Bukefalos 28 år!

Val av rockard

E

emci

Ska nu köra in min häst och ska då köpa en rockard.
Eftersom jag är helt nybörjare på detta man körning så undrar jag vad man ska tänka på när man köper vagn och främst då en begagnad vagn. Det jag vill är att vagnen ska rymma två till tre personer. Är det några däcktyper man ska föredra eller akta sig för typ bil, moped hjul osv.
Bromsad eller obromsad vagn mm.
Körningen kommer att ske på grus och asfaltvägar på Lundaslätten dvs långa sega backar. Ingen skogskörning.
Vill gärna ha så mycket tips som möjligt.
 
Sv: Val av rockard

vänd dig till skånsk Körsällskapet i flyinge, så får du tips kanske om en begagnd?
Hur som helst så är det jätteskönt att få hjälp med selinköp och inkörning från människor som vet.

Tips att undvika: ingen fjädring, lågt säte, ingen svängel, bakvikt. kostar de under 3000 är det oftast massor med jobb för att kunna använda den.
/jenny
 

Liknande trådar

Körning Jag och min häst är fortfarande rätt gröna och vet inte vad vi vill göra med vår körning, vad vi vill uppnå. Kanske bara lite sköna...
Svar
7
· Visningar
1 045
Senast: Nielaa
·
Körning Jag behöver hjälp. Köpte en shetlandsponny i julklapp till mig och sonen. Ett jättefint sto som är både riden och körd. Nu vill jag...
2
Svar
26
· Visningar
5 501
Senast: Maléne
·
Körning Jag är ny på det här med körning och vardagskör bara. Mitt sto är inkört, och jag har kört henne med rockard innan. Nu ska jag köra in...
2
Svar
27
· Visningar
6 228
Senast: Rialavargen
·
Körning Jag ska köpa mig en inkörd häst (vill ha en bruksnordsvensk) och håller på och funderar på vilken utrustning som ska inhandlas. Den...
Svar
4
· Visningar
1 354
Senast: trassel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lastnät till bil
  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp