen.."

Vad tror ni? Har ni köpt häst osedd och hur gick det i sådana fall tid? Jag kommer givetvis låta henne veterinärbesiktiga hästen och jag kommer att ta hjälp av ett seriöst och bra transportbolag för att få hem hästen.

Men den stora fråga är, vågar jag köpa denna hästen? Hur vet jag att det är rätt häst och att jag inte blir lurad?
 
Sv: Vågar jag chansa?

Tycker inte att det låter som en häst för dig.
Det finns många, de kan bara vara lite svår att hitta, trygga lugna hästar som man kan rida ut på med långa tyglar och bara sitta där och njuta.

Tycker nog att det är lite för stor chansning i och med att nuvarande ägaren har bekymmer med uteritterna.
 
Sv: Vågar jag chansa?

80 mil är inte ens hela sträckan det är för mig att hälsa på mina föräldrar, vilket jag gör flera ggr per år. För mig är därför 80 mil inte ett så stort hinder att jag istället riskerar att köpa grisen i säcken vad gäller hästar. Det är så mkt som ska stämma, personkemi inte minst. Och vad säger att du och ägaren har samma definition av det som sägs? "Pigg och glad" betyder väldigt olika beroende på vem man fråar. Tex. Dessutom verkar ju ägaren inte klara av sin häst och därför skulle jag vara ännu mer skeptisk med tanke på att ägaren isf sitter i en sits där denne har stort intresse av att bli av med hästen, förmodligen ju förr ju bättre..?

Sedan får du ju kalkylera med risken att stå där med en häst du inte funkar med. Hur ska du bli av med den då? Om du inte vill resa 80 mil med en liten bäbis - vill du stå med en svårsåld häst som ev är bråkig och samtidigt ha en liten bäbis att ta hand om?

Jag skulle inte ta risken att chansa på en sådan affär. Har du inte möjlighet att titta på hästen och inte har någon kontakt norröver som kan göra det, så skulle jag se mig om efter någon annan häst. Det finns jäkligt mkt hästar på närmare håll, så resonerar jag.

Lycka till :)
 
Sv: Vågar jag chansa?

Nej, jag håller med.. det verkar dumt men den är ju så fin. :cry:
 
Sv: Vågar jag chansa?

Du känner ingen i närheten av där hästen står som du litar på och som kan hästar som kan åka och kika in hästen?
Och vad är det för häst?
 
Sv: Vågar jag chansa?

För några år sedan var jag i samma situation som dig och jag köpte hästen.
Självklart var hon veterinärbesiktad och jag hade fått sett filmer på henne, ägarna var seriösa och berättade det mesta om henne. När jag väl fick hem henne så kändes hon inte riktigt rätt för mig. Hon var alldeles för grov mot vad jag trott och när jag red henne i skogen var hon lat. Hon var hur snäll som helst alla kunde rida henne och i hanteringen var hon underbar, fast jag ville inte ha en häst som man måste rida med sporrar för att hon skulle gå upp i galopp. Nej, det kändes snopet, ägarna hade berättat att hon var lugn och snäll fast inte lat. Jag hade henne ett halvår sen sålde jag henne till en bekant som behövde en snäll nybörjarhäst.
 
Sv: Vågar jag chansa?

Nej chansa inte, det är bara jobbigt om det blir fel.
Det finns många hästar till salu!
 
Sv: Vågar jag chansa?

.......Jag har bestämt berättat för henne att jag söker efter en genomsnäll och okomplicerad häst att kunna rida ut på långa tyglar med i skog och mark.......

Hästens ägare har skrivit och berättat att hon har luva på hästen när hon rider ut i skogen samt hackamore för hon blir visst väldigt pigg i skogen och hon säljer henne för att hon inte klarar av henne i skogen

Om du läser om detta som du skrivit så tror jag att du egentligen vet svaret själv. JAG hade inte köpt hästen eftersom det inte låter som att den matchar vad du vill ha (lika lite som jag hade köpt en häst som beskrivs som kolugn "drömmare" om jag ville ha en hopphäst) -och särskilt inte köpt den osedd. Det finns många trevliga hästar som skulle passa perfekt till det du vill ha :)
 
Sv: Vågar jag chansa?

Är det någon speciell ras/storlek/kön eller annat specifikt som du letar efter? För det måste ju finnas fler än en lugn trygg häst i sverige. Ett tips om du inte har några specifika krav förstås, är att kolla med ridskolor, det finns ganska ofta lite äldre trevliga och välhanterade hästar som de kanske kan tänka sig att pensionera till rätt individ.
Be att få många filmer annars, gärna taget från ryggen under uteridning, då får du ju ett litet hum om hastighet och tittighet.
Om det rör sig om en billig häst (under 20.000:-) som inte är så gammal (max 10) så skulle jag nog chansa om allt verkar bra och under förutsättning att det känns som att den är hyfsat lätt att sälja vidare isf.
 
Sv: Vågar jag chansa?

avvakta och se filmerna innan du bestämmer dig. det skulle ju vara ypperligt om du kunde få se en film från hur hästen är just i skogen. det låter ju lite underligt att ägarens nuvarande ryttare inte klarar av den där, men att alla andra gör det. tycker du inte?!

hade jag varit du, så hade jag åkt till ridskolor och tittat på lite äldre och lugna ridskolehästar som är till salu (om det är enkel ridning med en lugn häst du är ute efter), och köpt en trogen och snäll häst. ridskolehästar är ofta ganska billiga också, och då vet du även vad du får.

lycka till! :)
 
Sv: Vågar jag chansa?

avvakta och se filmerna innan du bestämmer dig. det skulle ju vara ypperligt om du kunde få se en film från hur hästen är just i skogen. det låter ju lite underligt att ägarens nuvarande ryttare inte klarar av den där, men att alla andra gör det. tycker du inte?!

hade jag varit du, så hade jag åkt till ridskolor och tittat på lite äldre och lugna ridskolehästar som är till salu (om det är enkel ridning med en lugn häst du är ute efter), och köpt en trogen och snäll häst. ridskolehästar är ofta ganska billiga också, och då vet du även vad du får.

lycka till! :)

Tycker inte att man ska lita på att ridskolehästar är så lugna när dom byter miljö från ridskola till att bli privathäst.

dom har antagligen gått på lektioner flera timmar om dagen och när dom blir privathhästar så tror jag inte att dom får flera timmar med motion varje dag.


en tanke från mej bara :)
 
Sv: Vågar jag chansa?

Jag bor i dalarna,vart finns hästen? Kan inte lova att jag kan åka ut och kolla/rida,men jag kanske vet vad det är för häst iallafall,eller kan ta reda på det!

Skicka ett PM! :D
 
Sv: Vågar jag chansa?

Tycker inte du ska köpa en häst du inte sett i verkligheten sas.
Själv letar jag häst och bor nere i Trollhätteområdet, dvs inte långt från Göteborg. Ska eventuellt och kolla på en häst i Stockholm om en vecka eller så. Även om det känns lite motigt att åka långt, så kan det vara värt det i slutet. Personligen har jag stått och vägt mellan att antingen lägga ut de 1300 kr det kommer kosta i bensin, plus så klart alla timmar det tar att åka fram och tillbaka, eller skippa hästen helt.

Tycker du ska ta dig en funderare. Är det en häst som du får intrycket av att detta är en kanonhäst som skulle kunna passa dig riktigt bra, eller tvekar du lite?
Vad menar ägaren när hon säger att hon inte klarar av hästen i skogen? I mina öron låter det lite som varningsklockor om du söker en lugn och stadig häst. Sen skulle det ju såklart kunna vara så att hon inte kan hantera den för att hon blir rädd = hästen blir rädd = hon blir ännu räddare osv osv, kanske hanterar hon hästens energi i skogen på fel sätt, sitter och drar och förvärrar bara det hela istället för att slappna av?
 
Sv: Vågar jag chansa?

Tycker inte att man ska lita på att ridskolehästar är så lugna när dom byter miljö från ridskola till att bli privathäst.

dom har antagligen gått på lektioner flera timmar om dagen och när dom blir privathhästar så tror jag inte att dom får flera timmar med motion varje dag.


en tanke från mej bara :)

Just det, ser ett par stycken nära mig och det är inga lugna fina.
 
Sv: Vågar jag chansa?

När jag skulle köpa häst hade jag fastnat så för ett sto som fanns i Skåne. Själv bor jag i Dalarna. Pratade med ägaren och både hon och jag tyckte att jag och hästen lät som en bra matchning. Men någonstans kände jag också att jag inte orkade åka så himla långt och kanske bara bli besviken och jag vågade definitivt inte köpa hästen osedd.

Så jag samlade ihop en massa hästar som eventuellt skulle kunna vara intressanta - även sådana som egentligen inte matchade min tänkta profil. Jag visste ju med relativ säkerhet att jag ville ha en shire så jag tittade bara på sådana.

Sedan åkte jag på mitt livs mest spännande helg! Dag två träffade jag stoet som jag fastnat för. Tog oss väl en kvart ungefär att inse att nej - det var verkligen inte hästen för mig. Vi matchade inte alls och hade inte blivit en bra kombination.

Så helgen höll på att utmynna i att jag inte köpte häst trots otaliga besök. Men till sist segrade hjärtat över förnuftet och jag köpte hästen jag fallit för så dant - trots att han var helt FEL för mig. Att jag ens hälsat på honom var mest för att det ju ändå var så nära...

Inte en dag har jag ångrat det beslutet. Vi matchar på ett känslomässigt/tankemässigt/kommunikationsmässigt (kalla det vad ni vill) plan.

Jag åkte dessutom ned en gång till - för att vara med vid veterinärbesiktningen.

Så två resor till skåne gjorde jag för att hitta min häst. Många mil i bilen men det var det verkligen värt.

Så vad är skälet till att du inte kan åka upp till Dalarna för att titta på hästen och verkligen hinna träffa den? En baby kan du väl ta med dig?

Vad är det för häst? Var finns den? Vem äger den? Skicka gärna ett pm så ska jag fundera över om det är någon man träffat på. Jag känner dock mest hästar i Falun/Borlängetrakten...

/Jenny
 
Sv: Vågar jag chansa?

Tycker inte att man ska lita på att ridskolehästar är så lugna när dom byter miljö från ridskola till att bli privathäst.

dom har antagligen gått på lektioner flera timmar om dagen och när dom blir privathhästar så tror jag inte att dom får flera timmar med motion varje dag.


en tanke från mej bara :)

det har du helt rätt i, men det beror på vad man köper för polle. många "lite latare" ridskolehästar på min ena ridskola går max ett pass om dagen, eftersom de blir för sega annars, och det var de hästarna jag tänkte på. :)
 
Sv: Vågar jag chansa?

Jag tror inte på din beskrivning att den hästen är vad du söker. Hackamore och luva lplus att ägaren inte klarar av den i skogen låter inte som en häst som man rider på halvlång tygel i skogen. Om du du efter att ha sett filmer i skogen fortfarande är intresserad skulle jag åkt upp för att testa den alternativt kollat på häst på närmre håll. Lycka till med hästköpet!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 138
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 661
Senast: Sirap
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 746
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 609

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp